Kősánc a víz alatt


2007.08.03
Mûholdról

Partról

Amikor az álmok valóra válnak…

Egy-egy átszörfözött nap után, gyakran érzek kínzó izomfájdalmat testem minden tájékán. Ha végre álom jön a szememre, még érzem a pöffök rángatását izmaimban és tovább kergettem a hullámokat álmaim vízén a teljes végkimerülésig. Virradatra a lepedõn megszámlálhatatlan gyûrõdés jelzi a küzdelmet a képzeletbeli elemekkel. Néha képtelen álmok törnek elõ bennem olyan elevenen, mintha valóság lenne. Egyik visszatérõ álmom szerint elképesztõ sebességgel egy falnak ütközöm. Ez teljes képtelenség, hiszen a vízben nincsenek falak, de ez az álom vissza-visszatér. Az egyik éjjel is ezt álmodtam. Száguldok a hullámokon, majd egy hatalmas reccsenés, - és látom magam, mint egy lassított felvételen, ahogy elõre vágódom. Erre felpattanok az ágyban, de csak Horatius, a macska verte le a virágot a könyvespolc tetejérõl. Megnyugodva fekszem vissza. Ez csupán álom volt.

Néhány hete barátom invitálására utaztam Balatonföldvárra. Három napos szelet ígértek az idõjósok, úgy gondoltam, ezt ki kell használni. Különösen örültem a helyszínnek, mert a nyolcvanas évek végén heteket töltöttem a Hotel Fesztiválban egy Balatonrádió címû mûsor kapcsán és legszebb szörfös emlékeim is ide kötnek. A Velencei-tó kocka hullámai után már amúgy is vágytam egy kis változatosságra.

A történet, amit most leírok, még most is megborzongtat. Arra a pénteki napra esett, amikor 508 hajóval és két szörffel elrajtolt a Kékszalag mezõnye. A szél nehezen indult, de bíztunk az elõrejelzésekben, miszerint késõbb beerõsödik. Az elsõ figyelmeztetõ jel délben ért, amikor egy pöff felkapta a deszkámat és végigpörgette a betonon. A jó öreg Tiga X-Series 286 derekasan bírta az ütéseket, csupán néhány helyen pattant le róla a festék. A „korán kelõk” azonnal vízre szálltak, óvatosságból én 6-os vitorlát szereltem, tanulva a megelõzõ napból, ahol néha az 5-ös is sok volt. Vidáman száguldoztunk föl-alá az egyre erõsödõ nyugatias szélben. A Balaton közepén Molnár Ákos és Glofák Olivér cirkált rendületlenül Keszthely irányába, felvezetve a Kékszalag mezõnyét. Jómagam a földvári kikötõ és a szántódi rév között szeltem nagy élvezettel a hosszúra nyúló hullámokat.

Az egyik menetben szántód felé száguldok éppen, amikor egy reccsenést hallok, a deszka kivágódik alólam és máris a vitorla alatt találom magam. Mi volt ez? - kérdem magamtól. Csak nem álmodom? Gyorsan összeszedem magam, felfordítom a deszkát, és nem hiszek a szememnek. Eltörött a szkegem, - méregdrága Race. Na most mi lesz? A part legalább 300 méterre van, a bázis közel másfél kilométerre. Visszalépkedek az esés helyére, két mûanyag flakon himbálódzik egymás mellet békésen. Taposok, tapogatok, amikor egy kõtömbbe elakad a kezem. Körbe ölelem, - hatalmas darab. Olyan mint egy oszlop, vagy fal. A teteje tompán csúcsos és mindössze 40 cm-re van a víz felszínétõl. Mi lehet ez? Talán egy felfordult stég, - de itt már mély a víz, nekem nyakig ér, pedig 182 cm vagyok, a stégek viszont jóval kijjebb vannak. Végül feladom a találgatást, dühösen megpróbálok felállni a szörfre, de állandóan keresztbe fordul. Ha mégis sikerül, akkor a derekam nem bírja a kitekert pozíciót. Ráköthetném a trapézomat a deszka farára, de nincs kedvem hozzá, inkább kigyalogolok. Kint elemezzük a helyzetet. Barátom egy római kõsáncot emleget, de a helyét máshova teszi. Egyszerûen nem érti a történteket. Ilyen magas vízállásnál a sánc nem okozhat gondot - hajtogatja. A dolog nem hagy nyugodni. Este felhívom a  födvári vízirendõrséget. A rendõrkapitány még meglepõbb dolgot említ. Szerinte egy elsüllyedt kõszállító uszály rakományába rohantam. Akkor stég, kõsánc, uszály, vagy valami más? A kérdés egyelõre kérdés marad. Minden esetre az eseményt bejelentettem a Balaton Vízügyi Kirendeltség siófoki irodájában.

Persze a kutatás részemrõl tovább folytatódik.

Azóta elõkerült néhány kép is az aszályos idõszakból, ahol jól látni egy kövekbõl kirakott mólószerû maradványt.

2002 õszén víz alatti kutatásokat végzett a Balaton medrében a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal búvárrégész csoportja. A szántódi rév környékén kutatva a búvárok meglepõ eredményrõl számoltak be. Mintegy háromszáz méter mélyen a tóba nyúló, bazaltmólónak látszó építményre bukkantak, a révtõl nyugatra.

És íme a Google térképe. Mintegy 300 méterre benyúló víz alatti építmény árnyéka látható a mûholdas felvételen.

Minden esetre jó lenne bizonyossággal megtudni, hogy mi is történt július 6-án a szántódi rév közelében!

Szöveg: Tóth László

Fotók: Dr. Papp László, Google

Kapcsolódó cikkek: http://www.balatonpress.com/reszletez2.php?ID=16236

A hatóság válasza:

Tisztelt Tóth Úr !

A szántódi révhez  közeli  víz  alatti  akadállyal  kapcsolatos
megkeresését  köszönöm.
A  kõ moló-maradvány  eredetérõl  megoszlanak   a vélemények, annyi biztos, hogy    a háború elõtt már  a mederben  volt. A jelenleg érvényes hajózási  elõírások  szerint  a mû  víziúton  kívül  helyetkedik  el, ezért kitûzése nem  kötelezõ. A helyszínen  tartott  bejárásunk alkalmával és  az ott akókkal  történt  beszélgetés  alapján   megállapítottuk, hogy sporteszközökkel  a területet intenzíven  használják, ezért úgy döntöttünk, hogy egyedi  eljárásban  a Hajózási Hatóságnál  kezdeményezzük a kitûzés engedélyezését. Az eljárás hosszadalmas, ezért - amennyiben  az  idõjárás engedi- ezen  a héten  a víz  felõli  végére  északi  kardinális jelet helyezünk el. A fekete- sárga bóján  felül két felfele  álló fekete  kúp található, ami  ennyit jelent, hogy a jeltõl  északra lhet  hajózni. A jel és a part között  akadáyl  található. Kérem, hogy szörfös társait  is  tájékoztatni szíveskedjék  a további estleges balesetek  elkerülése érdekében.

Üdvözlettel:

Fejér Vilmos
kirendeltség-vezetõ


 


Pro arboctalp

Cimkék

Hozzászólások

Hozzászólok - +

Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.








62347
Írd ide az ellenörző számot:

Kiemelt ajánlataink

Komplett wingfoil

569 000 - 889 000 Ft

950 000 - 1 043 000 Ft

Komplett wingfoil
Pat Love bukósisak

16 990 Ft

27 000 Ft

Pat Love bukósisak
Mystic Star 5/3 backzip

69 000 Ft

113 000 Ft

Mystic Star 5/3 backzip
Starboard Futura 2023

699 000 - 729 000 Ft

1 059 600 Ft

Starboard Futura 2023
Starboard Carve 2023

465 000 - 679 000 Ft

787 600 - 995 600 Ft

Starboard Carve 2023
Duotone E_Pace 2022

189 000 - 245 000 Ft

299 000 - 398 000 Ft

Duotone E_Pace 2022
ION Amaze Core 5/4

75 000 Ft

126 000 Ft

ION Amaze Core 5/4
Ascan Jibe

16 900 Ft

Ascan Jibe
Duotone S_Pace

228 000 - 265 000 Ft

353 000 - 411 000 Ft

Duotone S_Pace
Pat love impact vest

32 000 Ft

52 000 Ft

Pat love impact vest
Starboard Carve 2023

465 000 - 679 000 Ft

787 600 - 995 600 Ft

Starboard Carve 2023
ION Icon deréktrapéz

69 000 Ft

142 000 Ft

ION Icon deréktrapéz