Défi Wind 2022 - Kunt András szemével


2022.06.07

Az idei volt a Défi Wind történetének 20. évfordulója. A rendezvény egyértelműen a windsurf sport legnagyobb szabású rendezvényévé nőtte ki magát, ahol amatőrök és profik versenyeznek, szörföznek együtt, egy hosszú-távú pályán. Az idei versenyt most már hivatalosan is Nicolas Goyard nyerte (tavaly adminiszrációs hibát vétett), és idén (is) a már 50 feletti éveit taposó Antoine Albeau lett a második leggyorsabb szörfös, ő ezúttal végig szkeggel versenyzett. A nőknél Delphine Cousin (88. összetettben) lett az első, már van neki is VB címe..

Idén is voltak magyar indulók, Kunt Andrásnak (Maki) többször is végigment a pályán, ahol többnyire apokaliptikus körülmények uralkodtak: klasszikus Tramontana fújt.. Andrást kérdeztük a tapasztalatairól



Windsurfing.hu (Matto):
Elég jó szél fújt a défin. Ha jól tudom ez volt az első túrád a versenyre. Jövőre újra beneveznél?

Kunt András (Maki):
Egyértelmű hogy ismét beneveznék. És nagyon sok ismerősöm, barátom is beindult, úgyhogy jövőre biztos vagyok benne egy nagy magyar csapat fog részt venni.



Matto:
Most is többen voltatok, rajtad kívül talán csak Mezey Zoltánnak volt értékelhető eredménye. Ezek szerint ez nem egy laza csapatás..

Maki:
Az az igazság hogy nem szabad lebecsülni. a Tramontana-t. Még a verseny elotti napon simán végigmentem a 6,9m2 vitorlával, a 40 km nem gond. Az azt követő napokon azonban megmutatta az igazi arcát. Az indulóponthoz képest a táv felétől 10-15, de esetleg 20 csomóval erősebb széllel kell számolni.



Ezen a fotón tisztán látható hogy 15 csomó volt Gruissanban a startnál és ez 10 km-rel később a bójáknál már 34-re durvult. Na pont ilyenkor indultam el az öt kettes vitorlával. Nem volt jó ötlet. Viszont a Jetskizés nagy élmény :) A 40-és szélben lehetetlen volt a wasserstart. Amúgy minden nap a 91 l-es legkisebb deszkával mentem.

Matto:
Leszálltál a deszkáról, integettél, és jöttek? Nagy a mezőny, mennyit kellett várni?

Maki:
155 fős mentőcsapat, 45 Jetski és 10 nagy motoros gumicsónak van a vízen ilyenkor, akik figyelnek bennünket. Mivel elfolyó szél van (offshore), A hullámok is egyre nagyobbak, úgyhogy a wasserstart is egyre nehezebb. Ezen a napon amúgy az 1200 főből 600-an értek célba. Másnap már óvatosabb voltam és a 4.0 vitorlával mentem, amivel sikerült az 573. helyen végeznem. Nem volt egyszerű, ezt bátran kijelenthetem. Eddig egyébként azt hittem aki Gárdonyban tudsz szörfözni annak minden más egy séta menet :) Arra sem készültem fel, hogy a vízen szörfözés alatt telemegy homokkal a szemem. Így megértettem hogy miért láttam olyan sok embert síszemüvegben :).
A tömeg különösen a rajtnál nagyon nagy, ezért én mindig kicsit hátrébbről indultam. Azonban az utolsó napon a délutáni futamon kicsit előrébb mentem, hiba volt. Az egyik francia versenyző előttem beleesett a vízbe és közbe kiszúrta a vitorlán mat. De én már gyakorlott módon másztam fel a jetskire :)



Maki:
Pedig szemtanúja voltam annak, hogy ha Karpathoson ha 3.3-al lehet csak szörfözni, te akkor is bent vagy. Érdekes esés lehetett.. Van egyébként a mezőnynek egy határvonal megszabva, hogy ne sodródjanak el? Illetve vannak például nyomkövetők?

Maki:
Helyesbítek, 3.0! Ezzel itt is el tudtam volna menni, azonban az indulásnál biztos hogy bajok lettek volna ezzel a túl kicsi vitorlával.  Az egész versenyre jellemző a safety first. Nagyon rendben van az egész szervezés, ha esetleg valakit nem is tudnálak kimenteni időben, a parttól kb. 1 km-re 20 db nagy sárga lufi található végig a pálya mentén, amelyekről hosszú kötelek lógnak, úgyhogy ha túlságosan lemennél akkor van lehetőséged még a kötelet elkapni és megvárni a mentést. További biztonsági intézkedés, mindenki kap egy jeladót amit föl csatol a kezére és verseny előtt ezzel át kell haladni az érzékelő kapun, verseny végén pedig ismét vissza kell menned amely alapján tudják a szervezők hogy sikeresen visszaértél. Az első nap este nyolcig még három versenyző hiányzott, akiket azonban a közeli kocsmában megtalálták. Ezért fontos a verseny végén is újra beregisztrálni

Matto:
Igen, tavaly például Nicolas Goyard bukta az első helyet ilyen adminisztrációs hiba miatt, és 2019-ben Arnon Dagan követett el hasonló hibát. Ha jól láttam a videókat, az egyik versenyzőnek több mint 4 óráig tartott a pályán végigmenni. Megvárták :)
Neked hogy sikerült, az eredményhez végig nyomtad, ami a csövön kifért?



Maki:
Igen, valóban volt ilyen versenyző és nagy ünnepség közepette hozták ki a vízből (Albeau volt az egyik). Így ahogy mondod, ami a csövön kifért. A fordulók nem voltak egyszerűek, különösen a pálya végén, itt sokszor hullottunk, mint a legyek. De amúgy természetesen toltam neki. Az idő kb. 1 óra volt, de ez csak az órámon követtem.

Matto:
Van, hogy egy nap több futam is van. Volt olyan, hogy egy nap kétszer is teljesítetted a távot?

Maki:
Igen volt olyan is, a szombati napon, délelőtt sikerült teljesítenem és délután is elindultam, de sajnos ekkor szakadt ki a vitorlám.



Matto:
Összefoglalva, akkor a Défi - ami magyarul egyébként kihívást jelent -  nem egy sétagalopp, és sokan ezt hiszik róla. Mégis elindulnál még egyszer. Kinek ajánlanád a részvételt? Azért úgy gondolom egy alap, "néha sikerül a forduló" tudással nem sok értelme van.

Maki:
Abszolút. Ez egy igazi kihívás, az alap mindenképpen az hogy tudjál fordulni. Ami itt nem mindig sikerül azért. Mindenképpen olyanoknak ajánlom ezt a versenyt, akik régóta szörföznek, jól tudnak szörfözni, és nem félnek a kisebb hullámoktól és sebességtől. Nagy a tömeg, fontos, hogy a szabályokat is ismerjék, hiszen a fordulók után nagyon sokan jönnek szembe velünk.

Matto:
Igen, ez a rész különösen veszélyesnek tűnik. Ráadásul vannak már foillal is. Mennyire sűrű a tömeg ilyenkor, neked volt ezzel problémád?



Maki:
A legtöbb problémám a start körüli nyomor esetében volt, amúgy minden rendben és simán ment.

Matto:
A défi a parti partyról is híres. A kísérők és a parton maradtak is jól érezték magukat? Csak az vehet rajta részt, aki benevezett?

Maki:
Ez annak is nagy élmény aki nem nevezett be, rengeteg jó arc van, és nagyon sok visszatérő versenyző is pont ez volt a 20. jubileumi esemény, és föl hívtak olyan embert is a színpadra aki mind a 20 versenyen részt vett. A főszervező is egy nagy családnak titulálta az embereket. Mindenki segít egymásnak, nekem például a vitorla kötelem szakadt el, azonnal segítségemre sietett egy francia sporttárs aki adott egy újat és megszerelte nekem. Szeretném kiemelni a franciák barátságos és pozitív viselkedését. Első napon a főszervező megkérdezte a versenyzőktől hogy ki vesz részt először. Föltettem a kezem, mire kihívott a színpadra, be kellett mutatkoznom és miután elárultam neki hogy Magyarországról jöttem egy kis hatásszünet után a DJ vel lejátszatta a magyar himnuszt mindenki előtt.
Amúgy minden este Élőzene, koncertek és partik. Ezeken nem mindig tudtunk résztvenni, tekintve hogy másnap korán kellett kelnem hogy a délelőtti versenyen indulni tudjak.

Matto:
Hány deszkát és vitorlát vittél, milyen méreteket használtál?

Maki:
Azért indulás előtt érdeklődtem és utánanéztem, mit vigyek. Csakis kis cuccot szabad vinni, úgyhogy egy Naish 91 L slalom és egy 109 L Novenove slalom Deszkát (nem volt rá szükség) pakoltam fel az autómra. Vitorlák: 4.0 Goya wave, 4,7 Naish wave, 5,2 Point 7 AC-K 3 camberes és egy 6,9 Avanti slalom 4 camberes vityo

..Egyszóval ez az egész öt nap egy tömény Adrenalin bomba

Matto:
Köszi az interjút, érdekeseket írtál. Üdv akkor legkésőbb újra Karpathoson (reklám), illetve biztosan az őszi szünetes Rodosz/Prasso-túrára is jössz! (rövidesen jönnek a részletek! okt 21-28)

Défi Wind beszámoló az utolsó napról 

 

András fotói, videói a médiatárban >>


Cimkék

Défi Wind    

Hozzászólások

Hozzászólok - +

Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.








66912
Írd ide az ellenörző számot:

Kiemelt ajánlataink

ION Seek AMP 6/5

119 000 Ft

176 000 Ft

ION Seek AMP 6/5
Pat Love bukósisak

16 990 Ft

27 000 Ft

Pat Love bukósisak
ION Neo Top 0.5 S/S

25 000 Ft

39 000 Ft

 ION Neo Top 0.5 S/S
ION Element 4/3

49 900 Ft

92 000 Ft

ION Element 4/3
Starboard Carve 2023

399 000 - 679 000 Ft

787 600 - 995 600 Ft

Starboard Carve 2023
Fanatic Blast 2023

359 000 - 539 000 Ft

730 000 - 994 000 Ft

Fanatic Blast 2023
Duotone E_Pace 2022/2023

189 000 - 245 000 Ft

299 000 - 398 000 Ft

Duotone E_Pace 2022/2023
ION Amaze Core 5/4

69 000 Ft

126 000 Ft

ION Amaze Core 5/4
Ascan Jibe

16 900 Ft

Ascan Jibe
Duotone S_Pace

228 000 - 265 000 Ft

353 000 - 411 000 Ft

Duotone S_Pace
Pat love impact vest

32 000 Ft

52 000 Ft

Pat love impact vest
Starboard Carve 2023

399 000 - 679 000 Ft

787 600 - 995 600 Ft

Starboard Carve 2023