![]() |
Forduló gyakorlása a parton |
Szörfünkkel alapvetően két féle módon
fordulhatunk meg. Széllel szemben (fordulás, vagy tackolás) és
hátszélben (perdülés vagy hauzolás). E két alapvető manőver ismerete
feltétlenül szükséges ahhoz, hogy bármilyen irányban meg tudjunk
fordulni. A fordulást széllel szemben a Szörfsuli első részében már
részletesen tárgyaltuk, most gyorsítsuk fel kissé a manővert.
Fordulás
Mindig széllel szemben hajtjuk végre, tehát szél felé vitorlázunk,
és amikor a deszka teljesen szélbe fordult, akkor elölről
megkerüljük a vitorlát, és elindulunk az új irányba.
Szörfversenyeken gyakran kell széllel szemben fordulni, ezért ezt a
manővert a legrövidebb idő alatt kell végrehajtani.
A fordulást mi is felgyorsíthatjuk kellő gyakorlással.
Először élesen vitorlázzunk szél felé, majd fogjuk meg az árbochoz
közelebb eső kezünkkel az árbocot, a vitorlát erőteljesen döntsük
hátra, és húzzuk túl a szörf hossztengelyén. A szörfünk gyorsan
szélbe fordul. Ekkor gyors mozdulattal lépjünk át a vitorla
túloldalára, közben az árbocon cseréljünk kezet. Hátul lévő
kezünkkel kapjuk el a baumot, és döntsük előre a vitorlát. A szörf
orra ekkor gyorsan túlfordul, majd másik kezünkkel megragadva a
baumot az árbocot előre döntve befejezhetjük a fordulást, és ezek
után folytathatjuk utunkat a másik irányba.
Perdülés vagy hauzolás
Ezt a manővert hátszélben végezzük. Szörfünket először irányítsuk
hátszélbe. Ehhez az árbocot döntsük előre, ahogy fordul a szörf, a
vitorlát egyre jobban nyissuk ki.
Amikor a szörf hátszélbe fordult, a vitorla
teljesen merőlegesen áll a szörf hossztengelyére, a svert mögött
kisterpeszben állunk. Ezen a holtponton tartva kell végrehajtanunk a
vitorla átcsapását a másik oldalra. Vigyázzunk arra, hogy a szörf
inkább forduljon kissé túl a széltengelyen, ellenkező esetben nem
tudjuk átcsapni a vitorlát. Ezért az árbocot kissé tovább döntve a
szörf orra túlfordul, ekkor az árbochoz közelebb eső kezünkkel
megfogjuk az árbocot, és egy lendítő mozdulattal a szörf orra felett
a másik oldalra perdítjük át a vitorlát. Ezért is nevezzük ezt a
manővert perdülésnek. Miután a vitorla átperdült, az árbocon kezet
cserélve fogjuk meg a baumot, és haladjunk az új irányba.
A hátszélforduló végrehajtása közben nagyon fontos, hogy vitorlánk
mindvégig húzzon, tehát szelet kapjon, ellenkező esetben nem fog
sikerülni a perdülés. A fordulást lábunkkal kissé felgyorsíthatjuk.
Különböző haladási irányok
![]() |
Félszél |
Kényelmes félszéles-menet
Miután szörfünket már tudjuk kormányozni és minden irányba meg
tudunk fordulni, fontos a haladási irányokkal is tisztában lenni.
A szörf haladási irányát mindig a szélhez viszonyítjuk. Így
megkülönböztetünk negyed-, fél-, háromnegyed- és hátszeles
szakaszokat.
A negyedszeles szakaszban széllel szemben vitorlázunk. A
vitorlázónyelvben ezt kreutzolásnak vagy egyszerűen cirkálásnak
hívják.
![]() |
Állítható árbocsín |
Félszélben haladunk, ha szélre merőlegesen
vitorlázunk. Széltől lefelé haladva következik a háromnegyedszeles
vagy raum szakasz. Ebbe az irányba haladva érhetjük el a legnagyobb
sebességet. A széllel azonos irányba haladva hátszélben vitorlázunk.
Ez az irány a legkevésbé kényelmes és meglehetősen lassú. Általános
szabály, hogy az árbocsínben az árboc kreutzban elől, félszélben
középen, raumban hátul legyen.
A svert kezelése
Menet közben iránytól függően állítani kell a svert állásszögét. Ez
nagymértékben befolyásolja a szörf menettulajdonságait.
A korszerű szörfön a svert felső része olyan
kialakítású, hogy azt lábunkkal is könnyedén kezelhetjük. Általános
szabályként elmondhatjuk, hogy széllel szemben mindig szükséges a
svert használata, mert csökkenti az oldalcsúszást, ezért élesen
tudunk szél felé haladni. Félszéltől lefelé egyre kisebb svertállás
szükséges, síkfásban egyáltalán nem használunk svertet, ott a szkeg
veszi át a svert szerepét. Hátszélben és hauzoláskor kifejezetten
akadályozza a mozgást a leengedett svert.
Trapéz
Fejlődésünk érdekében egyre erősebb szélben kell szörföznünk. Az
erős szélben a karjaink és vállaink gyorsan elfáradnak, ezért
használjunk trapézt!
Trapézolásnál a baumról lelógó kötélbe akasszuk be a trapézkampót,
így a testsúlyunkkal ellensúlyozni tudjuk a vitorla húzását.
![]() |
Trapéz-gyakorlat |
Tanulók számára kezdetben gondot okoz a trapéz
ki- és beakasztása, ezért számukra tanuláshoz a deréktrapézt
ajánlom. Az sem mindegy, hogy hova kötjük fel a trapézzsinórt. A
trapézkötél ideális helyét a következőképpen határozhatjuk meg.
Gyenge szélben a vitorlát tartsuk meg a baumnál fogva, és keressük
meg azt a pontot, ahol egy kézzel is könnyen egyensúlyban tudjuk
tartani a rigget. Ez a hely a vitorla baumra vetített súlypontja.
Ettől a ponttól jobbra-balra egy araszra kössük fel a baumkötelet. A
kötél hossza akkor megfelelő, ha a rigget enyhén behajlított karral
függőlegesen tudjuk tartani.
Ha ön a gyakorlatokat biztonsággal meg tudja csinálni 4-5 Bft.
(20-40 km/ó) erősségű szélben, akkor funboard osztályba léphet!
Folytatjuk!
Szöveg: Tóth László,
Fotók: Surf , Starboard Tóth László
Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.
Sikeresen hozzáadtuk a terméket a kosaradhoz!
Hibás email vagy hibás jelszó!
Feldolgozás folyamatban...