IQFoil - EB Silvaplana - 2020 - Sasi 6. lett!


2020.08.28

A 2024-es olimpián már a Starboard által kifejlesztett IQ Foil-al versenyeznek majd a szörfösök, és az augusztus 21-26 között, a svájci Silvaplana tavon megrendezésre került EB volt az első nagy nemzetközi megmérettetés ebben a kategóriában. A magyar mezőny az edzést csak idén tavasszal tudta elkezdeni, itt derült ki, hogy ennyi edzés után hol a helyünk a nemzetközi mezőnyben.

Cholnoky Sára (Sasi) élete legjobb nemzetközi eredményét érte el, 6. lett!

Sasi beszámolója:

Svájcban, Silvaplanan rendezték az első iQFoil Európa Bajnokságot, ez az osztály fog szerepelni a 2024-es olimpián is.

Május közepén kezdtünk el foilozni, szépen lassan összeállt a felszerelés, valamint 2 gardai edzőtábor után végre megmérettettem tudásom a nemzetközi mezőnyben. Bíztam a jó szereplésben, sokkal jobban fekszik nekem ez a szörf szakág, mint az RS:X, nagyon élvezem a versenyzést.
Néhány nap pihenés következik, majd szeptember 5-6. között megrendezésre kerül az RS:X magyar bajnokság Balatonaligán.
Köszönöm a támogatást egyesületemnek, a Körte SE -nek, valamint a Magyar Szörf Szövetségnek és Lodinak, hogy a helyszínen segített a versenyen.
A magyar csapatot rajtam kívül Sánta Bence, Morvai Bálint és Bors Máté képviselte.
Októberben folytatjuk a nemzetközi iQFoil versenyzést, a Garda-tavon rendezik meg a 2020as Világbajnokságot. Bízunk benne, hogy a versenyt nem törlik a koronavírus miatt.

Sánta Bence beszámolója:

Részt vettem életem első IQFoil versenyén, mely a 2024-es párizsi olimpiai játékok hivatalos felszerelése.

Az általam megszokott RS:X versenyektől merőben eltérő megmérettetésen vagyok túl. Az első napon down wind szlalommal kezdtünk, majd krajc-hátszeles pályán folytattuk a versengést. Korábban úgy tudtuk, hogy a háromnegyed szeles szlalomozást, csak gyenge, 7-10 csomós szélben rendezik meg, ezért a megelőző hónapokban erre is készültünk. A valóságban viszont, sokszor 20 csomó körüli szélben kellett szlalomoznunk, ami így elsőre, komoly kihívások elé állított engem. A negyedszeles pályán a várakozásoknak megfelelően csak jobb csapásról lehetett elrajtolni, ezzel is csökkentve az ütközések esélyét. Újdonságnak számított még a napi 6 futam lebonyolítása, ami elsőre soknak tűnhet, de valójában kevésbé volt megterhelő, mint 2 futam RS:X-szel 5 csomóban végig pumpálva. A szlalomra visszatérve, kissé félelmetes volt látni a hatalmas eséseket és baleseteket. Érkeztek a partra versenyzők, félbeszakadt vitorlával, összetört deszkával vagy foillal. Volt aki arra panaszkodott, hogy a fejét találta el egy szárny, még szerencse, hogy kötelező a bukósisak használata.
A rendezvényen nagy hangsúlyt kapott a média. Drónok, kamerás operatőrök és fotósok hada vette körbe a tavat, illetve repkedtek a fejünk felett.

Az új hajóosztályról és a verseny lebonyolításról összességében annyit, hogy egy nagyon izgalmas kategóriának gondolom az IQFoilt, de őrültségnek és nagyon veszélyesnek tartom a szlalomozást vele, ilyen erős szélben, sokkal biztonságosabbnak éreztem a klasszikus krajc-hátszelezést.

A teljesítményemet vizsgálva, azt a megállapítást tehetem, hogy folyamatos javulás volt megfigyelhető a verseny elejétől kezdve, azonban komoly hátrányt jelentett, hogy a felszerelésem csak az indulás napja előtti délután érkezett meg, ráadásul a deszka össze is volt törve a szállítás következtében, a hihetetlen gyors javításért külön köszönet Kucséber Ferinek és Luinak, nélkülük a versenyen sem tudtam volna elindulni!



A vitorla, szárny és a gyök állításait a verseny alatt kellett kitapasztalnom és természetesen ez még csak egy folyamat kezdete, hiszen rengeteget kell még tesztelni a felszerelést, ahhoz, hogy minden körülményben a megfelelő beállítás kombinációt tudjam használni.
Úgy gondolom, hogy a következő versenyen már az EB-ről levont konzekvenciákkal magabiztosabban állhatok oda, de a vírus miatt egyáltalán nem biztos, hogy lesz lehetőségem elegendő mennyiségű edzést elvégeznem, ahhoz, hogy 100%-osan felkészültnek érezhessem magamat a kihívásokra.
Ráadásul november végére tervezik az RS:X Európa-bajnokságot, mely kvalifikációs verseny lesz a 2021-es tokiói olimpiára, így most már gőzerővel kell készülni erre a versenyre is, ahhoz, hogy az utólsó kvótás helyet megszerezhessem.

Az IQFoil EB-ről zárásképpen, annyit, hogy számítottam rá, hogy nem ez lesz életem versenye, hiszen csupán 6 hónapja tanultam meg egyáltalán repülni foil felszereléssel, kevés lehetőségem volt edzeni és az utolsó utáni pillanatban megérkező felszerelés végleg feladta a leckét. Pozitívum, hogy a magyar fiúk között elsőként végeztem, de mindent meg fogok tenni, hogy ebben a hajóosztályban is előrébb kerüljek nemzetközi szinten. Tudom, hogy mire vállalkozom és hogy nem lesz könnyű feladat, de sosem volt az. Ha így 24 évesen visszatekintek az elmúlt 10 évemre, amit versenyzéssel töltöttem, azt mondhatom, hogy kemény munka van mögöttem, megküzdöttem mindenért, amit eddig elértem, semmi sem hullott magától az ölembe és sosem adtam fel.

A nálam fiatalabb versenyzőket arra biztatom, hogy edzenek kitartóan, mert a szörf versenyzés egy remek időtöltés és persze övéké a jövő!

Várom a folytatást és ezúton is gratulálok mindenkinek, aki teljesítette az első IQFoilos megmérettetést, köszönöm a támogatást klubbomnak, a Magyar Szörf Akadémiának és a Magyar Szörf Szövetségnek!

Idézet a Nemzeti Sport online-ról:

Jó hír, hogy olimpikonunk, Cholnoky Sára tud egyszerre mindkét osztályra figyelni, legalábbis erre utal, hogy pályafutása legjobb nemzetközi eredményét érte el szerdán foilban. "Érdekelt, hol tartok ezzel az új osztállyal, és őszintén szólva bíztam a jó szereplésben, mert a Garda-tavon együtt edzettem néhány remek versenyzővel, és úgy éreztem, megfelelő formában vagyok " nyilatkozta a Nemzeti Sportnak Cholnoky. " Hosszú verseny volt, nehezen is kezdődött számomra, mert ehhez az újfajta versenyhez, a szlalomhoz nem vagyok hozzászokva, de aztán egyre inkább belejöttem. Nagyon örültem, hogy bejutottam a tizenkét tagú döntőbe, és a kieséses verseny első körén is túljutottam " talán ez utóbbi volt a legnehezebb futam mind közül. A döntőbe jutásért zajló futamot első körben lelőtték, és másodszorra biztonságit mentem, mert ezzel a foillal könnyen el lehet esni. A hatodik helynek örülök, és látom, miben lehet még fejlődni."

Utassy Loránd szövetségi kapitány is elégedett volt versenyzője teljesítményével, főleg annak fényében, hogy a kontinensviadal előtt viszonylag keveset tudtak edzeni, mert nem volt könnyű beszerezni az új felszerelést. "Cholnoky erős szeles versenyzőnek számít, úgyhogy örültünk, amikor az első két szélcsendes nap után befújt a dél, dél-nyugati szél. Egyet hibázott az elején a szlalomban, de azután bejutott a döntő egyenes kieséses küzdelmeibe, ahol remek csatákat vívott" mondta Utassy, aki még hozzátette, mostantól készülnek a tervek szerint októberben, a Garda-tavon tartandó világbajnokságra.

iQ FOIL EURÓPA-BAJNOKSÁG
A végeredmény. Férfiak. Európa-bajnok: 1. Kiran Badloe (Hollandia) 37, 2. Koerdel (Németország) 21, 3. Goyard (Franciaország) 19, 86. Sánta Bence (Magyarország) 317, 88. Bors Máté (Magyarország) 328, 93. Morvai Bálint (Magyarország) 373
Nők. Eb: 1. Héléne Noesmoen (Franciaország) 6, 2. Watson (Nagy-Britannia) 30, 3. De Geus (Hollandia) 33, 6. Cholnoky Sára (Magyarország) 60Bors

Bors Máté beszámolója

Véget ért az iQFOiL EB, ami az első igazi nemzetközi megmérettetés volt számomra. Nagyon élveztem a versenyt, gyönyörű helyen zajlott, sok tapasztalattal lettem gazdagabb.

Íme a verseny utolsó két napjának összefoglalója

Augusztus 25. Kedd

A hétfői két slalom futam után 6 pályaverseny zajlott le a keddi napon, melyet kisebb szünetekkel 7 óra alatt rendeztek meg. A course race az általam is már jobban ismert menetben zajlott, egyszerre rajtolt el a kék és sárga csoport összes versenyzője az első két futamban. Nekem, mivel hétfőn a C döntő slalom futamai kimaradtak, ezért sajnos átlagpontot kaptam erre a futamra (aminél slalomban az első kör alapján jobban tudtam volna teljesíteni). A két hétfőről áthozott slalom futam és az első két keddi course race után arany és ezüst csoportokra osztottak minket, ezt követően volt még 4 futam. Nagyon jó időjárási körülmények között zajlott a verseny, de nagyon fárasztó nap volt.

Talán úgy tudnám a legjobban elhelyezni a teljesítményt és a tapasztalatomat, hogy belépő szinten vagyunk a profi ligában. A szövetségi kapitány Utassy Loránd szerint nagyon kemény mezőnyben kell helyt állni, és itt már senki nem amatőr, itt nincsenek bénák. Míg mondjuk az RSX-ben a mezőny 20 %-a szinte amatőrnek is mondható, itt már senki nem az. Nem lehet hibázni mert sokat buksz vele.
A keddi nap futamai nem lettek túl jók, de talán itt most nem is ez a lényeg, hanem a tapasztalat amit megszereztem. Ekkora mezőnyben főként a rajtokkal volt problémám, amiről az elején azt hittem könnyebben fog menni. A másik kritikus pont pedig a hátszeles sebességem volt. Ez a kettő már elég sok ahhoz hogy a jó eredmény távoli cél maradjon. Sok információt tudtunk viszont szerezni arról, hogy hol állunk a nemzetközi mezőnyhöz képest. A beállítások terén számtalan hasznos tapasztalattal gazdagodtunk, utóbbi sokat is változtatott az elképzeléseimen és szemléletemen a beállítások kapcsán, amit most folyamatosan lehet tesztelni és finomhangolni.

Negyedszeles meneteim és sebességem a mezőnyhöz viszonyítva jónak látom, hátszélben viszont nagyon sokat kell fejlődni, ebben nagyon lassúnak érzem magam Ez egy új, nagy kihívást állít elém: Fejlődni kell! Edzőtáborozni kell sokat külföldön, nagy mezőnyben, olyanokkal akik jóval gyorsabbak nálam ezáltal fejlődni tudok folyamatosan, lépésről lépésre.
A rajtokon is sokat kell dolgozni, rengeteg múlik rajtuk. Ha 1m-el becsúszol a többiek mögé olyan zavart szeled van amiből nem tudsz kijutni és buktad a futamot.. itt nem úgy van mint a vitorlázásban hogy fordulsz kettőt feljebb állsz, aztán tiszta szeled lesz, itt minél kevesebb fordulóval kell megoldani egy krajc szakaszt mert egy egy tackváltással sokat veszítesz!
Az utolsó futamra egyébként egész jól megtaláltam az utamat, jó lett a rajt, és egész jól felértem a krajc bójához, végre ott voltam az első 10ben, aztán jött egy gyengülés és 10 mp-re megálltam, ez alatt sokan beértek és sokat buktam a hátszélben. Mindenesetre jó tapasztalat és ez is szemlélteti, hogy ekkora sebességnél, ilyen instabil helyzetekben mennyire nagyon nagyon sok múlik a másodperceken.



Augusztus 26. szerda

Az utolsó nap két futamot rendeztek még az ezüst és az arany csoportnak is. Az arany csoportból viszont kivették a TOP 12 versenyzőt akik 3 további körben egyenes kieséses alapon futottak medal race-t.
Erős szélben nagyon látványos futamok voltak számukra, a vitorlázásban ismert America?s Cup-hoz hasonló változatos szeles szakaszokkal, de volt olyan futam is amit le kellett lőni.
Hatalmas Gratula Cholnoky Sárának, aki bejutott a nők 12-es és 8-as medal race futamába is és végül 6. helyen zárta az EB-t.

Nekem az utolsó versenynap a tesztelésről szólt. Sajnos az ezüst csoport számára nem tették ki az eredményeket szerda reggelre sem, így pontos helyezést nem tudtam. Mivel úgy éreztem nem mentem túl jól, nem volt tétje, így inkább elkezdtem kipróbálni azokat az állításokat amiket itt, a már gyakorlott és nagyon jó sebességet produkáló riderektől lestem el. Az utolsó napon egyébként sokkal kisebb szél fújt az előző naphoz képest, a top riderek viszont ebben is nagyon jó sebességgel mentek úgyhogy van az a beállítás ami ezt tudja.  Fontos hogy a saját súlyomhoz és adottságaimhoz igazítva kell megtalálni a megfelelő foil, vitorla, papucs beállításokat, ami egy több tényezős egyensúlyi rendszer, csak sok sok edzés és folyamatos tesztelés során alakul ki. Izgalmas játék!
A végeredmény pedig a következő lett: Sánta Bence 86. hely, én a 88-on végeztem, Morvai Bálint pedig 93. lett. Bevallom, volt egy mini célkitűzésem is, ez pedig hogy megfogjam a nálam sokkal tapasztaltabb és többszörös magyar válogatott és bajnok szörfös Sánta Bencét, ami majdnem sikerült is, így kicsit sem lehetek elégedetlen. Többször is előtte vettem a krajc bóját, de végül a hátszeles szakaszokban általában visszanyerte tőlem az elsőbbséget.
A verseny után egyből haza indultunk, útközben pihentünk egy kicsit de mostanra már megérkeztünk.
Az elkövetkezendő időszakban biztosan rengeteg agyalás követezik a tapasztalatokon és a beállítási lehetőségeken, emellett munka és tanulás, októberben pedig vár ránk a világbajnokság a Gardán.
Az utolsó szó pedig a köszöneté mindazok számára akik segítettek és támogattak abban, hogy részt vehessek életem első nemzetközi szörfversenyén. Elsősorban édesapámnak és családomnak, akik minden anyagi nehézség ellenére teljes vállszélességgel mögém álltak.

Köszönet még Kerekes Csabának, a Tihanyi Hajós Egyletnek, a ForwardWIPHungary-nak, a ChallengerHungary-nak, az Elvis vitorlaszerviznek, Kucséber mesternek, és mindenkinek aki valamilyen formában segítette eddigi felkészülésemet!


 


Cimkék

Bors Máté     Cholnoky Sára     Foil     IQ foil    

Hozzászólások

Hozzászólok - +

Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.








88817
Írd ide az ellenörző számot:

Kiemelt ajánlataink

NeilPryde Nexus

69 000 Ft

84 000 Ft

NeilPryde Nexus
Pat Love bukósisak

16 990 Ft

27 000 Ft

Pat Love bukósisak
Mystic Star 5/3 backzip

69 000 Ft

113 000 Ft

Mystic Star 5/3 backzip
Starboard Futura 2023

729 000 Ft

1 059 600 Ft

Starboard Futura 2023
Starboard Carve 2023

565 000 - 679 000 Ft

787 600 - 995 600 Ft

Starboard Carve 2023
JP SuperLight

144 000 - 154 000 Ft

239 000 - 245 000 Ft

JP SuperLight
Neilpryde Nexus lady

69 000 Ft

84 000 Ft

Neilpryde Nexus lady
Ascan Jibe

16 900 Ft

Ascan Jibe
Tiki Trainer rig

145 000 - 159 000 Ft

155 000 - 169 900 Ft

Tiki Trainer rig
Pat love impact vest

32 000 Ft

52 000 Ft

Pat love impact vest
Starboard Carve 2023

565 000 - 679 000 Ft

787 600 - 995 600 Ft

Starboard Carve 2023
Gaastra Hybrid 2021

148 000 - 199 000 Ft

214 000 - 259 000 Ft

Gaastra Hybrid 2021