Megfontoltság
Nap, mint nap tapasztalom a Velencei-tavon és a
Balatonon, hogy a vízi közlekedés szabályait figyelmen kívül hagyva, egyre
vadabbul száguldoznak a szörfösök, veszélyeztetve ezzel maguk és mások
épségét, felszerelésük biztonságát. Többször voltam fültanúja szörfösök
vitájának egy-egy ütközés után, amikor összetört deszkák, szétszakadt
vitorlák, kettétört árbocok fölött próbálták meggyőzni egymást,
-nyomdafestéket nem tűrő szavakkal- saját igazukról. A rendőrség nem
avatkozik a dologba, a felszerelés nincs biztosítva (nálunk ez nem
gyakorlat), így nem mindegy, hogy ki fizeti meg a több százezer forint
értékű tönkre ment felszerelést.
Időnként súlyos szörfbalesetekről hallunk, elrettentő
esetekről számolnak be a szörfmagazinok is. A Garda-tavon több
szerencsétlenség is történt az utóbbi években. Egyik alkalommal egy német
szörfös a hajózó útvonalon szörfözött, s az arra közlekedő
menetrendszerinti járat, egy szárnyashajó, egyszerűen átszáguldott rajta.
A balesetben a szörfös szörnyet halt. Egy másik esetben szintén német
állampolgár volt az áldozat. A szörfös egy gőzös mellett siklott, amikor a
hajóról az egyik utas egy műanyag ásványvizes flakonnal véletlenül, vagy
készakarva -ki tudja? - fejbe dobta. A palack olyan szerencsétlenül
találta el a fiatalember fejét, hogy megvakult. Az esetnek szemtanúi is
voltak, így a szörfös bírósághoz fordult kárigényével. Megint csak
garda-tavi történet. Egy nagy sebességgel száguldó szörf szó szerint
átvágott egy másik szörföt. Az ütközésben a karbon szkeg úgy szelte ketté
a másik deszkát, mint kés a kenyeret. A blade szkegek rendkívül élesek,
már kisebb sebességnél is úgy vágnak, mint a kés. Fájdalom, de úgynevezett
szkeg-baleset nálunk is történt. Jó néhány évvel ezelőtt a Balatonon egy
ütközés következtében az egyik fiatalember nyakát vágta el a szkeg. A
súlyos baleseteket mind-mind elkerülhetők egy kis figyelemmel,
udvariassággal, no meg a szabályok betartásával.
A vízi közlekedés szabályait ugyanúgy, mint a közúti
szabályokat, paragrafusokba foglalták. Az itt leírtak azonban csak azokat
a legfontosabb szabályokat tartalmazzák, amelyek ismerete szörfözés közben
fontos és hasznos lehet számunkra. Mindjárt érdemes leszögezni, hogy a
szörfös felelősséggel tartozik nemcsak saját maga, hanem mások épségért
is. A vízi közlekedés szabályait köteles betartani, valamint veszélybe,
bajba jutott társain köteles segíteni. Bizonyos esetekben, kizárólag
vészhelyzetek elkerülésére (pl. ütközés) azonban eltekinthetünk a
szabályok betartásától. A vízen ugyanúgy, mint a szárazföldön,
udvariassággal sokkal többre megyünk, mint erőszakkal.
Egy-egy szeles hétvégén akkora a forgalom a Velencei-tó
vízén, vagy a Balaton déli részén egyes szörfösök által kitüntetett
helyen, mint vasárnap délután hazafelé jövet a balatoni autósztrádán.
Ilyenkor fokozottabban kell figyelnünk, még szigorúbban kell venni a ránk
vonatkozó szabályokat. Az első nehézséggel már vízre szálláskor
találkozunk. Sokszor csak ilyenkor döbbenünk rá, amikor megütünk egy békés
strandolót, hogy milyen hosszú is az árbocunk. A fürdőzők között tilos
szörfözni, de vannak esetek, amikor másként nem tudunk vízre szállni.
Ezért a legrövidebb úton hagyjuk el a strand területét, és a fürdőzőktől
megfelelő távolságban, mindenképpen a bóján kívül szörfözzünk! A mostanság
használt funboardok sebessége gyakran meghaladja a 40 km/órát, így könnyű
kiszámolni, hogyha csak 30 km/órás tempót veszünk, akkor is 500 m-t
teszünk meg percenként. Gyakran tapasztalom a Balaton déli partján
szörfözve, hogy gyerekek búvárkodnak a marás közelében, gyakran egy-két
percig is a víz alatt maradva. Ellenfényben, hullámos vízen az utolsó
pillanatban tűnnek fel az apró fejecskék éppen időt adva egy drasztikus
manőverre, amivel még elkerülhető a baleset. Ha szörfoktatásra adjuk
fejünket, akkor vonuljunk el egy csöndes partközeli területre, ahol
nincsenek fürdőzők, nem közlekednek csónakok, vitorlás hajók,
motorcsónakok és más vízi járművek! Mivel szörfünk a szabályok szerint
vitorlás vízi sporteszköznek számít, ezért kötelesek vagyunk kitérni
(nagy) hajók útjából, számukra biztosítani kell a menetirányukhoz,
manővereikhez szükséges teret, ugyanakkor gépi erővel hajtott csónak
köteles kitérni a szörf elől. Vízibiciklit, gumicsónakot, csónakot,
matracot, úszó embert biztonságos távolságban kerüljük ki. A béke
érdekében a horgászokat is kerüljük el. A szörfös leggyakrabban azonban
társaival találkozik a vízen, ezért számára legfontosabbak a kikerülési
szabályok. A kitérés szabályait a vízi közlekedés előírásai határozzák
meg.
Alapvető kitérési szabályok
Ha két, vagy több szörf (vitorlás hajó) úgy közelít egymáshoz, hogy
fennáll az ütközés veszélye, kötelesek kitérni egymás útjából a következők
szerint:
1. Ha különböző oldalról kapják a szelet, tehát különböző csapáson
közlekednek, akkor a jobb csapáson (backboard) levőnek van elsőbbsége.
Jobb csapáson az a szörf közlekedik, amelyiknek vitorlája a menetirányt
tekintve a szörf bal oldalán van. Egyszerűbben: akkor haladunk jobb
csapáson, amikor a jobb kezünk van elől, vagyis közelebb az árbochoz.
2. Ha a szörfök ugyanarról az oldalról kapják a szelet, vagyis azonos
csapáson közlekednek, akkor a szél alatti, "élesebben haladó" szörf élvez
elsőbbséget.
3. Előzéskor a megelőzött szörfnek van elsőbbsége.
|
|
|
Itt kell megjegyezni, hogy az útjogos szörf viszont nem változtathat úgy
útirányt, hogy azzal akadályozza a másik szörf kitérését. E szabály
betartása különösen a gyorsan sikló funboardok esetében megszívlelendő.
Például vegyünk egy előzési kísérletet! Ha az előző szörf szél alatt
próbál elmenni, akkor valószínűleg tovább gyorsul és biztosan megelőzi az
előtte lévőt, de ha nem tart kellő távolságot és az előtte lévő váratlanul
lefordul szélről, mert úgy gondolja, hogy most van a legjobb alkalom egy
siklófordulóra, szinte biztosan összeütköznek. Szél felől biztonságosabb
támadni, hiszen funboarddal ritkábban szoktak széllel szemben fordulni, de
ha mégis, akkor is lényegesen kisebb íven, és alaposan lelassulva, tehát
így csökken az ütközési veszély, ellenben az előző szörf sebessége a
nagyobb élesség miatt mérséklődhet, így kudarcba fulladhat az előzés.
Ezért ezt a megoldást ritkábban választják a szörfösök. De nézzük a
leggyakrabban előforduló esetet! Több szörf félszélben egymással szemben
siklik a vízen. Szűk helyen, mint például a Velencei-tó gárdonyi mólójánál
ez mindennapos eset. Északnyugati szélben, Velence irányából Agárd felé
tartók szörföznek jobb csapáson, tehát nekik van előnyük a Nagytisztás
felől érkezőkkel, vagy az éppen Velence felé elstartolókkal szemben. Erős,
olykor viharos északnyugati szélben fokozódik a veszély, mivel kevesen
veszik az irányt a Nagytisztás felé, a többség inkább a biztonságos
öbölben szörfözik. Ilyenkor a Velence felől érkezők a két nádas között
befújó tiszta széllel, nagy sebességgel rohannak a móló felé, miközben
velük szemben többen próbálnak elindulni, megsiklani, de ez meglehetősen
nehézkes a nádas takarása miatt, így legtöbben csak billegnek, vagy alig
siklanak. Ebben, és hasonló más esetben tanácsos az útjogos szörfnek
lemondani az elsőbbségéről és már jó messziről határozottan irányt
változtatni, hogy elkerülje az ütközést. A billegő szörföst a siklásban
lévő mindenképpen kerülje ki, még akkor is, ha útjogos! Fordulás előtt
okvetlen győződjünk meg arról, hogy nem kanyarodunk a mögöttünk jövő elé!
Összefoglalva tehát, bal csapáson fokozottan figyeljünk, manőver előtt
mindig nézzünk körül!
Tóth László
Lexikon
Árbockéz: Az a kezünk, amelyik az árbochoz közelebb fogja a baumot.
Backboard: Jobb csapás
Bal csapás: A szél balról fúj, a szörf vitorlája a menetirányt
tekintve a szörf jobb oldalán van. Egyszerűbben: akkor haladunk bal
csapáson, amikor a bal kezünk van elől, vagyis közelebb az árbochoz.
Baumkéz: Az a kezünk, amelyik az árboctól távolabb fogja a baumot.
Board: Szörftest
Csapás: Ha egy szörf haladás közben nem fordul meg, akkor csapáson
halad. Attól függően, hogy a vitorla a szörf melyik oldalán helyezkedik
el, beszélünk jobb csapásról vagy bal csapásról
Felmenetel: Szél felé haladás
Fordulás: Széllel szemben végzett manőver, melyben a szörf orra a
szél felé mutat.
Jobb csapás: A szél jobbról fúj, a szörf vitorlája a menetirányt tekintve
a szörf bal oldalán van. Egyszerűbben: akkor haladunk jobb csapáson,
amikor a jobb kezünk van elől, vagyis közelebb az árbochoz.
Kreutz: Cirkálás, szél elleni haladás. /krajc/
Lee: Szél felőli irány
Lee oldal: A szörf szél alatti oldala, amerre szél fúj
Luv oldal: A szörf szél felőli oldal, ahonnan a szél fúj
Luv: Szél alatti irány
Raum: Háromnegyedszél.
Perdülés: Hátszélben végzett manőver, mely közben a szörf orra
hátszélbe mutat
Steuerboard: Bal csapás
Vitorlás vízi sporteszköz: Minden olyan sport vagy kedvtelési
célból használt, legalább 3 m2-es vitorlával hajtott úszóképes,
kormányozható vízi jármű, ami nem minősül kishajónak vagy csónaknak.
Funboard: Általában 3 m alatti, svert nélküli, siklásra épített,
gyors, fordulékony, főleg közepes és erős szélben jól használható szörfök
gyűjtőneve. A fogalom a 80-as évek elején terjedt el Hawaii-n. Fun angolul
örömöt jelent.
Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.
Sikeresen hozzáadtuk a terméket a kosaradhoz!
Hibás email vagy hibás jelszó!
Feldolgozás folyamatban...