Cikkek


Manőverek: Flaka

2011.05.11

Flaka by Horányi-Névy András

A szörfös trükk-arzenál egyik legfaramucibb és mégis legegyszerűbb ugrása a flaka. Bár nehézségre nem a legkönnyebbek közé tartozik, hiszen egy frontloop példának okáért kevesebb gyakorlással elsajátítható, mégis, ha már egyszer megtanultuk, az egyik leghálásabb és leglazábban ugorható trükk. Ráadásul sokféle körülmények közt, kis szélben, nagy szélben, sima vízen vagy nagy hullámok közt is sikerülhet, és számtalan variációja van, amik az alapmanőver után már könnyedén elsajátíthatók, mint az egykezes, a nullakezes, a dupla-flaka, a vitorlaváltással kombinált flaka diablo és stílusosabb variánsa, a cana brava, vagy akár a teljesen levegőben kiforgott airflaka. A sort még hosszan folytathatnánk, de nézzük inkább magát a trükköt.

Alapvetően bárki belefoghat a tanulásba, aki az alapokkal tisztában van, tud siklani, trapézolni, fordulni, ugrani, és van némi gyakorlata freestyle trükkök tanulásában (pl. volcan, spock, loop).

1. Rákészülés

Gyorsíts fel, ejtsd le a szörföt enyhe háromnegyedszélbe, és kapcsolj turbó fokozatra (1. kép). Sikláshatárról tuti nem fog összejönni az átfordulás. Nézd ki a megfelelő helyet, ami lehet hullámhát, kis törés a vízen, vagy akár egy teljesen sima rész. Az elején érdemes azért valamiről elugrani. Ha kinézted, ahol elugrasz, magad előtt jó 10-12 méterre, akaszd ki a trapézt, vidd előre (első lábra!) és a deszka fölé a testsúlyod, és kezdj el egy kis ívet húzni hátszél felé, mintha egy fordulót indítanál el. Közben a vitorlát vidd kissé hátra és magad mellé (2. kép). Az íven semmiképp ne menj el hátszélig, raum közepéig bőven elég. A kezekkel fogj hátrébb kicsit a bumon, és lép bele a lábtartókba, amennyire csak tudsz. A tempó még mindíg maximális, és megérkezel a kiszemelt hullámra...

2. Elugrás, forgás

Ahogy elérted a kiszemelt hullámot (3. kép):
a: el kell ugranod - azaz nyújtani a hátsó lábad, illetve húzni felfelé a bumot, hogy a deszka orra minél jobban kiemelkedjen.

b: a vitorlát a ferdén hátul lévő helyzetből dinamikusan el kell tolni ferdén a deszka orra és a luvoldal felé, kb. 45 fokos szögben a deszkára. A hátsó kéz semmiképp ne nyomjon a vitorlába, mint a push tacknél, hanem csak követi az első kéz nyújtását, és megérkezik valahova a füled mellé. Mindenképp nagy úton menjen előre a vitorla, teljesen nyújtsd ki az első kezed, ez a mozdulat indítja el ugyanis a forgást.

c: a felsőtestednek ferdén, csípőből be kell hajolnia előre, egészen az árboctalp fölé, így válik lehetővé a hátrasiklás, és nem lesz az elugrás után hátas esés a próbálkozásból. Ha hátradőlsz, mint egy normál ugrásnál, nem fog sikerülni.

Amint a levegőben vagy, és elrepültél a hullámról (4. kép):

Fel kell húznod a hátsó lábad, miközben csípőből továbbra is előredőlsz, és a vitorlát előre/oldalra nyújtva tartod, hogy a deszka orra beleérjen a vízbe, és fogásközéppontot képezve felgyorsítsa a pörgést, amit a vitorla-előretolással elindítottál.

3. Landolás, hátrasiklás

Ha minden jól megy, hátrafelé érkezel vissza a vízre, azaz a deszka vége fog előremutatni. Tartsd továbbra is meg a vitorla pozíciót, a hátsó kéz hajlított, valahol a fejed mellett, az első nyújtva tartja szél felé a vitorlát. A felsőtesttel továbbra is dőlj előre a deszka orra felé, hogy hátrasiklás közben ne veszítsd el a sebességed, hasznos lehet, ha kissé behajlítod az első lábad, és arra helyezed az összes testsúlyt (5. kép). A levegőben behúzott hátsó lábat nyújtsd mindenképp vissza, hogy ideális helyzetben tartsd fenn a pörgést.

Ha jól indítottad el az ugrást, van sebességed, és eleget forogtál a levegőben, a hátrasikló deszka magától tovább fog pörögni, vissza az eredeti menetirány felé. Neked az egyetlen dolgod, hogy kivárd az előredőlt testhelyzetben, neutrális vitorlapozícióval ezt a pörgést, hogy magától végbemenjen. Tartsd végig hajlítva a hátsó kezed (6. kép)!

4. Befejezés

Amint kiforogtad majdnem a teljes 360 fokot, fogd be újra a te oldaladon a szelet (de várd ki, míg legalább 270 fokot forog a cucc alattad), nyújtsd a bumkezed, és vidd kissé hátrébb a testsúlyod (7. kép). Ha elég gyors voltál a pörgés alatt, még mindíg siklásban vagy, bár a tanulás elején bőven jó, ha csak befejezed a 360 fokos forgást.

A kezdeteknél valószínűleg a felugrás utáni 180 fokos forgás okozza majd a legtöbb gondot. Figyelj oda a csípőből előredőlésre és a dinamikus, robbanékony vitorla-előretolásra, és működni fog a dolog!

Sok sikert!

Horányi-Névy András


ONeill Reactor

Cimkék

Hozzászólások

Hozzászólok - +

Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.








35526
Írd ide az ellenörző számot:

Kiemelt ajánlataink

RRD Perfo

Régi ár: 45 000 Ft

Ár: 28 500 Ft

RRD Perfo
Tiki Streamline

Régi ár: 11 000 Ft

Ár: 7 990 Ft

Tiki Streamline
K4 Fang

Ár: 21 000 Ft - 23 000 Ft

K4 Fang
O′Neill neo felső

Ár: 21 990 Ft

O′Neill neo felső
Ascan SUP kocsi

Ár: 22 500 Ft

Ascan SUP kocsi
Clip harness trapézkötél

Régi ár: 9 390 Ft

Ár: 7 900 Ft

Clip harness trapézkötél
Kulcstartó lakat

Ár: 9 990 Ft

Kulcstartó lakat
Aeron V-Grip 26

Régi ár: 77 500 Ft

Ár: 49 900 Ft

Aeron V-Grip 26
RRD Firestorm V4 wood

Régi ár: 641 000 Ft

Ár: 329 000 Ft

RRD Firestorm V4 wood
RRD dupla boardbag

Régi ár: 69 000 Ft - 99 000 Ft

Ár: 33 000 Ft - 55 000 Ft

RRD dupla boardbag
RRD Fire MKIV

Régi ár: 249 000 Ft - 259 000 Ft

Ár: 125 000 Ft - 129 000 Ft

RRD Fire MKIV
RRD deréktrapéz

Régi ár: 59 000 Ft

Ár: 26 000 Ft - 34 000 Ft

RRD deréktrapéz
Ezüst szkeg medál

Ár: 5 990 Ft

Ezüst szkeg medál
Vitorla lehúzó

Ár: 16 000 Ft

Vitorla lehúzó
RRD Celsius Pro

Régi ár: 135 000 Ft

Ár: 42 000 Ft

RRD Celsius Pro
NP Pro hood

Régi ár: 15 000 Ft

Ár: 11 900 Ft

NP Pro hood