Vízi kresz szabályairól


2003.06.04

Megfontoltság

     Nap, mint nap tapasztalom a Velencei-tavon és a Balatonon, hogy a vízi közlekedés szabályait figyelmen kívül hagyva, egyre vadabbul száguldoznak a szörfösök, veszélyeztetve ezzel maguk és mások épségét, felszerelésük biztonságát. Többször voltam fültanúja szörfösök vitájának egy-egy ütközés után, amikor összetört deszkák, szétszakadt vitorlák, kettétört árbocok fölött próbálták meggyőzni egymást, -nyomdafestéket nem tűrő szavakkal- saját igazukról. A rendőrség nem avatkozik a dologba, a felszerelés nincs biztosítva (nálunk ez nem gyakorlat), így nem mindegy, hogy ki fizeti meg a több százezer forint értékű tönkre ment felszerelést.

     Időnként súlyos szörfbalesetekről hallunk, elrettentő esetekről számolnak be a szörfmagazinok is. A Garda-tavon több szerencsétlenség is történt az utóbbi években. Egyik alkalommal egy német szörfös a hajózó útvonalon szörfözött, s az arra közlekedő menetrendszerinti járat, egy szárnyashajó, egyszerűen átszáguldott rajta. A balesetben a szörfös szörnyet halt. Egy másik esetben szintén német állampolgár volt az áldozat. A szörfös egy gőzös mellett siklott, amikor a hajóról az egyik utas egy műanyag ásványvizes flakonnal véletlenül, vagy készakarva -ki tudja? - fejbe dobta. A palack olyan szerencsétlenül találta el a fiatalember fejét, hogy megvakult. Az esetnek szemtanúi is voltak, így a szörfös bírósághoz fordult kárigényével. Megint csak garda-tavi történet. Egy nagy sebességgel száguldó szörf szó szerint átvágott egy másik szörföt. Az ütközésben a karbon szkeg úgy szelte ketté a másik deszkát, mint kés a kenyeret. A blade szkegek rendkívül élesek, már kisebb sebességnél is úgy vágnak, mint a kés. Fájdalom, de úgynevezett szkeg-baleset nálunk is történt. Jó néhány évvel ezelőtt a Balatonon egy ütközés következtében az egyik fiatalember nyakát vágta el a szkeg. A súlyos baleseteket mind-mind elkerülhetők egy kis figyelemmel, udvariassággal, no meg a szabályok betartásával.

     A vízi közlekedés szabályait ugyanúgy, mint a közúti szabályokat, paragrafusokba foglalták. Az itt leírtak azonban csak azokat a legfontosabb szabályokat tartalmazzák, amelyek ismerete szörfözés közben fontos és hasznos lehet számunkra. Mindjárt érdemes leszögezni, hogy a szörfös felelősséggel tartozik nemcsak saját maga, hanem mások épségért is. A vízi közlekedés szabályait köteles betartani, valamint veszélybe, bajba jutott társain köteles segíteni. Bizonyos esetekben, kizárólag vészhelyzetek elkerülésére (pl. ütközés) azonban eltekinthetünk a szabályok betartásától. A vízen ugyanúgy, mint a szárazföldön, udvariassággal sokkal többre megyünk, mint erőszakkal.

     Egy-egy szeles hétvégén akkora a forgalom a Velencei-tó vízén, vagy a Balaton déli részén egyes szörfösök által kitüntetett helyen, mint vasárnap délután hazafelé jövet a balatoni autósztrádán. Ilyenkor fokozottabban kell figyelnünk, még szigorúbban kell venni a ránk vonatkozó szabályokat. Az első nehézséggel már vízre szálláskor találkozunk. Sokszor csak ilyenkor döbbenünk rá, amikor megütünk egy békés strandolót, hogy milyen hosszú is az árbocunk. A fürdőzők között tilos szörfözni, de vannak esetek, amikor másként nem tudunk vízre szállni. Ezért a legrövidebb úton hagyjuk el a strand területét, és a fürdőzőktől megfelelő távolságban, mindenképpen a bóján kívül szörfözzünk! A mostanság használt funboardok sebessége gyakran meghaladja a 40 km/órát, így könnyű kiszámolni, hogyha csak 30 km/órás tempót veszünk, akkor is 500 m-t teszünk meg percenként. Gyakran tapasztalom a Balaton déli partján szörfözve, hogy gyerekek búvárkodnak a marás közelében, gyakran egy-két percig is a víz alatt maradva. Ellenfényben, hullámos vízen az utolsó pillanatban tűnnek fel az apró fejecskék éppen időt adva egy drasztikus manőverre, amivel még elkerülhető a baleset. Ha szörfoktatásra adjuk fejünket, akkor vonuljunk el egy csöndes partközeli területre, ahol nincsenek fürdőzők, nem közlekednek csónakok, vitorlás hajók, motorcsónakok és más vízi járművek! Mivel szörfünk a szabályok szerint vitorlás vízi sporteszköznek számít, ezért kötelesek vagyunk kitérni (nagy) hajók útjából, számukra biztosítani kell a menetirányukhoz, manővereikhez szükséges teret, ugyanakkor gépi erővel hajtott csónak köteles kitérni a szörf elől. Vízibiciklit, gumicsónakot, csónakot, matracot, úszó embert biztonságos távolságban kerüljük ki. A béke érdekében a horgászokat is kerüljük el. A szörfös leggyakrabban azonban társaival találkozik a vízen, ezért számára legfontosabbak a kikerülési szabályok. A kitérés szabályait a vízi közlekedés előírásai határozzák meg.

Alapvető kitérési szabályok

Ha két, vagy több szörf (vitorlás hajó) úgy közelít egymáshoz, hogy fennáll az ütközés veszélye, kötelesek kitérni egymás útjából a következők szerint:
1. Ha különböző oldalról kapják a szelet, tehát különböző csapáson közlekednek, akkor a jobb csapáson (backboard) levőnek van elsőbbsége. Jobb csapáson az a szörf közlekedik, amelyiknek vitorlája a menetirányt tekintve a szörf bal oldalán van. Egyszerűbben: akkor haladunk jobb csapáson, amikor a jobb kezünk van elől, vagyis közelebb az árbochoz.
2. Ha a szörfök ugyanarról az oldalról kapják a szelet, vagyis azonos csapáson közlekednek, akkor a szél alatti, "élesebben haladó" szörf élvez elsőbbséget.
3. Előzéskor a megelőzött szörfnek van elsőbbsége.

     Itt kell megjegyezni, hogy az útjogos szörf viszont nem változtathat úgy útirányt, hogy azzal akadályozza a másik szörf kitérését. E szabály betartása különösen a gyorsan sikló funboardok esetében megszívlelendő. Például vegyünk egy előzési kísérletet! Ha az előző szörf szél alatt próbál elmenni, akkor valószínűleg tovább gyorsul és biztosan megelőzi az előtte lévőt, de ha nem tart kellő távolságot és az előtte lévő váratlanul lefordul szélről, mert úgy gondolja, hogy most van a legjobb alkalom egy siklófordulóra, szinte biztosan összeütköznek. Szél felől biztonságosabb támadni, hiszen funboarddal ritkábban szoktak széllel szemben fordulni, de ha mégis, akkor is lényegesen kisebb íven, és alaposan lelassulva, tehát így csökken az ütközési veszély, ellenben az előző szörf sebessége a nagyobb élesség miatt mérséklődhet, így kudarcba fulladhat az előzés. Ezért ezt a megoldást ritkábban választják a szörfösök. De nézzük a leggyakrabban előforduló esetet! Több szörf félszélben egymással szemben siklik a vízen. Szűk helyen, mint például a Velencei-tó gárdonyi mólójánál ez mindennapos eset. Északnyugati szélben, Velence irányából Agárd felé tartók szörföznek jobb csapáson, tehát nekik van előnyük a Nagytisztás felől érkezőkkel, vagy az éppen Velence felé elstartolókkal szemben. Erős, olykor viharos északnyugati szélben fokozódik a veszély, mivel kevesen veszik az irányt a Nagytisztás felé, a többség inkább a biztonságos öbölben szörfözik. Ilyenkor a Velence felől érkezők a két nádas között befújó tiszta széllel, nagy sebességgel rohannak a móló felé, miközben velük szemben többen próbálnak elindulni, megsiklani, de ez meglehetősen nehézkes a nádas takarása miatt, így legtöbben csak billegnek, vagy alig siklanak. Ebben, és hasonló más esetben tanácsos az útjogos szörfnek lemondani az elsőbbségéről és már jó messziről határozottan irányt változtatni, hogy elkerülje az ütközést. A billegő szörföst a siklásban lévő mindenképpen kerülje ki, még akkor is, ha útjogos! Fordulás előtt okvetlen győződjünk meg arról, hogy nem kanyarodunk a mögöttünk jövő elé! Összefoglalva tehát, bal csapáson fokozottan figyeljünk, manőver előtt mindig nézzünk körül!

Tóth László
 
Lexikon

Árbockéz: Az a kezünk, amelyik az árbochoz közelebb fogja a baumot.
Backboard: Jobb csapás
Bal csapás: A szél balról fúj, a szörf vitorlája a menetirányt tekintve a szörf jobb oldalán van. Egyszerűbben: akkor haladunk bal csapáson, amikor a bal kezünk van elől, vagyis közelebb az árbochoz.
Baumkéz: Az a kezünk, amelyik az árboctól távolabb fogja a baumot.
Board: Szörftest
Csapás: Ha egy szörf haladás közben nem fordul meg, akkor csapáson halad. Attól függően, hogy a vitorla a szörf melyik oldalán helyezkedik el, beszélünk jobb csapásról vagy bal csapásról
Felmenetel: Szél felé haladás
Fordulás: Széllel szemben végzett manőver, melyben a szörf orra a szél felé mutat.
Jobb csapás: A szél jobbról fúj, a szörf vitorlája a menetirányt tekintve a szörf bal oldalán van. Egyszerűbben: akkor haladunk jobb csapáson, amikor a jobb kezünk van elől, vagyis közelebb az árbochoz.
Kreutz: Cirkálás, szél elleni haladás. /krajc/
Lee: Szél felőli irány
Lee oldal: A szörf szél alatti oldala, amerre szél fúj
Luv oldal: A szörf szél felőli oldal, ahonnan a szél fúj
Luv: Szél alatti irány
Raum: Háromnegyedszél.
Perdülés: Hátszélben végzett manőver, mely közben a szörf orra hátszélbe mutat
Steuerboard: Bal csapás
Vitorlás vízi sporteszköz: Minden olyan sport vagy kedvtelési célból használt, legalább 3 m2-es vitorlával hajtott úszóképes, kormányozható vízi jármű, ami nem minősül kishajónak vagy csónaknak.
Funboard: Általában 3 m alatti, svert nélküli, siklásra épített, gyors, fordulékony, főleg közepes és erős szélben jól használható szörfök gyűjtőneve. A fogalom a 80-as évek elején terjedt el Hawaii-n. Fun angolul örömöt jelent.


ONeill Reactor

Cimkék

Hozzászólások

Hozzászólok - +

Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.








33123
Írd ide az ellenörző számot:

Kiemelt ajánlataink

Komplett wingfoil

569 000 - 889 000 Ft

950 000 - 1 043 000 Ft

Komplett wingfoil
Pat Love bukósisak

16 990 Ft

27 000 Ft

Pat Love bukósisak
Mystic Star 5/3 backzip

69 000 Ft

113 000 Ft

Mystic Star 5/3 backzip
Starboard Futura 2023

699 000 - 729 000 Ft

1 059 600 Ft

Starboard Futura 2023
Starboard Carve 2023

465 000 - 679 000 Ft

787 600 - 995 600 Ft

Starboard Carve 2023
Duotone E_Pace 2022

189 000 - 245 000 Ft

299 000 - 398 000 Ft

Duotone E_Pace 2022
ION Amaze Core 5/4

75 000 Ft

126 000 Ft

ION Amaze Core 5/4
Ascan Jibe

16 900 Ft

Ascan Jibe
Duotone S_Pace

228 000 - 265 000 Ft

353 000 - 411 000 Ft

Duotone S_Pace
Pat love impact vest

32 000 Ft

52 000 Ft

Pat love impact vest
Starboard Carve 2023

465 000 - 679 000 Ft

787 600 - 995 600 Ft

Starboard Carve 2023
ION Icon deréktrapéz

69 000 Ft

142 000 Ft

ION Icon deréktrapéz