![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
A piacon kapható szörfdeszkák legnagyobb része a thaiföldi Cobra gyárban készül. A gyártás szinte teljes egészében elvándorolt európából, mára csak néhány kisebb márka készíti itt deszkáit, a Bic-et kivéve.
Bic Astro Rock, Bic Saxo,
Vivace, Electric Rock, Rumba, Adagio, Techno..
Csak néhány híres Bic a szörf-történelemből.
A deszka amivel minden elkezdődött a Dufour
Wing (200000 db eladott példány). Bich báró a
hajózás szerelmese (Több Amerika Kupája
versenyen is indult kormányosként) ezzel
szerette volna mindenki számára elérhetővé tenni a
vitorlázást! A BIC évente 80000 db szörföt
gyártott a 80-as évek elején, minden
öreg szörfös emlékszik erre a deszkára melyen
egyáltalán nem volt érdesítés.
A BIC sokban különbözik a többi szörfös
márkától, hisz ugyanezen a márkanéven a
golyóstolltól a borotván át az öngyújtóig
rengeteg műanyag termék van
jelen a piacon, s a világon szinte mindenütt
megtalálható. Ebben a pillanatban 803147
tanár javítja a dolgozatokat egy
BIC-golyóstollal, és 7 043345 gyerek éppen
most alakítja át narancssárga BIC-ét
fúvócsővé (a számokért nem vállalunk
felelősséget :). Meglepő? Nekünk szörfösöknek
a kis golyócskát a feje tetején viselő figura
többet jelent.
Irány a gyár: Vannes - Franciaország
Mielőtt beléptünk az
üzemcsarnokba kötelező rituálé részeként
felvettük a védőruházatot. Nagy tábla hívja fel
figyelmünket a balesetveszélyre. Legyetek
üdvözölve az ipar világában. Hatalmas,
több mint 10 m magas csarnokba léptünk,
melyet ki is használnak rendesen, egyes gépek
így is szinte a plafont érintik. A
kompresszorok, a szellőző ventillátorok erős
alapzajt adnak, bár a gépektől néhány métert
eltávolodva már beszélgetni is lehet. A
csarnok tiszta, jól megvilágított, minden
jelölve van és ami a legmeglepőbb, hogy nem
érezni kellemetlen szagokat, még egy kis
műgyanta vagy olvadó műanyag pára sem
csiklandozza orrunkat.
A munka oroszlánrészét a gépek végzik, egy
két ember dolgozik a gépmonstrumok körül. A
kézimunka mennyisége és a távolságok is
szigorúan a minimumra vannak csökkentve. Egy
deszka nem tesz meg 100m-t a születésétől a
gyár elhagyásáig. Ez a iparszerű gyártás a
BIC titka, így maradhatott utólsóként az
egyedüli nagyobb windszörf gyártó Európában
(kis márkák azért vannak, pl: a witchcraft
Bulgáriában), mikor minden nagyobb márka
elment kontinensünkről az olcsóbb munkaerő és
a nagyobb nyereség érdekében! Itt a gépek
éjjel nappal mennek s így időt, energiát,
pénzt spórolnak. (nem kell felmelegíteni a
gépeket, nincs napi tisztítás) A dolgozók 3
műszakban váltják egymást, gyártják a
deszkákat, a SUP-kat, kajakokat, vagy
csónakokat. Alig több mint 30 fő elegendő a
gépek kezeléséhez, és kb. ugyanannyian vannak
az irodában is.
Egy deszka születése
A gyárt bemutató kísérőnk (Benoit)
ajánlja, hogy nézzük meg lépésről lépésre a
deszkák elkészítését. Ma a CORE 293 svertes
deszka gyártása van soron, mely a híres
Techno 293 OneDesign shape-jét örökölte,
anyagában és felszereltségében különbözik
tőle. A gyártás 100-as szériákban zajlik,
mivel a megmunkáló eszközök cseréje és
beállítása hosszú időt vesz igénybe. 10 féle
deszkát készíteni egy időben nagyon
sokba kerülne. A nagy mennyiségek ellenére a
kockázatok kezelve vannak, mivel a szériák
néhány tagból állnak és a előre tervezett
mennyiségek segítenek abban, hogy BIC ne
ismerje az eladatlan raktár készletet vagy az
év végi kényszerű kiárusítást, mint más
márkák! A gyártósor hatalmas színes műanyag
granulátumot tartalmazó zsákokkal kezdődik.
Az ASA a windszörfök készítéséhez kell, a
polietilén mely lágyabb de ellenállóbb, a
kajakok, a csónakok és a hullámszörfök
készítéséhez, illetve az új Beach
szörfdeszkák gyártásához szükséges. A
granulátumok színe adja a deszkák színét, így
2009-ben a narancs, 2010-ben a kék, majd
2011-ben a fehér színt. A zsákokat
folyamatosan a több mint 20m hosszú extruder
hatalmas garatába öntik, mely szines lapokká
alakítja át őket. Először a granulátum
felmelegedésével egy viszkózus massza
keletkezik, melyet hatalmas hengerek között
lapítanak a megadott vastagságra. A deszkák
gyártásához a 0.8mm-es vastagságot
használják. (a kajakok 4 mm-es anyagból
készülnek). A végén a hengerek már
visszahűtik az anyag szalagot, melyet ezután
3m hosszú darabokra vágódnak. Elkészült a
deszkák bőre!
A műgyantázás
Ezután átmegyünk a szövetező részlegbe, ahol
egy tucat polisztirol (hungarocell) mag
várja, hogy beborítsák üveg vagy karbon
szövettel. Közelebbről nézve azt láthatjuk,
hogy ezeknek semmi köze a kézzel shapelt
magokhoz, felületük sima és egytől-egyig
teljesen egyformák. 100%-ban visszaadják a
tesztelők által legjobbnak itélt formát.
Egyetlen szépséghiba sincs rajtuk, sem
mélyedés, sem púp melyet később korrigálni
kellene. Minden mag tökéletesen egyformának
és szimmetrikusnak tűnik. Benoit elmondja,
hogy eszek a szivacs magok formában
készülnek. A fém forma az eredeti deszka 3D-s
rajzából született meg, a hungarocell mag max.
0.1 mm tűréssel készül el! Két ember helyezi
el a habszivacs magban a PVC erősítéseket
melyek megerősítik a szkegboxot. Ezután több
réteg üveg szövetet terítenek a deszkára és
felhelyezik az előre elkészített erősítéseket
a papucsok alatt és az árbocsín körül. A
szövetet pneumatikus pisztollyal belőtt
műanyag kapcsokkal rögzítik. Egy deszka
"becsomagolása" néhány perc alatt kész.
Közben a polcon láthatjuk azokat a karbon
szöveteket, melyekkel a Techno széria deszkái
és a T293 OD készülnek. Ezek kerülnek a
deszkák leginkább igénybevett részeire, két
oldalról "U" alakban a deszkákat kellő
merevséget adva, és megerősítik az éleket is.
Az olvadás csodája
A kocsi telerakva egy tucatnyi becsomagolt
deszkával csak néhány métert gurul a
következő munkafázisig. Először a külső héj
készül el termoformázással. A gép nagyjából
6m hosszú. Képzeljünk el egy hatalmas
présgépet benne alul és felül a deszka
shapjét adó forma. A formába van belehelyezve
az összes műanyag kiegészítő (szkeg box,
papucs rögzítő, árbóc sín) mely a Nautix
közeli üzeméből érkezik. Gombnyomásra érkezik
a két ASA lap melyet a gép a két fél forma
közé helyez, néhány cm-re a formáktól. Ez
után egy nagy infravörös lámpákat tartalmazó
hevítő keret csúszik a két ASA lap közé.
Vörös fény önti el a teret, a két ASA lap
felpuhul és megállíthatatlanul közelít az
alsó és felső forma felé. A merev műanyag lap
szemünk láttára egy "bőr" szerű anyaggá
változott, mely rátapad a formára. Az olvadó
ASA úgy ragyog mint a tükör, és beborítja az
utólsó pici szögletet is mint a folyékony
zománc. A látvány tényleg meghökkentő. Néhány
perccel később a deszka alsó és felső
borítása készen is van. Benoit elmagyarázza,
hogy ezt a munkafázist a legnehezebb
beállítani. A deszka különböző részein
más-más mértékben kell hevíteni a műanyagot,
és nagyon pontosan kell kalibrálni a szívás
erősségét is.
A héj bezárul
A kezelő levesz egy szendvicsbe foglalt
polisztirol magot és felteszi az állványra.
Egy adagoló grammra kiméri a megfelelő
műgyanta mennyiséget. Fenol alapú műgyantát
használnak mely jól ragad ASA-hoz és kötése
folyamán térfogata növekszik! Ez a "habosodó
műgyanta kitölt minden hézagot és a magot
borító szövetek mindenütt átitatódnak vele. A
kezelő egyenletesen felhordja a becsomagolt
magra a műgyantát, majd a magot megfordítják
és a másik oldala is műgyantázásra kerül.
Eztán a műgyantázott magot behelyezi a
présgépbe, melynek alsó része egyfajta
filccel van fedve, hogy tökéletesen
egyenletes felületet adjon. Ez meghatározó
pillanat. A prés összezárul és a megfelelő
hőmérsékleten az ASA, a műgyanta és a
szövetek amalgámja egy erősen ellenálló héjat
hoz létre. Ez egy igazi páncél ami nagy
ütésállóságot, és merevséget kölcsönöz a BIC
deszkáknak, ezen kívül más erősítésre nincs
szükség! Néhány másodperc múlva a prés
kinyílik és a deszka gyakorlatilag készen
van. Nem marad más hátra mint körbevágni az
illesztéseket. Kísérőnk felhívja a
figyelmünket arra, hogy a rövid fűtési és
száradási idő komolyan csökkenti a széndioxid
emissziót! Az utólsó kis darab levágott ASA
is összegyűjtésre, ledarálásra és
újrahasznosításra kerül!
Egy technológia ami már bizonyított
Nem marad más hátra mint az melegen öntapadó
dekoráció, a footpadok felragasztása. Ezután
a festőkamrában kerül a deszkára az
érdesítés. Nem kellett több mint másfél óra
és egy deszka a szemünk láttára megszületett
meg, ezzel szemben a Cobránál több mint 12
óra kell egy szendvics deszka elkészítéséhez!
Vendéglátónk ezt mindenkinél jobban tudja, a
techno pro-k ott készülnek. Minden CORE,
TECHNO és T293 ezzel a termoformázott
technológiával készül, melyet most az új SUP
a BIC Jungle 10.6 és 11.6 gyártásánál is
alkalmaznak. A gyártási folyamat beállítása
viszonylag hosszú időt vesz igénybe, de utána
gyorsan, nagy mennyiségű deszkát tudunk
gyártani, akár 500-at 2 hét alatt!- mondta
Benoit. Azzal, hogy megszüntettük a
felületkezelés, a csiszolás, a festés
munkafolyamatát, nagyon homogén szériákat
gyártunk. Ugyanabból a típusból soha nincs
több a legkönnyebb és legnehezebb deszka
különbsége mint 200 gr, míg a shap-et
tekintve minden deszka pontosan egyforma.
Igaz a végső megmunkálás nem olyen finom, nem
is pehely súlyúak mint bizonyos kézzel
készült szendvics deszkák, de a BIC-nek más
értékei vannak! Kezdve a tartósságukkal és
ütésállóságukkal az áruk a meghatározó:
Franciaországban 759€ egy új CORE szemben a
többi 1300-1800€-ba kerülő deszkával,
ráadásul később a BIC jól eladható a használt
piacon. Fontos momentum, ha a windszörföt
mindenki számára elérhetővé akarjuk tenni!
A polietilén visszatér
A gyárlátogatás az új Beach 175 és 225
deszkákkal folytatódik. A BIC a szörfiskolák,
szörfklubok kérésére fejlesztette ki a két új
deszkát, akik ultra ütésálló elnyűhetetlen és
nagyon olcsó (659€) deszkát keresetek. A
gyártási eljárás különbözik. A deszka héja
ezúttal csak egy 3mm vastag polietilén
lemezből készül. A termoformázás az
előzőekben látottakhoz hasonló, de a prés
ezúttal a "nagy semmire" zár. Sem a deszka
magja, sem műgyanta sem üveg vagy karbon
szövet nincs benne. Egy puha, teljesen üres
héj jön ki a gépből. Ezt azután a habosítóba
viszik, egy üvegszálas fűtő berendezéssel
ellátott formában rögzítik, hogy alakját és
méreteit megtartsa, azután a megfelelő
pontokon poliuretán habot injektálnak bele. A
hab néhány másodperc műlva más jön is ki a
nyílásokon. ez a munkafázis készen van, a hab
megkötése után kiveszik a formából a kész
deszkát. Felcsavarozzák a fogantyút és a
svert szekrényt, ráteszik a matricát és
készen is van. Még érdesítésre sincs szükség,
mivel egy vékony footpad van már a formában
rásütve-ragasztva a deszka deckjére. Ezzel az
ultra gyors eljárással 2 ember napi 50db
beach deszkát tud elkészíteni.
Interju Benoit Treguillivel
A gyárlátogatás befejeztével Benoit Treguilly
irodájába megyünk, hogy néhány kérdést még
feltegyünk.
PM: Van egy munkafázis amit itt nem
láthattunk, ez a prototipustról a széria
gyártásba való átmenet. Tudnál beszélni róla?
Benoit: Mindig jó nevű shapereket keresünk
meg, nekik adjuk át mit is szeretnénk.
(Többek között Fabien Vollenweider, Marco
Copello, Sergio Munari, Gerard Dabadie
shapeltek a BIC-nek.) Mint minden cégnél a
prototipusok tesztelése után kerül sor egy
kiválasztására, ami azután gyártásra kerül. A
prototipus Vannes-ba jön, ahol felmérjük,
minden 10 cm-en felvéve adatait, ami aztután
egy 3D tervező programban kerül
feldolgozásra, ami megszüntet minden hibát,
asszimetriát, tökéletesíti a formát. A file-t
azután a szerszámgyártóhoz küldjük, aki
legyártja a formát a deszka elkészítéséhez.
PM: A BIC keveset újított az elmúlt időben, a
Techno 148 már 6 éves és a Techno 133 is
2008-ban került piacra. A windsurf már nem
annyira fontos?
Benoit: Egyáltalán nem. Nagyonis újítóak
vagyunk a windsurfben is, ami termelésünk
25%-át adja. Az új Beach 175 és 225, nem
feledve a T293 világsikerét mutatja ezt.
Egyszerűen a gyártási technológiánk nagyon
komoly befektetést igényel. A könnyű formával
és sok kézi munkával (5000Fő) konkurensünk a
Cobra gyorsan tud új típusokat gyártani, még
ha utána keveset is ad el belőle. Mi csak a
legnépszerűbb deszkákat gyártjuk. Egy
alumínium forma több 10000 €--ra rúg és
4-5000 deszka alatt a befektetés nem térül
meg. Tehát kétszer is meggondoljuk mielőtt
egy jól menő shapet leváltunk csak azért,
hogy egy divatnak megfeleljünk. Például
kitoltuk az új Techno 148 bevezetését is, bár
modernebb, kompaktabb lett volna de valós
teljesítménye annyival nem volt jobb hogy
megérje.
PM: Ez azt jelenti, hogy wave deszkát nem
fogunk látni a BIC-nél?
Benoit: Így van! Kevés az esély rá, nagyon
keveset adnak el belőle! Mi a legnagyobb
piacra koncentrálunk, azaz a 130-150L közötti
deszkákra, nem beszélve arról, hogy
technológiánk leginkább a nagyobb méreteknél
előnyös! (Megj: Minél nagyobb egy deszka a
BIC annál inkább könnyű a versenytársaihoz
képest!)
PM: Azok akik régóta ismerik a BIC-et a
mostani modellek nincsenek túldekorálva, sőt
mondhatni egyszerűek. Ez tudatos vagy az
ipari szükségszerűség?
Benoit: Ennek több oka is van. Az egyik
oldalról: a világ minden tájára exportálunk,
nem tehetjük meg, hogy egy túldíszített
deszka valahol ne tetsszen. A másik, hogy a
dekorációs panel melyet a szublimációs
festési eljáráshoz alkalmaztunk még Eskimo (Hawai
designer) korában nagyon drága lett, nagyon
nehéz a deformáció mozgását kiszámítani a
formában. Előfordult illeszkedési probléma,
ami ma az igényesebb vevőknek már nem tetszene. Ugyanez a probléma a
footpadokkal is. A több színű kivitelek
nagyon drágák. Kínából jönnek, ahol kézzel
készülnek, ezért használunk inkább egyszínű
padokat, kerülve az árak emelkedését!
PM: A TIGA-nak végleg befellegzett?
Benoit: Igen! Nem kivántunk nagy összegeket
tenni a marketingjébe miközben a Cobra
gyártotta őket.
Ugyanez a PWA (Professional Windsurf
Association) részvétel sorsa is. A Kevin
Pricharddal közösen nyert világbajnoki címek
segítettek bejutni az amerikai, dél-amerikai
és japán piacra. Ezek után átgondoltuk a
dolgokat és úgy döntöttünk tovább lapozunk.
Nem foglalkozunk a PWA-val tovább, hanem az
ifjúsági One Design versenyzést helyezzük
előtérbe. Ilyen a FUNKIDS a T283-mal (30000
eladott példány), és főként a világsikert
elért T293 OneDesign. Az utólsó martigue-i
T293 világbajnokságon 360 induló volt és az
osztály mintegy 30%-ot fejlődik évente. ( Az
ifjusági olimpia hivatalos felszerelése a BIC
T293 Onedesign és a hozzá tartozó vitorlázat.
Világ és kontinens bajnokságokat szerveznek
minden évben!.)
PM: És a SUP (Stand up paddle)?
Benoit: Hiszünk ebben az új sportban. Az
amerikai piacon a kereslet egyre nagyobb, az
11.4 ACS SUP (polietilén) nagyon kelendő.
Éppen most kerül piacra a kisebbik a 10.4-es
ACS, illetve 2 új ASA technológiával készült
modell E-comp jungle, melyek könnyebbek és
merevebbek mint a ACS modellek.
PM:A BIC SUP-okon nincs
árbócsín. Miért?
Az első SUP-unk a Jungle mindennel fel volt
szerelve, de polietilén deszkáinkra nem
könnyű árbocsínt tenni az ár emelése nélkül.
Mi mindannyian szörfözünk, sok a
visszajelzésünk a viszonteladóktól is. Ha
ilyen kérés fogalmazódik meg akkor erre is
visszatérünk!
PM: Na most felteszem azt a kérdést amit
senki sem mert eddig megtenni. Benoit! A
haverok kérdezik: Miért kell még mindig egy
imbuszkulcs a szkeg felcsavarozásához a
BIC-nél, szemben minden más márkával, ahol
elég egy csavarhúzó?
Benoit: (Jót nevetve!) A beszállítónk nem
akar adni csillagcsavarhúzót a szkeggel!
Egyébként is, ez adja a sármját!
A BIC SZÁMOKBAN:
Alakult: 1979,
ma 130 alkalmazott,
20millió euro/év árbevétel,
1 200 000 szörfdeszkát gyártottak máig
kapacitás: max: 200 deszka /nap
Az árbevétel 25% windsurf, 25% hullámszörf, 25% kajak, 25% csónak
Kapcsolódó cikkek:
-
Hogy készül a szörfdeszka?
-
Bic Beach - Játék egy életre
-
Core-ai megsiklásban verhetetlen: Bic Core
133
-
Számodra a legjobb Bic
Forrás: Planchemag
Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.
Sikeresen hozzáadtuk a terméket a kosaradhoz!
Hibás email vagy hibás jelszó!
Feldolgozás folyamatban...