Rossi cuccai - egy profi freestyleos vitorlazsákja..


2013.12.30

Michael Rossmeiert (AUT-256), a tricktionary kitalálóját, osztrák származású pro szörföst kérdezgettük arról, hogy milyen cuccal szörfözik ő, és általában egy freestyle szörfös, illetve milyen finom-beállításokat javasol.

Vitorla és deszkazsák

Rossi: Az Avanti Sails Echo ME freestyle vitorlákból 4.0 - 5.2-ig minden méret megvan. Van 5.6 is, de igazából soha nem volt rá szükségem. Van 2 db 370 és 2 db 400 cm-s 100% carbon Avanti spine árbocom. Az idén piacra dobott Tecno Limits Sleek Carbon boommal szerelem őket. Tökéletes az íve freestylehoz, a fejhez nem szükséges adapter az rdm árbocokhoz, és ami a legérdekesebb, az átmérője csak 25mm. Két darab van belőle..

Matto:  Tehát négy vitorlát is használsz: 4.0 - 4.4 - 4.8 - 5.2.. Azt hinném, hogy egy 100%-os árboccal felesleges ilyen sok méret. 

Rossi: Legtöbbször csak a 4.4 - 4.8 - és 5.2 méreteket használom. Ezek nekem mind fontosak, nem hagynék ki egy méretet sem. Mindegyik vitorla nagyon széles széltartományban használható, de ahhoz hogy minden jól menjen, szükség van erre a három méretre.

Matto: Mit vársz egy freestyle vitorlától? Mostanában szinte minden gyártó 4 latnis freestyle vitorlákat gyárt. Miért jó ez, nem lenne stabilabb egy 5 latnis vitorla?

Rossi: Egy freestyle vitorla legyen nagy széltartományban használható, hiszen pöffös környezetben is szeretnél szörfözni. Legyen stabil túlvitorlázva is, legyen nagyon könnyű a jó manőverezhetőség, kezelhetőség érdekében. (Az Avanti freestyle vitorlája a legkönnyebb a világon:)
Az 5 latnis vitorlák lehet hogy stabilabbak, de a legújabb 4 latnis vitorlák már felveszik velük a versenyt. Ezek a modern freestyle vitorlák jobban húznak mint a korábbiak - most egy 4.8 -as vitorlát használok akkor, amikor régebben az 5.2-vel mentem.  Az 5.2-t akkor használom, mikor régebben az 5.6 vagy az 5.8 volt az ideális méret.

Mindent összevetve - egy új freestyle vitorlával korábban siklásba jössz, a vitorla könnyebb, jobban húz, és jobban kezelhető. Ami a széltartományt illeti - nehéz megmondani.. Össze kellene hasonlítani a 2 vitorlát ugyanabban a környezetben, de nekem az a tapasztalatom, hogy a széltartomány kifejezetten nagy. A vitorláim közül mindegyik méretnek megvan a maga előnye. A 4.4 elég kicsi ahhoz hogy nagyon stabil és erős legyen, szóval a széltartomány az erősebb szél felé tolódik el. A 4.8 ideális tartománya inkább felfelé, az 5.0 és 5.2 felé tolódik. Az 5.2 pedig nagy és tényleg nagyon sok ereje van. Igazából a 4.4-et és a 4.8-at használom legtöbbször, az 5.2 -al nagyon korán siklásba lehet jönni, a legkisebb pöff is elég, már akkor is elég a freestyle manőverekre, mikor a többiek még alig siklanak... és ilyenkor is, még a power manőverekhez is megfelelően húz.

Matto: Ilyet láthattunk a PWA Sylt-i freestyle döntőjében. Kiri Thode még clew-first backloopot is ugrott a nagyon határeset szélben.

 

Matto:  Mi a helyzet a deszkákkal?

Rossi: Az elmúlt években F2 rodeokat használtam. Nagyszerű deszkák,  - 90 liter - szuperkönnyű. Jövőre Fanatic Skate-el fogok menni. A freestyle deszkák elég hasonlók, de a Fanatic Skate-nek tetszik a puha footpadje. Természetesen a saját fejlesztésű Trickstrap papucsokkal, és a gyári szkeg mellett a saját custom made Blackdiamond szkegemmel is ki fogom próbálni.

Finomállítások:

Matto: Milyen hosszú trapézkötelet használsz?

Rossi: Inkább hosszabb de nem túl hosszú a jó szerintem, hogy a vitorla nagyjából függőlegesen, állhasson, miközben siklasz... ebben a helyzetben a vitorla nagyobb felületen találkozik a széllel. Ezen kívül a vitorlát szabadabban tudod irányítani. Ha túl közel van hozzád, akkor először ki kell magad akasztanod, hogy az erejét felhasználd egy freestyle trükkhöz. Ha jól van beállítva, akkor csak kiakasztasz, és mehet a manőver. A szerintem ideális hosszt úgy tudod lemérni, ha megfogod a bumot, úgy ahogy szörfözés közben is fognád, és a kötelet úgy állítod be, hogy pont a könyököd alá érjen. Ha túl hosszú, akkor szerintem tönkreteszi a stílust: a vitorla már szinte a másik oldalra dől, nem is mutat jól. Néhány freestyle szörfös egyébként így használja a trapézkötelet. A túl rövid trapézkötéllel visszafogod a vitorla erejét. Hozzátenném persze, hogy ez ízlés és megszokás dolga is.

Matto: Mi a helyzet a papucsokkal?

Rossi: A papucsok legyenek nagyra állítva, hogy a lábad rendesen beleférjen. Ha csak a lábfej vége és a lábujjak vannak a papucsokban, az nem elég, nincs elég kapcsolatod a deszkával. Sokan így szörföznek..

Matto: Vitorla beállítás, leech?

Rossi: A freestyle vitorlák kilépő éle a korábbiakhoz képest elég feszes, csak minimális a lazább felület. Ez nagyban könnyíti a vitorla átvételét hátul (ducking manőverek), és jó a legújabb freestyle manőverekhez. 

Matto: És mi a helyzet a "régi" sliding freestyle manőverekkel mint a spock, grubby?

Rossi: Ezeket a vitorlákat úgy tervezték, hogy ne legyen nagyon laza loose-leech, így jobban dolgoznak, stabilabbak. Ha túlzottan lehúzol egy vitorlát, instabillá, roskataggá válik. Tehát a lazább leech mindenképp ront a helyzeten.

Szállítás

Matto: Ez jó sok cucc. És sokat is utazol. Van valami trükköd a cucc szállításra, mikor repülővel utazol? Még 1 deszka 2 vitorla szállítása sem egyszerű néha..

Rossi: Ez nekem is állandóan problémát jelent, de néhány alapszabályt már megtanultam:

- ne nagyon lépd túl a 40 kg-t zsákonként
- inkább több kis csomagot pakolj, mint egy nagyot.
- mindenképp ellenőrizd le a szabályokat a légitársaságnál, akivel mész
- 50-150 eur / zsák árra mindenképp számíts
- keress szimpatikus hölgyet a check-innél.. soha ne húzd fel magad, viselkedj áldozatként.

Matto: A futószalagon készülő videók, fotók alapján látszik, hogy ritkán vagy otthon. Időközben viszont apa lettél. Mik a terveid így a jövőre nézve?

Rossi: A barátnőm és én együtt utazunk télen. A változás most csak annyi, hogy a baba is velünk utazik, aki egyébként már túl is van az első két hónapos kirándulásán, Fuerteventurán. Ami a jövőt illeti, az egyik terv, hogy elkészítjük a Kiteboarding Tricktionary Surfing kiadását, amihez Mauira fogunk utazni.

 

Freestyle Windsurfing Malcesine from Nico Hauschke on Vimeo.

 


Cimkék

Hozzászólások

Hozzászólok - +

Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.








57846
Írd ide az ellenörző számot:

Kiemelt ajánlataink

NeilPryde Nexus

69 000 Ft

84 000 Ft

NeilPryde Nexus
Pat Love bukósisak

16 990 Ft

27 000 Ft

Pat Love bukósisak
Mystic Star 5/3 backzip

69 000 Ft

113 000 Ft

Mystic Star 5/3 backzip
Starboard Futura 2023

729 000 Ft

1 059 600 Ft

Starboard Futura 2023
Starboard Carve 2023

565 000 - 679 000 Ft

787 600 - 995 600 Ft

Starboard Carve 2023
JP SuperLight

144 000 - 154 000 Ft

239 000 - 245 000 Ft

JP SuperLight
Neilpryde Nexus lady

69 000 Ft

84 000 Ft

Neilpryde Nexus lady
Ascan Jibe

16 900 Ft

Ascan Jibe
Tiki Trainer rig

145 000 - 159 000 Ft

155 000 - 169 900 Ft

Tiki Trainer rig
Pat love impact vest

32 000 Ft

52 000 Ft

Pat love impact vest
Starboard Carve 2023

565 000 - 679 000 Ft

787 600 - 995 600 Ft

Starboard Carve 2023
Gaastra Hybrid 2021

148 000 - 199 000 Ft

214 000 - 259 000 Ft

Gaastra Hybrid 2021