![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
A ponch nem mai manõver,
mégis, látványossága miatt ma is az egyik
legtöbbet látott trükk különbözõ versenyeken.
Feltalálója, Kevin Ponichtera, a Hawaii-i
lokál waverider úgy gondolta, hogy a goiter
nevû, cseppet sem egyszerû wave ugrást
átülteti sima vízre. Próbálkozásai sikerrel
jártak, így beírta becenevét a
szörf-történelemkönyvekbe. A ponch egy
viszonylag kicsavart, de nem túl komplex
ugrás, ezért akik elsõre nehéznek találják a
manõvert a kitekert testhelyzet miatt, nagyon
kellemesen fognak csalódni, mikor elkezdik
gyakorolni, és jön a sikerélmény. A többi,
sliding freestyle manõverhez (switch chachoo,
stb.) képest egy relatíve könnyû manõverrõl
beszélünk tehát, amit bárki megtanulhat, aki
a trükkök, ugrások alapjait már elsajátította
(volcan, esetleg flaka).
A manõvernek elõgyakorlatai nem nagyon
vannak, mivel pont az elindítástól függ a
próbálkozás sikere. Ezért aki eldönti, hogy õ
márpedig ponchot fog gyakorolni, az készüljön
fel rá, hogy be kell vállalni, sokszor lesz
vizes, szorul be a papucsokba, és repül ki
néha a lábtartókból, rá a deszkára. A
kedvcsináló rávezetés után lássuk tehát a
manõvert :)…
A megfelelõ felszerelés valahol 4.5-5.5
körüli vitorlaméretnél, és 90-110 literes
freestyle-wave /freestyle deszkánál van. Ha
túl nagy a vitorla, kicsi a szél, nehézkes a
pörgés, és általában hullám sincs túl jó. Ha
a vitorla túl kicsi, azaz nagyon sok a szél,
illetve túl vagyunk vitorlázva, nehéz
kontrollálni az erõket, nagyobbat lehet esni
a tanulási fázisban, ami fáj. A túl nagy
deszka nem elég fordulékony és kompakt, a túl
kicsi pedig a landolást teszi nehézkessé
simább, és chopos vízen, mivel elsüllyed. A
vízfelület lehetõleg ne legyen teljesen sima,
egy balatoni méretesebb hullámhát megteszi,
de legjobb, ha egy szembõl jövõ kis hullámot
tudunk elkapni hátszélben, ami viszonylag
ritka. A hullám azért ne legyen nagyobb fél
méternél, és annál jobb, minél meredekebb,
hegyesebb.
1. Rákészülés
A ponch-hoz a teljes sebességû siklás
elengedhetetlen. Ne csavarjon a vitorla, de
legyen benne bõven erõ. A félszeles irányból
ejtsük meg a szörföt háromnegyedszélbe, hogy
extra sebességet nyerjünk. Mikor látjuk a
kiszemelt hullámot magunk elõtt, a leeoldalon,
kezdjünk el egy közepes ívû jibe-ot, mindkét
papucsban. A vitorlából vegyük ki az erõt, és
döntsük kissé az ív belseje felé, hogy legyen
honnan kipörgetnünk a felugráskor. A deszkát
terheljük viszonylag elöl, hogy megõrizzük a
sebességet. (1. kép)
A hullámra érkezve már hátszélben kell
lennünk, ezért próbáljuk úgy idõzíteni a
ráfordulást és a kanyar ívét, hogy hátszélig
jussunk el, mire megérkezünk a rámpára. Ha
csak egy tompa raum-ig jutunk el, a víz felé
ledobott vitorlában túl sok erõ lesz a
túloldalról, és a landoláskor sem fog jó
szögben állni a szélhez képest. Tehát
hátszélben megérkezünk a hullámra, jöhet a
felugrás. (2. kép)
2. Felugrás
Ahogy a deszka orra eléri a hullámot,
megkezdjük a kiugrást. A testsúly kissé
hátraesik, mint egy normál ugrásnál, és a
hátsó lábat terheljük, hogy a deszka orra
meredeken fölfelé mutasson. Emellett azonban
ami a legfontosabb, hogy felugrás közben
indul a vitorlamozgás. Ehhez az eddig kissé
ív belseje felé döntött vitorlát a deszka
fölött (magunk elõtt) elhúzva ferdén a volt
luvoldalra és hátra dobjuk. A legkönnyebb, ha
úgy képzeljük el a vitorlamozgást, mintha az
árbocot ferdén magunk mögé akaránk belecsapni
a vízbe. Mindenképp radikális, és gyors
mozdulatról van szó, szinte belevágjuk
félkörben a vitorlát a vízbe, miközben a
hátraejtett testsúly miatt a deszka elrepül a
hullámról. A felsõtest a vitorlával együtt
kifordul, majd a lenyomott vitorla fölé
kerül, a kezek kissé hajlítottak, hogy a
vitorla kisebb sugarú félkörön gyorsabban
mozoghasson eleinte. A tekintetünk nézzen
ferdén hátra, szél felé, hogy vezesse a
forgásirányt. (3-4. kép)
3. Airtime
A levegõben az eddig kissé hajlított kezeket
nyújtsuk ki, különösen a bumkezet, hogy a
felsõtestünk távolabb kerüljön a vitorlától,
lehetõvé téve ezáltal a landoláskor a vitorla
kiemelését. A lábak a „vitorla fölött
átrepülõ” helyzetben kissé hajlítottak, hogy
gyorsabb legyen a forgás, landolás elõtt
azonban kinyújtjuk õket, hogy a leérkezéskor
térdbõl tompíthassuk a becsapódás erejét.
(5-6-7. kép).
4. Landolás
Ha elég gyors és dinamikus volt a
vitorlamozgás indítása a felugráskor,
valamint a levegõben is jókor voltunk jó
helyen, a landolás közben a vitorla a
vízszintes helyzetbõl kissé már visszafordul
függõleges felé, a deszka pedig alánk kerül.
Amíg nem elég gyors a pörgés, jellemzõen a
vitorlára esünk, egy fekvõtámasz-szerû
helyzetben. Próbáljuk gyorsan és jó helyre
(le a víz felé!) dobni a vitorlát, és
hátraejteni a testsúlyt a megfelelõ
ugrásmagassághoz. A korrekt landoláshoz a
becsapódáskor hajlítsuk térdeinket (bár ezt
maguktól is megteszik, különösen nagyobb
magasságokból), a vitorlát pedig húzzuk a
ferdén hátsó, víz fölötti helyzetbõl elõre, a
deszka orra felé, és fölfelé – különösen a
árbockézzel (8-9. kép közti különbség!). Így a
vitorla is visszaáll az ideális helyzetbe, és
ha mi is a deszka fölött maradtunk, akkor már
csak be kell fogni ismét a szelet a
vitorlába, és tovaszörfözhetünk (8-9-10.
kép). Örömünket palástoljuk, vérhideg
profizmussal akár még bosszankodhatunk is a
szörföstársak felé, hogy miért nem sikerült
továbbsiklani :)).
A tanulási folyamat:
Eleinte valószínûleg nem fogunk tökéletes
ponchokat ugrani, jellemzõen a vitorla
ledobásig, fölé kerülésig jutunk el. Ekkor
érdemes arra figyelni, hogy a hullámra
hátszélben érkezzünk, ejtsük hátra a
testsúlyt (a flakával ellentétben itt nem
marad elöl!!!), és a vitorlát dobjuk le a
vízre oldalra és hátra, félkörben,
radikálisan. Nem csak a víz felé, bele a
vízbe :)!
Ha már átkerülünk a túloldalra, és a deszka
is a lábunkon marad (lépjünk a papucsokba
mélyen, szorosan), csak a vitorla marad a
vízen, már csak az ugrásmagasságon és a
pörgés sebességén kell tuningolni, és meglesz
a ponch.
Jó gyakorlást, sok sikert:
Andris
Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.
Sikeresen hozzáadtuk a terméket a kosaradhoz!
Hibás email vagy hibás jelszó!
Feldolgozás folyamatban...