Csavaros tudnivalók - 2. rész


2012.07.02

Ebben a részben olyan hagyományos kötőelemek vásárláshoz kellő tulajdonságairól lesz szó, amelyeket többé-kevésbé gond nélkül meg lehet venni. A további részekben jönnek a konkrét elemek, végül pedig a kissé egzotikusnak mondható cuccok.

Előrebocsátom, hogy az összefoglaló nem a szakembereknek vagy a barkácsoló kedvűeknek készült – ugyanis ők tudják a legjobban, hogy szinte bármi bármivel megfogatható és bármilyen kötőelem bármilyen másikkal felcserélhető, főleg ha az ember kreatív és leleményes – hanem azoknak, akik nem a kötőelemek között, hanem inkább a vízen akarnak szörfözni.

Az elején viszont még tisztázzuk, hogy a szörfcuccokon végzett szakszerűtlen barkácsolás káros lehet a felszerelés és a tulaj egészségére, ezeken kívül még a szaki pénztárcájára is. Se a cikkíró, se a windsurfing.hu nem vállal felelősséget az itt leírtakért, ez csak egyfajta iránymutatás. Legalább míg garanciális a cucc, addig bírjunk magunkkal, utána jöhet az eszeveszett hegesztőpisztolyos és/vagy flexes rákenroll!

A magyar boltokban általában két szabvány szerint lehet nekünk kellő kötőelemeket kapni, DIN és ISO, a DIN-t jobban értik, főleg a történelmi előzmények miatt, ezért most csak ezzel foglalkozom. Amúgy majdnem minden DIN szabványszámú kötőelemnek van ISO-s megfelelője is, szóval, ha valaki úgy akar vásárolni, hát tegye. A deszka levegőztető szelepcsavarjánál előkerülhet még a csőmenet szabványa is, de erről majd a szelepnél. Amcsi, japán meg hasonló egzotikus szabványokról és csavarokról most nem lesz szó.

Egy pontos megnevezés így néz ki: DIN 912 M8x100 8.8
Ez a megnevezés a hengeresfejű, belső kulcsnyílású csavarra utal. Magyar boltban csak „imbusz”.

A DIN a szabványra utal, a mögötte lévő szám a csavar fajtájára, az „M” a menet metrikus voltára, a „8” a csavarmenet névleges átmérőjére, a „100” a csavar hosszára fej nélkül (Figyi! Süllyesztettfejű csavaroknál a fejmagasság is beletartozik a hosszba!), a 8.8 meg a szilárdsági tulajdonságaira (Lásd az első részt!)

Van ennél részletesebb megadás is, például, amikor a menetemelkedés (azaz, hogy „milyen meredeken van feltekerve” a menet a csavarra) eltérő a szabványostól, akkor a névleges átmérő és a hossz közé még ez az adat is bekerül, meg ilyesmi, de ez nekünk a fenti formában teljesen elég.

Fontos még, hogy a csavarhosszhoz képest, milyen hosszú a menetes rész. Ha a teljes csavarhosszt „befedi” a menet, akkor általában van egy „VG” jelölés a szabvány végén, vagy a boltban mondjuk a varázsszót: „Tövigmenetes kell!”. Adott csavarhosszhoz – nem tövigmenetes konstrukció esetén – adott menethossz párosul, vétel előtt jó ezt megnézni.

Ötféle járatos és jó minőségű csavarhúzó fejkialakítás van, ami a szörfözésben felbukkanhat: (És most megint felejtsük el a teszkós, meg kínai piacos, gyanús szerszámokat.)

- hagyományos egyélű:
- hatlapú:
- belső kulcsnyílású, hatlapú (imbusz):
- kereszthornyos Philips:
- kereszthornyos Pozidrive:

Legtöbbször az utolsó három fejkialakítással fogunk szemezni, ezeken belül is az utolsó kettővel, de ritkán a hagyományos egyélű is játszhat. Na, meg a hatlapú a csavaranyáknál. Néha utal a szabványszám a fejkialakításra (például a szabványszám után van egy „H” vagy „PH”, ha ez a csavar Philips fejű csavarhúzóhoz jó), néha nem, érdemes erre figyelni a vételnél. És persze bármilyen csavarhúzóval bármilyen csavart meg lehet húzni. Egyszer. Tehát egészségesebb a Philips fejű csavarhúzónkkal a Philips fejű csavarjainkat húzkodni.

A szabvány azért is jó, mert egy adatsorral megadnak minden jellemző méretet. Azaz, ha a fenti példát vesszük és először Magyarországon, utána meg például Japánban vagy Oroszországban veszel egy ilyen csavart, akkor nagyjából biztos lehetsz benne, hogy minden mérete (fejmagasság, fejátmérő, kulcsnyílás mélysége, stb.) ugyanaz. Tizedmilliméterre. 98 százalékban. De azért vannak itt érdekes dolgok, főleg a kínai termékek előretörésével, de arra meg ott a maradék 2 százalék.
___ad_zone_4___
A következő részben pedig már tényleg jönnek a konkrét elemek, először a deszkákhoz kellő csavarok.

Győri Péter

Csavaros tudnivalók 1. rész >>
 


Hozzászólások

Hozzászólok - +

Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.








67740
Írd ide az ellenörző számot:

Kiemelt ajánlataink

NeilPryde Nexus

69 000 Ft

84 000 Ft

NeilPryde Nexus
Pat Love bukósisak

16 990 Ft

27 000 Ft

Pat Love bukósisak
Mystic Star 5/3 backzip

69 000 Ft

113 000 Ft

Mystic Star 5/3 backzip
Starboard Futura 2023

729 000 Ft

1 059 600 Ft

Starboard Futura 2023
Starboard Carve 2023

565 000 - 679 000 Ft

787 600 - 995 600 Ft

Starboard Carve 2023
JP SuperLight

144 000 - 154 000 Ft

239 000 - 245 000 Ft

JP SuperLight
Neilpryde Nexus lady

69 000 Ft

84 000 Ft

Neilpryde Nexus lady
Ascan Jibe

16 900 Ft

Ascan Jibe
Tiki Trainer rig

145 000 - 159 000 Ft

155 000 - 169 900 Ft

Tiki Trainer rig
Prolimit Slider

23 000 - 29 000 Ft

29 000 Ft

Prolimit Slider
Severne Convert 2022

185 000 - 229 000 Ft

221 000 - 275 000 Ft

Severne Convert 2022
Gaastra Hybrid 2021

148 000 - 199 000 Ft

214 000 - 259 000 Ft

Gaastra Hybrid 2021