Puzziteddu - hullámos túra Szicíliában

2013.10.31

Puzziteddu mistralban

Thomas spot guide

Október közepén Szicíliában élveztük a napfényt, a meleget, a csendet, a szelet és a hullámokat.

A már jól megszokott, megbízható, bejáratott őszi edző-helyünkre, Dahabba idén ősszel nehéz lett volna a kijutni. Emiatt nem sokáig szomorkodtunk, kerestünk egy másik, az itthoninál melegebb, naposabb helyet a térképen. Szinte azonnal beugrott egy korábbi szicíliai túránk. 2011 tavaszán nagyon kellemes napokat töltöttünk a legnagyobb olasz szigeten. Akkor a lustaság és a felmerült logisztikai problémák okán nem látogattuk meg a Puzziteddu névre keresztelt spot-ot, így nem volt nehéz eldönteni, hogy a nagy szigeten ezúttal melyik desztinációt válasszuk ki magunknak.

Don Corsodoro

Thomas Corsodoro, a Puzziteddu spot kvázi helytartójaként a kezdetektől fogva sokat segített nekünk, a szállással, helyismerettel, étterem-ajánlatokkal, internetvadászattal, és mindenféle hasznos tippek szerzésével így nem volt komolyabb problémánk. Nehéz a környéken olyan embert találni, aki angolul is képes kommunikálni, Thomas esetében csak a jellegzetesen szicíliai keresztapás-maffiás rekedt hang az amiből sejtheted hogy egy lokállal társalogsz. A szükséges infót megkaptuk tehát, csupán annyit kellett megoldanunk, hogy oda jussunk.

Ryanair blues

Két évvel ezelőtti túránkon már szereztünk némi tapasztalatot az utazás terén. A Ryanair csúnya, szivatós, aljas csapdákkal teletűzdelt honlapján az évek során megszerzett rutinnak köszönhetően problémamentesen lefoglaltuk az olcsó jegyeket. A szörfszállítás opciót az utolsó pillanatra hagytam; amikor már láttam a windguru által beígért szeles napokat, gyorsan hozzácsaptam a jegyhez az oda-vissza 100 EUR-ért árusított 20 kg-s szörf csomag szállítást. Ahhoz, hogy ebből a teljes cuccod elutazzon, kell egy kis mák, nekünk volt.. A Ryanair-t lassan már senkinek sem kell bemutatni, Rory Gallagher jól összefoglalja a lényeget..

Világvége

A világítótorony a házunkból

Dobos Peti

Puzzitedduba jutásunk körülményes, bénázós, hosszadalmas volt, ezt nem részletezném, de talán emiatt is érezhettük úgy, hogy elérkeztünk a világ végére, ami nagyon jó hely! A találóan surf-house névre keresztelt szállásunk közvetlenül a tengerparton található, egy kiszögellésen, balra, jobbra, mindenhol csak tenger. A közelben egy óriási világítótorony található, ez is mindig emlékeztetett arra, hogy Olaszország Afrikához legközelebb eső pontján vagyunk. Ezt a tényt eszünkbe juttatta még más is: végig egy szál boardshortban mászkáltunk október közepén, szépen sütött a nap, és az internet is csak foltokban volt fellelhető :)

A világgal való kapcsolattartás, illetve néhányunknak az otthonról hozott munka miatt szükségünk volt az internetre. Az első napunk nagy része az internet-ügyintézéssel zajlott, a kb 10 km-re eső szomszéd faluban található egyetlen telefon-üzletbe pont a déli zárásra értünk oda. Nem volt persze nagy gond, "rövidke" 5 óra elteltével újra kinyitottak, és óriási szerencsénkre épp a cég egyedüli angolul is tudó alkalmazottja fogadott minket. Egy apróbb hiba miatt viszont (elfelejtette felírni a számunkat) az internetet csak a következő napon tudtuk aktiválni. Annyira nem volt használható, hogy folyamatosan a szomszéd faluba kellett autókáznunk, ha normálisabb sebességre volt szükségünk. Itt persze nem Youtube videók letöltésére gondolok, sima e-mail küldés, kommunikáció a külvilággal....

Puzziteddu

Szicília legjobb wave spotját a "legenda" szerint nagyjából 25 éve fedezte fel Albino Burgio, a szomszédos Mazara del Valloban található ?Sea Store Sicily? szörfbolt tulajdonosa. Kis csapatunk keresztapja, Don Corsodoro még nem szörfös fiatalként is ismerte a helyet: a Puzziteddu szó jelentése a szicíliai dialektus szerint "kis kút", a helyi földművesek sokáig használták öntözésre is az itt fellelhető természetes forrást.

Sergio Tyrolt - lokál

A szikla

Kis csapatunk, templomok völgye

Mistral, Sirocco

A spot többféle szélírányban is működik, de a legjobb, ha az északnyugati Mistral fúj, ebben az esetben ugyanis ideális Side-off környezetben lehet kifelé lovagolni a hullámokon. Befelé a rámpák szemből jönnek, teljesen ideális bármilyen légi manőverre (jobb kéz az árbocnál). Nincs tumultus, nincs lokalizmus, nincsenek sziklák, nincs nagy bünti ha hibáztál, a hullámokat könnyű levadászni, és igen hosszúak, sokáig rajtuk tudsz maradni. A hullámok homokpadon törnek, egy hely van, ahol kövek bújnak a víz alatt, de azokat tengeri növények fedik vastagon, így szinte olyan, mintha párnára esnél, persze azért hosszabb szkeggel (de wave szörfözéshez minek az?) érdemes vigyázni! Ebben a szélirányban, ha több napos a front, a víz általában lehűl a korábbi napokhoz képest.

A Sirocco Délkeletről fúj. Ebben a szélirányban side-on környezetre számítsunk. Ez is ideális hullámlovaglásra, ilyenkor steuerboard irányban lehet ugrani (bal kéz elöl). A víz melegebb, és optimális esetben ilyenkor sem nehéz a bejutás.

Nekem az egy hét alatt végül egy nagyon komoly Mistralos naphoz volt szerencsém. Sokszor jöttek árboc magas rámpák, de a hullámok nem törtek vészesen meredeken, nem volt nagy büntetés. Az első hullámokon nagyon jól lehetett az ugrásokat gyakorolni, kifelé pedig tényleg szinte akármennyi cut-back - bottom turn combo belefért volna. Néha úgy éreztem, hogy ha így megy tovább, az Etnánál fogok kikötni, jó hosszú tackokat kellett visszamenni, hogy visszaszerezzem az "elpazarolt" magasságot. A 4.5 m2, 85L combo többnyire sok volt, de a "puha" wave vitorlámnak köszönhetően azért kezelhető. A következő napon gyengébb volt a szél, eggyel nagyobb deszkával, és nagyobb vitorlával lehetett gyakorolni a hullámlovaglást kifelé a "maradék" hullámokon. A harmadik szörfös napon már a Siroccot teszteltem, de az ideális szett a 6 m2-hez közeli vitorla, és a 100l deszka volt / lett volna.

Statisztika

A szicíliai túra tervezésekor fel voltam készültve arra, hogy a szélstatisztika nem lesz 100%-os. Ha csak a Mistralos, erős szeles, logo/mast high hullámos napot számítjuk, akkor is azt mondom, hogy bőven megérte. A vízen többször is csak azt mondogattam magamban hogy "WOOWW"..  Ez nem egy átlagos szörfözés volt..

Amit pedig Don Corsodorotol megtudtunk: nyáron inkább a termikus szél jellemző. Nagyobb vitorla, nagyobb deszka kell, a víz pedig szinte sima. A legmelegebb hónapokban nem jellemző a szél. Puzziteddu legjobban az őszi-téli és tavaszi hónapokban műküdik. Kár hogy a Ryanair csak a melegebb hónapokban repül errefelé, mi az utolsó gépekkel jártunk kint.

A szörfös infrastruktúráról annyit, hogy a Don centerében van szinte minden, amire itt szükség lehet de nem az ötcsillagos kategória. Vannak régebbi cuccok, a szlalomosok nem fognak itt cuccot találni, de van freeride, wave és freestyle felszerelés is. Az árak pedig alacsonyak, a főnök az időt mindig a vevő számára maximálisan kedvezően számolta.

Kaja-pia, mászás, programok

Szicíliába természetesen nem csak szörfözni mentünk. A két évvel korábbi túrán tanultakat már az első napon kamatoztattuk. Még az internet előtt (!) megvolt a 1,5 EUR / liter Shiraz bor-készlet, teletömtük magunkat pizzával, kipróbáltuk a helyi étterem finomságait, ahol lehetett ittunk egy cappuchinot, birra morettit, vagy ettünk egy fagyit. A kulinária terén most sem ért senkit sem csalódás.

Az egyik szélcsendes napon a mászóbajnok főwindspotter Harry Spotter elvitt sziklát mászni. Nem vagyok szakértő, de a San Vito Lo Capo mellet található mászóhely biztosan minden mászónak tetszene, ezt talán az is alátámasztja, hogy egy komplett "mászókemping" települt a sziklák alá. Gyönyörű formák, a szikláról gyönyörködhetsz a tengerben, és késő délutánig a nap sem éget rá a sziklára. Szerencsénkre mikor itt jártunk, végig felhős idő volt.

Egy másik szélcsendes napon megnéztük az Agrigento mellett található templomok völgyét, ahol hét dór stílusban épült görög templomot lehet megtekinteni egy helyen. A Puzziteddu házunktól ide vezető út is gyönyörű tájakon visz keresztül, komoly ingerenciát éreztünk arra, hogy nekiálljunk spontán kirándulni a gyönyörű hegyeken, dombokon. Szicília egyébként ebben az időszakban teljesen zöld volt, a megművelt területeken talán nem meglepő, de szinte csak olajfákat és szőlőt látni.

Jönnék még

Szicília két fontosabb spotját már ismerjük. Ha a wave szörfözés érdekel inkább, egyértelműen Puzziteddun a helyed, és lehetőleg tavaszra, vagy őszre tervezd az utazásod. Egy jó wave szörfözésért nem kell a föld másik felére utaznod. Egy rövidke repülés és már ott is vagy. Hookipa persze lehet hogy szélbiztosabb.

Ha freestyle környezetet keresel, netán kezdő szörfös vagy, a Lo Stagnone spot tükörsima vizét nehéz felülmúlni, ezen a helyen azonban számolni kell azzal, hogy a vízmélység néhol még egy 25 cm-s szkeggel is necces lehet és itt lehet hogy sok kájtos kell kerülgetned.

Ha a Ryanair nem csak a melegebb hónapokban repülne ide, folyamatosan nézném az előrejelzéseket, egy több napos frontra biztosan rámozdulnék.

Matto

Cimkék

Szicília     wave

Hozzászólások

Hozzászólok - +

Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.

24298
Írd ide az ellenörző számot: