Flaka by Horányi-Névy András |
A szörfös trükk-arzenál egyik
legfaramucibb és mégis legegyszerűbb ugrása a flaka. Bár nehézségre nem a
legkönnyebbek közé tartozik, hiszen egy frontloop példának okáért kevesebb
gyakorlással elsajátítható, mégis, ha már egyszer megtanultuk, az egyik
leghálásabb és leglazábban ugorható trükk. Ráadásul sokféle körülmények közt,
kis szélben, nagy szélben, sima vízen vagy nagy hullámok közt is sikerülhet, és
számtalan variációja van, amik az alapmanőver után már könnyedén elsajátíthatók,
mint az egykezes, a nullakezes, a dupla-flaka, a vitorlaváltással kombinált
flaka diablo és stílusosabb variánsa, a cana brava, vagy akár a teljesen
levegőben kiforgott airflaka. A sort még hosszan folytathatnánk, de nézzük
inkább magát a trükköt.
Alapvetően bárki belefoghat a tanulásba, aki az alapokkal tisztában van, tud
siklani, trapézolni, fordulni, ugrani, és van némi gyakorlata freestyle trükkök
tanulásában (pl. volcan, spock, loop).
1. Rákészülés
Gyorsíts fel, ejtsd le a szörföt enyhe háromnegyedszélbe, és kapcsolj turbó
fokozatra (1. kép). Sikláshatárról tuti nem fog összejönni az átfordulás. Nézd
ki a megfelelő helyet, ami lehet hullámhát, kis törés a vízen, vagy akár egy
teljesen sima rész. Az elején érdemes azért valamiről elugrani. Ha kinézted,
ahol elugrasz, magad előtt jó 10-12 méterre, akaszd ki a trapézt, vidd előre
(első lábra!) és a deszka fölé a testsúlyod, és kezdj el egy kis ívet húzni
hátszél felé, mintha egy fordulót indítanál el. Közben a vitorlát vidd kissé
hátra és magad mellé (2. kép). Az íven semmiképp ne menj el hátszélig, raum
közepéig bőven elég. A kezekkel fogj hátrébb kicsit a bumon, és lép bele a
lábtartókba, amennyire csak tudsz. A tempó még mindíg maximális, és megérkezel a
kiszemelt hullámra...
2. Elugrás, forgás
Ahogy elérted a kiszemelt hullámot (3. kép):
a: el kell ugranod - azaz nyújtani a hátsó lábad, illetve húzni felfelé a bumot,
hogy a deszka orra minél jobban kiemelkedjen.
b: a vitorlát a ferdén hátul lévő helyzetből dinamikusan el kell tolni ferdén a
deszka orra és a luvoldal felé, kb. 45 fokos szögben a deszkára. A hátsó kéz
semmiképp ne nyomjon a vitorlába, mint a push tacknél, hanem csak követi az első
kéz nyújtását, és megérkezik valahova a füled mellé. Mindenképp nagy úton menjen
előre a vitorla, teljesen nyújtsd ki az első kezed, ez a mozdulat indítja el
ugyanis a forgást.
c: a felsőtestednek ferdén, csípőből be kell hajolnia előre, egészen az
árboctalp fölé, így válik lehetővé a hátrasiklás, és nem lesz az elugrás után
hátas esés a próbálkozásból. Ha hátradőlsz, mint egy normál ugrásnál, nem fog
sikerülni.
Amint a levegőben vagy, és elrepültél a hullámról (4. kép):
Fel kell húznod a hátsó lábad, miközben csípőből továbbra is előredőlsz, és a
vitorlát előre/oldalra nyújtva tartod, hogy a deszka orra beleérjen a vízbe, és
fogásközéppontot képezve felgyorsítsa a pörgést, amit a vitorla-előretolással
elindítottál.
3. Landolás, hátrasiklás
Ha minden jól megy, hátrafelé érkezel vissza a vízre, azaz a deszka vége fog
előremutatni. Tartsd továbbra is meg a vitorla pozíciót, a hátsó kéz hajlított,
valahol a fejed mellett, az első nyújtva tartja szél felé a vitorlát. A
felsőtesttel továbbra is dőlj előre a deszka orra felé, hogy hátrasiklás közben
ne veszítsd el a sebességed, hasznos lehet, ha kissé behajlítod az első lábad,
és arra helyezed az összes testsúlyt (5. kép). A levegőben behúzott hátsó lábat
nyújtsd mindenképp vissza, hogy ideális helyzetben tartsd fenn a pörgést.
Ha jól indítottad el az ugrást, van sebességed, és eleget forogtál a levegőben,
a hátrasikló deszka magától tovább fog pörögni, vissza az eredeti menetirány
felé. Neked az egyetlen dolgod, hogy kivárd az előredőlt testhelyzetben,
neutrális vitorlapozícióval ezt a pörgést, hogy magától végbemenjen. Tartsd
végig hajlítva a hátsó kezed (6. kép)!
4. Befejezés
Amint kiforogtad majdnem a teljes 360 fokot, fogd be újra a te oldaladon a
szelet (de várd ki, míg legalább 270 fokot forog a cucc alattad), nyújtsd a
bumkezed, és vidd kissé hátrébb a testsúlyod (7. kép). Ha elég gyors voltál a
pörgés alatt, még mindíg siklásban vagy, bár a tanulás elején bőven jó, ha csak
befejezed a 360 fokos forgást.
A kezdeteknél valószínűleg a felugrás utáni 180 fokos forgás okozza majd a
legtöbb gondot. Figyelj oda a csípőből előredőlésre és a dinamikus, robbanékony
vitorla-előretolásra, és működni fog a dolog!
Sok sikert!
Horányi-Névy András
Szavazatok átlaga: 0.0/10 (0 szavazat)
Sikeresen hozzáadtuk a terméket a kosaradhoz!
Hibás email vagy hibás jelszó!
Feldolgozás folyamatban...