Cikkek


A Formula Windsurfing felszerelés

2006.04.10
Sokan nem tudják mi a különbség a freestyle / freeride / wave / szlalom és formula windsurfing felszerelések között. Hogy segítsünk a különbségek megértésében, külön cikkeket szentelünk minden kategóriának. Első bemutatónk a formula windsurfing felszerelésről szól.

2004 szeptemberének első hetében a hazai szörf-történelemben eddig példa nélküli esemény zajlott le Balatonaligán: a PWA (A Profi Szörfösök Szövetsége) itt rendezte meg a Nestea Racing világkupa második fordulóját. Aki ezen a héten ellátogatott a helyszínre, amellett, hogy a FW kategóriában a világ legjobb versenyzőit találta a vízen és a parton, megtekinthette a legújabb felszereléseket, és elemezhette a legújabb trendeket. Sokan eddig még nem is láttak Formula Windsurfing (FW) felszerelést és nagyon meglepődtek azok megszokottól eltérő formája és méretei láttán.

A FW versenyek a 90.-es évek vége óta hódítanak, amikor is a félszeles, két bója közötti versenyeket 45 fokkal elforgatták és így a szörfösöknek kemény kreutz, majd bójavétel után raumos szakaszokban kellett egymással megküzdeniük. A kreuzolás azonban a szlalom-szörfökkel nehézkesnek bizonyult, így teret nyertek a széles szörfdeszkák a megszokottnál sokkal nagyobb szkegekkel és vitorlákkal felszerelve.

PWA Formula mezőny Balatonaligán

A FW kialakulásának, a felszerelések ilyen irányú fejlődésének okai között szerepel az is, hogy a kilencvenes évek közepén szélhiány miatt egyre több versenynek kellett elmaradnia. A Profi Világkupa szervezői így szabályt módosítottak, miszerint már 3 Bft-os szélben is lehet versenyt indítani. Ez érthető módon magával vonta a nagyobb méretű szörfök elterjedését.

A szlalom versenyeken még a 110 liter körüli, keskeny, gyors, filigrán deszkák és a 6.5-7.5 m2-es méretű vitorlák voltak a leginkább elterjedtek. Az FW megjelenésével azonban fontos szempont lett az egészen kis szélben való megsiklás, így egyre inkább nőttek a deszka és vitorlaméretek. A mostanában megrendezett versenyeken már szükség lett arra is, hogy az IFWC (Nemzetközi Formula Windsurfing Szövetség) szabályaiban határt szabjanak a méreteknek, melyeket a versenyzők általában ki is használnak. Így gyengébb szélben például általában 70 cm-s szkeggel, 12,5 m2-es, óriási vitorlákkal és majdnem 1 méter széles tepsiformájú deszkákkal indulnak el a versenyeken.

PWA Formula Racing - Balatonaliga, világsztárokkal

Érdekes, hogy ahogy a deszkák szélesedtek, úgy a hosszuk is folyamatosan csökkent. A kutatás fejlesztésben mindig élenjáró starboard formula deszkája például 100 cm széles és mindössze 227 cm hosszú. A konstrukcióban megjelent a carbon mellett a fa felhasználása is, melynek köszönhetően komoly súlycsökkentést érhettek el a gyártók. Az össztömeg alacsony szinten tartása nagyon fontos, hiszen minimális tömeg-eltérések (rengeteg más dolog mellett) is befolyásolhatják azt hogy az adott szélben siklásba tudjuk hozni a szörföt, vagy állva maradunk.

A vitorlákat is - részben - ennél az oknál fogva kizárólag 100%-os carbon árbóccal és carbon bummal szerelik a versenyzők. Az alacsony súly mellett a magas carbon-tartalom kedvezően befolyásolja az árbóc rugalmasságát is. A carbon bum pedig sokkal merevebb mint az aluminiumból készült megfelelője, ami nagyon pozitív tulajdonság például pumpáláskor, amikor is az alu-bum esetében erőfeszítéseink kevésbé hatékonyak, hiszen egy részük a bum felesleges deformációjába megy át.

A vitorlák vastag árbóczsákkal vannak ellátva, mely javítja a vitorla aerodinamikáját és helyt ad a latnikat az árbóchoz szorító villa formájú cambereknek is. Jellemzően nagy a vitorlák hasa, melyet az alsó él minél erősebb meghúzásával csökkenthetünk, az erősödő szél függvényében. Fontos a súlypontstabil, merev profil, melyet részben a nagy számban (7-8 db) alkalmazott latniknak köszönhetünk. A stabilitás növelésében kiemelt szerepet játszik a vitorla felső része, ahol helyes trimmelés esetén - a többletszélet kiengedendő - lazán ?lifeg? az anyag, a szörfös így egyenletesebb húzóerőt érez a vitorlában. A vitorla felső részének ?nyitását? szabályozhatjuk a szélerősség függvényében: minél nagyobb erővel húzzuk le a vitorlát, az annál laposabb lesz és annál nagyobb lesz annak a felső részén ?lifegő? felület.

Ez egy Naish Stealth 11 m2 árboczsákja belülről

Az FW szörfök elterjedésének pozitívuma, hogy több időt tudunk velük siklásban a vízen tölteni, kisebb az esélye annak, hogy a versenyeken elegendő szél híján lefújják a futamokat és hogy a balatoni hétvégéről úgy kelljen hazamennünk, hogy egy percet sem szörföztünk. Hazánk sajnos nem bővelkedik szeles területekben, de a felszerelések fejlődésének hála, már itthon is többet szörfözhetünk és több érdekes versenyt láthatunk.

Matto

Sporthorgászat Pártos György HUN16 előadásában - Világkupa 2004
Fotó: Alex Williams


Ascan Black

Hozzászólások

Hozzászólok - +

Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.








85492
Írd ide az ellenörző számot:

Kiemelt ajánlataink

Ascan Style Black

44 900 Ft

54 000 Ft

CAAS C75 RDM

81 000 - 115 000 Ft

84 000 - 115 000 Ft

NeilPryde Cortex 6/5

95 000 - 109 000 Ft

109 000 Ft

RRD Firewing MK5

135 000 - 179 000 Ft

283 000 - 349 000 Ft

RRD Fahrenheit 6/4

99 000 Ft

182 000 Ft

Ascan Jibe

10 990 Ft

Prolimit Slider

23 000 Ft

29 000 Ft

Ascan leash

8 990 Ft

RRD The stark v3

29 000 Ft

44 000 Ft

CAAS C75 RDM

81 000 - 115 000 Ft

84 000 - 115 000 Ft