Kenese-Keszthely-Kenese a jégen. Már megvolt!


2011.01.11

Képek a túráról

Lui a jégen

Az utóbbi időben a médiában sokat lehetett hallani átcsúszás-tervekről, Kenese-Keszthely rekordkísérletekről, melyek eddig példa nélkül állnak Magyarországon. Bár hivatalos jégszörfös rekordkísérletről én sem tudok, az biztos, hogy átkelés szinte minden szezonban történt, ráadásul a Kenese-Keszthely-Kenese útvonalon is végigszörfözött már a fűzfői jégszörfös csapat 2005-ben. A spontán átkelésekről, hosszabb jeges túrákról Tuli Lajossal (aka Speedy Luival) beszélgettünk.

2005. január 18-án csúsztatok át Keneséről Keszthelyre. Mennyi idő alatt sikerült megtenni az utat?

2005. február 18-án reggel 9 körül már fújt a szél, ezért összeszedelődzködtünk és lementünk a jégre. Párat csúszkáltunk, majd megbeszéltük, hogy elindulunk. 11ó 30 és 45 között indultunk, 3 körül értünk Keszthelyre, és Ferenc 6 után ért elsőnek vissza Fűzfőre.

Milyen volt a szél, és milyen volt a jég?

Meglehetősen régóta volt jég, kb. 20-25 centi vastag volt, hóesés után visszajavult felületű, a Badacsony környékén ritkásan hóbuckákkal. Tihanyig csak egy keskeny, jól járható rianás volt Csopak magasságában, a tihanyi csőben a déli oldal közelében elvékonyodás és pár nagyobb lyuk, az egyikbe visszafelé Bandi bele is csúszott, de kimászott, kesztyűt cserélt és mentünk tovább. Keszthely előtt volt még pár szélesebb rianás.

Viszonylag ritkán adatik meg az, hogy egyszerre jó minőségű jég is legyen az egész Balaton területén, és még a szél is fújjon mindenhol. Ti mióta terveztétek az átszörfözést?

Vagy 15 éve emlegettük, hogy jó lenne egyszer Keszthelyig eljégszörfözni, de 2005-ben adatott meg, hogy jó jég, jó szél és időnk is legyen a terv megvalósításához.

Volt már olyan, hogy előzetes készülődés nélkül, spontán megtettetek egy hosszabb távot?

Igazából ez a túra is előzetes készülődés nélkül zajlott le, annyira, hogy Hodács Lajos is szívesen eljött volna, de mire leért a jégre, mi már Almádinál jártunk. Egyébként sokszor előfordult, hogy a keleti medencében spontán nagyobb távokat tettünk meg, Siófokig vagy Tihanyig jégszörföztünk.

Van kidolgozott terv arra, ha esetleg a jég beszakadna? Van már ebben tapasztalatotok?

Nincs részletesen kidolgozott tervünk arra, ha valaki beszakad. Inkább megpróbálunk felkészülni: van mindenkinél kimászó-szerszám*, kötél, pótpulóver, én a mobilomat is vízálló tokba tettem mindig a jégen. A tapasztalat az, hogy a kimászóval tényleg sokkal gyorsabban ki lehet jutni, illetve gyorsabban el tudod magad törni a vastagabb jégrétegig. Ezen kívül figyelni kell mindig, ha valami gyanús, meg kell állni, körülnézni.

Kik voltak a résztvevők? Nem húzódott nagyon szét a mezőny?

A résztvevők: Kucséber Feri, Vas András, az azóta sajnos fiatalon a felhőkbe költözött Gyömrei Misi, és én. Igazából eléggé széthúzódott a mezőny. Ötös körüli vitorlákkal voltunk, de persze különböző típusokkal, és eltérő tudásszinttel. Odafelé sokszor megvártuk egymást, fényképeztünk, örültünk. Visszafelé nagyon szétszóródtunk. Leálló volt a szél, egyre pöffösebb lett. Ferenc ért vissza elsőnek, 6 körül, később Vas Bandi már sötétben, hét után. Misi kiment valahol, talán Csopak után. Én Alsóőrsre mentem ki, mert nem akartam vállalni a sötétben való lassú szörfözést a jég közepén.

Ezt az útvonalat úgy hallottam nem csak jégszörffel tettétek meg. Tudsz erről is egy pár szót mondani?

Jó előtanulmány volt ehhez a túrához, hogy - ha jól emlékszem 2001-ben, de az biztos, hogy január 2-án, - egy kisebb csapattal végigkoriztunk Fűzfőtől Keszthelyig. Szerencsére gyenge szél fújt, a jég 12-15 centi vastag volt. Tükör jég volt nagy területen, Tihanynál is gond nélkül átkeltünk, Révfülöpnél viszont több négyzetkilométer nyílt víz fogadott, ezért letértünk a déli part közelébe, ott tudtuk folytatni az utunkat, Györök után is sok rianás, lyuk és vízes felület volt. Reggel 8-tól délután háromig tartott az út és nagyon jól esett a barátom által hozott meleg újévi lencseleves. Ezt a próbálkozást előző nap leszerveztük, mert tudtuk, hogy korán kell indulni. Egyszer pár évvel később próbálkoztunk még, de az ellenszél lelassított minket és a Szigligeti-öbölből visszafordultuk, Badacsonyból buszoztunk haza.

Ha újra megerősödik a jég a Balatonon, van rá esély, hogy valamelyik utat megismétlitek még idén?

Reméljük, hogy a télen még sokáig lesz jég és próbálkozhatunk hosszabb túrákkal. Mostanában arról álmodozunk, hogy milyen jó lenne körbekorizni a Balatont: Siófoknak elindulni, Keszthely környékén aludni, majd másnap az északi part mentén visszakorizni.

*kimászó-szerszám: képzelj el egy csavarhúzót, melynek nyeléből egy leköszörült csavar áll ki. Ebből 2 db-ra van szükség, mindkét kézbe kell 1-1. A két kimászót össze szokták kötni egy vékony kötéllel. Ha beszakadnál, csak szúrd bele a jégbe és máris tudsz mibe kapaszkodni.


ONeill Reactor

Cimkék

jégszörf    

Hozzászólások

Hozzászólok - +

Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.








83960
Írd ide az ellenörző számot:

Kiemelt ajánlataink

ION Wetshirt L/S

14 900 - 15 900 Ft

23 500 Ft

ION Wetshirt L/S
Pat Love bukósisak

16 990 Ft

27 000 Ft

Pat Love bukósisak
ION Neo Top 0.5 S/S

25 000 Ft

39 000 Ft

 ION Neo Top 0.5 S/S
ION Element 4/3

49 900 Ft

92 000 Ft

ION Element 4/3
Starboard Carve 2023

399 000 - 679 000 Ft

787 600 - 995 600 Ft

Starboard Carve 2023
Fanatic Blast 2023

359 000 - 539 000 Ft

730 000 - 994 000 Ft

Fanatic Blast 2023
Duotone E_Pace 2022/2023

189 000 - 245 000 Ft

299 000 - 398 000 Ft

Duotone E_Pace 2022/2023
ION Amaze Core 5/4

69 000 Ft

126 000 Ft

ION Amaze Core 5/4
Ascan Jibe

16 900 Ft

Ascan Jibe
Duotone S_Pace

228 000 - 265 000 Ft

353 000 - 411 000 Ft

Duotone S_Pace
Pat love impact vest

32 000 Ft

52 000 Ft

Pat love impact vest
Starboard Carve 2023

399 000 - 679 000 Ft

787 600 - 995 600 Ft

Starboard Carve 2023