![]() |
1. kép |
![]() |
2 . kép |
![]() |
3 . kép |
![]() |
4 . kép |
![]() |
5 . kép |
![]() |
6 . kép |
![]() |
7 . kép |
A manőverek királynőjeként is emlegetett duck tack
sokak szerint a legnehezebb siklómanőver. Sajnos ezt az oldschool
fordulót keveset látni hazai vizeken, pedig a fordulás közben
eldobott, előtted lebegő, majd az új oldalon visszatérő vitorla
élményét mindenkinek át kellene élnie. Egy biztos: bár nem új keletű
trükk, mégis a duck tack az egyik legelegánsabb, leglazább módja a
fordulásnak, amit valaha kitaláltak.
Mielőtt valaki ész nélkül elkezdené forduló közben a
vízre dobálni a vitorlát, mondván, majd csak visszajön valahogy,
célszerű először megismerkedni a manőver mechanizmusával. A duck
tack nem az erőlködésről szól, nem kell hozzá semmi más, csak
kifinomult technika, egyensúlyérzék, és finom mozdulatok még
finomabb összekötése. Persze egy kis gyakorlás sem árt.
A megfelelő felszerelés egy 5-6 m2-es freestyle,
freeride vagy wave vitorla, és egy viszonylag stabil, 100 liter
feletti deszka. A szél ne legyen túl erős, 4-5 Bft épp elég.
1. Félszélben, siklás közben kiakasztjuk a trapézt (vagy siklásba
pumpáljuk magunkat, mint a videón :)…), célszerű a manőverhez minél
simább vízfelületet választani, valamint figyeljünk arra, hogy ne
legyünk túlvitorlázva (1. kép). Kilépünk mindkét lábtartóból, és
rányitunk a vitorlára, hogy ne legyen benne erő (2. kép). Ekkor
érkezünk az első kritikus ponthoz – fordított lábpozíciót kell
felvenni, azaz switch stance-ben kell a manővert végrehajtani. Ehhez
legegyszerűbben úgy jutunk el, hogy a hátsó, papucs előtt álló
lábbal előrelépünk, közvetlenül az árboc mögé, úgy hogy a térd és a
lábujjak szél (luv) felé néznek, és ezzel szinte egyidőben az eddigi
első lábbal hátralépünk a két lábtartó közé, szintén kifelé forduló
lábfejjel. Így egy kissé kicsavarodott helyzetben leszünk, mivel
lábtartásunk megfordul, felsőtestünk kissé kifelé fordul, kezeink
viszont nem cserélnek helyet a bumon. Ehhez a pozícióhoz hozzá kell
szokni. (3. kép)
2. Az így kialakult switch stance helyzetben rövid stabilizálás után
elkezdünk felluvolni szél felé, körülbelül 45 fokos negyedszélig.
Ezt hátsó lábbal történő luvkantni terheléssel érhetjük el, tehát a
kifordított lábhelyzetben leterheljük a deszka szél felőli oldalát
és lábkormányzással fordulni kezdünk (4. kép). Ekkor érkezik el az
idő a vitorla átdobására (minél erősebb a szél, annál közelebb
tolódik az átdobás a szembeszélhez). Ezt úgy kezdjük el, hogy a
kiengedett, erő nélküli vitorlát a testünkhöz közel tartva elkezdjük
a relatív szél felé (relatív szél = atmoszférikus szél + menetszél
eredője) tolni, úgy, hogy továbbra is erőmentes legyen, ne fújjon
bele egyik oldalról se a szél (5. kép).
3. A vitorla tehát megindul a szél felé, a testünk mellett / előtt,
ezzel egyidejűleg az árboc közelít a vízhez. Valahogy azonban át
kell kerülnünk a rigg túloldalára. Ez úgy történik, hogy körülbelül
mikor hátsó kezünk elhalad az arcunk előtt, az első kézzel
elengedjük a bumot (a hátsó viszont továbbra is tolja szél felé az
erőmentes vitorlát) és hátrafogunk a bum végére (6. kép). Mikor a
vitorla már eléggé előrekerült ahhoz, hogy átvehessük a fejünk
fölött úgy, hogy ne ütközzünk az alsó élbe, elengedjük a régi hátsó
kézzel (7. kép), és ezzel egyidejűleg a bum végét fogó kezünkkel egy
energikus mozdulattal lerántjuk a bumot ferdén lefelé és hátrafelé
(a deszka vége felé) (8. kép)! Ez a kézmozdulat döntő fontosságú,
mivel így a vitorla az előrenyomástól nem csapódik a vízbe, hanem
szelet fog, és a velünk immár ellentétes oldalról belefújó szél
miatt a víz fölött lebeg (9.kép). Közel a siker – átkerültünk a
vitorla új oldalára, a fordított lábállásnak köszönhetően már a
lábaink is jó helyzetben vannak az új irányban való haladáshoz, a
vitorla a víz fölött lebeg.
4. Mikor lerántottuk a vitorlát, az első lábbal célszerű kilépni az
árboc elé a nagyobb stabilitás érdekében (9. – 10. kép). Ekkor a víz
fölött lebegő vitorlát a kezünkbe való visszatérésre kell ösztönözni
(ha ezt magától nem teszi meg, hiszen sokszor úgy sikerül a
duck-tack, hogy a rigg egyből visszaemelkedik a szörfös kezébe),
ezért a hátsó kézzel finoman (!) megnyomjuk a vitorlát az alsó élhez
közel (11. kép). Így még több szelet kap a vitorla és szélerőtől
függően hirtelen vagy kevésbé hirtelen, felegyenesedik (12. kép),
ekkor elkapjuk a bumot (13. kép). A deszka eközben helyes és
folyamatos (átdobás alatti) terhelés esetén szinte teljesen
befordult szembeszélbe, ezért egy rövid backwind szakaszt követően a
vitorla hátradöntésével szembeszélbe kormányozzuk magunkat. Vigyük a
felsőtestünket kissé a deszka orra felé, nehogy a hirtelen, túl sok
energiával felegyenesedő rigg vízbe lökjön minket. Ha úgy érezzük,
túl sok a szélnyomás, engedjük ki a vitorlából a felesleget a hátsó
kéz ráengedésével.
5. Mikor szembeszélben állunk, gyakorlatilag nyertünk. Befogjuk az
új oldalon a szelet (14. kép), előredöntjük az árbocot, és leejtünk
félszélbe (15. kép). Miközben arcizmunk se rándul (nehogy a többi
szörfös rájöjjön, hogy százból az első sikeres duck tacket látta),
nyugodtan felgyorsítunk (16. kép), és elszörfözünk a naplementébe
:)))…
![]() |
![]() |
![]() |
8. kép | 9. kép | 10. kép |
![]() |
![]() |
![]() |
11. kép | 12. kép | 13. kép |
![]() |
![]() |
|
14. kép | 15. kép | 16.kép |
![]() |
||
TÖLTSD LE A VIDEÓT! (Avi) |
Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.
Sikeresen hozzáadtuk a terméket a kosaradhoz!
Hibás email vagy hibás jelszó!
Feldolgozás folyamatban...