Pocza László megelégelte, hogy mindig kizavarják. Elkezdte gyűjteni az aláírásokat annak érdekében, hogy a Balatont tényleg szabadon használhassuk és törlésre kerüljön a kajakra, szörfre, vízi sporteszközökre vonatkozó 1500 m-es korlátozás. Interjú:
- A Szabadbalaton.info oldalon aláírásgyűjtésbe kezdtél a fent említett cél érdekében. Miért fontos ez ennyire?
Pocza László |
Versenyek a Balatonon. |
Pocza
László (PL): Magyarországon rengeteg
értelmetlen és ezért betarthatatlan
szabályozás maradt fenn az előző rendszerből.
Én ezt a korlátozást is ezek közé sorolom. A
rendelet gyártók érvelése az, hogy ezzel csak
az állampolgárokat „védik”, az
állampolgárokat, akik „felelőtlenek”, nem
gondolkodnak racionálisan, nincsenek
tisztában saját képességeikkel és a többi.
Viszont ahhoz elég felnőttek, hogy az
adójukból eltartsák ezt az apparátust..
Véleményem szerint mindenki magáért felelős,
mivel ő viseli döntéseinek a következményeit.
Ez egy felnőtt társadalom. Másrészről ezek az
eszközök „járművek” vagyis „közlekednek”
velük, nem pedig strand felszerelések, ezért
tekintsenek is úgy rájuk, mint egyenrangú
közlekedési eszközökre. Jelenleg meg van
tiltva, hogy Badacsonyból átevezzek Fonyódra,
ez kb. 30-40 perc, szélben vitorlással még
kevesebb. Ezek a kisebb járművek a világ más
részein már bizonyították, hogy némi
gyakorlattal nagyobb vizeken , kb. 1 napi
távolságon belül (néhány 10 km),
biztonságosan használhatóak.
Ennek ellenére mind kajakkal, mind dinghyvel
átkeltek még az Óceánokon is. Evezős
versenyeket tartanak az Atlanti óceánon. A
tengeri kajaknak, még a nevében is benne van,
hogy hova tervezték. Ezen tiltó rendeletek, a
magyar tavak vonzerejét is csökkentik, az
emberek sportolni, aktívan pihenni akarnak,
nem pedig távolról szemlélni egy „elkerített
tavat”. Így többen egyszerűen tovább állnak,
vagy a főidényből szorulnak ki. Most, az
aláírásgyűjtés közben végképp kiderült, hogy
mennyi embert bosszant ez a korlátozás. Ez
ugyan nem reprezentatív felmérés, de eddig
csupán három emberrel találkoztam aki nem
támogatott, viszont rengeteg panaszt
hallgattam meg.
- Nem lesz így több munkája a vízimentőknek?
Nem lesz több baleset?
PL: Vagy kevesebb baleset, mert nem
autókázunk annyit(-: Nem hiszek abban, hogy
több baleset lenne, ahol nincs ilyen tiltás
onnan sem hallani többről. Senki nem
ellensége saját magának, nyilván mindenki
megfontolja meddig mehet el, hiszen magát
veszélyezteti. Aki pedig ezt sem tudja
felmérni, arra a tiltás is hatástalan, sőt
talán még nagyobb a motiváció. Úgy gondolom
eddig sem azzal a nem kevés emberrel volt a
gond, akik a szabályokat megszegve saját
akaratukból mentek 1500m-nél beljebb – én is
megközelítőleg 100 alkalommal eveztem át -,
hanem inkább a gyakorlatlanokkal és a
fürdőzőkkel. Ha többen vannak a vízen akkor
többen is tudnak menteni ha baj van. Azt is
látni kell, hogy a Balaton azért nem egy
hatalmas tó, maximum 4-5 km-re lehet
eltávolodni a parttól. Kis körültekintés, és
minimális felszerelésként mentőmellény és
mobiltelefon vízhatlan tokban elegendő lenne
a komolyabb esetek megelőzésére. Persze ezt
nem egy újabb rendelet formájában szeretném
viszont látni, inkább pozitív példákkal
kellene előhozakodni. Nagyon fontos lenne,
hogy zordabb időben is gyakorolni lehessen.
Így fel lehetne készülni a valóban váratlan
körülményekre, és ez az ami az igazi
biztonságot adja. Jelenleg erre csak
novembertől márciusig van lehetőség. Azok a
vízi-mentők sem gondolják, hogy több baleset
lenne, akik eddig aláírták az indítványomat.
- Mit tudsz a külföldi szabályozásokról?
Európa többi tavain, tengereken is vannak
ilyen korlátok?
PL: Ausztriában, Németországban és Svájcban
ismerek a tavakat, ahol viharjelzés is
működik. De sem ezeken, sem más tavakon nincs
tudomásom korlátozásról. Svájcban 300m-re a
parttól csak a mentőmellény viselése
kötelező, viszont nem hallottam róla, hogy
ezt komolyan vették volna. A tengereken
Európában csak Franciaországban tudok egy 8
tengeri mérföldes (~15km) korlátozásról.
Máshol nem. Nagy-Britanniában, Németországban
és a Skandináv országokban tömegesen eveznek
a tengereken távolsági megkötés nélkül.
Falmouthban a tengerészeti múzeumban még ki
is állították azt a kajakot, amivel áteveztek
az Északi-tengeren és azt a nyitott dinghyt
is amivel oda-vissza megtették a
Nagy-Britannia – Izland utat.
- Mikor döntöttél úgy, hogy ezt nem hagyod
ennyiben, és aláírásgyűjtésbe kezdesz?
PL: I. fokú viharjelzésben eveztem kb. a
szabályok által engedélyezett 500m-es határon
(max. 600m-re lehettem a parttól), amikor is
egy rendőrségi helikopter hirtelen elém
ereszkedett, a rotorjával rám fújt, majd
sziréna kíséretében kifelé mutogatva kifelé
zavartak. Korábban is előfordult, hogy ki
kellett mennem a térdig érő vízből miközben a
fürdőzők maradhattak. Ez már sok volt. Sokan
mérgelődtek már korábban is, mindenki csak
beszélt róla, de semmit nem tett. Ezért
kezdtem el az aláírásgyűjtést.
- Mennyi esélyt látsz arra, hogy a
szabályokat lazítani fogják?
PL: Egyre többen szeretnék használni a hazai
vizeket, ezért előbb utóbb lazulni fog a
szabályozás, ezt diktálja a józan ész, az
Európai példák és persze az optimizmus, de
valószínűleg beletelik némi időbe.
- Az ideális szabály szerinted teljesen
liberális, nincs semmi megkötés, vagy pl
viharjelzésben azért belefér a korlátozás?
PL: Egy Balaton nagyságú tavon szerintem
semmi szükség a túlszabályozásra. A
viharjelzés esetén a jelenlegi szabályozás
tele van kivételekkel. Nem vonatkozik rád, ha
azt mondod, ügyetlen, felelőtlen voltam,
ezért kerültem a tó közepére – sőt ingyen ki
is mentenek -. Nem vonatkozik rád, ha
fürdőeszközzel lubickolsz. A vitorlásokra nem
a viharjelzés vonatkozik, hanem a
szélerősség. A személyszállító hajókra és a
kompokra szintén nem vonatkozik a
viharjelzés. Persze rögtön kiderülne, hogy a
viharjelzés nem jelent feltétlen
életveszélyt, és ha van olyan szerencsénk,
hogy 60km/h-val fúj a szél az nem vihar,
hanem csak végre rendesen lehet sportolni. A
Balatoni viharjelzés semmire nem használható.
Csak a rövid távú időjárás előrejelzések, és
a felhőzet figyelése ami mérvadó. A kis
távolságok miatt ez elég időt ad, hogy ha
szükséges akkor partot érjünk és nyugodtan
lehet gyakorolni part felé fújó bármilyen
erős szél esetén is, a partközelben. Persze
ha valaki a viharjelzés ellenére vízre száll,
vagy egy adott távolságnál távolabb megy a
parttól, és bajba kerül, akkor vállalja annak
a következményeit, mint például a
kimentésének a költségét. És ebben ne
legyenek kivételek. Ez ugyanúgy vonatkozzon
mindenkire, a személyszállító hajóktól a
fürdőzőkig. Azokra is akik a tudatlanságuk
miatt kerültek bajba.
Hogyan vélekednek az 1500 m-es szabályról
szörfös olimpokonjaink? - Dido, Áron: A jelenlegi szabályozás szerint
szörffel maximum 1500 méterre lehet elhagyni
a partot. Lehet így rendesen edzeni,
versenyezni? (lehet kritizálni a szigorú
szabályokat ha ugy gondoljátok:)
Dido: Igen jó a kérdés! Sajnos azt kell
mondjam, hogy kicsit tényleg túlzásba estek a
szabályalkotók. Az 1500m, főleg az északi
parton, friss északi szélben mondhatni még
kevés is ahhoz, hogy az ember normális
szélviszonyok között tudjon szörfözni. Persze
abba jogos ez a szabályzás, hogy kezdő, vagy
éppen hogy csak haladó szörfösök ne menjenek
be a Balaton közepére, hisz komoly
veszélyeket hordoz magában kis tavunk
szeszélyes viselkedése. De főként a
válogatott és nemzetközi, haragos tengereken
edződött versenyzők tekintetében, edzői
motoros kisérettel akár, nyugodtan lehetne
kicsit enyhíteni a szabályokon.Többször
küldtek ki engem is már a vízről, pedig épp
egy versenyre szerettem volna készülni. Azt
kell mondjam, hogy nagyban megnehezíti a
dolgunkat ez a rendelet.
Dido a kékszalagon. 1500m? Áron: Természetesen mint
versenyző, nevetségesnek tartom. Amikor egy
jó északi szeles időben kimegyek edzeni, akár
két-háromszor leszörfözök Fűzfőről Siófokra.
Persze nem lehet olyan szabályokat hozni, ami
mindenkinek megfelelő. Ezt a szabályt
leginkább a kezdő, strandszörfösök védelmében
hozták, hogy kevesebb baleset legyen. Viszont
ezzel a szabályozással az edzés lehetőségét
vonják meg tőlünk versenyzőktől. Jó volna, ha
versenyzőként korlátozás nélkül edzhetnénk a
Balatonon! Talán a Szörf Szövetség tehetne
valamit az ügy érdekében. A "hajózási
szabályok megszegése szabálysértés(ek)" miatt
már én is részesültem figyelmeztetésben a
Balatoni Vízirendészet által. Miért kell
minket elzavarni külföldre, hogy nyugodtan
edzhessünk, ha itt van nekünk a Balaton?
Kapcsolódó linkek: http://www.szabadbalaton.info/ - Írd alá te is!
A jelenleg érvényes HSZ (Hajózási Szabályzat) itt található >>
Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.
Sikeresen hozzáadtuk a terméket a kosaradhoz!
Hibás email vagy hibás jelszó!
Feldolgozás folyamatban...