Szabad Balatont mindenkinek! Pocza László interjú


2010.08.26

Pocza László megelégelte, hogy mindig kizavarják. Elkezdte gyűjteni az aláírásokat annak érdekében, hogy a Balatont tényleg szabadon használhassuk és törlésre kerüljön a kajakra, szörfre, vízi sporteszközökre vonatkozó 1500 m-es korlátozás. Interjú:

- A Szabadbalaton.info oldalon aláírásgyűjtésbe kezdtél a fent említett cél érdekében. Miért fontos ez ennyire?

Pocza

László

Versenyek a Balatonon.
Szabad ilyet?
szörf fotók: Horányi-N. András

Pocza László (PL): Magyarországon rengeteg értelmetlen és ezért betarthatatlan szabályozás maradt fenn az előző rendszerből. Én ezt a korlátozást is ezek közé sorolom. A rendelet gyártók érvelése az, hogy ezzel csak az állampolgárokat „védik”, az állampolgárokat, akik „felelőtlenek”, nem gondolkodnak racionálisan, nincsenek tisztában saját képességeikkel és a többi. Viszont ahhoz elég felnőttek, hogy az adójukból eltartsák ezt az apparátust.. Véleményem szerint mindenki magáért felelős, mivel ő viseli döntéseinek a következményeit. Ez egy felnőtt társadalom. Másrészről ezek az eszközök „járművek” vagyis „közlekednek” velük, nem pedig strand felszerelések, ezért tekintsenek is úgy rájuk, mint egyenrangú közlekedési eszközökre. Jelenleg meg van tiltva, hogy Badacsonyból átevezzek Fonyódra, ez kb. 30-40 perc, szélben vitorlással még kevesebb. Ezek a kisebb járművek a világ más részein már bizonyították, hogy némi gyakorlattal nagyobb vizeken , kb. 1 napi távolságon belül (néhány 10 km), biztonságosan használhatóak.
Ennek ellenére mind kajakkal, mind dinghyvel átkeltek még az Óceánokon is. Evezős versenyeket tartanak az Atlanti óceánon. A tengeri kajaknak, még a nevében is benne van, hogy hova tervezték. Ezen tiltó rendeletek, a magyar tavak vonzerejét is csökkentik, az emberek sportolni, aktívan pihenni akarnak, nem pedig távolról szemlélni egy „elkerített tavat”. Így többen egyszerűen tovább állnak, vagy a főidényből szorulnak ki. Most, az aláírásgyűjtés közben végképp kiderült, hogy mennyi embert bosszant ez a korlátozás. Ez ugyan nem reprezentatív felmérés, de eddig csupán három emberrel találkoztam aki nem támogatott, viszont rengeteg panaszt hallgattam meg.

- Nem lesz így több munkája a vízimentőknek? Nem lesz több baleset?

PL: Vagy kevesebb baleset, mert nem autókázunk annyit(-: Nem hiszek abban, hogy több baleset lenne, ahol nincs ilyen tiltás onnan sem hallani többről. Senki nem ellensége saját magának, nyilván mindenki megfontolja meddig mehet el, hiszen magát veszélyezteti. Aki pedig ezt sem tudja felmérni, arra a tiltás is hatástalan, sőt talán még nagyobb a motiváció. Úgy gondolom eddig sem azzal a nem kevés emberrel volt a gond, akik a szabályokat megszegve saját akaratukból mentek 1500m-nél beljebb – én is megközelítőleg 100 alkalommal eveztem át -, hanem inkább a gyakorlatlanokkal és a fürdőzőkkel. Ha többen vannak a vízen akkor többen is tudnak menteni ha baj van. Azt is látni kell, hogy a Balaton azért nem egy hatalmas tó, maximum 4-5 km-re lehet eltávolodni a parttól. Kis körültekintés, és minimális felszerelésként mentőmellény és mobiltelefon vízhatlan tokban elegendő lenne a komolyabb esetek megelőzésére. Persze ezt nem egy újabb rendelet formájában szeretném viszont látni, inkább pozitív példákkal kellene előhozakodni. Nagyon fontos lenne, hogy zordabb időben is gyakorolni lehessen. Így fel lehetne készülni a valóban váratlan körülményekre, és ez az ami az igazi biztonságot adja. Jelenleg erre csak novembertől márciusig van lehetőség. Azok a vízi-mentők sem gondolják, hogy több baleset lenne, akik eddig aláírták az indítványomat.

- Mit tudsz a külföldi szabályozásokról? Európa többi tavain, tengereken is vannak ilyen korlátok?

PL: Ausztriában, Németországban és Svájcban ismerek a tavakat, ahol viharjelzés is működik. De sem ezeken, sem más tavakon nincs tudomásom korlátozásról. Svájcban 300m-re a parttól csak a mentőmellény viselése kötelező, viszont nem hallottam róla, hogy ezt komolyan vették volna. A tengereken Európában csak Franciaországban tudok egy 8 tengeri mérföldes (~15km) korlátozásról. Máshol nem. Nagy-Britanniában, Németországban és a Skandináv országokban tömegesen eveznek a tengereken távolsági megkötés nélkül. Falmouthban a tengerészeti múzeumban még ki is állították azt a kajakot, amivel áteveztek az Északi-tengeren és azt a nyitott dinghyt is amivel oda-vissza megtették a Nagy-Britannia – Izland utat.

- Mikor döntöttél úgy, hogy ezt nem hagyod ennyiben, és aláírásgyűjtésbe kezdesz?

PL: I. fokú viharjelzésben eveztem kb. a szabályok által engedélyezett 500m-es határon (max. 600m-re lehettem a parttól), amikor is egy rendőrségi helikopter hirtelen elém ereszkedett, a rotorjával rám fújt, majd sziréna kíséretében kifelé mutogatva kifelé zavartak. Korábban is előfordult, hogy ki kellett mennem a térdig érő vízből miközben a fürdőzők maradhattak. Ez már sok volt. Sokan mérgelődtek már korábban is, mindenki csak beszélt róla, de semmit nem tett. Ezért kezdtem el az aláírásgyűjtést.

- Mennyi esélyt látsz arra, hogy a szabályokat lazítani fogják?

PL: Egyre többen szeretnék használni a hazai vizeket, ezért előbb utóbb lazulni fog a szabályozás, ezt diktálja a józan ész, az Európai példák és persze az optimizmus, de valószínűleg beletelik némi időbe.

- Az ideális szabály szerinted teljesen liberális, nincs semmi megkötés, vagy pl viharjelzésben azért belefér a korlátozás?

PL: Egy Balaton nagyságú tavon szerintem semmi szükség a túlszabályozásra. A viharjelzés esetén a jelenlegi szabályozás tele van kivételekkel. Nem vonatkozik rád, ha azt mondod, ügyetlen, felelőtlen voltam, ezért kerültem a tó közepére – sőt ingyen ki is mentenek -. Nem vonatkozik rád, ha fürdőeszközzel lubickolsz. A vitorlásokra nem a viharjelzés vonatkozik, hanem a szélerősség. A személyszállító hajókra és a kompokra szintén nem vonatkozik a viharjelzés. Persze rögtön kiderülne, hogy a viharjelzés nem jelent feltétlen életveszélyt, és ha van olyan szerencsénk, hogy 60km/h-val fúj a szél az nem vihar, hanem csak végre rendesen lehet sportolni. A Balatoni viharjelzés semmire nem használható. Csak a rövid távú időjárás előrejelzések, és a felhőzet figyelése ami mérvadó. A kis távolságok miatt ez elég időt ad, hogy ha szükséges akkor partot érjünk és nyugodtan lehet gyakorolni part felé fújó bármilyen erős szél esetén is, a partközelben. Persze ha valaki a viharjelzés ellenére vízre száll, vagy egy adott távolságnál távolabb megy a parttól, és bajba kerül, akkor vállalja annak a következményeit, mint például a kimentésének a költségét. És ebben ne legyenek kivételek. Ez ugyanúgy vonatkozzon mindenkire, a személyszállító hajóktól a fürdőzőkig. Azokra is akik a tudatlanságuk miatt kerültek bajba.

Hogyan vélekednek az 1500 m-es szabályról szörfös olimpokonjaink?

- Dido, Áron: A jelenlegi szabályozás szerint szörffel maximum 1500 méterre lehet elhagyni a partot. Lehet így rendesen edzeni, versenyezni? (lehet kritizálni a szigorú szabályokat ha ugy gondoljátok:)

Dido: Igen jó a kérdés! Sajnos azt kell mondjam, hogy kicsit tényleg túlzásba estek a szabályalkotók. Az 1500m, főleg az északi parton, friss északi szélben mondhatni még kevés is ahhoz, hogy az ember normális szélviszonyok között tudjon szörfözni. Persze abba jogos ez a szabályzás, hogy kezdő, vagy éppen hogy csak haladó szörfösök ne menjenek be a Balaton közepére, hisz komoly veszélyeket hordoz magában kis tavunk szeszélyes viselkedése. De főként a válogatott és nemzetközi, haragos tengereken edződött versenyzők tekintetében, edzői motoros kisérettel akár, nyugodtan lehetne kicsit enyhíteni a szabályokon.Többször küldtek ki engem is már a vízről, pedig épp egy versenyre szerettem volna készülni. Azt kell mondjam, hogy nagyban megnehezíti a dolgunkat ez a rendelet.

Dido a kékszalagon. 1500m?

Áron: Természetesen mint versenyző, nevetségesnek tartom. Amikor egy jó északi szeles időben kimegyek edzeni, akár két-háromszor leszörfözök Fűzfőről Siófokra. Persze nem lehet olyan szabályokat hozni, ami mindenkinek megfelelő. Ezt a szabályt leginkább a kezdő, strandszörfösök védelmében hozták, hogy kevesebb baleset legyen. Viszont ezzel a szabályozással az edzés lehetőségét vonják meg tőlünk versenyzőktől. Jó volna, ha versenyzőként korlátozás nélkül edzhetnénk a Balatonon! Talán a Szörf Szövetség tehetne valamit az ügy érdekében. A "hajózási szabályok megszegése szabálysértés(ek)" miatt már én is részesültem figyelmeztetésben a Balatoni Vízirendészet által. Miért kell minket elzavarni külföldre, hogy nyugodtan edzhessünk, ha itt van nekünk a Balaton?

Kapcsolódó linkek: http://www.szabadbalaton.info/  - Írd alá te is!

A jelenleg érvényes HSZ (Hajózási Szabályzat) itt található >>



Matto


Cimkék

Hozzászólások

Hozzászólok - +

Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.








53608
Írd ide az ellenörző számot:

Kiemelt ajánlataink

ION Wetshirt L/S

14 900 - 15 900 Ft

23 500 Ft

ION Wetshirt L/S
Pat Love bukósisak

16 990 Ft

27 000 Ft

Pat Love bukósisak
ION Neo Top 0.5 S/S

25 000 Ft

39 000 Ft

 ION Neo Top 0.5 S/S
ION Element 4/3

49 900 Ft

92 000 Ft

ION Element 4/3
Starboard Carve 2023

399 000 - 679 000 Ft

787 600 - 995 600 Ft

Starboard Carve 2023
Fanatic Blast 2023

359 000 - 539 000 Ft

730 000 - 994 000 Ft

Fanatic Blast 2023
Duotone E_Pace 2022/2023

189 000 - 245 000 Ft

299 000 - 398 000 Ft

Duotone E_Pace 2022/2023
ION Amaze Core 5/4

69 000 Ft

126 000 Ft

ION Amaze Core 5/4
Ascan Jibe

16 900 Ft

Ascan Jibe
Duotone S_Pace

228 000 - 265 000 Ft

353 000 - 411 000 Ft

Duotone S_Pace
Pat love impact vest

32 000 Ft

52 000 Ft

Pat love impact vest
Starboard Carve 2023

399 000 - 679 000 Ft

787 600 - 995 600 Ft

Starboard Carve 2023