Porsche Pest Speed - Gyurmó interjú


2007.05.20

Gyurmó új magyar sebességi csúcsot állított fel, amit utoljára 1998-ban követett el ugyan itt, a Petrochelli beachen… Ami szintén április 29. érdeme, hogy heten is átlépték az 50 km/h órás sebességet, amire eddig – versenyek alatt – nem nagyon volt példa. Ezzel persze még nem dőlt el a sebességi bajnokság sorsa, hiszen további két izgalmas sebességi verseny még hátra van az évben.

Magyarországon 2005-ben lett bajnoki kategória a sebességi versenyzés, amikor Koszti György Szörf Szövetségi elnök támogatásával elfogadta az elnökség a kezdeményezést, mely a magyarországi szél viszonyok közé adoptált Sebességi Magyar Bajnokság versenykiírása volt. Ennek a rövid lényege, hogy az ISA szabályoktól eltérően nem az 500 ill. 1000 méteren teljesített átlagsebességet értékelik (mivel technikailag is és állandó szélerőség vonatkozásában is ez gyakorlatilag itthon megvalósíthatatlan), hanem egy órás regisztrációs időszakokon belül elért legnagyobb pillanatnyi sebességet (vmax) mérik GPS-szel. Gyurmót kérdeztem a versenyről:

Hogyan értékeled az 59,3 km/h-s eredményedet?

Ha úgy nézem, hogy 1998-ban mentem 56-al, akkor nem egy óriási tovább lépés. Ha úgy, hogy Magyarországon még nem mentek ennél gyorsabban versenyen, akkor jó.

Mi a különbség szerinted a ’98-as 56 km/h-ás csúcsod, Glofák Olivér 2005-ös 56,6-os csúcsa, és mostani 59,3 km/h-ás csúcsod között?

’98-ban még a gárdonyi mólóról rendőrautóból lézerrel mérték a maximális sebességet egy pár száz méteren belüli szakaszon. A lézerrel egyébként akkor még nem tudtak tizedest mérni. Azon kívül 1998-ban csak egyesével lehetett menni. Ezért sok múlott a szerencsén, hogy pont a saját körében ki milyen szelet fog ki. Most már szabadon több órát próbálkozhatunk a vízen ott, ahol akarunk. Így sokkal reálisabb, viszont a lézer elvileg pontosabb. Ugyanakkor most a taktika többet számít, mint ahogy szerintem most is meg 2005-ben is ez döntött, meg persze a szerencse.

Mit kell taktikázni azon, hogy egyszerűen csak gyorsan menj?

Az egyik a felszerelés választás. Például 2005-ben talán 100 méterre volt tőlem Olivér, amikor a csúcsot futotta, de neki volt annyi esze, hogy nem sokkal előtte lecserélte a vitorláját egy nagyobbra, nekem meg nem, mert még mindig az erősödésben bíztam. Így ugyanabban a pöffben 8,6-al 56,6-ot ment, én meg 7,6-al 52,9-et. A magyarországi szelek miatt a deszka szélesség ugyanilyen fontos, akár freeride, slalom vagy formula.

Hol lehet a leggyorsabban menni? Itt mi a taktika?

Sokan a legerősebb szelet keresik a Velencei tavon, de szerintem a sima víz sokkal döntőbb. Annyira kellemetlen a tó hullámzása, hogy az sokkal többet lassít, mint amennyit egy valamivel erősebb szél gyorsít. Én úgy tapasztaltam, hogy akár 15-20 csomós szélben is gyorsabb tud lenni egy akár 80-100 cm széles deszka tükör vízen, mint egy keskenyebb szlalom deszka a szélnek megfelelő velencei hullámokon. Az egy más kérdés, hogy azonos hullám feltételek között tízegynéhány csomótól biztos, hogy gyorsabb egy szlalom vagy freeride deszka, mint egy formula.

Az elmúlt évekkel szemben nem F2-es deszkán talált téged az év első versenye. Mi a váltás oka?

Semmi különösebb kenyértörésre nem került sor. Nem voltak azonosak az elképzeléseink a folytatásról, ezért egy más, külföldi lehetőség mellett döntöttem. Ez semmit nem változtat azon, hogy sokat köszönhettem az elmúlt években az F2-nek. A viszonyunk egyébként – reményeim szerint – változatlanul jó!

Mik az ideális feltételek a legnagyobb sebesség elérésére a Velencei tavon?

Szerintem a legjobb az, ha nagyon pöffös a szél. 15-20 perces szélcsendekre jönnek rövid, erősödő ráfújások. Akkor a leállások idején mindig kisimul a víz és így a nagytisztáson is lehet tükör vízen menni. Ilyen szempontból pontosan amilyen most 29-én délutánig volt. Ilyenkor „pöff vadászat” keretében vagy sikerül kifogni egy 20 csomó fölötti lórúgást vagy nem. Most sikerült.

Ezt a sebességet formulával futottad meg. Ez is a taktika része volt?

Igen, csak nem így tervezetem. Délelőtt, akinek volt formulája azzal próbálkozott, mert elég reménytelennek tűnt az erősödés. Túl kockázatosnak tűnt szlalom deszkával várni a pöfföket. Én sem akartam lemaradni, mert a tavalyi tapasztalatok azt mutatták, hogy az év első versenyén legalább valami biztos eredményt érdemes összeszednem. Tavaly még azt sem sikerült, mert csak vártam, hogy majd úgyis lesz egy jó szeles szlalom nap, ami persze nem lett. Így még az 50 km/h-t sem érte el a leggyorsabb. Egyébként szlalom cuccal ugyanebben pöffben gond nélkül lehetett volna 60 fölött menni, formulával pedig csak azért ”élhettem túl”, mert menet közben, háromnegyedszélben, tükör vízen jött a legnagyobb nyomás és tökéletesen volt állítva a cucc erre a kondícióra.

Mi volt a két leggyorsabb felszerelés között a különbség?

Én 11,0-val mentem, Olivér 10,0-val. Az én deszkám 100cm széles volt, a Olié 75 cm – ha jól tudom. Ő F2-vel ment, én mással.

Szerinted mennyivel lehet menni a leggyorsabban formulával?

Fogalmam sincs. Hivatalosan szerintem még nem próbálták, de az F2 úgy hirdette a formuláját, hogy az 63 km/h-val tud menni. Két dolog biztos. Én még soha nem mentem ilyen gyorsan formulával és ezt az élményt nem is szeretném többször átélni formulával.

Miért?

50 fölött már nagyot lehet esni. Teljes kontrol nélkül 60 körül menni nem élvezetes. Mindez egy szlalom deszkán csak egészséges félelmet jelent, formulán borzasztó rossz, még ha csak néhány másodpercig is tartott csak.

Bár az 56,6-os eddigi csúcs és az új 59,3-as nem tűnik túl távolinak egymástól, mégis voltak ellenfeleid, akik a parton hitetlenkedve fogadták az eredményed. Te találkoztál ezzel?

Eljutott hozzám is néhány jóindulatú megközelítés, de mivel gerinc problémás emberekről van szó, sajnos csak másoktól hallottam vissza, így nem tudhattam meg szemtől-szembe, hogy mi a fő kétely. Szerencsére a gratulálók többen voltak. Lehet, ha F2-es deszkával érem el ezt az eredményt, és nem egy másik márkával, akkor osztatlanabb a siker;)))? Visszahallottam a verseny egyik szponzorától utólag, hogy probléma, hogy – másokhoz is hasonlóan – nem a helyszínen 1000 ft-ért bérelhető GPS-t használtam, hanem a sajátomat. Bár tavaly, tavaly előtt ez nem volt gond. Meg hogy én a Garmin Forerunner 305-öst használom, míg a legtöbben a 201-est. Ami akár a Gemela Gabinál, akár tavaly nálam szintén nem volt gond és persze az előírásoknak az is megfelel. Azt a poént, hogy motorcsónak segítségével csináltam volna, már tavaly előtt az Olivér eredményénél lelőtték. Nem bonyolult, mert a tavon nincs olyan motorcsónak amelyik ilyen gyorsan tudna menni. De nekem a sötétség csúcsa az a megfejtés volt az eredmény megkérdőjelezhetetlen valótlanságára, hogy a szörf nem is tud gyorsabban menni a szélnél, márpedig nem volt 60 km/h-s szél! Komoly eszmélése lehet az illetőnek, hogy szörffel simán lehet akár 50%-al nagyobb sebességgel is menni a szélsebességénél. Egyébként azért gondolom, hogy valós kételyek nem merültek fel, mert 4-5 órás lehetősége volt bárkinek a versenyigazgatónál hivatalos reklamálásra a helyszínen és persze én sem tűntem el a GPS ellenőrző regisztráció után. De senki nem jelzett problémát.

Ez a harmadik szezonja a Magyar Sebességi Bajnokságnak. Mennyire látod sikeresnek ezt az időszakot?

Amikor 2004-ben elmondtam az ötletet az elnökségnek és elkészítettem a versenykiírást, az egyik fő célom az volt, hogy még a korábbi kezdeményezésű szlalomnál is sikeresebben vonjon be a versenyzésbe eddig távol maradó embereket. Ez kevésbé sikerült, mint reméltem. Talán, ha olcsóbban lehetne bérelni a GPS-eket a versenyen, egyre többen kipróbálnák és vennének sajátot – mint ahogy én is tettem. De azt nagyon pozitívnak érzem, hogy a csapat mindig egyre nő és egyre többen veszik komolyan a nagyobb sebességért való küzdést. Óriási dolog, hogy akár tíz óra szörfismeret után ki lehet próbálni akár versenyen is a GPS-es sebességi versenyzést. Nagy motiváció lehet ez a szörfösöknek, vagy mint például Kerek Gabi harmadik helye is, ami tiszteletet parancsoló meglepetés.

Mik a további terveid erre az évre?

Szeretném a kisfiamat megtanítani rendesen búgócsigázni és bővíteni a szókincsét, ami jelenleg két szóból áll.

Mi az a kettő? Mondjuk spin és out?

Nem, a busz és Abi – a szomszéd kislány neve…

És a versenyzésben?

Amennyire a szabadidőm engedi Formula, Nyílt, Szlalom és Sebességi versenyeken tervezek indulni a bajnokságban és a Super Cup-ban. Remélem, hogy lesz még olyan sebességi verseny az évben, ahol jó szél lesz, és többen is 60 km/h fölött megyünk majd, mert az már egy komoly eredmény mi szintünkön. Versenyen kívül 3-4 ember már simán fölötte volt, többek között te is – ha jól tudom –de versenyen mindig több szerencse kell hozzá.


Cimkék

Pártos György     speed    

Hozzászólások

Hozzászólok - +

Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.








54424
Írd ide az ellenörző számot:

Kiemelt ajánlataink

Komplett wingfoil

569 000 - 889 000 Ft

950 000 - 1 043 000 Ft

Komplett wingfoil
Pat Love bukósisak

16 990 Ft

27 000 Ft

Pat Love bukósisak
Mystic Star 5/3 backzip

69 000 Ft

113 000 Ft

Mystic Star 5/3 backzip
Starboard Futura 2023

699 000 - 729 000 Ft

1 059 600 Ft

Starboard Futura 2023
Starboard Carve 2023

465 000 - 679 000 Ft

787 600 - 995 600 Ft

Starboard Carve 2023
Duotone E_Pace 2022

189 000 - 245 000 Ft

299 000 - 398 000 Ft

Duotone E_Pace 2022
ION Amaze Core 5/4

75 000 Ft

126 000 Ft

ION Amaze Core 5/4
Ascan Jibe

16 900 Ft

Ascan Jibe
Duotone S_Pace

228 000 - 265 000 Ft

353 000 - 411 000 Ft

Duotone S_Pace
Pat love impact vest

32 000 Ft

52 000 Ft

Pat love impact vest
Starboard Carve 2023

465 000 - 679 000 Ft

787 600 - 995 600 Ft

Starboard Carve 2023
ION Icon deréktrapéz

69 000 Ft

142 000 Ft

ION Icon deréktrapéz