![]() |
Snowfer - hóban |
![]() |
Snowfer - hegyről le |
![]() |
Snowfer - jégen |
Charles Chepregi (csak nem „csepregi”?) 1985-ben
pattant először windszörfre és annyira megszerette ezt a sportot, hogy a
szezon végén egy olyan sporteszköz-találmányon kezdte törni a fejét,
amellyel egy hagyományos rig segítségével, havon és jégen egyaránt lehet
szörfözni. Mivel semmilyen más hasonló dolgot nem talált a szörfpiacon,
megépítette az első jégszörföt. Találmányát hamarjában le is védette,
amelyet azóta „snowfer” márkanéven ismer a világ. A jégszörfözés
nemzetközi históriája mellett, az itthoni őskor után is kutakodtunk.
A snowfer mozaikszó – ki hitte volna – a snowboard és a windsurfer
szavakból tevődik össze. A prototípus (tovább)fejlesztése még ’85-ben
megkezdődött. A „Snowfer KC 3X” alapanyaga poliészter volt. Az első,
sorozatgyártásban készült jégszörföt 1991-ben mutatták be és szintén ebben
az évben debütált az Észtországban, jégvitorlások számára megrendezett
világbajnokságon is. (A sosem látott sporteszköznek értelemszerűen akkor
még nem voltak saját bajnokságai.) A mindenféle versenytapasztalat híján
lévő Charles Chepregi és találmánya a negyedik helyen végzett az észt
vb-n. A szerkezet – ideális körülmények esetén – az óránkénti 80-100
kilométeres sebességet minden gond nélkül képes elérni, hiszen
háromszor-ötször gyorsabb a szélnél. A világrekord valahol 160 kilométer
környékén van. A következő év végén a snowfer Kanadában megkapta a
„legkülönlegesebb designért” járó díjat, 1993-ban pedig Lengyelországban
mutatkozott be a világbajnokságon.
A további fejlesztéseknek köszönhetően Chepregi 1995-ben megnyerte első
versenyét az amerikai Wisconsin államban és szintén ebben az évben
rendezte meg az első „Észak-Amerikai Snowfer Bajnokságot”, amelynek
mezőnye a következő évre megháromszorozódott. 1997-ben Chepregi új
típussal állt a nyilvánosság elé, amely a „Snowfer KC 4 EX Race” nevet
viselte. A fenti típus újabb változata két évvel később jelent meg,
könnyebb, ugyanakkor strapabíróbb kivitelben, epoxy és balsafa alapú,
sandwich-szerkezettel. Tizennégy nemzet hetven résztvevője indult, a 97-es
jégvitorlás világbajnokságon, amelyen a snowfer harmadik helyezést ért el.
A sikerek láttán az is felmerült, hogy a sport lobbizon a téli olimpiákon
való részvételért!
![]() |
Qcséber jéxörf |
A jégszörfözés hazai prófétája a leghíresebb magyar shaper, Kucséber
Ferenc, aki tizenöt éve készít jégszörföket. Kezdetben a háromszög alakú,
háromkorcsolyás típust használták, de az - a mai típusok adottságinak
ismeretében - gyakorlatilag hasznavehetetlen volt, gyakran elakadt a
rianásokban. Kucséber idén újabb fejlesztéssel állt elő, amely a
hódeszkázás és síelés újításait hasznosítja. Az új típus kantnikat, a far
részen pedig egy telemark-ívet kapott, ezáltal a jégszörf kormányozhatóbbá
vált. A deszka hossza 175, szélessége 32 centiméter, súlya 5 kilogramm. A
jégszörf alját ugyanúgy lehet vaxolni, mint a sílécek talpát.
Most pedig jöjjön néhány praktikus
tanács. Különleges ruházatra ugyan nincsen szükség, a bukósisak, térd és
könyökvédők használata azonban nagyon is ajánlatos. A lényeg, hogy olyan
téli ruházatot válasszunk, ami viszonylag nagy mozgásszabadságot tesz
lehetővé. Sokakban felmerül, hogy mennyire ártalmas a tél hidege, az amúgy
nyáron használatos vitorlázatra. Erre adja meg maga a feltaláló a választ:
„1985 óta semmilyen sérülést nem szenvedtek a vitorláim a hideg miatt. Más
jégszörföst sem ismerek, akinek vitorlasérülése a téli hidegnek lett volna
köszönhető. A nyári ibolyántúli sugárzás sokkal károsabb a vitorlázat
számára.”
További információ:
Kucséber Ferenc / 06-88-450-026
Császár Zoltán
Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.
Sikeresen hozzáadtuk a terméket a kosaradhoz!
Hibás email vagy hibás jelszó!
Feldolgozás folyamatban...