A Freestyle Felszerelés


2006.07.02

Chachoo a Balatonon - Tine Slabe

Szinkron Volcan - Tine Slabe
/Rádóczy barna

Willy Skipper - Tine Slabe

Marcilio Neto

Taty Frans - Spock - MauiSails


A szörfözésnek, csakúgy mint a vitorlázásnak számos különböző ága létezik. Ahogy vitorlázhatunk kis jollével, kényelmes túravitorlással, vagy sportos versenyvitorlással, úgy szörfözhetünk Formula Windsurfing, szlalom, freeride, wave, vagy freestyle felszereléssel is.

Egy korábbi számunkban, a Balatonaligán megrendezett (Nestea) PWA (Professional Windsurfers Association) Racing világkupa után a Formula Windsurfing felszerelés bemutatását éreztük aktuálisnak. Most, az első webcontest jellegű erősszeles magyar freestyle versenysorozat, az interneten (www.windsurfing.hu/windependent) folyamatosan figyelemmel kísérhető Windependent Day beharangozásakor elérkezett az ideje a rendkívül népszerű freestyle kategória bemutatásának. Hogy mindenki értse, mit is jelent a freestyle szörfözés, kezdjük talán egy kis történelmi áttekintéssel.

A Freestyle története a korai 80-as évekbe nyúlik vissza, amikor a mai szemmel igen nehéz, hosszú szörfdeszkákkal, és erős szélben instabil, latni nélküli, háromszög alakú vitorlákkal szörfözött mindenki. A nehéz deszkákkal ugratni igazából csak a nagy hawaii ? vagy ahhoz hasonló ? hullámokon lehetett, a sima vagy kicsit hullámos vízen erre nem volt nagyon lehetőség. A szörffel való ugratás élménye tehát váratott magára, viszont még így is maradt számos trükk lehetőség az unatkozó, vagy feltűnési mániás széllovasnak. A klasszikus freestyle kialakulása a sport első nagy neveihez fűződik, köztük Robbie Naish-el és Matt Schweitzer-el (Hoyle Schweitzer fia, aki Jim Drake-el közösen fejlesztette ki az első szörföt) akik sok energiát fordítottak a szabad stílus gyakorlására.

A hawaii nagy hullámokon való szörfözésből alakult ki a wave-kategória, a freestyle pedig a sima vizes trükk-szörfözésből fejlődött ki. Míg a wave igencsak helyhez kötött, Európában például kevés helyen űzhető stílus, addig a freestyle újbóli megjelenése tömegeket mozgatott meg, hiszen gyakorlatilag csak víz és szél szükségeltetik hozzá.

De miért beszélünk a freestyle újbóli megjelenéséről? A 90.-es évek elején a szörfözés a funboardok megjelenésével és elterjedésével gyors fejlődésnek indult, de ekkor a minél gyorsabb siklást igénylő szlalom, sebesség, - és a látványos wave szörfözésre terelődött a figyelem. A keskeny, sebességorientált deszkákkal, a sok latnis, vastag, áramvonalas árboczsákkal ellátott vitorlákkal sokszor olyan nehéz volt a manőverezés, hogy egy egyszerű hátszeles forduló esés nélküli befejezése (jibe) is sokaknak gondot okozott. A kicsi és keskeny deszkákkal tehát a klasszikus freestyle manőverek is a háttérbe szorultak.

A nagy hullámokban használt wave-felszerelésekkel a klasszikus freestyle egyes trükkjei viszont az ügyesebbek által kivitelezhetők voltak, ezek a szörfök ugyanis a sebességorientált változatokkal szemben nagyobb teret adnak a manőverezhetőségnek. A legendás Robby Naish volt az első, aki felelevenített a wave versenyeken néhány, még évekkel korábban, nagy szörfdeszkákon kitalált manővert. Az 1985 - 95 - ig tartó időszakban egyre többen kezdték őt utánozni, bevezetve a freestyle kifejlődését a sokkal kisebb deszkákon is. Ebben az időben azokat a szörfösöket becsülték leginkább, akik kitaláltak új, vagy módosítottak már meglévő manővereket.

A freestyle teljes ujjáéledése 1996-ban vált világossá, mikor is Josh Stone és Jason Polakow egy loopokkal (előreszaltó) telezsúfolt csatát rendezett egymás közt. A dolog ezek után indult csak be igazán. Egyre több ember érezte, hogy helyénvaló egy hivatalos verseny rendezése, ahol az egyszerű földi halandók is esélyt kaphattak olyan nagy nevekkel való versenyzésre, mint Josh Stone és Jason Polakow. Az első nagy, ?újkori? freestyle versenyre a Garda Tónál került sor, az ötlet az osztrák Alex Humpel nevéhez fűződik. A garda tavi ?The King of the Lake? volt tehát az a verseny, mely beindította azt az őrületet amit new-school freestylenak nevezünk és ami az egész sportnak egy óriási löketet adott!

A trükk-szörfözés modern változatában már igen aktívan jelen vannak az ugrott manőverek is, hiszen a szörfösök már könnyű funboardokkal és nem nehéz windgliderekkel szörföznek. A manőverek száma folyamatosan és rendkívül gyorsan nőtt, manapság már olyan akrobatikus manővereket láthatunk a versenyeken, hogy még a new-school freestyle ?feltalálói?, az első nagy nevek, mint például Josh Stone, a magas szint láttán szépen lassan ?nyugdíjazták? magukat és átadták a terepet a fiatal tehetségeknek. A látványos szörfözés már nem csak a hawaii szigeteki szörfösök kiváltsága, a világkupákra immár a világ minden részéről érkeznek tehetséges versenyzők.

A megújult stílus rendkívül gyors terjedésében természetesen a szörfgyártók is láttak fantáziát. Az első évekre még csak a kísérletezés volt a jellemző, mára már számos pontban megegyeznek a különböző márkák freestyle deszkái. A felszerelésnek elsősorban könnyen kezelhetőnek kell lennie, ami azt jelentette, hogy a wave-vitorlákhoz hasonlóan a nagyobb vitorlákról is eltűnt az áramvonalas, ámde a kezelhetőséget nagy mértékben lerontó bő árboczsák, és csökkent a latnik száma is.

Részben a kezelhetőség javítása érdekében nőtt a deszkák szélessége is, aminek köszönhetően egy ugrás után könnyebb volt a deszkán való landolás továbbá a deszka billegése is csökkent. A deszkák szélességének növelésében az is szerepet játszott, hogy egy freestyle szörfösnek fontos szempont a korai megsiklás. A piac összes deszkájára, kategóriától és stílustól függetlenül jellemző lett a rövidebb, szélesebb forma, amit valószínűleg a freestyle megjelenésének is köszönhetünk. A rövidebb deszkák könnyebben kezelhetők, könnyebben forgathatók, mind a vízben, mind pedig ugrás közben a levegőben. Érdekes szempont még a trükk-orientált deszkák tervezésekor a hátrasiklás megkönnyítése is, a new-school freestyle manőverek nagy részében ugyanis az ugrás közben a szörfös a deszkával a levegőben irányt vált, és landolás után hátrafele siklik.

A korai megsiklás érdekében a vitorlák könnyebbek lettek, csökkent a latnik száma is. A vitorlák profilja kisebb egy szlalomvitorláénál, viszont nagyobb mint egy wave vitorla esetében. Hullámlovagláskor a szörfös akkor tudja szépen kezelni a vitorláját, ha az ?puhábbnak? érződik, nem fog annyi szelet. A freestyle szörföst viszont nem tolja a hullám, szüksége van a szél erejére, a korai megsiklásra, így fontos, hogy a vitorla már viszonylag alacsony széltartományban is húzzon.

A korai megsiklás és a jó kreuzolási képesség érdekében a freestyle szkegek kialakítása is sajátos, azok rövidek, profilmélységük és vastagságuk nagyobb (profilmélység: a szkeg szélessége, profilvastagság: a szkeg keresztmetszetének vastagsága).

A korai megsiklás, a jó kreuzolási képesség, a könnyű kezelhetőség érdekében a végsebességből kell valamelyest áldozni, de úgy látszik a látványos szörfözés, a hosszú és fáradságos tanulás után sikeresen végrehajtott trükkök által nyújtott élmény a szörfösök igen nagy részét lázba hozza. A freestyle hazánkban is gyorsan terjed, reméljük egyre több ember számára teszi vonzóvá ezt a mára már rendkívül sokoldalúvá vált sportot.

Matto

Kapcsolódó cikkek:

A Formula Windsurfing (FW) Felszerelés

A Windsurfing.hu Szörffelszereléssel foglalkozó cikkei


ReSailCle

Cimkék

freestyle     Josh Stone    

Hozzászólások

Hozzászólok - +

Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.








62995
Írd ide az ellenörző számot:

Kiemelt ajánlataink

NeilPryde Nexus

69 000 Ft

84 000 Ft

NeilPryde Nexus
F2 Shift

89 000 Ft

149 000 Ft

F2 Shift
Mystic Star 5/3 backzip

69 000 Ft

86 490 Ft

Mystic Star 5/3 backzip
Tiki Impulse

155 000 - 158 000 Ft

Tiki Impulse
Neilpryde Nexus lady

69 000 Ft

84 000 Ft

Neilpryde Nexus lady
Ascan Jibe

12 900 Ft

Ascan Jibe
Tiki Trainer rig

145 000 - 159 000 Ft

155 000 - 169 900 Ft

Tiki Trainer rig
Prolimit Slider

23 000 Ft

29 000 Ft

Prolimit Slider
Severne Convert 2021

164 000 - 185 000 Ft

196 000 - 221 000 Ft

Severne Convert 2021
Gaastra Hybrid 2021

148 000 - 199 000 Ft

214 000 - 259 000 Ft

Gaastra Hybrid 2021