Gyurmó új magyar
sebességi csúcsot állított fel, amit utoljára 1998-ban
követett el ugyan itt, a Petrochelli beachen… Ami szintén
április 29. érdeme, hogy heten is átlépték az 50 km/h órás
sebességet, amire eddig – versenyek alatt – nem nagyon volt
példa. Ezzel persze még nem dőlt el a sebességi bajnokság
sorsa, hiszen további két izgalmas sebességi verseny még hátra
van az évben.
Magyarországon 2005-ben lett bajnoki kategória a sebességi
versenyzés, amikor Koszti György Szörf Szövetségi elnök
támogatásával elfogadta az elnökség a kezdeményezést, mely a
magyarországi szél viszonyok közé adoptált Sebességi Magyar
Bajnokság versenykiírása volt. Ennek a rövid lényege, hogy az
ISA szabályoktól eltérően nem az 500 ill. 1000 méteren
teljesített átlagsebességet értékelik (mivel technikailag is
és állandó szélerőség vonatkozásában is ez gyakorlatilag
itthon megvalósíthatatlan), hanem egy órás regisztrációs
időszakokon belül elért legnagyobb pillanatnyi sebességet (vmax)
mérik GPS-szel. Gyurmót kérdeztem a versenyről:
Hogyan értékeled az 59,3 km/h-s eredményedet?
Ha úgy nézem, hogy 1998-ban mentem 56-al, akkor nem egy
óriási tovább lépés. Ha úgy, hogy Magyarországon még nem
mentek ennél gyorsabban versenyen, akkor jó.
Mi a különbség szerinted a ’98-as 56 km/h-ás csúcsod,
Glofák Olivér 2005-ös 56,6-os csúcsa, és mostani 59,3 km/h-ás
csúcsod között?
’98-ban még a gárdonyi mólóról rendőrautóból lézerrel mérték a
maximális sebességet egy pár száz méteren belüli szakaszon. A
lézerrel egyébként akkor még nem tudtak tizedest mérni. Azon
kívül 1998-ban csak egyesével lehetett menni. Ezért sok múlott
a szerencsén, hogy pont a saját körében ki milyen szelet fog
ki. Most már szabadon több órát próbálkozhatunk a vízen ott,
ahol akarunk. Így sokkal reálisabb, viszont a lézer elvileg
pontosabb. Ugyanakkor most a taktika többet számít, mint ahogy
szerintem most is meg 2005-ben is ez döntött, meg persze a
szerencse.
Mit kell taktikázni azon, hogy egyszerűen csak gyorsan
menj?
Az egyik a felszerelés választás. Például 2005-ben talán 100
méterre volt tőlem Olivér, amikor a csúcsot futotta, de neki
volt annyi esze, hogy nem sokkal előtte lecserélte a
vitorláját egy nagyobbra, nekem meg nem, mert még mindig az
erősödésben bíztam. Így ugyanabban a pöffben 8,6-al 56,6-ot
ment, én meg 7,6-al 52,9-et. A magyarországi szelek miatt a
deszka szélesség ugyanilyen fontos, akár freeride, slalom vagy
formula.
Hol lehet a leggyorsabban menni? Itt mi a taktika?
Sokan a legerősebb szelet keresik a Velencei tavon, de
szerintem a sima víz sokkal döntőbb. Annyira kellemetlen a tó
hullámzása, hogy az sokkal többet lassít, mint amennyit egy
valamivel erősebb szél gyorsít. Én úgy tapasztaltam, hogy akár
15-20 csomós szélben is gyorsabb tud lenni egy akár 80-100 cm
széles deszka tükör vízen, mint egy keskenyebb szlalom deszka
a szélnek megfelelő velencei hullámokon. Az egy más kérdés,
hogy azonos hullám feltételek között tízegynéhány csomótól
biztos, hogy gyorsabb egy szlalom vagy freeride deszka, mint
egy formula.
Az elmúlt évekkel szemben nem F2-es deszkán talált téged az
év első versenye. Mi a váltás oka?
Semmi különösebb kenyértörésre nem került sor. Nem voltak
azonosak az elképzeléseink a folytatásról, ezért egy más,
külföldi lehetőség mellett döntöttem. Ez semmit nem változtat
azon, hogy sokat köszönhettem az elmúlt években az F2-nek. A
viszonyunk egyébként – reményeim szerint – változatlanul jó!
Mik az ideális feltételek a legnagyobb sebesség elérésére a
Velencei tavon?
Szerintem a legjobb az, ha nagyon pöffös a szél. 15-20 perces
szélcsendekre jönnek rövid, erősödő ráfújások. Akkor a
leállások idején mindig kisimul a víz és így a nagytisztáson
is lehet tükör vízen menni. Ilyen szempontból pontosan amilyen
most 29-én délutánig volt. Ilyenkor „pöff vadászat” keretében
vagy sikerül kifogni egy 20 csomó fölötti lórúgást vagy nem.
Most sikerült.
Ezt a sebességet formulával futottad meg. Ez is a taktika
része volt?
Igen, csak nem így tervezetem. Délelőtt, akinek volt formulája
azzal próbálkozott, mert elég reménytelennek tűnt az erősödés.
Túl kockázatosnak tűnt szlalom deszkával várni a pöfföket. Én
sem akartam lemaradni, mert a tavalyi tapasztalatok azt
mutatták, hogy az év első versenyén legalább valami biztos
eredményt érdemes összeszednem. Tavaly még azt sem sikerült,
mert csak vártam, hogy majd úgyis lesz egy jó szeles szlalom
nap, ami persze nem lett. Így még az 50 km/h-t sem érte el a
leggyorsabb. Egyébként szlalom cuccal ugyanebben pöffben gond
nélkül lehetett volna 60 fölött menni, formulával pedig csak
azért ”élhettem túl”, mert menet közben, háromnegyedszélben,
tükör vízen jött a legnagyobb nyomás és tökéletesen volt
állítva a cucc erre a kondícióra.
Mi volt a két leggyorsabb felszerelés között a különbség?
Én 11,0-val mentem, Olivér 10,0-val. Az én deszkám 100cm
széles volt, a Olié 75 cm – ha jól tudom. Ő F2-vel ment, én
mással.
Szerinted mennyivel lehet menni a leggyorsabban formulával?
Fogalmam sincs. Hivatalosan szerintem még nem próbálták, de az
F2 úgy hirdette a formuláját, hogy az 63 km/h-val tud menni.
Két dolog biztos. Én még soha nem mentem ilyen gyorsan
formulával és ezt az élményt nem is szeretném többször átélni
formulával.
Miért?
50 fölött már nagyot lehet esni. Teljes kontrol nélkül 60
körül menni nem élvezetes. Mindez egy szlalom deszkán csak
egészséges félelmet jelent, formulán borzasztó rossz, még ha
csak néhány másodpercig is tartott csak.
Bár az 56,6-os eddigi csúcs és az új 59,3-as nem tűnik túl
távolinak egymástól, mégis voltak ellenfeleid, akik a parton
hitetlenkedve fogadták az eredményed. Te találkoztál ezzel?
Eljutott hozzám is néhány jóindulatú megközelítés, de mivel
gerinc problémás emberekről van szó, sajnos csak másoktól
hallottam vissza, így nem tudhattam meg szemtől-szembe, hogy
mi a fő kétely. Szerencsére a gratulálók többen voltak. Lehet,
ha F2-es deszkával érem el ezt az eredményt, és nem egy másik
márkával, akkor osztatlanabb a siker;)))? Visszahallottam a
verseny egyik szponzorától utólag, hogy probléma, hogy –
másokhoz is hasonlóan – nem a helyszínen 1000 ft-ért bérelhető
GPS-t használtam, hanem a sajátomat. Bár tavaly, tavaly előtt
ez nem volt gond. Meg hogy én a Garmin Forerunner 305-öst
használom, míg a legtöbben a 201-est. Ami akár a Gemela
Gabinál, akár tavaly nálam szintén nem volt gond és persze az
előírásoknak az is megfelel. Azt a poént, hogy motorcsónak
segítségével csináltam volna, már tavaly előtt az Olivér
eredményénél lelőtték. Nem bonyolult, mert a tavon nincs olyan
motorcsónak amelyik ilyen gyorsan tudna menni. De nekem a
sötétség csúcsa az a megfejtés volt az eredmény
megkérdőjelezhetetlen valótlanságára, hogy a szörf nem is tud
gyorsabban menni a szélnél, márpedig nem volt 60 km/h-s szél!
Komoly eszmélése lehet az illetőnek, hogy szörffel simán lehet
akár 50%-al nagyobb sebességgel is menni a szélsebességénél.
Egyébként azért gondolom, hogy valós kételyek nem merültek
fel, mert 4-5 órás lehetősége volt bárkinek a
versenyigazgatónál hivatalos reklamálásra a helyszínen és
persze én sem tűntem el a GPS ellenőrző regisztráció után. De
senki nem jelzett problémát.
Ez a harmadik szezonja a Magyar Sebességi Bajnokságnak.
Mennyire látod sikeresnek ezt az időszakot?
Amikor 2004-ben elmondtam az ötletet az elnökségnek és
elkészítettem a versenykiírást, az egyik fő célom az volt,
hogy még a korábbi kezdeményezésű szlalomnál is sikeresebben
vonjon be a versenyzésbe eddig távol maradó embereket. Ez
kevésbé sikerült, mint reméltem. Talán, ha olcsóbban lehetne
bérelni a GPS-eket a versenyen, egyre többen kipróbálnák és
vennének sajátot – mint ahogy én is tettem. De azt nagyon
pozitívnak érzem, hogy a csapat mindig egyre nő és egyre
többen veszik komolyan a nagyobb sebességért való küzdést.
Óriási dolog, hogy akár tíz óra szörfismeret után ki lehet
próbálni akár versenyen is a GPS-es sebességi versenyzést.
Nagy motiváció lehet ez a szörfösöknek, vagy mint például
Kerek Gabi harmadik helye is, ami tiszteletet parancsoló
meglepetés.
Mik a további terveid erre az évre?
Szeretném a kisfiamat megtanítani rendesen búgócsigázni és
bővíteni a szókincsét, ami jelenleg két szóból áll.
Mi az a kettő? Mondjuk spin és out?
Nem, a busz és Abi – a szomszéd kislány neve…
És a versenyzésben?
Amennyire a szabadidőm engedi Formula, Nyílt, Szlalom és
Sebességi versenyeken tervezek indulni a bajnokságban és a
Super Cup-ban. Remélem, hogy lesz még olyan sebességi verseny
az évben, ahol jó szél lesz, és többen is 60 km/h fölött
megyünk majd, mert az már egy komoly eredmény mi szintünkön.
Versenyen kívül 3-4 ember már simán fölötte volt, többek
között te is – ha jól tudom –de versenyen mindig több
szerencse kell hozzá.
Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.
Sikeresen hozzáadtuk a terméket a kosaradhoz!
Hibás email vagy hibás jelszó!
Feldolgozás folyamatban...