2004 szeptemberének első hetében a hazai
szörf-történelemben eddig példa nélküli esemény zajlott le
Balatonaligán: a PWA (A Profi Szörfösök Szövetsége) itt
rendezte meg a Nestea Racing világkupa második fordulóját. Aki
ezen a héten ellátogatott a helyszínre, amellett, hogy a FW
kategóriában a világ legjobb versenyzőit találta a vízen és a
parton, megtekinthette a legújabb felszereléseket, és
elemezhette a legújabb trendeket. Sokan eddig még nem is
láttak Formula Windsurfing (FW) felszerelést és nagyon
meglepődtek azok megszokottól eltérő formája és méretei
láttán.
A FW versenyek a 90.-es évek vége óta hódítanak, amikor is a
félszeles, két bója közötti versenyeket 45 fokkal elforgatták
és így a szörfösöknek kemény kreutz, majd bójavétel után
raumos szakaszokban kellett egymással megküzdeniük. A
kreuzolás azonban a szlalom-szörfökkel nehézkesnek bizonyult,
így teret nyertek a széles szörfdeszkák a megszokottnál sokkal
nagyobb szkegekkel és vitorlákkal felszerelve.
PWA Formula mezőny Balatonaligán
A FW kialakulásának, a felszerelések ilyen irányú fejlődésének
okai között szerepel az is, hogy a kilencvenes évek közepén
szélhiány miatt egyre több versenynek kellett elmaradnia. A
Profi Világkupa szervezői így szabályt módosítottak, miszerint
már 3 Bft-os szélben is lehet versenyt indítani. Ez érthető
módon magával vonta a nagyobb méretű szörfök elterjedését.
A szlalom versenyeken még a 110 liter körüli, keskeny, gyors,
filigrán deszkák és a 6.5-7.5 m2-es méretű vitorlák voltak a
leginkább elterjedtek. Az FW megjelenésével azonban fontos
szempont lett az egészen kis szélben való megsiklás, így egyre
inkább nőttek a deszka és vitorlaméretek. A mostanában
megrendezett versenyeken már szükség lett arra is, hogy az
IFWC (Nemzetközi Formula Windsurfing Szövetség) szabályaiban
határt szabjanak a méreteknek, melyeket a versenyzők általában
ki is használnak. Így gyengébb szélben például általában 70
cm-s szkeggel, 12,5 m2-es, óriási vitorlákkal és majdnem 1
méter széles tepsiformájú deszkákkal indulnak el a
versenyeken.
PWA Formula Racing - Balatonaliga, világsztárokkal
Érdekes, hogy ahogy a deszkák szélesedtek, úgy a hosszuk is
folyamatosan csökkent. A kutatás fejlesztésben mindig élenjáró
starboard formula deszkája például 100 cm széles és mindössze
227 cm hosszú. A konstrukcióban megjelent a carbon mellett a
fa felhasználása is, melynek köszönhetően komoly
súlycsökkentést érhettek el a gyártók. Az össztömeg alacsony
szinten tartása nagyon fontos, hiszen minimális
tömeg-eltérések (rengeteg más dolog mellett) is
befolyásolhatják azt hogy az adott szélben siklásba tudjuk
hozni a szörföt, vagy állva maradunk.
A vitorlákat is - részben - ennél az oknál fogva kizárólag
100%-os carbon árbóccal és carbon bummal szerelik a
versenyzők. Az alacsony súly mellett a magas carbon-tartalom
kedvezően befolyásolja az árbóc rugalmasságát is. A carbon bum
pedig sokkal merevebb mint az aluminiumból készült
megfelelője, ami nagyon pozitív tulajdonság például
pumpáláskor, amikor is az alu-bum esetében erőfeszítéseink
kevésbé hatékonyak, hiszen egy részük a bum felesleges
deformációjába megy át.
A vitorlák vastag árbóczsákkal vannak ellátva, mely javítja a vitorla aerodinamikáját és helyt ad a latnikat az árbóchoz szorító villa formájú cambereknek is. Jellemzően nagy a vitorlák hasa, melyet az alsó él minél erősebb meghúzásával csökkenthetünk, az erősödő szél függvényében. Fontos a súlypontstabil, merev profil, melyet részben a nagy számban (7-8 db) alkalmazott latniknak köszönhetünk. A stabilitás növelésében kiemelt szerepet játszik a vitorla felső része, ahol helyes trimmelés esetén - a többletszélet kiengedendő - lazán ?lifeg? az anyag, a szörfös így egyenletesebb húzóerőt érez a vitorlában. A vitorla felső részének ?nyitását? szabályozhatjuk a szélerősség függvényében: minél nagyobb erővel húzzuk le a vitorlát, az annál laposabb lesz és annál nagyobb lesz annak a felső részén ?lifegő? felület.
Az FW szörfök elterjedésének pozitívuma,
hogy több időt tudunk velük siklásban a vízen tölteni, kisebb
az esélye annak, hogy a versenyeken elegendő szél híján
lefújják a futamokat és hogy a balatoni hétvégéről úgy kelljen
hazamennünk, hogy egy percet sem szörföztünk. Hazánk sajnos
nem bővelkedik szeles területekben, de a felszerelések
fejlődésének hála, már itthon is többet szörfözhetünk és több
érdekes versenyt láthatunk.
Matto
Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.
Sikeresen hozzáadtuk a terméket a kosaradhoz!
Hibás email vagy hibás jelszó!
Feldolgozás folyamatban...