Hogy készül a szörfdeszka?


2010.03.23

"Haladó" deszka - carbon sandwich

Fanatic skate - Carbon sandwich

Repülõ "haladó" deszka

Fanatic Skate

Amikor kézbe vesszük frissen vásárolt, vagy már sok-sok vihart megjárt szörfdeszkánkat, sokszor nem is sejtjük, mi rejtõzik a felszín alatt. Vajon mitõl könnyû vagy nehéz, mitõl erõs, rugalmas, vagy éppen merev egy szörfdeszka? Miért kerül ilyen sokba? No és elsõsorban, hol és hogyan készítik? Ezeknek a kérdéseknek járunk cikkünkben utána, és még sok egyéb érdekesség is napvilágra kerül.

Deszkatípusok

A szörfdeszkákat két nagy csoportra osztjuk, ha az elkészítésükhöz felhasznált technológiát és anyagokat vesszük figyelembe. Ez nagy átlagban megegyezik a felhasználási területükkel is, hiszen egy külön eljárással készülnek a kezdõknek készülõ rugalmas, kevésbé sérülékeny, ám nehezebb szörfdeszkák, és egy egészen más módszerrel a haladóknak és profiknak készülõ darabok, melyek merevebbek, könnyebbek, azonban jóval sérülékenyebbek is. Az elõbbi technológiát termoplasztikusnak hívjuk, ahol a névbõl is látható, hogy itt hõre lágyuló mûanyagokat használnak fel a gyártás során. A haladó deszkák anyagát pedig duroplasztikusnak nevezzük.

A kezdõ deszkák gyártása

A termoplasztikus anyagok alatt elsõsorban a polietilént és a polipropilént, két hõre lágyuló mûanyagot értünk. Ezeknek az anyagoknak óriási elõnyük, hogy rugalmasabbak és kevésbé sérülékenyek, mint az egyéb technológiáknál felhasznált kompozit anyagok (ezeket késõbb részletezzük), így különösen alkalmasak kezdõknek készülõ deszkák gyártására, ahol nagy igénybevételnek vannak kitéve. Ezek az anyagok állják a sarat, hiába veri oda a kezdõ szörfös újra és újra az árbocot, a bumot, és különbözõ testrészeit a deszkához, az maximum behorpad, de nem törik be.

A termoplasztikus anyagok gyártása során a por állagú mûanyagot egy elõre elkészített deszka sablonba öntik, ahol az - forró levegõvel hevítve - folyékonnyá válik. Ezután, a kétszeres mélyhúzás nevû gyártási technológia esetén egy újabb, pozitív sablon következik, amivel a két sablon közé szorult mûanyag vastagságát szabályozni tudják, és az anyag kihûlése után kész a héjszerkezet. Egy másik eljárás, az egyszeres mélyhúzás során a második sablon hiányzik, a forró mûanyag csak ráolvad a külsõ sablonra, így a héj vastagsága kevésbé pontosan befolyásolható. A héj elkészültével a kihûlés után a két fél-formát, melyek a deszka alja és teteje lesznek, összeillesztik, és utólag telefecskendezik poliuretánhabbal (hungarocell). A svert- és szkegszekrényt már a héj készítésekor beleépítik a sablonba, hogy ne utólag kelljen kivágni azt.

Érdekesség, hogy régebben a héj elkészítéséhez használt sablont a hevítés után pörgetni kezdték, különbözõ tengelyek mentén, hogy a folyékony mûanyag a centrifugális erõ hatására a szélére tapadjon.

A haladó szörfdeszkák

A modern szörfök szinte mind duroplasztikus anyagokból készülnek, érthetõ okokból. Ezek a deszkák könnyebbek, ridegebbek (azaz precízebben manõverezhetõk), ám sérülékenyebbek, mint termoplasztikus technológiával készült társaik. Profi versenyzõktõl a lelkes középhaladó-haladó szörfösökig mindenki ilyet használ.
A technológia gyökeresen eltér az fentebb vázolt termoplasztikus technológiától. Itt ugyanis elõször nem a deszka külsõ szerkezete készül el, hanem a deszka belsejét kitöltõ polisztirolhab. Ezt téglalap alakú tömbökbõl, gépek segítségével vágják ki, így ez a folyamat részben automatizált – csak a finom csiszolásokat végzik kézzel. Kivételt képeznek ez alól az egyedi gyártású, custom deszkák, melyeket már a munkafolyamat elejétõl csak emberi kéz alkot.

Az elkészült belsõ habra kerül rá ezután a külsõ réteg, mely megvédi a belsõ habot a környezeti hatásoktól, és egyben a deszka súlyát, karakterisztikáját is nagyban megszabja. Ez a réteg kompozit anyagokból készül, melyek alatt üvegszálas szövetet, epoxigyantát, kemény állagú habszivacs anyagot, ún. airex-et, illetve a drágább és könnyebb modellekben szénszálas anyagokat értünk.

Az elkészítés folyamatának elsõ lépése, hogy az elkészült belsõ magot bevonják egy réteg epoxigyantával átitatott üvegszövettel, erre kerül rá az 5-7 mm vastagságú, ún. airex szivacs, amire újra epoxi és üvegszövet (illetve egyes típusoknál karbon / karbon-kevlár szövet) kerül. Ez a fenti szerkezet az ún. szendvics szerkezet, mely megvédi a deszkát a külsõ hatásoktól, és merev, könnyû külsõ réteget alkot. Az airex, melyet egyes gyártók papírvékony faréteggel helyettesítenek (wood technology), felelõs a merev, üvegszálas és szénszálas rétegek összekapcsolásáért, és azok rugalmas tartásáért.
Bizonyos konstrukciók állhatnak több szendvicsrétegbõl, egy duplaszendvics deszka minimum három üvegszál / karbon réteget és két airex réteget tartalmaz.
Amint az utolsó réteg üvegszálas vagy karbon / karbon-kevlár réteget felvitték a deszkára, jöhet a felsõ lakkréteg, a dizájnmatrica, és az érdesítés. A lábtartók insert-jei (csavartartói), a szkegszekrény, illetve az árbocsín már a belsõ habszivacsba beépítésre kerül, erre építik (szakszóval: laminálják) rá a fent részletezett üvegszálas rétegeket, természetesen a csavaroknak, szkegnek való nyílások szabadon hagyásával.

Az így készült átlagos deszka súlya természetesen méretfüggõ, de az utóbbi 10 évben hihetetlen fejlõdésen ment keresztül a technológia. Egy átlagos, 100 literes deszka súlya manapság 6 kilogramm alatt van, ha szénszálas szövetet (karbon / karbon-kevlár) is felhasználnak a gyártás során, míg ez az érték régebben akár 8-9 kilogramm körül is járhatott. A súlycsökkenéssel pedig könnyebb kezelhetõséget, nagyobb végsebességet kapunk, és nem utolsósorban a hónunk alatt is könnyedebben, széles mosollyal cipelhetjük a deszkát a tengerparton.

Dávid és Góliát, avagy Kucséber versus Cobra

Napjainkban – ahogy azt a globalizált világrend már-már megköveteli – az összes nagy „szörfmárka” deszkáit egy helyen készítik, a thaiföldi Cobra gyárban. Itt bizony jó értelemben vett „tömegtermelés” folyik, hiszen a szakértelem, a nyersanyagok, és a technológiai háttér mind-mind megtalálható az egykori szörfdeszka-márka mára világelsõvé lett létesítményében. Szóval, aki még illúziókat táplált, hogy a Naish deszkák Hawaii-on, a JP-k pedig Ausztráliában készülnek, el kell, hogy keserítsük. Léteznek azonban kis mûhelyekben készülõ, egyedi gyártású, custom deszkák, amelyeket kézzel készítenek, a legjobb anyagokat használják fel, és a megrendelõ sok esetben elõre megszabhatja, hogy az õ deszkája pontosan milyen legyen. Ilyenek a Kanári-szigeteken készülõ D’Light, Horney, a Hawaii-on gyártott, legendás Quattro, és hazánk nemzetközileg is elismert deszkakészítõ mágusa, Kucséber Ferenc alkotásai, a Pirate deszkák.

Írta, fotók: Horányi-Névy András


Cimkék

Hozzászólások

Hozzászólok - +

Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.








38321
Írd ide az ellenörző számot:

Kiemelt ajánlataink

Komplett wingfoil

569 000 - 889 000 Ft

950 000 - 1 043 000 Ft

Komplett wingfoil
Pat Love bukósisak

16 990 Ft

27 000 Ft

Pat Love bukósisak
Mystic Star 5/3 backzip

69 000 Ft

113 000 Ft

Mystic Star 5/3 backzip
Starboard Futura 2023

699 000 - 729 000 Ft

1 059 600 Ft

Starboard Futura 2023
Starboard Carve 2023

465 000 - 679 000 Ft

787 600 - 995 600 Ft

Starboard Carve 2023
Duotone E_Pace 2022

189 000 - 245 000 Ft

299 000 - 398 000 Ft

Duotone E_Pace 2022
ION Amaze Core 5/4

75 000 Ft

126 000 Ft

ION Amaze Core 5/4
Ascan Jibe

16 900 Ft

Ascan Jibe
Duotone S_Pace

228 000 - 265 000 Ft

353 000 - 411 000 Ft

Duotone S_Pace
Pat love impact vest

32 000 Ft

52 000 Ft

Pat love impact vest
Starboard Carve 2023

465 000 - 679 000 Ft

787 600 - 995 600 Ft

Starboard Carve 2023
ION Icon deréktrapéz

69 000 Ft

142 000 Ft

ION Icon deréktrapéz