Van 1 one design mindenkinek


2009.04.01

Bic Techno OD - Nikl Andris

Bic Techno OD - Nikl Andris

Bic Techno OD - Nikl Andris

RS:X - Detre Dia

RS:X - Detre Dia

Kona Wave

Kona Windsurfing

Kona - A kollekció

Az előrejelzések ígéretesek voltak mára, végig padlón nyomtad az autópályán. A jelek szerint nem csak te mozdultál rá a mai napra, több ?kollégát? is láttál tetőre kötött szörfökkel menekülni a város szürke forgatagából a szelesnek és naposnak ígért paradicsomba. Bár útközben már gyanús volt, hogy nem rángatják az autót az izmos széllökések, az utolsó pillanatig bizakodtál, pörgött az adrenalin, egészen addig, míg ráfordultál a parti sétányra. A tarajos hullámok és hajladozó fák helyett ?gyenge? hármas szél várt, amiben felejtős a szörfözés a 84 literes wave deszkáddal..

Kis funboard deszkával 4 beaufort alatti szélben már esélytelen a siklás, sőt a haladással is komoly nehézségek adódhatnak, s ez sokat ront a szörf pillanatnyi használati értékén. Szerencsére az ehhez hasonló kellemetlen helyzetek elkerülésére már van megoldás!

Több szörfgyártó is készít manapság olyan felszereléseket, melyekkel már minimális légmozgás esetén is vízre szállhatunk. A recept teljesen egyszerű: nagyobb térfogatú deszka, mely nem csak siklásban, hanem vízkiszorítási elven, gyenge szélben is működik, fenntartja a szörföst. A deszka rendelkezzen sverttel is, hogy azt nyitva tartva a test gyenge szélben is kiemelkedő kreuzolási tulajdonságokkal rendelkezzen, erős szélben pedig teljesen a deszkába lehessen rejteni. A vitorla lehetőség szerint legyen nagyobb felületű, de jól túlvitorlázható. A nagyobb deszka egy nagyobb vitorlával kombinálva korai siklást eredményez, a túlvitorlázhatóság pedig nagyban megnöveli a felszereléssel kihasználható széltartományt.

Az allround-funboardok népszerűségét ezen kívül tovább növeli, hogy néhány gyártó aktív marketing és PR munkájának hála egyes gyártmányok (az ISAF által elismert) nemzetközi One-Design osztállyá váltak.

A világ egyik legelterjedtebb one design osztálya a Neil Pryde RS:X, de ez nem nagy meglepetés, ha tudjuk hogy ez volt a 2008.-as pekingi olimpia hivatalos szörfje is, és egy nem túl régi döntés alapján a következő olimpián is ugyanezzel a felszereléssel indulnak a szörfösök. Az RS:X felszerelést korábbi lapszámunkban, annak 2004.-es megjelenésekor már részletesen bemutattuk. Úgy gondoljuk vannak még One Design osztályok a piacon, melyekről mindenképpen érdemes említést tenni, hiszen ezek általában elérhetőbbek és sok szempontból jobban kihasználhatóak mint a méregdrága RS:X.

A francia BIC az egyik gyártó, amely már jelentős eredményeket ért el Techno T293 OD szörfjével a One Design szörfök piacán: a Nemzetközi Vitorlás Szövetség (ISAF - International Sailing Federation) döntése szerint a 2010-es Szingapúri Ifjúsági Olimpiai Játékokon a windszörf kategóriában a francia cég felszereléseivel indulnak majd a versenyek.

A T293 OD deszka 293 cm hosszúságának és 60 cm-s svertjének köszönhetően kiválóan kreuzol. A meglepően nehéz, majdnem 16 kg súlyú RS:X-hez képest csak 12,5 kg a tömege, amiből számos előny származik a menettulajdonságok tekintetében. A kisebb tömeg elsősorban a gyártó sajátos CTS technológiának köszönhető: a nagy hőmérsékleten formált műanyag héjakat carbon-erősítéssel ötvözik.

Formája az RS:X-hez képest klasszikusabbnak mondható, annál 7,5 centivel hosszabb, és valamivel több mint 13 centivel keskenyebb. Az RS:X szélesebb formája kedvező a korai megsiklás szempontjából, a T293 OD keskenyebb, elnyúltabb formája viszont az éles-menetben és a hullámos vízen való viselkedésben előnyösebb. Az RS:X korai megsiklásban várható előnye azonban hamar feledésbe merülhet a plusz tömeg miatti viszonylagos lomhasága miatt.

A T 293 OD a versenyeken a Bic 2 camberes, 6 latnis 6,8 m2-es és 7,8 m2-es One Design vitorláival használható (de más méretekben is kapható). A monofilm vitorlákat 60% carbon árboccal és alu bummal kínálják, ami pozítívan befolyásolja a felszerelés árát is. Míg egy RS:X versenyzőnek közel egymillió forint befektetésre van szüksége, ha versenyezni szeretne, a Bic Techno összköltsége hazánkban megáll 370.000 ft környékén. Nem véletlen, hogy a hajóosztály már Magyarországon is sikeresen debütált, az ifjúsági versenyeken ezekkel a szörfökkel indulnak a jövő reménységei.

A T293 OD óriási előnye, hogy igen széles körben használható. Kiváló eszköz a tanulóknak az első lépések elsajátításához, hiszen méretéből adódóan könnyű rajta egyensúlyozni, ráadásul a billegést még a nyitott svert is stabilizálhatja, melynek használata egyébként is jelentősen javítja a deszka kreuzolási képességét. A felszerelés viszont a profiknak is ideális játékszer, a versenyzés lehetősége folyamatos motivációt ad a gyakorlásra. Ha már mennek a fordulók, mindenkinél gyorsabbnak érzed magad, jöhet a versenytaktika..

A jelenleg működő One Design osztályok között mindenképpen érdemes megemlíteni a szintén francia Exocet cég Kona-windsurfing OD osztályát is. Bár a Kona OD nem olyan szinten elterjedt, mint az RS:X vagy a Bic T 293, az egyedi forma és a KONA sorozat sokoldalú szörfjei mindenképpen figyelemre méltóak. Az Exocet Kona modelljei a már felvázolt problémárakörre kerestek választ, de a sokoldalúságot egészen a végletekig fokozták. A Kona deszkák lényege, hogy gyakorlatilag 2 deszka formájának összegyúrásával
eltérő vízvonalat tudtak biztosítani a sikláshatár feletti és alatti sebességre.

Az Exocet Kona sorozatában 10 különböző deszkát találunk. Míg az összes deszka kialakításánál az elsődleges szempont a vízen töltött idő maximalizálása volt a fő célpont, mindegyik deszka valamilyen különleges helyzetben az átlagnál jobban megállja a helyét. Vannak modellek, melyek gyenge szeles hullámlovaglásra is alkalmasak (Kona Surf), a Kona Mini tanker egy az átlagosnál különlegesebb, de klasszikus erős-szeles wave szörfözésre ideális deszka, a Kona Mahalo a családi kivitel, melyre akár 2 vitorlát és 2 szett papucsot is fel lehet szerelni, a Kona Freeride egy gyors, de gyenge szélben is kiválóan csúszó, sverttel jobban kreuzoló freeride deszka, a szélesebb és rövidebb Kona Link a kezdők hajója lehet, a Kona OD pedig az igazi One Design deszka, ami szinte minden környezetben megállja a helyét.

A Kona One Design leginkább abban különbözik a már említett deszkáktól, hogy lényegesen, több mint fél méterrel hosszabb azoknál, miközben szélessége legalább 10 cm-el kisebb. Formájában megtaláljuk a klasszikus longboard hullámlovas deszkákat és a 80-as évek, illetve kis túlzással a klasszikus windglidereinek körvonalát is. A hőskor szörfjeihez képest lényeges különbség a deszka aljának kiképzésében rejlik. A szkeg a megszokotthoz képest jóval előrébb található a deszkában. A ?step tail?-nek elnevezett lépcsőzetes farkiképzés lényege, hogy erős szélben, a sikláshatáron túl ennek köszönhetően jelentősen csökken a vízvonal, és hirtelen megnő a deszka sebessége, míg gyengébb szélben jól jön a hosszú vízvonal, stabilabbá válik és javít a deszka kreuzolási képességén. A deszkák alsó része számos hasonlóságot mutat a modern motorcsónakok lépcsőzetes siklófelület-kiképzésével. A Kona OD-t formáló tervezők minden bizonnyal ihletet szerezhettek Jim Drake ? a szörf feltalálójának nevéhez fűződő Mercury projektből, melyet tavaly nyári lapszámunkban mutattunk be.

A kona OD osztálynak is több szabvány vitorlamérete van, 3,5 m2-től egészen 9 m2-ig megy a skála, a versenyekre csak egy vitorlával lehet nevezni, de a méret szabadon választott.

A Kona deszkákhoz hasonló longboardok, azaz a kb 3,2 m-nél hosszabb deszkák újjászületésének úgy tűnik jók az esélyei. A 80.-as évek végén a funboardok megjelenése a nagy sebesség, a látványos ugrások, vonzónak tűntek a vásárlók számára, a gyártók pedig a már telítettnek bizonyult windsurf piacon újra robbantani tudtak az új stílusú deszkákkal és profilvitorlákkal. A funboardok megjelenésével azonban a szörfözés már nem jöhetett szóba 12-15 csomós szél alatt, a tömegsport extrémsporttá vált. A kezdőknek nehezebb lett a dolguk a kis térfogatú deszkákkal, a hölgyeket elkezdte nem érdekelni a nagyobb fizikai erőnlétet igénylő, a hagyományos szörfözésnél veszélyesebbnek tűnő funboardozás. Szerencsére úgy tűnik a piac újra igényt tart a gyenge szeles szörfözésre is, s ennek a legjobb jele az, hogy erre már a gyártók is rájöttek. Akár a longboardokról, akár pedig a szélesebb, rövidebb svertes deszkákról is van szó, a szörfözés végre mindenkinek szólhat, és az időjárástól nagyjából függetlenül, bármikor örömet tud okozni nekünk.

Adatok:

RS:X deszka
Hossz: 285,6 cm
Max szélesség: 93,3 cm
Térfogat: 227 l
Vastagság: 13,8 cm
Súly: 15,75 kg
Szkeg: 60 cm
Svert: 77 cm
Technológia: PVC / Carbon / Epoxy sandwich. EPS hab
RS:X vitorla

8,5 és 9,5 m2
7 latni 2 camber
árboc: 490 cm ? 90% carbon / 520 cm ? 100 % carbon
bum: 65% carbon 255-265 cm
BIC T293 deszka
Hossz: 293 cm
Max szélesség: 79 cm
Térfogat: 205 liter
Súly: 12,5 kg
Szkeg: 46 cm
Svert: 60 cm
Technológia: CTS thermoformed carbon composite
Bic one design vitorla
6,8 / 7,8 / 8,5 m2
ároc: 60% carbon 460 cm / 490 cm
bum: 205-255 alu bum
Kona One deszka
Hossz: 350 cm
Max szélesség: 70 cm
Szélesség 30 cm-re a deszka hátuljától: 36,5 cm
Szélesség 30 cm-re a deszka orrától: 53 cm
Térfogat: 220 liter
Súly: 15,5 kg
Szkeg: 46 cm
Svert: 65 cm
Kona OD vitorlák
3,5 m2 / 4,2 m2 / 5,0 m2 ? ifjúsági osztályoknak

5,8 m2 ? 65 kg alatti súlyúaknak
7,4 m2 ? 65-85 kg
9,0 m2 ? 85 kg vagy annál nehezebb szörfösöknek



Cimkék

Techno OD     RS:X     Utánpótlás    

Hozzászólások

Hozzászólok - +

Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.








64578
Írd ide az ellenörző számot:

Kiemelt ajánlataink

NeilPryde Nexus

69 000 Ft

84 000 Ft

NeilPryde Nexus
F2 Shift

89 000 Ft

149 000 Ft

F2 Shift
Mystic Star 5/3 backzip

69 000 Ft

86 490 Ft

Mystic Star 5/3 backzip
Tiki Impulse

155 000 - 158 000 Ft

Tiki Impulse
Neilpryde Nexus lady

69 000 Ft

84 000 Ft

Neilpryde Nexus lady
Ascan Jibe

12 900 Ft

Ascan Jibe
Tiki Trainer rig

145 000 - 159 000 Ft

155 000 - 169 900 Ft

Tiki Trainer rig
Prolimit Slider

23 000 Ft

29 000 Ft

Prolimit Slider
Severne Convert 2021

164 000 - 185 000 Ft

196 000 - 221 000 Ft

Severne Convert 2021
Gaastra Hybrid 2021

148 000 - 199 000 Ft

214 000 - 259 000 Ft

Gaastra Hybrid 2021