Szörfös befektetési tanácsadás


2007.06.23
Szörf éjjel nappal - súlyos függőség

Nem unatkozó családtagok

Vízi jármûvet vásárolni nem egyszerû dolog, a családi költségvetést általában jelentõsen megterheli, költséges a fenntartása, ezért a jó döntés érdekében nagyon fontos, hogy mindent alaposan átgondolva rangsoroljuk igényeinket, és hogy maximális információt szerezzünk a kiválasztott hajóról.

A vízi jármû megfogalmazás nem véletlen, hiszen nem csak vitorlásra, motoros yachtra, hanem az ezeknél sokkal egyszerûbbnek tûnõ szörfökre is vonatkozik az állítás. Hogy minimálisra csökkentsük a rettegett kognitív disszonancia bekövetkeztének esélyeit, összefoglaltuk mi az, amire figyelni kell, ha szörf-vásárlásra adjuk a fejünket.

A szörfözés nagyon élvezetes sport, ha belevágunk, szinte biztos, hogy beleszeretünk és leírhatatlan élményekkel leszünk gazdagabbak. Számos pozitív hatása mellett azonban a kockázatok és mellékhatások súlyával is számolnunk kell. Legrosszabb esetben szörf-függõség következik be, melynek tünetei már-már a kábítószer függõséghez hasonlíthatóak. Egyre többet akarunk belõle és egyre több pénzt költünk rá. A leggyakoribb esetben a hazai vizeken fejlõdünk (már amennyire lehet), majd idõnként 1-2 hétre elutazunk nyaralni, de kizárólag szeles helyre. Számítanunk kell a szelet nem kedvelõ, a parton egyedül unatkozó családtagok megértésére, ha pedig ez nem megy, nincs más választás, õket is meg kell fertõznünk. Ebben az esetben az egész család örömmel utazik majd szeles helyre, senki sem unatkozik, mindenki fitt és mindenki sok pénzt költ. Persze a sok pénz egy vitorlás fenntartási költségeivel összevetve már nem is olyan sok, ráadásul a cserébe kapott fittség, élmény, életforma mindenért kárpótol majd.


Windsurf éjjel-nappal

A vásárlás szempontjából hasznos, ha elõre meg tudjuk jósolni, hogy mennyire leszünk függõk. Vigyázni kell, mert aki átérzi a szörffel való siklás élményét, az annak ellenére függõ lehet, hogy eleinte csak strandszörfös szeretett volna lenni.

Strandszörfös / Fanatikus szörfös

A strandszörfös (ora surfus) nem törõdik a széllel, évente csak néhány alkalommal, szinte kizárólag napsütéses idõben száll vízre, az egyszerûbb, olcsóbb szereléssel is beéri, a szörföt mint eszközt a gumimatrac, gumicsónak, vizibicikli felhasználási szintjén, egyszerû strandcikként kezeli, szeret a szörfjén evezni, nem szereti, ha a deszkája billeg és azt sem, ha a vitorlát nehéz kihúzni a vízbõl. Szélsõséges esetben 3 beaufortos szélben már kiúszik a partra. Még nem jutott el az elsõ siklás élményéig, de a fertõzés megszerzésének rizikófaktora igen magas!

A fanatikus szörfösök (ventilo surfus) kis túlzással nyáron naponta egyszer megnézik a várható szelet a gurun (www.windguru.cz), folyamatosan modernizálják a felszerelésüket, több vitorlával és esetleg több deszkával is rendelkeznek. Vízre szálláskor nem törõdnek a napsütéssel és a hõmérséklettel, csak a szél fontos. Ha tehetik, évente legalább egyszer elmenekülnek egy Magyarországnál jóval szelesebb helyre. Rendkívül idegesek, ha valami miatt nem tudnak egy szeles napon vízre szállni.

A gyártók szinte kivétel nélkül gondoltak mindenkire, a kínálattal tehát nem lehet baj, a rossz választás illetve a szûk pénztárca okozhat csak gondot. Az, aki még sosem siklott szörffel, nem használt trapézt és nem lépett a papucsokba, a legjobban akkor jár, ha a egy új kezdõ felszerelést választ és nem hagyja magát rábeszélni egy régi funboardra, mely ugyan árban kedvezõ, de a használati értéke számára a nullához konvergál.

A kezdõ felszerelés legfontosabb jellemzõi a könnyû kezelhetõség, a kényelem és a strapabíró anyagok intenzív felhasználása. A legújabb trend szerinti kezdõ deszka minimum 150 literes, legalább 70 cm széles, tehát igen stabil, ami azért fontos, hogy a még ügyetlenül mozgó szörföst akár a teljes szélcsendben, álló helyzetben is megtartsa, ne billegjen, lehetõleg legyen ellátva egy teljesen behajtható sverttel is, és ne legyen törékeny. A maximális kényelmet az eva-hab borítással ellátott szörfök nyújtják, napozásra, evezésre is kiváló a puha felület, míg egy hagyományos érdesítéssel ellátott szörfre a sokadik vízbeesés utáni felszállás már nem mindig esik jól. Ahhoz, hogy a család minden tagja gyorsan megtanuljon szörfözni, érdemes a szörföt alulvitorlázni. Míg egy 150 literes deszkával akár 8-9 m2-es vitorlát is használhatnánk, nehézkes kezelése miatt ez egyáltalán nem ajánlott egy tanuló szörfösnek. Az ideális méret kb. 4.5 m2-tõl 6.5 m2-ig terjed.

Egy jó kezdõ szörf az elsõ lépésektõl a siklásig tartó tanulási fázisban a legideálisabb partner. Mikor már erõsebb szélben is bemerészkedünk a vízbe, tudunk trapézolni és használjuk a lábtartókat, azaz túl vagyunk az elsõ siklásokon, a stabilitás és a biztonság helyett elõtérbe kerül a sebesség iránti vágy. A szörfös már néha túl nagynak, nehézkesnek érzi a szörfjét, gyorsabbra szeretne váltani.

Ebben az esetben a gyártók freeride deszka és vitorla kínálatát érdemes megvizsgálni. A hazai vizekre és a kezdõ, siklani már tudó szörfös tudásszintjére leginkább a 120-145 literes deszkák ajánlottak, melyekkel 5.5m2-tõl 8 m2-es camber nélküli, vagy 1-2 camberrel ellátott vitorlákat használhatunk. A camberrel ellátott vitorlák merev profillal rendelkeznek, a sebesség terén a legjobbnak, viszont kezelhetõségben a legrosszabbnak számítanak, így nem jelentenek jó választást egy kezdõ freerider számára.

A tanulásnak ezen a szakaszán szokott eldõlni, hogy a szörfös inkább a sebesség, vagy inkább a szabad manõverezés, trükkök iránt érdeklõdik. Az utóbbi esetben a hazai vizekre mindenképpen a freestyle felszerelés vásárlása ajánlott. A freestyle deszkák és vitorlák korán siklásba hozhatók, ami a hazai pöffös és nem túl erõs szelekben nagy elõnynek számít, továbbá igen könnyen kezelhetõek. Ezek a deszkák szélesek, nem nehéz rajtuk egyensúlyozni és igen könnyûek is annak érdekében, hogy az ugrott manõvereket a legkisebb szélben is el lehessen indítani. Mivel a freestyle kategóriában már fontos az elugrás is, ezért pontosan kell megválasztani a deszka méretét. Nem jó, ha túl nagy, hiszen minél nagyobb egy deszka, annál nehezebb kiugrani vele a vízbõl, viszont minél kisebb egy deszka, annál nehezebb vele megsiklani és sikeresen befejezni egy manõvert. A freestyle deszkák mérete ideális esetben testsúlytól függõen 90-115 liter között mozog. A manõver-orientált deszkákhoz 5.5-6.5 m2-es freestyle vagy valamivel kisebb, power wave vitorlákat érdemes választani. Ezek a vitorlák hamar siklásba hozhatók, könnyûek és természetesen camber nélküliek.


A manõver-orientált irányzatba tartoznak még a wave-kategória produktumai, melyek hazánkban elsõsorban erõsebb szél és hullámos víz esetén számítanak jó választásnak. A hazai vizekre nem érdemes radikális hullámokra tervezett, nagyon kicsi deszkákat vásárolni, hiszen ezeket csak nagyon ritkán vehetjük elõ és csak igen erõs szélben tudjuk õket használni.
A wave vitorlák elõnye, hogy a freestyle kategóriában is minden további nélkül használhatóak és tartósságuk is kiemelkedõ, hiszen ezek a vitorlák vannak a legjobban megerõsítve. Freestyle szörfözéshez, illetve a hazai gyengébb szelekre inkább a powe-wave vitorlák ajánlottak, melyek nagyobb húzóerõt biztosítanak, súlyuk viszont valamivel kisebb, mint a radical-wave vitorláké, melyek puhábbak , nem húznak annyira, viszont szinte teljes felületük erõsített monofilmmel ellátott.

 

Azok, akik kizárólag a sebesség élvezetét választották és szeretnének mindenkinél gyorsabban siklani, a freeride kategóriából két irányba fejlõdhetnek. Ha már 7 csomós széltõl siklani szeretnének és akár még a versenyzést is fontolgatják a hazai vizeken, érdemes elgondolkodni egy formula windsurfing felszerelésbe való beruházáson. A nagyon korai megsiklás és a versenyzési lehetõség mellett viszont latba kell vetni néhány jelentõs hátrányt is. Mivel ezek a felszerelések már óriásiak, a deszkák 1 méter szélesek, a vitorlák pedig akár a 12.5 m2 (!) es méretet is elérhetik, a kezelhetõségük igen korlátozott. A megfelelõ mûködéshez itt már elengedhetetlen, hogy 100% -os carbontartalmú árboccal, és carbon bummal szereljék a vitorlát, ami sajnos igen jelentõsen megdobja a költségeket. Míg egy kezdõ felszerelés alapára 350.000 Ft körül indul, egy formula felszerelés listaára egy vitorla esetén is akár több mint 1 millió ft-ba kerülhet. A versenyzéshez pedig sajnos egy vitorla nem elég!

A formula windsurfing felszerelésnél még gyorsabb a szlalom felszerelés, amit viszont csak erõsebb szélben tudunk használni. A szlalom deszkákkal nem lehet annyira kreuzolni, inkább félszeles és raumos száguldásra tervezték õket. Az ideális vitorlaméret 5.5-tõl 8 m2-ig terjed, a deszkák 90-120 literesek. A vitorlák kizárólag sebesség orientáltak, ezért csakúgy mint a formula vitorlák, camberekkel vannak ellátva. A formula vitorlák gyakorlatilag nagy méretû szlalom vitorláknak foghatók fel.

A korábban már vázlatosan ismertetett kockázatok és mellékhatások tekintetében még fontosnak tartom megjegyezni, hogy még nem sok olyan ventilo surfussal (fanatikus szörfös) találkoztam, aki azt mondta volna, hogy õ teljesen elégedett a felszerelésével és nem tudná azt tovább fejleszteni. Egy szörföt ugyanolyan jól lehet tuningolni, mint egy autót, a különbség csak az, hogy nincs szükségünk szerelõre. Egy kezdõ szörfös eleve soknak tartja az induló befektetett tõke mértékét, általában mindenbõl az olcsóbbat választja. Idõvel viszont ráérez arra, hogy milyen egy nagyobb carbontartalmú árboccal szörfözni, mi történik, ha az alu bumot négyszer olyan drága carbon bumra cseréli, könnyebb, modernebb deszkát, szkeget vásárol és bõvíti a vitorlái által lefedett széltartományt. Mivel a szörfvitorlát nem lehet reffelni, egy átlagos ventilo surfus 3-4 vitorlával rendelkezik. Alapesetben a 3-4 vitorlához legalább két fajta árboc, rossz esetben két bum is kell.

Szerencsére szûkebbre szabott anyagi keretekkel sem kell lemondani a szörfözésrõl. Egy kis utánajárással a használtpiacon is könnyen találunk számunkra megfelelõ felszerelést. Deszka vásárláskor érdemes annak súlyát ellenõrizni, ha indokolatlanul nehéz, esetleg javítatlan sérülés van rajta, félõ, hogy víz ment bele, s ez nagyban csökkenti használati értékét. Ugyanez vonatkozik a felpuhulás esetére is, mikor a deszka héja leválik a deszka magját képezõ habtól, ezt a deszka végigkopogtatásával tudjuk ellenõrizni.

Használt vitorla vásárlása már kockázatosabb vállalkozás, a monofilm vitorlák könnyen szakadnak, egy 5 évnél idõsebb vitorla már gyakran használhatatlanná válik. A monofilm öregségérõl árulkodik, ha az anyag karcos, alig lehet rajta átlátni, összetekerésekor, mozgatásakor ropogós hangot ad.

A szörf vásárlás tehát nem egyszerû, mindenképpen fontos átgondolni milyen célra, milyen testalkatra és milyen tudásszintre tervezzük használatát. A szörfözés a világ legjobb sportja, akár strandszörfösként akár fanatikus szörfösként állunk hozzá, mindig sok mozgással okozunk magunknak örömet. Az elõzõ mondatban említett szuperlatívusszal lehet, hogy többen vitába szállnának, de ez az amiben minden fanatikus szörfös, köztük jómagam is, hiánytalanul egyetért.

Matto

 


Cimkék

Hozzászólások

Hozzászólok - +

Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.








21381
Írd ide az ellenörző számot:

Kiemelt ajánlataink

Komplett wingfoil

569 000 - 889 000 Ft

950 000 - 1 043 000 Ft

Komplett wingfoil
Pat Love bukósisak

16 990 Ft

27 000 Ft

Pat Love bukósisak
Mystic Star 5/3 backzip

69 000 Ft

113 000 Ft

Mystic Star 5/3 backzip
Starboard Futura 2023

699 000 - 729 000 Ft

1 059 600 Ft

Starboard Futura 2023
Starboard Carve 2023

465 000 - 679 000 Ft

787 600 - 995 600 Ft

Starboard Carve 2023
Duotone E_Pace 2022

189 000 - 245 000 Ft

299 000 - 398 000 Ft

Duotone E_Pace 2022
ION Amaze Core 5/4

75 000 Ft

126 000 Ft

ION Amaze Core 5/4
Ascan Jibe

16 900 Ft

Ascan Jibe
Duotone S_Pace

228 000 - 265 000 Ft

353 000 - 411 000 Ft

Duotone S_Pace
Pat love impact vest

32 000 Ft

52 000 Ft

Pat love impact vest
Starboard Carve 2023

465 000 - 679 000 Ft

787 600 - 995 600 Ft

Starboard Carve 2023
ION Icon deréktrapéz

69 000 Ft

142 000 Ft

ION Icon deréktrapéz