![]() |
Esélyesek 1: Széllovasok |
Több szörföst is ismerek - köztük jómagam - akinek a fejében felmerült, hogy meg kellene dönteni a jelenleg vitorlással tartott Kenese - Keszthely rekordot. Az ötlet megvalósítása azonban rengeteg problémát vetett fel, melyek hatására a terv hamar feledésbe merült. A technika fejlődésével azonban megszületett a megoldás (GPS), mely Gerő András (Ex-Szörfbajnok A régi HUN-1 es rajtszámmal indult és a GPS magazin első embere) zseniális ötletének és támogatók sorának is köszönhető( www.GPRS.hu , Balatoni Hajozasi RT).
Érdeklődés: www.csucskiserlet.hu , illetve Takács Máté - 0620 496 4656 matto@windsurfing.hu
A www.extrem.hu
cikke:
Keresik a Balaton leggyorsabb hajóját
Egész nyáron Csúcskísérlet
A balatoni Kék Szalagnak szinte már történelmi
múltja van, egyre vaskosabb a históriás könyve a Kenese-Keszthely
versenynek is. Bár mindkét megmérettetés a sebességről szól, azért a
taktika is fontos szerepet játszik. Május 9-től azonban kezdetét vette a
Csúcskísérlet, ahol semmi más nem számít csak az, hogy három órán
keresztül ki tud a leggyorsabb lenni.
Esélyesek 2: Liberák
A hajósokat kezdetben csak a csillagok állása vezérelte a tengereken, és
ez mindaddig úgy maradt, míg a kínaiak, feltehetően a Kr. u. II.
században, fel nem találták az iránytűt. Ez az égtájak meghatározására
szolgáló mágneses szerkezet vélhetően arab közvetítéssel jutott el
Európába, és cseppet sem meglepő módon, az olaszok hajósok kezdték
rendszeresen használni. Az egyszerű kompasz aztán egyre bonyolultabb és
ezzel párhuzamosan egyre megbízhatóbb lett, és egymást követték a
földindukciós, az elektromotoros és a katódsugaras iránytűk. Az iránytűt
persze nem csak a hajózásban használták, hanem erdőben és bányákban is
hasznát vették.
A rohamléptekben fejlődő technika a XX. század végére megalkotta a GPS-t,
a műholdas navigációs rendszert. A GPS rendszer segítségével ma már szinte
centiméter pontossággal tudjuk meghatározni helyzetünket, a Föld bármely
pontján. A zsebben is hordható GPS készülékekre akár térképeket fel lehet
tölteni, így már senki nem menti meg az egyszerű kirándulót attól, hogy
oda érkezzen, ahová indult.
Profik és amatőrök együtt
GPS-hez GPS Magazin is dukál, egy ilyen médium pedig alapvető
kötelességének tartja, hogy támogasson és népszerűsítsen minden olyan
versenyt, és sportot, amiben szerepet kap a GPS. Egy balatoni
vitorlásversenynél jobbat pedig elképzelni sem lehetne, hát még akkor, ha
a végén a büszke győztes elmondhatja magáról, hogy övé a Balaton
leggyorsabb vitorlása.
-Már tavaly is rendeztünk egy GPS navigációs
versenyt a Balatonon-mondta el az extrem.hu-nak Gerő András, a GPS Magazin
főszerkesztője. Akkor „virtuális bólyákat” kellett érinteni az út során,
viszont szinte kizárólag csak komoly versenyzők indultak el a versenyen.
Idén azért módosítottunk, hogy azok számára is élvezhetővé tegyük a
kihívást, akik nem profi versenyzők, egyszerűen csak szeretnek vitorlázni,
és kipróbálnák magukat és a hajójukat.
Esélyesek 3: Katamarán
-Az indulókra vonatkozóan van-e bármilyen megkötés?
-Csupán annyi, hogy vitorlás jármű legyen, tehát akár szörffel is meg
lehet próbálni a rekorddöntést, illetve az a kikötés, hogy a járműnek
képesnek kell lennie 180 perc folyamatos haladásra. Ez a megkötés azokra a
speciálisan sebességi rekordok megdöntésére épített hajókra vonatkozik,
amelyekkel a nagyobb sebesség érdekében, pl. nem lehet kanyarodni. Ezekkel
a hajókkal nem lehet három órán át haladni, mert elfogyna alóluk a
Balaton. És természetesen nem lehet motort használni, csak a vitorla
segítségével lehet haladni.
Akár 2000 hajó is nevezhetne
-A Csúcskísérletre május 9-től augusztus 20-ig
mindennap három óra áll rendelkezésre, de. 11 és 14 óra között. Az ebben
az időszakban elért legnagyobb sebességet mérik, vagy a három óra
átlagsebességét?
A kupa Verseny is, játék is
-Természetesen a három óra átlagsebességét mérjük, ez ugyanis kizár minden
olyan módszert, aminek a segítségével egy-két percre nagyon nagy
sebességet lehet elérni.
-A Balaton teljes felülete használható a rekordkísérlet során?
-Pontosan így van, a tó teljes felülete igénybe vehető. Ún. logger, vagyis
követő eszköz, ami tulajdonképpen egy fekete doboz, ami a GPS jeleket
rögzíti, kilenc kikötőben vehető fel, az első alkalommal ingyen, minden
további kísérlet 5000 forintba kerül.
-Hány próbálkozóra számítanak?
-Tulajdonképpen nem tudom megmondani, hogy hány próbálkozó lesz,
mindenesetre, ha abból indulunk ki, hogy közel 2000 hajó van a Balatonon,
akkor biztosra vehető, hogy egészen sokan kipróbálják magukat.
-Mivel hajóosztályok tekintetében sincs semmilyen megkötés, Ön szerint,
mely típusoknak van a legnagyobb esélyük a végső győzelemre?
-Szerintem legnagyobb eséllyel a liberák indulnak. Ezek nagy,
sokszemélyes, trapézes nagyon gyors hajók. Nem korlátoztuk az indulók
körét az egytörzsű hajókra, így indulhatnak katamaránok is, amik szintén
nagyon gyorsak, és számos sporthajóra is számítunk.
-Mekkora sebességgel lehet esélye egy hajónak a győzelemre?
-A laikusok számára a vitorlások sebessége szinte csak poroszkálásnak
tűnik, pedig egy 20km/h-s végsebesség már nagyon komoly teljesítmény. Úgy
gondolom, hogy a leggyorsabbak akár a 25-26 km-es óránkénti sebességet is
elérhetik. Azonban azt nem szabad elfelejteni, hogy mi egy három órás
intervallum átlagát mérjük, és egy viszonylag nagy sebességet tartani
nagyon-nagyon nehéz.
De igazából ez az egész verseny nem is a győzelemről szól, ez csak egy
játék, amit nem egy nagy multi támogat a nevével és a pénzével, hanem a
Balatoni Hajózási Rt. találta ki, hogy legyen a hajók számára egy érdekes
és izgalmas program a nyár során.
Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.
Sikeresen hozzáadtuk a terméket a kosaradhoz!
Hibás email vagy hibás jelszó!
Feldolgozás folyamatban...