Szörfözés a víz fölött - Finfoil


2006.01.14

Rush Randle repül

Rush Randle tényleg repül


A szörfözés és a vitorlázás eszközeinek fejlődésében gyakran találunk párhuzamot. Ez nem meglepő ha figyelembe vesszük, hogy mindkét sportban nagyjából megegyezik az eszközökkel elérendő egyik fő cél: a maximális sebesség elérése. A kutatás fejlesztés terén elért sikerek vagy kudarcok figyelemmel kísérése így mindkét sportág eszközeinek fejlődésénél hasznos és fontos.
Nem véletlen, hogy még a konvencionálisnak nem mondható hydrofoil – kutatások sem csak a vitorlázás, hanem a széllovaglás terén is aktívan zajlanak. Az a jelenség, melyet a vitorlázás terén a Hydroptére nevű katamarán (vagy trimarán?) képvisel, a szörfözésben a foilboard nevéhez fűződik.
A kutatás - fejlesztés legújabb eredményei elsősorban két hawaii szigeteki szörfös, Rush Randle és Karl Hill nevéhez fűződnek. Az első híresztelések és fényképek két éve láttak napvilágot. A képeket, melyekhez nem kaptunk túl sok magyarázatot sokan nem is értettük. Hogy lehet az, hogy anélkül szörfözünk, hogy a deszka nem is ér a vízhez?
Azt, hogy akkor miért nem kaptunk túl sok információt a jelenséggel kapcsolatban talán az magyarázza, hogy a speciális uszony – mely a szörfben található szkeg helyére került – használata még túlságosan bonyolultnak tűnt a hétköznapi szörfösöknek. A legfrissebb hírek szerint azonban Rush és csapata sikeresen kifejlesztett egy olyan uszonyt, melynek használata a hozzá tartozó speciális szörfdeszkával – melynek formája valamelyest eltér a megszokottól – bármely haladó szörfös számára könnyen és gyorsan elsajátítható. A fejlesztés már olyan szintig jutott, hogy a Rushfoilboards honlapján már kiteszörfözésre, wakeboardozásra tow-in hullámlovaglásra is kaphatunk hydrofoil eszközöket.
A fejlesztők szerint a legújabb fejlesztésű széllovas hydrofoil felszereléssel tehát már nem probléma a folyamatos siklás és az élmény mindenképpen páratlan. A víz felett szinte némán tudunk siklani, a hullámokon - illetve inkább azok felett – anélkül haladunk át, hogy azok egy kicsit is fékeznének.

A jelenség meglepő, (és talán mulatságos is), és első ránézésre gondolkodóba ejt. Vajon hogy lehet ez, mi tartja a szörföst a vízfelszín felett fél méterrel? Vizsgáljuk meg víz alatt úszó „szárnyat” kicsit tüzetesebben.

A hidrodinamikai felhajtóerő képződésére az örvények alakulásának vizsgálatával kapunk magyarázatot. A szörf indulásakor a „szárnyat” a víz körüláramolja. A szárny keresztmetszetét vizsgálva megállapíthatjuk, hogy annak felül íves, alul sima volta miatt az alul és felül áramló vízmolekulák sebessége eltér mire a felület végéig eljutnak. Felül kicsit gyorsabban kell áramolni a víznek, mivel hosszabb utat kell ugyanannyi idő alatt megtennie.

A sebességkülönbség miatt nyomáskülönbségek is keletkeznek, ami egy örvény kialakulását eredményezi (1. örvény). Ez az örvény a vízszintes felület mögött egyszerűen szólva „felcsavarodik”. A fizika törvényei azt diktálják, hogy az örvények csak párosával keletkezhetnek és az ilyen párok forgásiránya ellentétes. Ezért ki kell alakulni egy másik örvénynek is (2.örvény). Ez a másik örvény úgy alakul ki, hogy az egész „szárnyat” körüláramolja.

Ez a két örvény stabil, nem csak indulásnál van jelen, hanem később is megmarad, amikor már nagyobb sebességgel haladunk. Ekkor az áramlási sebesség és az örvénylés sebessége vektoriálisan összeadódik. A szárny felső részén az áramlás és az örvény sebessége összeadódik, alsó részén pedig a különbségük lesz jelen. Emiatt az áramlás sebessége a profil felett nagyobb lesz, mint a profil alatt.

A Bernoulli törvény szerint ahol gyorsabban áramlik a víz, ott annak nyomása (statikus nyomása) lecsökken. Emiatt a „szárny” felett lecsökken a nyomás, alul pedig kicsit megnő. A nyomások különbsége miatt egy felfelé ható erő alakul ki, mely kiemeli szörföt a vízből. A fellépő erő nagysága erősen függ a sebességtől. Ahogy gyorsul a deszka, annál nagyobb a felhajtóerő. A módszer nagy előnye, hogy így a szörf nem pattog a hullámokon, a felhajtóerő ugyanis a felszín alatt úszó szárnyon keletkezik.

A találmány tehát egyszerűbben működik mint gondolnánk. Rush Randle és csapata szerint a furcsa szerzeménnyel elérhető sebesség meghaladja a nagy hullámok közötti szörfözésre és a látványos trükkök véghezvitelére kifejlesztett wave és freestyle deszkákét. Ebben én nem vagyok biztos, mondhatnám azt is, hogy hiszem ha látom, de fogom én látni valaha? Képzeljük csak el a Balatont egy szeles napon és szörfösöket, akik a víz felett siklanak.. Tiszta sci-fi:)

Matto - Markovics Ákos
Photo credit: Erik Aeder


Pro arboctalp

Cimkék

Hozzászólások

Hozzászólok - +

Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.








14118
Írd ide az ellenörző számot:

Kiemelt ajánlataink

Komplett wingfoil

569 000 - 889 000 Ft

950 000 - 1 043 000 Ft

Komplett wingfoil
Pat Love bukósisak

16 990 Ft

27 000 Ft

Pat Love bukósisak
Mystic Star 5/3 backzip

69 000 Ft

113 000 Ft

Mystic Star 5/3 backzip
Starboard Futura 2023

699 000 - 729 000 Ft

1 059 600 Ft

Starboard Futura 2023
Starboard Carve 2023

465 000 - 679 000 Ft

787 600 - 995 600 Ft

Starboard Carve 2023
Duotone E_Pace 2022

189 000 - 245 000 Ft

299 000 - 398 000 Ft

Duotone E_Pace 2022
ION Amaze Core 5/4

75 000 Ft

126 000 Ft

ION Amaze Core 5/4
Ascan Jibe

16 900 Ft

Ascan Jibe
Duotone S_Pace

228 000 - 265 000 Ft

353 000 - 411 000 Ft

Duotone S_Pace
Pat love impact vest

32 000 Ft

52 000 Ft

Pat love impact vest
Starboard Carve 2023

465 000 - 679 000 Ft

787 600 - 995 600 Ft

Starboard Carve 2023
ION Icon deréktrapéz

69 000 Ft

142 000 Ft

ION Icon deréktrapéz