Cikkek


M8 windfoiling - a magyar szörfvitorla manufaktúra

2019.04.02

Hazánkban már több helyen is gyártanak minőségi custom deszkákat. De gondoltad volna, hogy egy fűzfői műhelyben profi custom-windsurf vitorla gyártás van kialakulóban? Marton Balázs az 1D Sails márkanévvel még csak három éve gyárt vitorlákat, mégis több kategóriában már VB címmel is büszkélkedhet!

- Hogy jutottál el oda, hogy egy fűzfői műhelyben camberes szörfvitorlákat gyárts?

Mivel anno szörföztem (mistral, stb), mindig itt volt a levegőben ez a vonal is, már akkor is pimpeltem a vitorláimat. Amikor megnyílt a műhelyünk, volt egy SailsLab néven futó márkánk, vitorlaanyagból csináltunk mindenféle kiegészítőket. Ekkor haverkodtam össze Jason Diffin-nel, a Goya tervezőjével, aki nagy fanja volt a termékeknek, segített az első lépésekben. Akkor egy 5.7-es SL ADD névre hallgató vitorlát csináltam, semmi extra, egy egyszerű freeride vitorla volt.
Aztán 2015ben elkezdtük a saját márkanév alatt (1D - One Design Sails) gyártani a katamarán vitorlákat, és kicsit háttérbe szorult a szörf. Ahogy jöttek az eredmények (5 VB és 4 EB cím, számtalan egyéb dobogós hely), egyre többen kerestek meg, hogy kéne egy szörf vitorlát is csinálni, leginkább foilozáshoz. Motivált az is, hogy nem láttam olyat, aki olyan módszerrel gyártott volna vitorlát, és olyat, amilyen az én elképzelésem volt. Aztán végiggondolva, ha tudunk csinálni "világverő" katamarán vitorlákat foiling és non-foiling kageróriákban is, akkor miért ne? Ehhez hozzá jött, hogy elkezdtem újra ezt a sportot és akkor már miért ne a sajátot használjam. Így született meg az M8 Windfoiling.



- Van ezzel kapcsolatban valami célkitűzésed? Megéri vitorlát gyártani? Vagy ez csak egy hobbi marad?

Hobbinak indult. Aztán ahogy jöttek a visszajelzések, egyre inkább lép előre prioritásban, bár a katamarán vitorla a fő project. Alapjában olyan ember vagyok, akit az mozgat, hogy valami újat kitaláljon, valamit megreformáljon. Ez már sikerült F16 és F18 osztályokban, itt is az a cél, hogy valami baromi gyorsat és jót csináljak.
Egyenlőre azt látom, hogy nem lehet versenyezni a távolkeleti árakkal, de valójában ez nem is cél. Ha jó a cucc és előnyöd van miatta a többiekkel szemben, akkor az ár az lényegtelen :) Az idei Formula Foiling VB-t tűztük ki célul, ott egy dobogó jó lenne, de sok munka van még addig.

- Ezek szerint a foil vitorla készítés a specialitásod. Miért pont ezt a szegmenst választottad? Más stílusú vitorlákat is gyártasz?

Egyik oldalról a "normál" szörfvitorla piac tele van 100+1 márkával, jobbnál jobbal, ahova nehéz és talán értelmetlen is bekerülni. A foil vitorlákból viszonylag kevés van, mármint ami a verseny szektort illeti. Másik oldalról vitorlásoknál elég sokat dolgozunk foilos hajókkal, erre van egy külön kialakított tervező programunk is. A harmadik oldalról pedig megfertőzött engem is ez az ág, és akkor miért ne? Gyártunk freeride vitorlát is, de az csak egy mellék ág.



- Hol, ki, és hogy ment már a vitorláiddal?

Ehhez fontos tudni, hogy erősen a tesztelési időszakban vagyunk, nagyon sok helyen teszteltünk már és és még fogjuk is, amíg olyan nem lesz, amilyet szeretnék. Vannak, aki más márkáktól "átjöttek" egy-két line-up erejéig, ezért a nevük nem publikus, de a fő tesztembereink a lengyel RSx és Formula csapatból vannak, Jarek ?Jerry? Miarczynski a testvére Przemek ?Pont? Miarczynski, valamint a spanyol Juan Vieito Cobián. Utánpótlás szektorból pedig Gaspard Carfantan. Ők mind elég jól mennek FW-ben, Gaspard Pont 3. lett tavaly a Formula Foiling EB-n. De most készül egy vitorla Aaron McIntoshnak is.
 
- Jól gondolom, hogy egy camberes windsurf vitorla tervezése és gyártása az egyik legnehezebb feladat, ha valaki vitorla-gyártásba kezd?

Igen. Nem csak a gyártás és az alkatrészek miatt. Egy vitorla tervezésekor, miután megvan az áhitott forma egy (illetve sok-sok) CFD (computer fluid dinamics / áramlástani elemzés) szimuláció után, át kell ültetni a gyakorlatba. Nem ugyanaz a két forma, amit a szimulációban tesztelünk és ami a tervező programba kerül. A vitorla végső formájával kell passzolnia a szimulált formának. Ez a folyamat nem újdonság, minden vitorla típusnál végigjárjuk ezt az utat, és bár ez az, ami a legtöbb fejtörést okozza, de ettől szép az egész.

- Köszönjük a bemutatkozó interjút. Nemsokára konkrétabb kérdésekkel készülünk a vitorlatervezéssel, teszteléssel, gyártással kapcsolatban.
(Addig is aki teheti, vegye elő újra a fizika tankönyveit :)

További fotók a galériában >>


ReSailCle

Cimkék

Foil    

Hozzászólások

Hozzászólok - +

Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.








16490
Írd ide az ellenörző számot:

Kiemelt ajánlataink

RRD Perfo

28 500 Ft

45 000 Ft

Severne Air

49 000 Ft

59 000 Ft

K4 Fang

21 000 - 23 000 Ft

F2 Fresh

129 000 Ft

209 000 Ft

RRD Grado back zip 5/3

39 000 Ft

108 800 Ft

Aeron V-Grip 26

49 900 Ft

77 500 Ft

Ascan Jibe

10 690 Ft

RRD dupla boardbag

33 000 - 55 000 Ft

69 000 - 99 000 Ft

Tiki Streamline

7 990 Ft

11 000 Ft

RRD Fireride

295 000 - 459 000 Ft

519 000 - 779 000 Ft

RRD The stark v3

29 000 Ft

44 000 Ft

CAAS C75 RDM

74 000 - 105 000 Ft

74 000 - 105 000 Ft

Madness poncsó

10 900 Ft

13 000 Ft