![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Amikor két éve beléptem
a Pritchard-testvérek garázsába, nem hittem a szememnek. Itt még
porszívózni is szoktak. Fényesre polírozott cross-motorok pihennek az
egyik sarokban, átellenben, egy tíz méteres fal mentén, windszörfdeszkák
minden színben, méretben és formában. A „sufni” közepén két, szinte
teljesen egyforma transporter áll, amelyek hátuljában iszonyatos
mennyiségű vitorla, szkeg és árboc van felhalmozva. A falakon
természetesen szörfposzterek és egy mondat áll: „Ha ellenfeled, nagyobb,
erősebb, gyorsabb, edz többet, keményebben, ravaszabbul!” Kevin és Matt
Pricthard egyazon évben lettek világbajnokok, két különböző
diszciplínákban – éppen elég ok, hogy most az ő történetük következzen…
A fent taglalt garázs és a hozzá tartozó szintén fényesre glancolt ház, -
habár inkább egy középosztálybeli német család otthonára emlékeztet – Maui
szigetén áll, amelynek kaotikus lazaságával egyáltalán nincsen összhangban
a Pritchard-testvérek rendezett laka. A rettegett testvérpáros, akikről
azt állították, hogy egyszer talán megverik Dunkerbecket… Mattet és Kevint
ritkán látni bulikon, a vízparton viszont annál állhatatosabban edzenek és
állnak rajthoz. A „The Team” (amelyre később visszatérünk) „gyöngyszemeit”
azonban nem lehet valamiféle unszimpatikus mogorvasággal vádolni; még a
legidegtépőbb versenyek alkalmával is jut erejük „egy hellóra”.
A testvérek szülőhazája a napfényes Kalifornia, egészen pontosan Orange
County. Szüleik alig voltak húsz évesek, amikor a világra jött Matt, majd
három év múlva Kevin. „Tulajdonképpen sivatagi egerek vagyunk. Apánk
gyakran vett részt motorversenyeken, ahova magával vitt minket. Persze
jártunk focizni, meg volt BMX-ünk is, de a hétvége mindenképpen a
motorozásé volt.”
Szintén Pritchard papa Mistral One Designján tette meg az első
próbálkozásokat a tizenegy éves Matt és a kilenc esztendős Kevin, a Palm
Springs közelében elterülő esővízgyűjtő tavon. A száz méter széles és
háromszáz méter hosszú vízfelületen sokszor harminc csomós szél süvített
és ettől a pillanattól nem volt az a sivatagi motorverseny, ami
„lecsábította” volna őket a deszkáról.
Az apa mindezt helyeselte, ugyanakkor megkövetelte, hogy gyerekei az
iskolában is helytálljanak és tiszteljék mások munkáját. Mindezt
alátámasztandó, az építészhivatást választó legidősebb Pritchard
„trógermunkára” fogta fiait nyaranta, hogy elrettentő példát mutasson.
Kevin a mai napig emlékezik, hogy mennyire utált az építkezéseken alapot
ásni, és fagerendákat cipelni. Nem, építőmunkás nem akart lenni. Az
iskolában ugyan nem volt túl jó, gazdaságtanból viszont ötöse volt. „Ha a
profi windszörf-karrier nem jött volna össze, most biztosan gazdasági
tanácsadó lennék vagy valami ilyesmi” – mondja Kevin Pritchard. „Utálom,
amikor cégek értelmetlenül szórják a pénzüket. Ez a szörfcégekre is
vonatkozik. Idejönnek Mauira egy egyszerű fotózásra, hihetetlenül nagy
lábon élnek és elvernek százezer dollárt. Ember, az egy fiatal profi
szörfös egy éves fizetése lehetne!”
Matt már az érettségi idején is részt vett helyi regattákon és oda-vissza
billegett annak a bizonyos mérlegnek a nyelve, hogy a profi-szörfcirkuszt
válassza, vagy – többi társához hasonlóan – ő is egyetemre járjon inkább?
Már be is iratkozott és elindult a villamosmérnöki pályán, amikor
ajánlatot kapott a Gaastra és F2 cégektől. Az iskolapad helyett Matt
hirtelen egy Hawaii felé tartó repülőgépen találta magát és szorgalmi
időszakát a vízben kezdhette meg. „Kezdetben még a lányok
i s leelőztek a versenyek alkalmával. Jutta és
Brit (Jutta Müller és Brit Dunkerbeck – CS. Z.) úgy hagytak le, mint
valami béna kacsát. Mindez még frusztrálóbb volt, ha hozzátesszük, hogy
csajok hat perccel utánam rajtoltak.” – neveti Matt.
A bátyust két évre rá követi, - üres zsebbel és szponzori szerződés nélkül
- a kisöcs Kevin, akinek semmilyen dilemmája nem feszült sport és
továbbtanulás között: „Tulajdonképpen elég buta vagyok, és nem szeretem a
könyveket.” No comment…
A két testvér között egyébként különös dinamikát lehet felfedezni. Ha
Kevin beszél, akkor is bátyjára tekint kérdően, hogy Matt egyet ért-e
vele. Kölcsönösen fejezik be egymás mondatát és ugyan Matt többet szeret
beszélni, Kevin szemei szótlanul beszédesek. Kettejük együttélése egy
kényszerházasságra emlékeztet: Matt rendmániásan takarít, Kevin
szenvedélyesen főz, ha Kevin konyhaművészetéből hátra marad némi zsír,
Matt rögtön feltörli utána. Amikor Kevin egy késsel piszkálja a gyertya
olvadó viaszát, Matt rászól: „Hagyd már!” És Kevin hagyja. Egész életük
különösebben nagyobb párbeszédek nélkül zajlik.
Csakhogy ez nem volt mindig így. Matt ugyanis előbb „futott be”, mint
szörfös, emiatt aztán óriási árnyékot vetett a fiatalabb testvérre.
„Mindenhol csak azt hallottam: ’Matt, Matt, Matt’, én pedig az édes kis
Kevin voltam” – panaszkodik. A helyzet azóta kiegyenlítődött, sőt
megfordult! Akkor legalábbis biztosan, amikor Kevin második lett a ’98-as
világkupa hullám-kategóriájában és világ felfigyelt a csodagyerekre,
akinek megvolt a tudása ahhoz, hogy Björn Dunkerbecket elpáholja.
Apropó Björn. A garázsban olvasható idézet rá vonatkozik? „Nem!” – vágják
rá egyszerre. „Björn hihetetlenül kemény ellenfél” – nyilatkozza rendkívül
diplomatikusan a kisebbik Pritchard. „Mindenki azt hiszi, hogy azért
edzünk-edzettünk, hogy őt megverhessük” – panaszkodik Matt. A szörfipar
döntéshozói azonban másképpen vélekedtek és megfinanszírozták a „The Team”
néven megalakuló formációt. A Gaastrával kötött szerződésben azt állt,
hogy a Phil McGain által irányított frakció valamely tagja két éven belül
világbajnoki címet kell, hogy szerezzen. Miután akkoriban mindhárom
kategóriát (racing, hullám és összetett) Dunki birtokolta, vakság azt
állítani, hogy nem a Dunkerbeck-éra megdöntése volt a cél. A probléma más,
olyan kérdéseket is felvet, mint a bolyozás (angolul teamsailing), ami
elvileg tiltott a futamokon, ugyanakkor nehezen bizonyítható. (Hiába
állítják, hogy a vízen nem dolgoznak össze, több „egyedül” induló
versenyző is panaszkodott a bójáknál való helyezkedésre.) A másik
etikailag kifogásolható momentuma a Teamnek, hogy mindig a
legeredményesebb csapattag kapja a legjobb felszerelést. Így hogyan jutnak
szóhoz a legalább olyan tehetséges tagok, mint Scott Fenton? (A legújabb
hírek szerint egyébként Scott minden kommentár nélkül kivált a Teamből.)
A régi idők, amikor a windszörfözést még a pályaversenyek dominálták, mára
elmúltak. Ennek ellenére a Pritchardok továbbra is indulnak
race-versenyeken a freestyle-, és hullám összecsapások mellett. Vajon ez
is a stratégia része, vagy tényleg kedvüket lelik benne? „Ez egy kihívás.
Amikor nyolc versenytárs ’nyomorog’ a
rajtvonalon, vagy ezerrel rongyolsz a lee-bójára a mezőnnyel, igazán
izgalmas! A nézők számára persze ez talán nem ilyen vonzó” – magyarázza
Matt. A pályaversenyek technikai dimenziója – szembeállítva a freestyle és
a wave szabadosságával - egyfajta egyensúlyba kerül a testvérpárosnál. A
freestyle-, és hullám versenyzők között szabadon áramlik az információ,
kölcsönösen építik egymás tudását. A pályaversenyeken sokszor már a parton
eldől a „meccs”, annak függvényében, hogy ki milyen finomra hangolta
felszerelését. „A másik cuccára, ha nyíltan ránézel, rosszalló
pillantásokat kapsz.” Kevin szerint ez nevetséges.
A nagy áttörés Kevinnek tulajdonképpen már ’98-ban sikerült, amikor „csak”
0.6 ponttal maradt le összetettben Dunkerbeck mögött. Aztán a hatalmas dán
1999-ben, még egyszer magához szólította mind az összetett, mind a racing-,
és hullám kategóriák világbajnoki kupáit, de a millennium bajnoka már a
magabiztosan nyerő Kevin Pritchard volt. Az újabb siker a
FormulaWindsurfing megerősödésével érkezett, amikor Kevin 2001-ben –
legyőzve a formula-specialista, lengyel Wojtek Brzozowskit – ebben a
kategóriában is világbajnok lett. Mattnek csaknem tíz évet kellett várnia
a sikerre, a vízválasztó a 2001-es „King of the Lake” volt a Garda tavon.
Az idősebb Pritchard szinte teljesen leállt a pályaversenyekről és a
hullámokra, különösképp a freestyle-re szakosodott. Mindez jó döntésnek
bizonyult, hiszen a tavalyi évben Matt is világbajnok lett méghozzá úgy,
hogy öccse a hullámok legjobbja lett és a világ formula-mezőnyét is maga
mögé utasította. (2003-as év szenzációja, hogy Kevin – hét év
együttműködés után – elhagyta a Bic Sport-ot és a Starboardhoz igazolt!)
Ami pedig a magánéletet illeti, Matt tartós kapcsolatban él, Kevin még
szabad, bár a szingliség fenntartására egyre kevesebb esélye van. Kevint
választotta ugyanis az amerikai Cosmopolitan magazin „Mr. Hawaii”-nak, egy
másik újság, a „Women’s Own” pedig rövid történetet közölt róla. Azóta
ömlenek a rajongói levelek, lengén öltözött lányok fényképei kíséretében.
Habár Kevin szerint egy profi windszörfös életét csak megnehezíti egy nő,
néha azért elgondolkodik egy barátnő eshetőségén. Dilemmáját
következőképpen vázolja: „Esténként, windszörfözés után sárkányszörfözni
járok. Ha lenne barátnőm, estéként kötelességemnek érezném, hogy a nap
hátralevő részét vele töltsem. Így viszont fejfájás nélkül tudok
sárkányszörfözni. Amikor azonban napnyugtakor odamegyek az autómhoz,
mégiscsak elgondolkodom, hogy ilyenkor jó lenne egy barátnőt ölelni…”
Névjegy:
![]() |
Név: Matt Pritchard Született: 1973, július 29. Magasság: 176 cm Súly: 82 kg Rajtszám: US-10 Profi szörfkarrier kezdete: 1992 Szponzorok: AHD, Camaro, Fiberspar, Gaastra, Keanon, The Team Legjobb eredmény(ek): „King of the Lake” (2001) PWA freestyle-világbajnok (2002) |
![]() |
Név: Kevin Pritchard Született: 1976, január 30. Magasság: 185 cm Súly: 90 kg Profi szörfkarrier kezdete: 1996 Szponzorok: Starboard, Fiberspar, Gaastra, Lava, The Team Legjobb eredmény(ek): PWA profi világbajnok (összetett) – 2000, 2002 Formula-világbajnok – 2001, 2002 (International Formula Class World Championship) PWA profi világbajnok (hullám-kategória) – 2002 |
Császár Zoltán -
Aqua Magazin
Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.
Sikeresen hozzáadtuk a terméket a kosaradhoz!
Hibás email vagy hibás jelszó!
Feldolgozás folyamatban...