A szörfbuzinak tovább csorog a nyála, és ha így folytatja
lassan már tényleg a V63-as vételárát (az most mellékes, hogy a mozdony is egyre
olcsóbb lesz) öli bele a szörfalkatrészekbe.
A lista korántsem teljes (még mindig), a vélemény meg meglehetősen szubjektív
(már megint).
Az alapprobléma az volt, hogy a szlalomdeszkákat tovább kellett volna valahogy
gyorsítani, viszont az outline meg a scoop-rocker vonal faragásával sokra már
nem mentek, azokat már elég jól kitökölték az évek során.
Erre született meg aztán az ötlet, hogy ha kiszednek némi anyagot a deszka
végének az aljából, akkor kisebb lesz a súrlódó felület, ergo gyorsabb lesz ez
egész.
Ragyogóan be is vált a dolog, viszont megjelent némi vákuum alacsonyabb nyomású
levegő, pont a nagyszerűen kitalált kivágásnál, ami aztán szépen húzta
visszafelé a deszkát.
Patrik Diethelm nem volt túl szívbajos, fúrt két lukat a deszkába, a bemeneti
nyílás a dekk tetején volt, a kimeneti meg a kivágásoknál, így az áramló levegő
keresztülfújt a deszkán megszüntetve ezzel az alacsony nyomású teret.
A hozzáfűzött reményeket azonban nem sikerült beváltania, a kivágott deszkavég
megmaradt, a furatok viszont eltűntek. Valószínűleg nem lehetett annyival
nagyobb sebességet kicsiholni, meg a gyártás is sokkal problémásabb volt, a
rendesen megtervezett kivágásokkal pedig minimálisra csökkenthető az alacsony
nyomású levegő visszahúzó hatása.
A furatok az évek során aztán szépen lassan eltűntek a deszkákból viszont
megmaradt minden idők legzseniálisabb termékvideója, amiből konkrétumokat ugyan
elég nehéz volt leszűrni, de a végére mindenkiben ott motoszkált a vízre
született hiperűrsebességre kapcsoló TIE Fighter gondolata.
RDM árboc
A 90-es évek közepén jelentek meg a vékonyított átmérőjű tűárbocok, bő 10 évvel
később pedig megint elvettek egy kicsit az átmérőből, hogy megcsinálják az RDM
árbocokat.
Vékony lett, a fala meg vastag, kibírta a hullámokat, a rengeteg esést, sőt a
vitorla profilját is megvariálta némileg, előnyére, az egyetlen hátrány a kissé
nagyobb tömegben jelentkezett, de ez senkit se zavart.
Az évtized végére a lelkes hullámkergetők és a freestyleosok többsége lecserélte
az árbocait, a következő 10 évben pedig majdnem mindenki, a normál átmérőjűek
megmaradtak a nagyvitorlás, szlalomosoknak.
A sors fura fintoraként azonban nem jelent meg egyszerre a vékony árbocba való
hosszabbító. A pionírok kénytelenek voltak az elején SDM hosszabbítót használni,
kívülről húzták rá az árbocra.
Nem is volt ez akkora hátrány, a nagyobb átmérőjű hosszabbító jobban ellenállt a
fellépő hajlító erőknek, azaz sokkal kevésbé volt hajlamos a törésre, mint a
később megjelenő vékony társaik, amit már beledugtak az árbocba.
New School bum - A 30 évvel elkésett fejlesztés
A profik nem használták |
2009 körül kezdtek megjelenni - az akkor - nagyon furcsa formájú, de egyébként
nagyon kényelmes újfajta bumok. A forma se volt semmi, de az igazi titok abban
rejlett, hogy az egész első része egy darab hajlított csőből állt. Öveges
professzor kedvenc fizika/mechanika tanárunk óta pedig tudjuk, hogy mennyire
betonmerevek lehetnek a jól megtervezett egy darabból álló szerkezetek.
Erre dobott még rá egy lapáttal az Aeron, az első rész keresztmetszetének
megvariálásával. A cső gyakorlatilag még kapott a belső részére egy V alakú
profilt is. Még kevésbé hajlott a bum, és a kéznek is kényelmesebb lett. Kissé
nehéz lett ugyan a végeredmény (annyi anyag van benne, hogy nem is csoda), de
már majdnem elérte a szénszálas társai merevségét, feleannyiért.
Ha pedig már sikerült összehozni az egy darabból álló első ívet, végre széles
körben elterjedhetett, az addig csak a karbon bumokon használt Hawaiian Pro Line
felépítésű fej is, ami végre olyan stabil árboc-bumm kapcsolatot hozott,
amilyenről a kötözős bumok fénykorában még álmodni se mertek.
Mindebben az talán a legérdekesebb, hogy annyit kellett rá várni, pedig
egetrengető technikai megoldások nincsenek benne, - csövet hajlítani, meg
műanyagot fröccsönteni már 30 éve se volt túl nagy szám - csak hiányzott az
ötlet.
Bárcsak gondoltak volna erre a 80-as években Robby Naishék.
Széles papucs - Joe de Miro papucsai
A legelső F2 Chillin (2005) tűnt fel a megszokottnál szélesebb papucs még
2005-ben, ami annyira hasonlított a kiteos papucsokra, hogy gyakorlatilag az is
volt.
A kiteosok szerették, mert kényelmes volt, strapabíró, és úgy tartotta a lábat,
mint egy jófajta betoncipő, ez lett azonban a veszte. A felismerés, hogy
betoncipőben nem nagyon lehet megmozdítani a lábat (jibe és egyéb papucsban
végrehajtott manőverek kivitelezéséről nem is beszélve), meg a hirtelen kitörő
switchmánia nagyon gyorsan visszatérítette a vékony papucshoz a szörfösöket.
Az utóbbi időben azonban nagyon sokan ráuntak, hogy szebbnél-szebb ganglionok
nőnek a lábukon és megint előjöttek a széles papucsok, ezek az elődeik méreteit
már nem érik el, azonban mégis szélesek annyira hogy a lábfejet terhelő erő
nagyobb felületen oszlik el.
Ganglion |
Freestylera fejlesztve |
Források:
www.aeronsport.com
www.pwaworldtour.com
Bouke Becker a hosszabbítókról >>
http://www.surf-fascination.com/news2004/News.htm (Airpipes)
http://www.seabreeze.com.au/forums/Windsurfing/Review/Boom-Stiffness-Challenge/?page=1
(Boom Stiffness Challenge)
GyB
Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.
Sikeresen hozzáadtuk a terméket a kosaradhoz!
Hibás email vagy hibás jelszó!