![]() |
Működik is ám! |
![]() |
A cucc |
A Balaton felolvadásától a legfrissebb adatok (www.met.hu) szerint nem nagyon kell félni.. Talán attól igen, hogy hó esik rá és nem tudjuk használni a jéxörfünket!!? Legújabb 1000mester projektünkkel erre az esetre szeretnénk segítséget nyújtani! Ha kirándulásjelzőnk (Lásd: Ezermester - 1961 április) reggel hó borította tájat, szeles és napsütéses időt jelez, akkor irány hószörfözni!
A mai előadást Dr. Gefferth András Okl. hószörf építő-mérnök tartja:
Bevezetés
Az elmúlt télen ketten nagybátyámmal egy hosszú délután minimális költségvetésből összedobtunk egy járgányt, mellyel télen, havas tájon is száguldhattunk szelek szárnyán. Ez a kis beszámoló erről a járgányról szól, ennek a felépítéséről, elkészítéséről, illetve használatáról. Mindezt azért írom le, hogy bemutassam, hogy nincs benne semmi ördöngösség, így talán más is kedvet kap hozzá, és többen élvezhetjük a téli szeles napokat.
Ez egy hósurf deszka. Egy olyan deszka, melyre rendes windsurf vitorlát szerelhetünk, és szeles havas tájakon közlekedhetünk vele. Az általunk készített prototípus jégre nem alkalmas, de úgy gondolom, hogy viszonylag kis beavatkozással ez is megoldható.
![]() |
Vegyünk egy pár régi, kb 190-200 cm hosszú sílécet, amit már nem sajnálunk :-) Aztán vegyünk egy kb 100 * 50 cm legalább 1.5 cm vastag rétegelt lemezt. Ezt teljesen tudományos módon határoztuk meg, ilyen volt éppen kéznél. (Ez egyébként jóval szélesebb mint a hasonló járgányok általában). A rétegelt lemez az fontos, mivel kellően erős és rugalmas. Pl. ne próbálkozzunk gipszkartonnal, préselt ún. bútorlappal, de még betonnal sem:). Esetlegesen a tömör fa még jó lehet. Felhasználtunk még 4db keményfakockát kb (csak úgy nagyságrendileg) 5*10*10 cm méretben távtartónak. Ez ahhoz kell, hogy megemeljük a deszkát a lécekhez képest, hogy ne süllyedjen bele a hóba. A papucsokat egyszerűen valami gurtnival, régi táska vállpántjával oldhatjuk meg kifejezetten igényes módon. Nekem most gurtni van, de idén átszerelem linóleumra, hogy még igényesebb legyen. Ezen felül kell még elég sok mindenféle méretű facsavar is. Kell több kisebb és 8 db igazán hosszú, melyeknek át kell érniük a távtartókat és a deszka vastagságát. Szerszámból fűrész, fúró, csavarhúzó, kézi szorító, vonalzó ami feltétlen szükséges, lehetőleg motoros, annál gyorsabban végzünk. Nem árt ha van satu, fúróállvány, apróbb fadarabok a szorításhoz. Meg sok egyéb ami most eszembe sem jut, pl. kalapács, de akinek van pl. fúrója annak úgyis van egy csomó egyéb szerszáma is. Mi nagyon jól el voltunk látva szerszámmal, így jött ki az egy délután. Akinek nincs mondjuk motoros csavarhúzója, vagy fúróállványa az egy kicsit hosszabb időre is számíthat.
Itt leírok valami körülbelüli sorrendet, kicsit zagyva lesz, szóval inkább a
képen látható végállapot lebegjen szemeitek előtt!
Jó kis logikai játék, hogy mit milyen sorrendben érdemes
megfúrni, bejelölni stb. A legtöbb időt egyébként mi az ilyen szöszmötöléssel
töltöttük, hogy na akkor most pontosan mit is milyen sorrendben, illetve,
állítgattuk, hogy minél pontosabb legyen. Nem árt ugyanis ha a két léc
párhuzamos, és ugyanolyan magasan van. Ezt persze jelentősen bonyolítja, hogy a
léc két éle nem párhuzamos, és a léc nem is teljesen lapos függőlegesen sem.
Szóval ha a lépéseket előre jól megtervezitek, leírjátok akkor sokkal gyorsabban
végeztek.
Vágjuk le a deszka elejét ívesre. Egyrészt, hogy kinézzen valahogy másrészt, hogy az esetlegesen utunkba kerülő tereptárgyakat lehetőleg oldalra elhajtsa.
Ezután ha nem vagyunk kifejezetten igénybajnokok akkor úgy járhatunk el, hogy nézzük a deszkát felülről, ezt kifúrjuk ott ahol jónak látjuk, hogy a tartóbakonként két db csavar meglegyen. Ezek után megpróbáljuk minél pontosabban felhelyezni a bakokat, átpontozzuk az előbb fúrt lyukakon keresztül, kifúrjuk. Ezek után jön ami igazán lényeges, hogy fejjel lefele fordítjuk a cuccot valamilyen átmeneti megoldással rögzítjük a bakokat, és a léceket megpróbáljuk a deszkához képest minél pontosabban elhelyezni. Az annyira nem érdekes, hogy mit csinálnak a tartó bakok, de a léc az igen. Ha ez megvan akkor igazán fontos a kézi szorító, mivel oda kell szorítani a léceket a deszkához (rakjunk a léc talpa és a szorító közé valami fadarabot), megfordítani és kifúrni, vagy legalábbis átjelölni.
Nyugodtan fúrjunk bele a lécbe felülről, csak a talpára vigyázzunk. A kötéseket is egyszerű facsavarokkal rögzítik. Na és hova fúrjuk a lyukakat? Az egy léchez tartozó bakok legyenek kb 1 méterre egymástól, ne legyenek se túl közel se túl távol. A két léc távolságát egyébként mi elég szélesre, majdnem fél méterre vettük, de egyébként lehet a deszkán nyugodtan még egy adag lyukat fúrni az előzővel párhuzamosan, de közelebb egymáshoz és kipróbálni, hogy milyen ha oda rakjuk a léceket.
Ezek után már csak a finomságok jönnek, mint pl. fúrni néhány lyukat az árbócnak (hogy lehessen variálni), facsavarral és jó nagy alátétekkel felszerelni a papucsnak használatos gurtnikat.
![]() |
SpaceMan |
![]() |
Brutál kress! |
Én az első próbálkozáson motoros bukósisakban próbálkoztam. Tekintve, hogy akkor
fák és egyéb kemény akadályok között mentünk azt hiszem nem volt
rossz ötlet. Egyébként normál havas tájon, főleg ha már legalább 20 cm-s a hó
(ami amúgy sem árt) és mondjuk küzdősportos múltunkból tudjuk, hogy nem úgy kell
esni mint a sózsák, vagy kezünket mereven az esés irányába tartva, hogy
lehetőleg mihamarabb eltörjön, hanem bukfencben végiggurulni a földön,
akkor azért nem nagyon érhet baj.
Persze a deszkát, vagy mondjuk az árbócot lefejelni soha sem egy élmény,
de úgyis az van, hogy a cucc megakad, mi meg lendületből tovább előre zsupsz.
Volt rajtam térd- és könyökvédő is, egyikre sem volt szükség eddig.
(Meg a kocsi tele kötszerrel, fertőtlenítővel, és nagy összegű életbiztosítást
is kötöttem, meg a végrendeletemet is megírtam, de csak mert én egy ilyen
túl óvatos típus vagyok, de így utólag azt hiszem ez már egy kicsit sok
volt, a golyóálló mellényt legközelebb otthon hagyom, és csak fél liter szenteltvizet öntök magamra.)
Mindezek mellett mint minden sportnak ennek is megvan a veszélye,
melegítsünk be a használat előtt, ha nagyon kifáradtunk inkább hagyjuk abba, stb.,-stb. ezt úgy is mindenki tudja, csak azért írom le, hogy ne engem
hibáztassatok. Ja a kedvencem, hogy öltözzünk rétegesen! (És ne vezessünk
részegesen!)
Szóval itt van a cucc, mi is jól bemelegítettünk, beöltöztünk, hogyan tovább? A legfontosabb, hogy jól vaxoljuk be a szerkezet talpát, különben meg sem fog moccanni. Erről ne felejtkezzetek meg, mert elrontja az egész kirándulást!
Ha már gyakorlott windsurfösök vagyunk, és tudjuk, hogy hogyan reagál a deszka bizonyos manőverekre akkor azt felejtsük el, de gyorsan. Tegyük fel, hogy el akarunk indulni, félszélbe rakjuk a cuccot, ráállunk és behúzzuk a vitorlát. Ekkor az hihetetlen gyorsasággal szélbe fordul, és leáll, (feltéve ha elindult egyáltalán). Szállhatunk le, forgathatjuk a cuccot, ami egyébként nem könnyű, ugyanis amíg áll addig lehetetlen forgatni, emelgetni kell, meg rugdalni. Amikor meg megy akkor szinte lehetetlen lebeszélni arról, hogy szélbe forduljon, és jól megálljon és kezdhetjük elölről.
SOHA ne használjunk csak vitorla irányítást! Pl. ha szél fele dőlünk, és
széltől elfele akarunk irányváltoztatni a vitorla előretolásával akkor a deszka a külso élén fordul.
Hatalmas bukfenc. Nekem snowboardban volt hasonló élményem amikor nem
dőltem be a kanyarban. Hamar leszoktam róla.
Én a magam részérol nem vettem észre, hogy a vitorla ridegebb, vagy sérülékenyebb lett volna mint nyáron melegben. Ettol függetlenül a kockázat nagyobb hiszen ha leesik akkor nem a vízbe, hanem keményre szóval figyelni kell.
Így ebben a formájában a szerkezet jégre nem alkalmas, de mondjuk lehetséges a tartóbakokra szerelni kis acél lapocskákat függőlegesen, melyek kicsit túllógnak a lécen, és jól megélezzük oket. Akkor a jégen ezeken fog csúszni, hóban meg nem számít.
(Befelyezés:)
Na hát jó munkát, jó szelet, találkozunk a téli hófödte tájakon!
Gefferth András
Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.
Sikeresen hozzáadtuk a terméket a kosaradhoz!
Hibás email vagy hibás jelszó!
Feldolgozás folyamatban...