Windsurfing.hu - Ezermester Magazin :)


2004.01.23
Klikk ide!!

Működik is ám!

Klikk ide!!
A cucc

A Balaton felolvadásától a legfrissebb adatok (www.met.hu) szerint nem nagyon kell félni.. Talán attól igen, hogy hó esik rá és nem tudjuk használni a jéxörfünket!!? Legújabb 1000mester projektünkkel erre az esetre szeretnénk segítséget nyújtani! Ha kirándulásjelzőnk (Lásd: Ezermester - 1961 április) reggel hó borította tájat, szeles és napsütéses időt jelez, akkor irány hószörfözni!

A mai előadást Dr. Gefferth András Okl. hószörf építő-mérnök tartja:

Bevezetés

Az elmúlt télen ketten nagybátyámmal egy hosszú délután minimális költségvetésből összedobtunk egy járgányt, mellyel télen, havas tájon is száguldhattunk szelek szárnyán. Ez a kis beszámoló erről a járgányról szól, ennek a felépítéséről, elkészítéséről, illetve használatáról. Mindezt azért írom le, hogy bemutassam, hogy nincs benne semmi ördöngösség, így talán más is kedvet kap hozzá, és többen élvezhetjük a téli szeles napokat.

(Tárgyalás) Mi is ez?

Ez egy hósurf deszka. Egy olyan deszka, melyre rendes windsurf vitorlát szerelhetünk, és szeles havas tájakon közlekedhetünk vele. Az általunk készített prototípus jégre nem alkalmas, de úgy gondolom, hogy viszonylag kis beavatkozással ez is megoldható.

Alapanyagok, szerszámok

Vegyünk egy pár régi, kb 190-200 cm hosszú sílécet, amit már nem sajnálunk :-) Aztán vegyünk egy kb 100 * 50 cm legalább 1.5 cm vastag rétegelt lemezt. Ezt teljesen tudományos módon határoztuk meg, ilyen volt éppen kéznél. (Ez egyébként jóval szélesebb mint a hasonló járgányok általában). A rétegelt lemez az fontos, mivel kellően erős és rugalmas. Pl. ne próbálkozzunk gipszkartonnal, préselt ún. bútorlappal, de még betonnal sem:). Esetlegesen a tömör fa még jó lehet. Felhasználtunk még 4db keményfakockát kb (csak úgy nagyságrendileg) 5*10*10 cm méretben távtartónak. Ez ahhoz kell, hogy megemeljük a deszkát a lécekhez képest, hogy ne süllyedjen bele a hóba. A papucsokat egyszerűen valami gurtnival, régi táska vállpántjával oldhatjuk meg kifejezetten igényes módon. Nekem most gurtni van, de idén átszerelem linóleumra, hogy még igényesebb legyen. Ezen felül kell még elég sok mindenféle méretű facsavar is. Kell több kisebb és 8 db igazán hosszú, melyeknek át kell érniük a távtartókat és a deszka vastagságát. Szerszámból fűrész, fúró, csavarhúzó, kézi szorító, vonalzó ami feltétlen szükséges, lehetőleg motoros, annál gyorsabban végzünk. Nem árt ha van satu, fúróállvány, apróbb fadarabok a szorításhoz. Meg sok egyéb ami most eszembe sem jut, pl. kalapács, de akinek van pl. fúrója annak úgyis van egy csomó egyéb szerszáma is. Mi nagyon jól el voltunk látva szerszámmal, így jött ki az egy délután. Akinek nincs mondjuk motoros csavarhúzója, vagy fúróállványa az egy kicsit hosszabb időre is számíthat.

Szerelés

Itt leírok valami körülbelüli sorrendet, kicsit zagyva lesz, szóval inkább a képen látható végállapot lebegjen szemeitek előtt!

Jó kis logikai játék, hogy mit milyen sorrendben érdemes megfúrni, bejelölni stb. A legtöbb időt egyébként mi az ilyen szöszmötöléssel töltöttük, hogy na akkor most pontosan mit is milyen sorrendben, illetve, állítgattuk, hogy minél pontosabb legyen. Nem árt ugyanis ha a két léc párhuzamos, és ugyanolyan magasan van. Ezt persze jelentősen bonyolítja, hogy a léc két éle nem párhuzamos, és a léc nem is teljesen lapos függőlegesen sem. Szóval ha a lépéseket előre jól megtervezitek, leírjátok akkor sokkal gyorsabban végeztek.

  • Vágjuk le a deszka elejét ívesre. Egyrészt, hogy kinézzen valahogy másrészt, hogy az esetlegesen utunkba kerülő tereptárgyakat lehetőleg oldalra elhajtsa.

  • Ezután ha nem vagyunk kifejezetten igénybajnokok akkor úgy járhatunk el, hogy nézzük a deszkát felülről, ezt kifúrjuk ott ahol jónak látjuk, hogy a tartóbakonként két db csavar meglegyen. Ezek után megpróbáljuk minél pontosabban felhelyezni a bakokat, átpontozzuk az előbb fúrt lyukakon keresztül, kifúrjuk. Ezek után jön ami igazán lényeges, hogy fejjel lefele fordítjuk a cuccot valamilyen átmeneti megoldással rögzítjük a bakokat, és a léceket megpróbáljuk a deszkához képest minél pontosabban elhelyezni. Az annyira nem érdekes, hogy mit csinálnak a tartó bakok, de a léc az igen. Ha ez megvan akkor igazán fontos a kézi szorító, mivel oda kell szorítani a léceket a deszkához (rakjunk a léc talpa és a szorító közé valami fadarabot), megfordítani és kifúrni, vagy legalábbis átjelölni.

  • Nyugodtan fúrjunk bele a lécbe felülről, csak a talpára vigyázzunk. A kötéseket is egyszerű facsavarokkal rögzítik. Na és hova fúrjuk a lyukakat? Az egy léchez tartozó bakok legyenek kb 1 méterre egymástól, ne legyenek se túl közel se túl távol. A két léc távolságát egyébként mi elég szélesre, majdnem fél méterre vettük, de egyébként lehet a deszkán nyugodtan még egy adag lyukat fúrni az előzővel párhuzamosan, de közelebb egymáshoz és kipróbálni, hogy milyen ha oda rakjuk a léceket.

  • Ezek után már csak a finomságok jönnek, mint pl. fúrni néhány lyukat az árbócnak (hogy lehessen variálni), facsavarral és jó nagy alátétekkel felszerelni a papucsnak használatos gurtnikat.

Klikk ide!!

SpaceMan

Klikk ide!!

Brutál kress!

Mennyire veszélyes?

Én az első próbálkozáson motoros bukósisakban próbálkoztam. Tekintve, hogy akkor fák és egyéb kemény akadályok között mentünk azt hiszem nem volt rossz ötlet. Egyébként normál havas tájon, főleg ha már legalább 20 cm-s a hó (ami amúgy sem árt) és mondjuk küzdősportos múltunkból tudjuk, hogy nem úgy kell esni mint a sózsák, vagy kezünket mereven az esés irányába tartva, hogy lehetőleg mihamarabb eltörjön, hanem bukfencben végiggurulni a földön, akkor azért nem nagyon érhet baj. Persze a deszkát, vagy mondjuk az árbócot lefejelni soha sem egy élmény, de úgyis az van, hogy a cucc megakad, mi meg lendületből tovább előre zsupsz. Volt rajtam térd- és könyökvédő is, egyikre sem volt szükség eddig. (Meg a kocsi tele kötszerrel, fertőtlenítővel, és nagy összegű életbiztosítást is kötöttem, meg a végrendeletemet is megírtam, de csak mert én egy ilyen túl óvatos típus vagyok, de így utólag azt hiszem ez már egy kicsit sok volt, a golyóálló mellényt legközelebb otthon hagyom, és csak fél liter szenteltvizet öntök magamra.)

Mindezek mellett mint minden sportnak ennek is megvan a veszélye, melegítsünk be a használat előtt, ha nagyon kifáradtunk inkább hagyjuk abba, stb.,-stb. ezt úgy is mindenki tudja, csak azért írom le, hogy ne engem hibáztassatok. Ja a kedvencem, hogy öltözzünk rétegesen! (És ne vezessünk részegesen!)

Technika

Szóval itt van a cucc, mi is jól bemelegítettünk, beöltöztünk, hogyan tovább? A legfontosabb, hogy jól vaxoljuk be a szerkezet talpát, különben meg sem fog moccanni. Erről ne felejtkezzetek meg, mert elrontja az egész kirándulást!

Ha már gyakorlott windsurfösök vagyunk, és tudjuk, hogy hogyan reagál a deszka bizonyos manőverekre akkor azt felejtsük el, de gyorsan. Tegyük fel, hogy el akarunk indulni, félszélbe rakjuk a cuccot, ráállunk és behúzzuk a vitorlát. Ekkor az hihetetlen gyorsasággal szélbe fordul, és leáll, (feltéve ha elindult egyáltalán). Szállhatunk le, forgathatjuk a cuccot, ami egyébként nem könnyű, ugyanis amíg áll addig lehetetlen forgatni, emelgetni kell, meg rugdalni. Amikor meg megy akkor szinte lehetetlen lebeszélni arról, hogy szélbe forduljon, és jól megálljon és kezdhetjük elölről.

SOHA ne használjunk csak vitorla irányítást! Pl. ha szél fele dőlünk, és széltől elfele akarunk irányváltoztatni a vitorla előretolásával akkor a deszka a külso élén fordul. Hatalmas bukfenc. Nekem snowboardban volt hasonló élményem amikor nem dőltem be a kanyarban. Hamar leszoktam róla.

A Vitorla

Én a magam részérol nem vettem észre, hogy a vitorla ridegebb, vagy sérülékenyebb lett volna mint nyáron melegben. Ettol függetlenül a kockázat nagyobb hiszen ha leesik akkor nem a vízbe, hanem keményre szóval figyelni kell.

Jég

Így ebben a formájában a szerkezet jégre nem alkalmas, de mondjuk lehetséges a tartóbakokra szerelni kis acél lapocskákat függőlegesen, melyek kicsit túllógnak a lécen, és jól megélezzük oket. Akkor a jégen ezeken fog csúszni, hóban meg nem számít.

(Befelyezés:)

Na hát jó munkát, jó szelet, találkozunk a téli hófödte tájakon!

Gefferth András


Shallow Rider

Cimkék

Hozzászólások

Hozzászólok - +

Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.








74663
Írd ide az ellenörző számot:

Kiemelt ajánlataink

NeilPryde Nexus

69 000 Ft

84 000 Ft

NeilPryde Nexus
Pat Love bukósisak

16 990 Ft

27 000 Ft

Pat Love bukósisak
Mystic Star 5/3 backzip

69 000 Ft

113 000 Ft

Mystic Star 5/3 backzip
Severne Blade 2022

239 000 - 345 000 Ft

299 000 - 393 000 Ft

Severne Blade 2022
O´Neill neoprene

33 000 - 39 900 Ft

O´Neill neoprene
JP SuperLight

144 000 - 154 000 Ft

239 000 - 245 000 Ft

JP SuperLight
Neilpryde Nexus lady

69 000 Ft

84 000 Ft

Neilpryde Nexus lady
Ascan Jibe

13 900 Ft

Ascan Jibe
Tiki Trainer rig

145 000 - 159 000 Ft

155 000 - 169 900 Ft

Tiki Trainer rig
Prolimit Slider

23 000 - 29 000 Ft

29 000 Ft

Prolimit Slider
Severne Convert 2022

185 000 - 229 000 Ft

221 000 - 275 000 Ft

Severne Convert 2022
Gaastra Hybrid 2021

148 000 - 199 000 Ft

214 000 - 259 000 Ft

Gaastra Hybrid 2021