![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Megszállottabb szörfösök körében különböző
információk keringenek arról, hogy az év egyes szakaszaiban a
föld bizonyos pontjain hol, milyen szelek fújnak.
Pár éve lehetett először Brazíliáról olyanokat hallani, hogy
ott valahol a keleti parton biztos szeles helyek vannak.
Ennek egy kicsit jobban utána jártunk és találtunk egy olyan
lehetőséget, amelyre azt mondtuk, hogy ezt kipróbáljuk.
Lukács László barátommal közösen a 2005 október 28-i indulás
mellett döntöttünk. A repülőgép a Bécs melletti repülőtérről
délelőtt indult, az első megállóhely Lisszabon volt. Onnét pár
órás várakozás után szálltunk fel a TAP Portugál légitársaság
gépére amelynek célállomása Fortaleza, ahová közel 7 órás
repülőút után szálltunk le.
Az időeltolódás a nyári idő szerint 5 óra és mikor
megérkeztünk már ott is esteledett.
Fortaleza Brazília északkeleti részén az Atlanti óceán partján
az egyenlítő alatt 4 fokkal helyezkedik el, a fogadtatás ennek
megfelelően kimondottan meleg volt.
A beutazási formalitásokat itthonról interneten már
előkészítettük és minden zökkenő mentesen ment.
A szervezésnek megfelelően a repülőtéren vártak ránk, rövid
ismerkedés, pénzváltás, majd beszállás a Land Rover-be és
irány Jericoacoara. Ez volt a végső úti célunk.
Jericoacoara úgy 300 km északnyugatra van Fortaleza-tól.
A repülőgépről lehetett látni, hogy Fortaleza egy nagy város,
amelyet azután a nagyvárosi forgalom is bizonyított. Széles
nagy utcákon, majd hirtelen kicsi sötét mellékutakon,
számunkra néha kaotikusnak látszó körülmények között
haladtunk, de végül kiértünk arra az útra amely észak felé
vette az irányt.
Elhagytuk az elővárosnak tűnő épületegyütteseket és egyre
ritkábban tűntek fel olyan fények, amelyek valamilyen
településre utaltak.
Végül már csak az autó fényszórója világított. Néha keskeny
nyomtávú vasúti síneket kereszteztünk, hol teljesen
lelassítva, mert nagy volt a sínek közötti kátyú, hol pedig
normál tempóban. A sofőrünk jól ismerte a viszonyokat.
A forgalom változó volt, főleg teherautókkal találkoztunk, de
más járművek is jöttek. 70 és 90 közötti tempóban haladtunk,
nagy ritkán egy benzinkút is felbukkant.
Végül az egyiknél megálltunk, tankoltunk és ott jobbra
letértünk az eddigi utunkról és egy makadámúton mentünk
tovább.
No itt már megnyugtató érzés volt az, hogy egy Land Rover-ben
ülünk, mert ezt az utat egy átlag autó már nehezen viselte
volna.
Az út mellett cserjéket és részben száraznak tűnő fákat
láttunk, de településnek semmi nyoma. Annál meglepőbb volt ,
mikor egy hirtelen fékezés után disznókat láttunk az úton majd
később teheneket. Úgy jó fél óra után egy településre értünk,
de semmi nem volt kivilágítva. A házakból itt – ott fény
szűrődött ki és néha szinte meg kellett állni, mert az úton a
bukkanók olyan nagyok voltak.
Egy házsor közé kanyarodtunk be és egyik pillanatról a másikra
az óceán volt előttünk nagy fehér, a fényszórótól szinte
világító, tarajos hullámokkal amelyek a parton elnyelődtek.
8 -10 méterre víztől balra kanyarodtunk és a parti fövenyen
folytattuk utunkat néha közel 100-as tempóban. Jobbra pár
méterre a fehéren fénylő óceán, balra a sötét homokdűnék.
10-15 kilométer után egyszer csak balra kanyarodtunk, de mi
semmi jelét nem fedeztük fel annak, hogy a part elhagyása
miért pont ott történt.
Ezután már jóval lassabban, néha tengelyig érő homokban
rodeóztunk a homokdűnék között kacsázva.
Körülöttünk csak a sötét éjszaka volt, majd hirtelen egy
szamárcsorda tűnt fel úgy 8-10 állat, köztük csikók is.
Fél órányi rodeózás után fények tűntek fel, házak, majd olyan
utcaféle, szintén nagy bukkanókkal, pár kereszteződés, aztán
kanyarodás jobbra-balra és megérkeztünk a szálláshelyünkre a
Casa do Turismo-ba.
Az ottani idő szerint éjjel egy óra volt, ami azt jelentette,
hogy pontosan 24 órát voltunk úton.
A megérkezés számunkra kimondottan kalandosnak tűnt, de ott ez
a normális, mert amint később megtudtuk, a településnek
egyáltalán nincs aszfaltozott bekötő útja.
Ha valaki például menetrend szerint busszal indul el
Fortaleza-ból, akkor a buszjárathoz egy terepjáró megy ki és
hozza be Jericoacoara-ba. Mi 5 órát utaztunk, busszal ugyan ez
7 -7,5 óra.
Másnap ha nem is kipihenve, de nagyon kíváncsian néztünk
körül, hogy végül hova is érkeztünk.
Jeri (Dzseri) ahogy a helyiek nevezik egy eldugott kis
halászfalu volt. 10 éve nem volt még villanyhálózata, étterme
talán 2. Csak olyan idegenek vetődtek ide, akik a világ
legeldugottabb pontjait keresték.
Ezek között viszont szörfösök is voltak, akik július végétől
december végéig erős szelet, jó hullámokat, homokos partot,
meleg óceánt, tehát ideális viszonyokat találtak. 5 – 6 éve
előfordult már, hogy akár tízen is szörföztek egy időben de
ezután bekövetkezett a robbanás. Egy brazil üzletember jó
lehetőséget látott a szörfösökben és létrehozta a Clube dos
Ventos surfclubot.
A kis település fejlődésnek indult, de megvan még az eredeti
jellege. Az „utcák” mindenütt homokosak, a „járdák” szintén,
közlekedési táblák, utcatáblák, közvilágítás, járdasziget,
gyalogátkelő zebra, közlekedési sáv, stb. stb. itt mind
ismeretlen fogalom.
De villanyhálózata már van, igaz többször minden kialudt de
aztán helyre állt, több étterem és szálloda nyílt, működik a
mobil telefon (a hazai is) és a turisták számára ajándéktárgy
üzletek nyíltak. A helybéliek nagyon kedvesek és közvetlenek,
néhol már angolul is szót lehet érteni.
A Clube dos Ventos 2003 júliusában fogadta első vendégeit,
jelenleg 120 db Ausztrál JP hajóval és kb. 180 NeilPryde
vászonnal van ellátva, valamint további 40 – 50 bértárolásra
kínál lehetőséget. A saját felszerelés oda vitelét külön meg
kell szervezni! Egy időben maximum kb. 90 bérlőt tud fogadni,
mi 70-80-an voltunk főleg európai országokból. Ezek a számok
már meghaladják a családias jelleget, inkább nagyüzem, de
kiválóan szervezett. Több mint 20 alkalmazott (olasz és angol
is van köztük) szorgoskodik azon, hogy minden rendben menjen.
A club a megnyitás utáni harmadik szezonban, már szinte teljes
kihasználtsággal üzemel. Mellette működik még pár kisebb
kölcsönző is. Ez azt eredményezi, hogy a vízen egyszerre akár
120-150 szörfös is lehet.
Az óceánt látva ez a szám elenyészőnek tűnhet, de ha azt
nézzük, hogy mindenki azt a kis partszakaszt célozza meg, ahol
a kifutó bukó hullámok a legjobbak, akkor ez egy 500 méter
körüli sávra szűkül. Tehát már sűrűen voltunk.
A felszerelések kiváló állapotban vannak, egyedül a
trapézkötelekkel volt gondunk, állíthatóságuk ill. állapotuk
miatt.
Nyilván a hajótípushoz hozzá kell szokni, ha valaki itthon nem
ugyanazt a márkát használja. Először furcsa volt, hogy egy 85
literes wave hajó 59 cm széles és csak az él kemény
terhelésével lehet kanyarodásra késztetni.
Ez egy szeles hely amelyet a passzát táplál. Erre erősít még
rá a környék sivatagos jellege. A nap felforrósítja a homokot,
amely felszálló légáramlást hoz létre és ez még megszívja a
tenger felől jövő szelet. Ez azt eredményezi, hogy az alapszél
20 csomó felett van, tehát minimum 5 Beaufort, de előfordult
40 csomós is ami 7-8-as szélnek felel meg. Luki barátom
(magasabb súlycsoportban) „alapfelszerelése” a két hét alatt,
95 literes hajó és 5,2 m2 vászon, a legkisebb 4,2-volt. Én a
hetven pár kilómmal 85 literes hajót és átlagban 4,5 m2
vásznat használtam, a legkisebb 3,7 volt.
A szél a parttól 40-50 fokban elfújó, ami egy 10-15 km-es
hatalmas öbölbe torkollik, tehát nem kell attól tartani, hogy
az ember a nyílt óceánra sodródik (a surfclubnál figyelés és
mentés van).
Az árapály szintkülönbsége 3 méter is lehet, amely a vízpart
vonalát erősen változtatja. Az a parti sáv, ahol a surfclub és
éttermek egy része is van, dagálykor a vízpartot jelenti,
apálykor pedig a víz ettől több száz méterre visszahúzódik.
Az erős szél magas hullámokat hoz létre, melyek a 2,5 – 3
métert is elérhetik, de ezek sajnos nem szabályosak, hanem
nagyon tagoltak és összetörtek.
Ennek az az oka, hogy az óceán felől jövő hullámok a parttól
2-3 km távolságban már viszonylag sekély, 6-10 méter mély
partszakaszra érnek és emiatt rendszertelenné válnak.
Néha sikerült azért igazi kifújt hosszú hullámot találni, de
szerencse kellett hozzá.
Ilyen hullámokon az erős szél szó szerint röpítette az embert,
de nehézzé is tette a száguldást. A szörföt állandóan
kontrollálni kellett, nehogy a hullámnak csak egy része is,
hirtelen más irányba térítse. Az ember szabályosabb
hullámoknál mintha hullámvasúton közlekedett volna,
feltornyosult szabálytalanoknál pedig mintha állandóan gödörbe
ugrana.
Ha valaki elesett, a hullámok között nem lehetett észrevenni,
csak akkor, amikor már az árboc kezdett a vízből kiemelkedni.
Tehát a parttól távol is állandóan figyelni kellett.
A fordulóknál először gondot jelentett, hogy a magas hullámról
lefele a deszka hirtelen még gyorsabb lett és ha a súlypont
hátul maradt, a deszka pillanatok alatt kicsúszott az ember
alól. Tehát völgymentnél tisztességesen rá kellet dőlni a
vászonra.
A part felé menet félig hullám utáni száguldás volt, kevesebb
kihívással, de nagyobb sebességgel.
Az utolsó pár száz méteren a víz mélysége rövid szakaszon
belül 1 – 2 méterre csökkent, ami azt jelentette, hogy itt
hirtelen bukó hullámok alakultak ki. Nagyon sokan ezt keresték
(ük), mert ez igazi hullám-feelinget adott. A hullám lejtője
megtolja az embert és nagyon szűk fordulókkal, a hullám elején
lehetett maradni.
A bukó hullámok között a víz teljesen kisimult és alkalmat
adott a legkülönbözőbb trükkök bemutatására vagy gyakorlására.
Visszafele menet ezek a hullámok meredek „rámpákként” jöttek
szembe alkalmat kínálva a különböző légi bemutatók indítására.
Igaz, az erős szél sok kiigazítást nem engedélyezett.
A helybéliek közül voltak páran, akik a légi parádét
nyújtották, ( az egyik fiú 14 éves) és ebbe természetesen
mások is beszálltak, többen voltak akik nagyon jól szörföztek
és sorozatban szórták a volcan, lollypop, spok és „társai”
manőverek.
Ez nem kezdőknek való pálya. Amit itt minden képen tudni kell,
legalább egy fajta biztos, szinte bármilyen körülmények között
kivitelezett forduló és az abszolút biztos Wasserstart!
Az erős fizikai igénybevétel gyorsabban kifárassza az embert,
ami esésekhez, bukásokhoz vezethet. Ilyenkor kisebb
horzsolódások és zúzódások is előfordulhatnak , amit a sós víz
azonnal kikezd. A keletkezett seb nem fertőződik el, de nem is
gyógyul be. Egy pár trükköt be kell vetni, hogy uralja az
ember ezt a problémát. Nem szerencsés a szabadság egy részét
kényszerpihenővel tölteni, vagy esetleg végig szenvedni.
Az ilyen és ehhez hasonló esetekre is alaposan fel kell
készülni.
A napot a surfclubban általában egy – két caipirinhával
fejeztük be.
A szálláshoz tartva a parton egymás után két focipálya is
volt, az egyiket dagálykor a víz kicsit ellepte, de a
helybéliek sötétedésig rúgták a labdát.
Minden este összejött egy csoport egy dobbal és egy egyhúros
„bőgővel” és a kapuerának adták a ritmust.
A kör közepén egy harcos pár ütéseket, rúgásokat szimulál,
néha csak pár centiméterre egymástól. Itt is lehetett látni
kik a kezdők és kik a haladók. Ez Brazíliában nagy
népszerűségnek örvend.
A vacsorához Jeri valamelyik éttermét kerestük fel. Bárhova
mentünk mindenütt kitűnő vacsorát kaptunk, néhol már a
kulináris élmény határát súrolva. A brazil vörösborokat is
érdemes megkóstolni.
Az esti Jeri is tartogatott meglepetéseket. Néha felbukkant az
„utcán” egy – két tehén vagy szamár, csak úgy „körülnéztek”,
vagy éppen vágtában hajtott két lovas a sötétben. Figyelni
kellett arra is hogy hova lépünk, mert kutyák feküdhettek
bárhol, akár az utca közepén, kereszteződésben vagy éppen az
étterem bejáratánál. A motorokat és autókat lehetett hallani,
de a világításuk már nem biztos hogy működött. Este
megjelentek a kirakódós árusok karkötőket, függőket,
nyakláncokat árultak és az üzletek is nyitva tartanak.
Közvilágítás nincs, de az éttermek és az árusok annyi fényt
gyújtottak, hogy ez fel sem tűnt.
Úgy 10 óra magasságában aztán előkerültek a mobil koktélbárok,
mindenféle keveréket nagyon olcsón kínálva.
Az igazi éjszakai élet úgy éjjel 2 és 3 között kezdődött, open
air diszkó valamelyik étterem előtt, ami mindig spontán
alakult ki.
Egy – két utca itt is sétáló utcává lett minősítve, amit úgy
oldottak meg, hogy pár cölöpöt (pálma törzset) vagy beton
tuskót beástak a homokba és ezzel az autók ki lettek zárva. Ez
nyilván nem jelent akadályt a két vagy a négy lábon
közlekedőknek, tehát tehenek, lovak, kecskék, szamarak bárhol
felbukkanhattak.
A helyi közlekedés természetesen több szintű.
Első helyen a terepjárók állnak, ezt követik a VW Buggy-k, a
krosz motorok, a lóhát, a szamárhát, a két kerekű lovas kordé,
gyalog papucsban és gyalog mezítláb.
A VW Buggy tulajdonosok külön „kasztot” alkotnak, ők a „Bouguieros”-ok,
a homokdűnék modern „lovasai”.
Jeritől 20- 30 km távolságra több édesvízi lagúna található.
Egy Buoguieros-al megegyeztünk, hogy melyiket látogatjuk meg,
és elindultunk. Egy „vegyeskereskedés” előtt megálltunk,
kihoztak egy 5 liter körüli kannát és egy 2 literes kólás
palackot, tele valami benzinnek látszó folyadékkal és
betöltötték a tankba. Elindultunk. Akkor láttuk, hogy Jeriből
csak csapásokon lehet kijutni, Az erős szél és a homok olyan
gyorsan átrendez mindent, hogy a sofőrünk csak az irányt
figyelte merre kell haladni, hogy hol ment, annak egy része
már improvizáció volt. Majd kiértünk a „tengerparti
főközlekedési útra” és a parti hullámoktól pár méterre
autóztunk a tükörsima homokon. Elértünk egy településre
Preá-ba és ott jöttünk rá, hogy mi itt már jártunk, akkor,
amikor éjjel megérkeztünk Jeribe.
Innét szintén homokdűnék következtek „egy irányba”, föl a
dűnére, majd a legmeredekebb oldalán úgy 45 fokos lejtőn le.
Egy oázis aztán megint csak homok és dűnék, majd egyszer csak
megérkeztünk a Kék Lagúnához.
Kristály tiszta édesvíz, vakítóan fehér liszt finomságú
kvarchomok, a parton vízbe lógó függőágy és legalább 5-ös
szél, minden hullám nélkül. A tó körül cserjék és fák
zöldeltek, néha pár madár is felbukkant.
Más nevezetesség és látnivaló a környéken nincs.
Visszafelé menet a szél olyan erősen hordta a homokot, hogy
szabály szerűen fájt, ahol az embert érte. Egy nagyon kellemes
„szünnapunk” volt.
A helyi halászokat az árapály ritmusában dolgoznak. A dagály
apadásakor jönnek vissza, a hajóikat kihorgonyozzák, amelyek
azután rövidesen szárazra is kerülnek, mert a víz kimegy
alóluk.
Ezek kis, magas építésű csónakok egy kormányossal és egy vagy
két fős „Matschaft-tal”.
A vitorlázatuk kísértetiesen hasonlít a szörf vitorlához. Egy
árboc, egy kétágú villában végződő bumm és egy háromszög alakú
vászon. A legénység a hajó palánkján áll és köteleken lógva
tart ellensúlyt a vászonnak. Meglepő hatékonysággal és
sebességgel közlekednek, a nagy hullámokon.
200-250 méter hosszú kerítő hálót használnak, de állítólag
horoggal is jó a halfogás esélye.
A halakat, amiket fogtak és az éttermekben lehetett kapni,
minden esetre kitűnőek voltak.
A két hét gyorsan eltelt. Azt állapítottuk meg, hogy még soha
nem voltunk eddig olyan helyen, ahol ilyen erős, állandó
stabil széllel találkoztunk volna és ez, az elmondások szerint
júliustó decemberig ilyen „egyhangú”.
Januártól áprilisig tart az esős évszak, ami azt jelenti, hogy
naponta pár alkalommal kiadós záporok vannak. A sivatag egy
kicsit átalakul, a környék mélyebb pontjai ilyenkor
kizöldülnek és a fák is lombba borulnak.
Percnyi pontosan jött a Land Rover, elindultunk, dűnék,
tengerpart, makadámút……
26 órás út után újra itthon voltunk egy tökéletes
szörfszabadság után.
Lehet, hogy még az utolsó pillanatban láthattuk eredetiségében
ezt a távoli, különös, de minden szempontból nagyon kedves
helyet.
Ferenczi Árpád
Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.
Sikeresen hozzáadtuk a terméket a kosaradhoz!
Hibás email vagy hibás jelszó!
Feldolgozás folyamatban...