![]() |
Jim és a Mercury |
2007. Május 21.-én volt
pontosan 40 éves a windsurf, Jim Drake ezen a napon tette meg
első métereit a világ első vitorlával felszerelt
szörfdeszkáján a kaliforniai Jamaica Bay vizén. Az első
próbálkozásokról 1967-ben készült egy
videófelvétel is, mely az évforduló alkalmából
közétételre került az interneten.
A nosztalgás hangulatú felvételen látszik, hogy a kezdet nem
volt egyszerű. Strandolók egész hada (legalább 4 ember?)
segítette a szörfös Jim Drake-et, aki szórakozott
professzorhoz hűen otthon felejtette a felhúzókötelet is, ami
gyenge szélben, mély vízben igencsak fontos alkatrészét képezi
ennek a windsurfre keresztelt - akkor még - furcsa
találmánynak. Jim egy korábbi lapszámunkban közzétett
interjúban beszámolt a kezdetekről, hogy miként vált a
windsurf mára minden valamire való strand kötelező kellékévé,
s hogy mik az elképzelései a technika jövőjét illetően.
A windsurf feltalálója nyugdíjas éveiben újra aktívan
foglalkozik a windsurf fejlesztésével, az innovatív
megoldásairól, néha meglepő újításairól híres Starboardot
látja el ötleteivel. A windsurf a 80-as évek vége óta
többnyire a siklásról szól. Az új deszkák 4-es szél alatt
általában nehezebben használhatók, billegősek, elsüllyednek,
rosszabbul krezolnak mint a hőskor hosszú és nehéz csatahajói.
A szörfözés már csak 4-es szél felett vált érdekessé, minden
széllovas naponta többször, kitartóan szuggerálja a Windguru
csillagait . Ha szelet lát, testének boldogsághormon szintje
azonnal megugrik, s a hazai, a szörfözés szempontjából gyenge
szélviszonyokat ismerve, mindenképpen ki akarja használni a
szeles napot, szükség esetén szabadságot vesz ki, lemondja a
családi összejöveteleket, hirtelen minden háttérbe kerül.
Jim Drake úgy gondolja
hogy ez így nem olyan jó. A szörfözés ne csak a tomboló
szélben legyen lehetséges, gyenge szélben ne csak duzzogjunk a
parton, hanem élvezzük a napsütést, a lágy szellőt, a vizet,
és a siklás nélkül elérhető maximális sebességet. A szörf
legyen mindenkié, lányok, hölgyek, nagypapák, 8 éves gyerekek
is élvezzék, ne csak egy szűk réteg által űzött extrém sport
legyen.
A feltaláló az itt felvázolt koncepció alapján a közelmúltban
két deszkát is tervezett. Az egyik a már tavaly óta
kereskedelmi forgalomban is kapható Serenity ? névre
keresztelt, a mai trendhez képest igen-igen hosszú, kajak
formájú szörfdeszka. Ahogy a neve is sugallja, (serenity
magyarul annyit tesz: nyugalom, derű) siklás alatti tempóra
tervezték. 455 cm hosszával és 61 cm szélességével, 255
literes térfogatával páratlan, 2-9 csomós szélben pedig
valószínűleg a leggyorsabb a piacon.
A deszka alja a siklásra tervezett szörfökével ellentétben
lekerekített, keresztmetszete konvex, a végén erős V- alakú. A
hosszúságnak és a V keresztmetszetnek köszönhetően nincs
szükség külön svertre és szkegre (a deszka hátsó szárnya, a
modern siklásra tervezett deszkákban csak szkeg van), a kettő
helyett egyetlen 70 cm-s szkeget találunk a deszka közepétől
valamivel hátrébb. A szkeg nem behajtható, amennyiben túl
hosszú lenne, kisebb vízmélység esetére a gyártó egy 40 cm-s
változatot is ad a deszkához. Jogos a kérdés, miért nem egy
behajtható svertet szereltek a deszkára a 40 és 70 cm-s
szkegek helyett? A behajtható svert ellen szól az, hogy
valamivel nehezebb lenne tőle a deszka, illetve költségesebb
az előállítása.
A
Serenityt wood és SportTech (d-ram) változatban rendelhető, az
előbbi valamivel könnyebb, drágább és a fa-szerkezetet büszkén
megmutató festésnek köszönhetően dizánjnosabb is. Mindkét
kivitel magában foglal néhány izgalmas és kényelmes részletet
is. A deszka kényelmesen cipelhető a középen elhelyezett
fogantyúnak köszönhetően, a lábak alatt pedig kellemes eva-hab
borítást helyeztek el. Tovább növeli a komfortot az ügyesen
elrejtett pohártartó, mely szintén egy eddig példa nélküli
újításnak számít.
A vízen egy egyébként funboard (süllyedős, siklásra
tervezett), vagy formula deszkához szokott szörfös teljesen új
élményt él át. A serenity egészen sokáig csak gyorsul és
gyorsul (és gyorsul), a kisebb közegellenállás miatt kisebb
vitorlával is gyorsabban lehet vele haladni, a hosszának
köszönhetően pedig páratlan a kreuzolási képessége. Gyenge
szélben, normális méretű, 6.5 m2-es vitorlával sokkal
gyorsabban halad, mint mondjuk egy formula szörfös a 12,5
m2-es túlméretezett vásznával.
A kajak-forma hátrányaival is számolni kell. Iránytartása,
kreuzolási képessége kiváló, fordulékonysága viszont már nem
mondható jónak. A hauzolás könnyebb; ha a deszka hátsó részét
terheljük a deszka orra kiemelkedik a vízből és az egész test
szépen átfordul az új irányba. Fordulónál viszont nehezebb
helyzetben vagyunk: míg egy funboard lábbal könnyen átlökhető
az új irányba, a Serenity esetében ez nem megy ilyen
egyszerűen. További hátrány, hogy ezt a deszkát senki nem
fogja a lépcsőházban felcipelni, illetve a garázsban is sok
helyet kell hagyni neki, hogy kényelmesen elférjen.
A Serenity vételára 2300 dollár, ami nem kevés, 2 ?normális?
szörfdeszkát is lehetne venni ennyi pénzért. Gondolkodóba ejt,
hogy ha ennyi a vételár, akkor miért volt fontos annyira a
behajtható sverten pénzt spórolni? Az ár lehet hogy a kis
széria és a relatív magas szállítási költségek miatt ilyen
magas. Kicsit olyan, mintha a Serenity egy átmeneti modell
lenne, amolyan kereskedelemben is megvásárolható
tanulmányszörf. Talán az innovatív kutatógárda játékszere, egy
nehezen szállítható, drága, de nagyon jó játék, mely már
gyenge szélben is nagyon élvezetessé teszi a sportot.
Jim Drakenek azonban ez nem elég. Virtuozitását nem élte ki a
Serenityvel, neki még több kellett. Nagy lelkesedéssel
dolgozik legújabb, Mercury névre keresztelt projektjén,
melynél látványosabb és érdekesebb ötletet a windsurf
feltalálása óta még nem ünnepeltek a világ újdonságra éhes
szörfösei.
A Mercury projekt lényege, hogy két deszka-koncepciót
ötvözésével létrehoztak egy szörföt, mely sikláshatár alatt és
felett is kitűnően működik. A gyengeszeles deszka egy a
hullámlovaglásból ismert longboard, nagyon hosszú vízvonallal,
az erősszeles vonalvezetés pedig a Starboard iSonic 135
szlalom szörfből származik. A szlalom deszka alapesetben
széles hátsó része itt át lett alakítva, hogy siklás alatti
sebességnél ne fékezze nagyon a szörföt. A két forma egymásra
van illesztve, a szlalom deszka kb 4?-os szögben lefelé
fordítva áll a gyengeszeles longboardhoz képest. Sikláskor a
longboard hátsó része kiemelkedik a vízből, így jelentősen
csökken a közegellennállás. A szlalom deszka szkegje gyenge
szélben a nagydeszka svertjeként funkcionál, sikláskor pedig
újra eredeti funkciójában, szkegként működik.
Az alapkoncepció szerint a deszka tehát a szélerőtől
függetlenül, minden esetben gyorsan tud haladni. Gyenge
szélben csendben és gyorsan úszik a vízen, korán siklásba
hozható és jól gyorsul, ha a szél beerősödik. A Mercury persze
nem lesz olyan gyors és csendes, mint a Serenity gyenge
szélben és nem is lesz olyan gyors és közvetlen mint az iSonic
erős szélben. A használatát meg kell majd szokni, hogy a
maximálisat hozzuk ki belőle. A jövő idő használata nem
véletlen, hiszen a Mercury még mindig csak kísérleti fázisban
van, számos további előnyre és hátrányra is fény derülhet, de
Jim Drake szerint a teszteredmények bíztatóak.
![]() |
A Mercury terve |
A Mercury piaci
fogadtatását illetően nem mennék bele találgatásokba. Jó lenne
tudni, hogy mennyibe fog kerülni, de valószínűleg nem lesz
olcsóbb a Serenitynél, melynek árából a szörfös vehet két
deszkát is magának. Megkockáztatom, hogy a gyártó az öncélú
virtuozitásával leginkább az ismertségén és az imázsán
erősödik sokat. De különben is, hol érdekli ez a feltalálót??
Matto
Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.
Sikeresen hozzáadtuk a terméket a kosaradhoz!
Hibás email vagy hibás jelszó!
Feldolgozás folyamatban...