|
Bic Techno OD - Nikl Andris |
![]() |
Bic Techno OD - Nikl Andris |
|
Bic Techno OD - Nikl Andris |
![]() |
RS:X - Detre Dia |
![]() |
RS:X - Detre Dia |
![]() |
Kona Wave |
![]() |
Kona Windsurfing |
![]() |
Kona - A kollekció |
Az előrejelzések ígéretesek voltak mára,
végig padlón nyomtad az autópályán. A jelek
szerint nem csak te mozdultál rá a mai napra,
több ?kollégát? is láttál tetőre kötött
szörfökkel menekülni a város szürke
forgatagából a szelesnek és naposnak ígért
paradicsomba. Bár útközben már gyanús volt,
hogy nem rángatják az autót az izmos
széllökések, az utolsó pillanatig bizakodtál,
pörgött az adrenalin, egészen addig, míg
ráfordultál a parti sétányra. A tarajos
hullámok és hajladozó fák helyett ?gyenge?
hármas szél várt, amiben felejtős a szörfözés
a 84 literes wave deszkáddal..
Kis funboard deszkával 4 beaufort alatti
szélben már esélytelen a siklás, sőt a
haladással is komoly nehézségek adódhatnak, s
ez sokat ront a szörf pillanatnyi használati
értékén. Szerencsére az ehhez hasonló
kellemetlen helyzetek elkerülésére már van
megoldás!
Több szörfgyártó is készít manapság olyan
felszereléseket, melyekkel már minimális
légmozgás esetén is vízre szállhatunk. A
recept teljesen egyszerű: nagyobb térfogatú
deszka, mely nem csak siklásban, hanem
vízkiszorítási elven, gyenge szélben is
működik, fenntartja a szörföst. A deszka
rendelkezzen sverttel is, hogy azt nyitva
tartva a test gyenge szélben is kiemelkedő
kreuzolási tulajdonságokkal rendelkezzen,
erős szélben pedig teljesen a deszkába
lehessen rejteni. A vitorla lehetőség szerint
legyen nagyobb felületű, de jól
túlvitorlázható. A nagyobb deszka egy nagyobb
vitorlával kombinálva korai siklást
eredményez, a túlvitorlázhatóság pedig
nagyban megnöveli a felszereléssel
kihasználható széltartományt.
Az allround-funboardok népszerűségét ezen
kívül tovább növeli, hogy néhány gyártó aktív
marketing és PR munkájának hála egyes
gyártmányok (az ISAF által elismert)
nemzetközi One-Design osztállyá váltak.
A világ egyik legelterjedtebb one design
osztálya a Neil Pryde RS:X, de ez nem nagy
meglepetés, ha tudjuk hogy ez volt a 2008.-as
pekingi olimpia hivatalos szörfje is, és egy
nem túl régi döntés alapján a következő
olimpián is ugyanezzel a felszereléssel
indulnak a szörfösök. Az
RS:X felszerelést
korábbi lapszámunkban, annak 2004.-es
megjelenésekor már részletesen bemutattuk.
Úgy gondoljuk vannak még One Design osztályok
a piacon, melyekről mindenképpen érdemes
említést tenni, hiszen ezek általában
elérhetőbbek és sok szempontból jobban
kihasználhatóak mint a méregdrága RS:X.
A francia BIC az egyik gyártó, amely már
jelentős eredményeket ért el
Techno T293 OD
szörfjével a One Design szörfök piacán: a
Nemzetközi Vitorlás Szövetség (ISAF -
International Sailing Federation) döntése
szerint a 2010-es Szingapúri Ifjúsági
Olimpiai Játékokon a windszörf kategóriában a
francia cég felszereléseivel indulnak majd a
versenyek.
A T293 OD deszka 293 cm hosszúságának és 60
cm-s svertjének köszönhetően kiválóan kreuzol.
A meglepően nehéz, majdnem 16 kg súlyú
RS:X-hez képest csak 12,5 kg a tömege, amiből
számos előny származik a menettulajdonságok
tekintetében. A kisebb tömeg elsősorban a
gyártó sajátos CTS technológiának köszönhető:
a nagy hőmérsékleten formált műanyag héjakat
carbon-erősítéssel ötvözik.
Formája az RS:X-hez képest klasszikusabbnak
mondható, annál 7,5 centivel hosszabb, és
valamivel több mint 13 centivel keskenyebb.
Az RS:X szélesebb formája kedvező a korai
megsiklás szempontjából, a T293 OD
keskenyebb, elnyúltabb formája viszont az
éles-menetben és a hullámos vízen való
viselkedésben előnyösebb. Az RS:X korai
megsiklásban várható előnye azonban hamar
feledésbe merülhet a plusz tömeg miatti
viszonylagos lomhasága miatt.
A T 293 OD a versenyeken a Bic 2 camberes, 6
latnis 6,8 m2-es és 7,8 m2-es One Design
vitorláival használható (de más méretekben is
kapható). A monofilm vitorlákat 60% carbon
árboccal és alu bummal kínálják, ami
pozítívan befolyásolja a felszerelés árát is.
Míg egy RS:X versenyzőnek közel egymillió
forint befektetésre van szüksége, ha
versenyezni szeretne, a Bic Techno
összköltsége hazánkban megáll 370.000 ft
környékén. Nem véletlen, hogy a hajóosztály
már Magyarországon is sikeresen debütált, az
ifjúsági versenyeken ezekkel a szörfökkel
indulnak a jövő reménységei.
A T293 OD óriási előnye, hogy igen széles
körben használható. Kiváló eszköz a
tanulóknak az első lépések elsajátításához,
hiszen méretéből adódóan könnyű rajta
egyensúlyozni, ráadásul a billegést még a
nyitott svert is stabilizálhatja, melynek
használata egyébként is jelentősen javítja a
deszka kreuzolási képességét. A felszerelés
viszont a profiknak is ideális játékszer, a
versenyzés lehetősége folyamatos motivációt
ad a gyakorlásra. Ha már mennek a fordulók,
mindenkinél gyorsabbnak érzed magad, jöhet a
versenytaktika..
A jelenleg működő One Design osztályok között
mindenképpen érdemes megemlíteni a szintén
francia Exocet cég Kona-windsurfing OD
osztályát is. Bár a Kona OD nem olyan szinten
elterjedt, mint az RS:X vagy a Bic T 293, az
egyedi forma és a KONA sorozat sokoldalú
szörfjei mindenképpen figyelemre méltóak. Az
Exocet Kona modelljei a már felvázolt
problémárakörre kerestek választ, de a
sokoldalúságot egészen a végletekig fokozták.
A Kona deszkák lényege, hogy gyakorlatilag 2
deszka formájának összegyúrásával
eltérő vízvonalat tudtak biztosítani a
sikláshatár feletti és alatti sebességre.
Az Exocet Kona sorozatában 10 különböző
deszkát találunk. Míg az összes deszka
kialakításánál az elsődleges szempont a vízen
töltött idő maximalizálása volt a fő célpont,
mindegyik deszka valamilyen különleges
helyzetben az átlagnál jobban megállja a
helyét. Vannak modellek, melyek gyenge szeles
hullámlovaglásra is alkalmasak (Kona Surf), a
Kona Mini tanker egy az átlagosnál
különlegesebb, de klasszikus erős-szeles wave
szörfözésre ideális deszka, a Kona Mahalo a
családi kivitel, melyre akár 2 vitorlát és 2
szett papucsot is fel lehet szerelni, a Kona
Freeride egy gyors, de gyenge szélben is
kiválóan csúszó, sverttel jobban kreuzoló
freeride deszka, a szélesebb és rövidebb Kona
Link a kezdők hajója lehet, a Kona OD pedig
az igazi One Design deszka, ami szinte minden
környezetben megállja a helyét.
A Kona One Design leginkább abban különbözik
a már említett deszkáktól, hogy lényegesen,
több mint fél méterrel hosszabb azoknál,
miközben szélessége legalább 10 cm-el kisebb.
Formájában megtaláljuk a klasszikus longboard
hullámlovas deszkákat és a 80-as évek,
illetve kis túlzással a klasszikus
windglidereinek körvonalát is. A hőskor
szörfjeihez képest lényeges különbség a
deszka aljának kiképzésében rejlik. A szkeg a
megszokotthoz képest jóval előrébb található
a deszkában. A ?step tail?-nek elnevezett
lépcsőzetes farkiképzés lényege, hogy erős
szélben, a sikláshatáron túl ennek
köszönhetően jelentősen csökken a vízvonal,
és hirtelen megnő a deszka sebessége, míg
gyengébb szélben jól jön a hosszú vízvonal,
stabilabbá válik és javít a deszka kreuzolási
képességén. A deszkák alsó része számos
hasonlóságot mutat a modern motorcsónakok
lépcsőzetes siklófelület-kiképzésével. A Kona
OD-t formáló tervezők minden bizonnyal
ihletet szerezhettek Jim Drake ? a szörf
feltalálójának nevéhez fűződő
Mercury
projektből, melyet tavaly nyári lapszámunkban
mutattunk be.
A kona OD osztálynak is több szabvány
vitorlamérete van, 3,5 m2-től egészen 9 m2-ig
megy a skála, a versenyekre csak egy
vitorlával lehet nevezni, de a méret szabadon
választott.
A Kona deszkákhoz hasonló longboardok, azaz a
kb 3,2 m-nél hosszabb deszkák
újjászületésének úgy tűnik jók az esélyei. A
80.-as évek végén a funboardok megjelenése a
nagy sebesség, a látványos ugrások, vonzónak
tűntek a vásárlók számára, a gyártók pedig a
már telítettnek bizonyult windsurf piacon
újra robbantani tudtak az új stílusú
deszkákkal és profilvitorlákkal. A funboardok
megjelenésével azonban a szörfözés már nem
jöhetett szóba 12-15 csomós szél alatt, a
tömegsport extrémsporttá vált. A kezdőknek
nehezebb lett a dolguk a kis térfogatú
deszkákkal, a hölgyeket elkezdte nem
érdekelni a nagyobb fizikai erőnlétet
igénylő, a hagyományos szörfözésnél
veszélyesebbnek tűnő funboardozás.
Szerencsére úgy tűnik a piac újra igényt tart
a gyenge szeles szörfözésre is, s ennek a
legjobb jele az, hogy erre már a gyártók is
rájöttek. Akár a longboardokról, akár pedig a
szélesebb, rövidebb svertes deszkákról is van
szó, a szörfözés végre mindenkinek szólhat,
és az időjárástól nagyjából függetlenül,
bármikor örömet tud okozni nekünk.
Adatok:
Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.
Sikeresen hozzáadtuk a terméket a kosaradhoz!
Hibás email vagy hibás jelszó!
Feldolgozás folyamatban...