Szörf éjjel nappal - súlyos függőség |
Nem unatkozó családtagok |
Vízi jármûvet vásárolni nem egyszerû dolog,
a családi költségvetést általában jelentõsen megterheli,
költséges a fenntartása, ezért a jó döntés érdekében nagyon
fontos, hogy mindent alaposan átgondolva rangsoroljuk
igényeinket, és hogy maximális információt szerezzünk a
kiválasztott hajóról.
A vízi jármû megfogalmazás nem véletlen, hiszen nem csak
vitorlásra, motoros yachtra, hanem az ezeknél sokkal
egyszerûbbnek tûnõ szörfökre is vonatkozik az állítás. Hogy
minimálisra csökkentsük a rettegett kognitív disszonancia
bekövetkeztének esélyeit, összefoglaltuk mi az, amire figyelni
kell, ha szörf-vásárlásra adjuk a fejünket.
A szörfözés nagyon élvezetes sport, ha belevágunk, szinte
biztos, hogy beleszeretünk és leírhatatlan élményekkel leszünk
gazdagabbak. Számos pozitív hatása mellett azonban a
kockázatok és mellékhatások súlyával is számolnunk kell.
Legrosszabb esetben szörf-függõség következik be, melynek
tünetei már-már a kábítószer függõséghez hasonlíthatóak. Egyre
többet akarunk belõle és egyre több pénzt költünk rá. A
leggyakoribb esetben a hazai vizeken fejlõdünk (már amennyire
lehet), majd idõnként 1-2 hétre elutazunk nyaralni, de
kizárólag szeles helyre. Számítanunk kell a szelet nem
kedvelõ, a parton egyedül unatkozó családtagok megértésére, ha
pedig ez nem megy, nincs más választás, õket is meg kell
fertõznünk. Ebben az esetben az egész család örömmel utazik
majd szeles helyre, senki sem unatkozik, mindenki fitt és
mindenki sok pénzt költ. Persze a sok pénz egy vitorlás
fenntartási költségeivel összevetve már nem is olyan sok,
ráadásul a cserébe kapott fittség, élmény, életforma mindenért
kárpótol majd.
Windsurf éjjel-nappal
A vásárlás szempontjából hasznos, ha elõre meg tudjuk jósolni, hogy mennyire leszünk függõk. Vigyázni kell, mert aki átérzi a szörffel való siklás élményét, az annak ellenére függõ lehet, hogy eleinte csak strandszörfös szeretett volna lenni.
Strandszörfös / Fanatikus szörfös |
A gyártók szinte kivétel nélkül gondoltak mindenkire, a kínálattal tehát nem lehet baj, a rossz választás illetve a szûk pénztárca okozhat csak gondot. Az, aki még sosem siklott szörffel, nem használt trapézt és nem lépett a papucsokba, a legjobban akkor jár, ha a egy új kezdõ felszerelést választ és nem hagyja magát rábeszélni egy régi funboardra, mely ugyan árban kedvezõ, de a használati értéke számára a nullához konvergál.
A kezdõ felszerelés legfontosabb jellemzõi
a könnyû kezelhetõség, a kényelem és a strapabíró anyagok
intenzív felhasználása. A legújabb trend szerinti kezdõ deszka
minimum 150 literes, legalább 70 cm széles, tehát igen stabil,
ami azért fontos, hogy a még ügyetlenül mozgó szörföst akár a
teljes szélcsendben, álló helyzetben is megtartsa, ne
billegjen, lehetõleg legyen ellátva egy teljesen behajtható
sverttel is, és ne legyen törékeny. A maximális kényelmet az
eva-hab borítással ellátott szörfök nyújtják, napozásra,
evezésre is kiváló a puha felület, míg egy hagyományos
érdesítéssel ellátott szörfre a sokadik vízbeesés utáni
felszállás már nem mindig esik jól. Ahhoz, hogy a család
minden tagja gyorsan megtanuljon szörfözni, érdemes a szörföt
alulvitorlázni. Míg egy 150 literes deszkával akár 8-9 m2-es
vitorlát is használhatnánk, nehézkes kezelése miatt ez
egyáltalán nem ajánlott egy tanuló szörfösnek. Az ideális
méret kb. 4.5 m2-tõl 6.5 m2-ig terjed.
Egy jó kezdõ szörf az elsõ lépésektõl a siklásig tartó
tanulási fázisban a legideálisabb partner. Mikor már erõsebb
szélben is bemerészkedünk a vízbe, tudunk trapézolni és
használjuk a lábtartókat, azaz túl vagyunk az elsõ siklásokon,
a stabilitás és a biztonság helyett elõtérbe kerül a sebesség
iránti vágy. A szörfös már néha túl nagynak, nehézkesnek érzi
a szörfjét, gyorsabbra szeretne váltani.
Ebben az esetben a gyártók freeride deszka és vitorla kínálatát érdemes megvizsgálni. A hazai vizekre és a kezdõ, siklani már tudó szörfös tudásszintjére leginkább a 120-145 literes deszkák ajánlottak, melyekkel 5.5m2-tõl 8 m2-es camber nélküli, vagy 1-2 camberrel ellátott vitorlákat használhatunk. A camberrel ellátott vitorlák merev profillal rendelkeznek, a sebesség terén a legjobbnak, viszont kezelhetõségben a legrosszabbnak számítanak, így nem jelentenek jó választást egy kezdõ freerider számára.
A tanulásnak ezen a szakaszán szokott eldõlni, hogy a szörfös inkább a sebesség, vagy inkább a szabad manõverezés, trükkök iránt érdeklõdik. Az utóbbi esetben a hazai vizekre mindenképpen a freestyle felszerelés vásárlása ajánlott. A freestyle deszkák és vitorlák korán siklásba hozhatók, ami a hazai pöffös és nem túl erõs szelekben nagy elõnynek számít, továbbá igen könnyen kezelhetõek. Ezek a deszkák szélesek, nem nehéz rajtuk egyensúlyozni és igen könnyûek is annak érdekében, hogy az ugrott manõvereket a legkisebb szélben is el lehessen indítani. Mivel a freestyle kategóriában már fontos az elugrás is, ezért pontosan kell megválasztani a deszka méretét. Nem jó, ha túl nagy, hiszen minél nagyobb egy deszka, annál nehezebb kiugrani vele a vízbõl, viszont minél kisebb egy deszka, annál nehezebb vele megsiklani és sikeresen befejezni egy manõvert. A freestyle deszkák mérete ideális esetben testsúlytól függõen 90-115 liter között mozog. A manõver-orientált deszkákhoz 5.5-6.5 m2-es freestyle vagy valamivel kisebb, power wave vitorlákat érdemes választani. Ezek a vitorlák hamar siklásba hozhatók, könnyûek és természetesen camber nélküliek.
A manõver-orientált irányzatba tartoznak még a wave-kategória
produktumai, melyek hazánkban elsõsorban erõsebb szél és
hullámos víz esetén számítanak jó választásnak. A hazai
vizekre nem érdemes radikális hullámokra tervezett, nagyon
kicsi deszkákat vásárolni, hiszen ezeket csak nagyon ritkán
vehetjük elõ és csak igen erõs szélben tudjuk õket használni.
A wave vitorlák elõnye, hogy a freestyle kategóriában is
minden további nélkül használhatóak és tartósságuk is
kiemelkedõ, hiszen ezek a vitorlák vannak a legjobban
megerõsítve. Freestyle szörfözéshez, illetve a hazai gyengébb
szelekre inkább a powe-wave vitorlák ajánlottak, melyek
nagyobb húzóerõt biztosítanak, súlyuk viszont valamivel
kisebb, mint a radical-wave vitorláké, melyek puhábbak , nem
húznak annyira, viszont szinte teljes felületük erõsített
monofilmmel ellátott.
Azok, akik kizárólag a sebesség élvezetét választották és
szeretnének mindenkinél gyorsabban siklani, a freeride
kategóriából két irányba fejlõdhetnek. Ha már 7 csomós széltõl
siklani szeretnének és akár még a versenyzést is fontolgatják
a hazai vizeken, érdemes elgondolkodni egy formula windsurfing
felszerelésbe való beruházáson. A nagyon korai megsiklás és a
versenyzési lehetõség mellett viszont latba kell vetni néhány
jelentõs hátrányt is. Mivel ezek a felszerelések már óriásiak,
a deszkák 1 méter szélesek, a vitorlák pedig akár a 12.5 m2
(!) es méretet is elérhetik, a kezelhetõségük igen
korlátozott. A megfelelõ mûködéshez itt már elengedhetetlen,
hogy 100% -os carbontartalmú árboccal, és carbon bummal
szereljék a vitorlát, ami sajnos igen jelentõsen megdobja a
költségeket. Míg egy kezdõ felszerelés alapára 350.000 Ft
körül indul, egy formula felszerelés listaára egy vitorla
esetén is akár több mint 1 millió ft-ba kerülhet. A versenyzéshez pedig sajnos
egy vitorla nem elég!
A formula windsurfing felszerelésnél még gyorsabb a szlalom
felszerelés, amit viszont csak erõsebb szélben tudunk
használni. A szlalom deszkákkal nem lehet annyira kreuzolni,
inkább félszeles és raumos száguldásra tervezték õket. Az
ideális vitorlaméret 5.5-tõl 8 m2-ig terjed, a deszkák 90-120
literesek. A vitorlák kizárólag sebesség orientáltak, ezért
csakúgy mint a formula vitorlák, camberekkel vannak ellátva. A
formula vitorlák gyakorlatilag nagy méretû szlalom vitorláknak
foghatók fel.
A korábban már vázlatosan ismertetett kockázatok és
mellékhatások tekintetében még fontosnak tartom megjegyezni,
hogy még nem sok olyan ventilo surfussal (fanatikus szörfös)
találkoztam, aki azt mondta volna, hogy õ teljesen elégedett a
felszerelésével és nem tudná azt tovább fejleszteni. Egy
szörföt ugyanolyan jól lehet tuningolni, mint egy autót, a
különbség csak az, hogy nincs szükségünk szerelõre. Egy kezdõ
szörfös eleve soknak tartja az induló befektetett tõke
mértékét, általában mindenbõl az olcsóbbat választja. Idõvel
viszont ráérez arra, hogy milyen egy nagyobb carbontartalmú
árboccal szörfözni, mi történik, ha az alu bumot négyszer
olyan drága carbon bumra cseréli, könnyebb, modernebb deszkát,
szkeget vásárol és bõvíti a vitorlái által lefedett
széltartományt. Mivel a szörfvitorlát nem lehet reffelni, egy
átlagos ventilo surfus 3-4 vitorlával rendelkezik. Alapesetben
a 3-4 vitorlához legalább két fajta árboc, rossz esetben két
bum is kell.
Szerencsére szûkebbre szabott anyagi keretekkel sem kell
lemondani a szörfözésrõl. Egy kis utánajárással a
használtpiacon is könnyen találunk számunkra megfelelõ
felszerelést. Deszka vásárláskor érdemes annak súlyát
ellenõrizni, ha indokolatlanul nehéz, esetleg javítatlan
sérülés van rajta, félõ, hogy víz ment bele, s ez nagyban
csökkenti használati értékét. Ugyanez vonatkozik a
felpuhulás esetére is, mikor a deszka héja leválik a deszka
magját képezõ habtól, ezt a deszka végigkopogtatásával tudjuk
ellenõrizni.
Használt vitorla vásárlása már kockázatosabb vállalkozás, a
monofilm vitorlák könnyen szakadnak, egy 5 évnél idõsebb
vitorla már gyakran használhatatlanná válik. A monofilm
öregségérõl árulkodik, ha az anyag karcos, alig lehet rajta
átlátni, összetekerésekor, mozgatásakor ropogós hangot ad.
A szörf vásárlás tehát nem egyszerû, mindenképpen fontos
átgondolni milyen célra, milyen testalkatra és milyen
tudásszintre tervezzük használatát. A szörfözés a világ
legjobb sportja, akár strandszörfösként akár fanatikus
szörfösként állunk hozzá, mindig sok mozgással okozunk
magunknak örömet. Az elõzõ mondatban említett
szuperlatívusszal lehet, hogy többen vitába szállnának, de ez
az amiben minden fanatikus szörfös, köztük jómagam is,
hiánytalanul egyetért.
Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.
Sikeresen hozzáadtuk a terméket a kosaradhoz!
Hibás email vagy hibás jelszó!
Feldolgozás folyamatban...