![]() |
"Haladó" deszka - carbon sandwich |
![]() |
Fanatic skate - Carbon sandwich |
![]() |
Repülõ "haladó" deszka |
![]() |
Fanatic Skate |
Amikor kézbe vesszük
frissen vásárolt, vagy már sok-sok vihart
megjárt szörfdeszkánkat, sokszor nem is
sejtjük, mi rejtõzik a felszín alatt. Vajon
mitõl könnyû vagy nehéz, mitõl erõs,
rugalmas, vagy éppen merev egy szörfdeszka?
Miért kerül ilyen sokba? No és elsõsorban,
hol és hogyan készítik? Ezeknek a kérdéseknek
járunk cikkünkben utána, és még sok egyéb
érdekesség is napvilágra kerül.
Deszkatípusok
A szörfdeszkákat két nagy csoportra osztjuk,
ha az elkészítésükhöz felhasznált
technológiát és anyagokat vesszük figyelembe.
Ez nagy átlagban megegyezik a felhasználási
területükkel is, hiszen egy külön eljárással
készülnek a kezdõknek készülõ rugalmas,
kevésbé sérülékeny, ám nehezebb szörfdeszkák,
és egy egészen más módszerrel a haladóknak és
profiknak készülõ darabok, melyek merevebbek,
könnyebbek, azonban jóval sérülékenyebbek is.
Az elõbbi technológiát termoplasztikusnak
hívjuk, ahol a névbõl is látható, hogy itt
hõre lágyuló mûanyagokat használnak fel a
gyártás során. A haladó deszkák anyagát pedig
duroplasztikusnak nevezzük.
A kezdõ deszkák gyártása
A termoplasztikus anyagok alatt elsõsorban a
polietilént és a polipropilént, két hõre
lágyuló mûanyagot értünk. Ezeknek az
anyagoknak óriási elõnyük, hogy rugalmasabbak
és kevésbé sérülékenyek, mint az egyéb
technológiáknál felhasznált kompozit anyagok
(ezeket késõbb részletezzük), így különösen
alkalmasak kezdõknek készülõ deszkák
gyártására, ahol nagy igénybevételnek vannak
kitéve. Ezek az anyagok állják a sarat, hiába
veri oda a kezdõ szörfös újra és újra az
árbocot, a bumot, és különbözõ testrészeit a
deszkához, az maximum behorpad, de nem törik
be.
A termoplasztikus anyagok gyártása során a
por állagú mûanyagot egy elõre elkészített
deszka sablonba öntik, ahol az - forró
levegõvel hevítve - folyékonnyá válik.
Ezután, a kétszeres mélyhúzás nevû gyártási
technológia esetén egy újabb, pozitív sablon
következik, amivel a két sablon közé szorult
mûanyag vastagságát szabályozni tudják, és az
anyag kihûlése után kész a héjszerkezet. Egy
másik eljárás, az egyszeres mélyhúzás során a
második sablon hiányzik, a forró mûanyag csak
ráolvad a külsõ sablonra, így a héj
vastagsága kevésbé pontosan befolyásolható. A
héj elkészültével a kihûlés után a két
fél-formát, melyek a deszka alja és teteje
lesznek, összeillesztik, és utólag
telefecskendezik poliuretánhabbal
(hungarocell). A svert- és szkegszekrényt már
a héj készítésekor beleépítik a sablonba,
hogy ne utólag kelljen kivágni azt.
Érdekesség, hogy régebben a héj
elkészítéséhez használt sablont a hevítés
után pörgetni kezdték, különbözõ tengelyek
mentén, hogy a folyékony mûanyag a
centrifugális erõ hatására a szélére
tapadjon.
A haladó szörfdeszkák
A modern szörfök szinte mind duroplasztikus
anyagokból készülnek, érthetõ okokból. Ezek a
deszkák könnyebbek, ridegebbek (azaz
precízebben manõverezhetõk), ám
sérülékenyebbek, mint termoplasztikus
technológiával készült társaik. Profi
versenyzõktõl a lelkes középhaladó-haladó
szörfösökig mindenki ilyet használ.
A technológia gyökeresen eltér az fentebb
vázolt termoplasztikus technológiától. Itt
ugyanis elõször nem a deszka külsõ szerkezete
készül el, hanem a deszka belsejét kitöltõ
polisztirolhab. Ezt téglalap alakú tömbökbõl,
gépek segítségével vágják ki, így ez a
folyamat részben automatizált – csak a finom
csiszolásokat végzik kézzel. Kivételt
képeznek ez alól az egyedi gyártású, custom
deszkák, melyeket már a munkafolyamat
elejétõl csak emberi kéz alkot.
Az elkészült belsõ habra kerül rá ezután a
külsõ réteg, mely megvédi a belsõ habot a
környezeti hatásoktól, és egyben a deszka
súlyát, karakterisztikáját is nagyban
megszabja. Ez a réteg kompozit anyagokból
készül, melyek alatt üvegszálas szövetet,
epoxigyantát, kemény állagú habszivacs
anyagot, ún. airex-et, illetve a drágább és
könnyebb modellekben szénszálas anyagokat
értünk.
Az elkészítés folyamatának
elsõ lépése, hogy az elkészült belsõ magot
bevonják egy réteg epoxigyantával átitatott
üvegszövettel, erre kerül rá az 5-7 mm
vastagságú, ún. airex szivacs, amire újra
epoxi és üvegszövet (illetve egyes típusoknál
karbon / karbon-kevlár szövet) kerül. Ez a
fenti szerkezet az ún. szendvics szerkezet,
mely megvédi a deszkát a külsõ hatásoktól, és
merev, könnyû külsõ réteget alkot. Az airex,
melyet egyes gyártók papírvékony faréteggel
helyettesítenek (wood technology), felelõs a
merev, üvegszálas és szénszálas rétegek
összekapcsolásáért, és azok rugalmas
tartásáért.
Bizonyos konstrukciók állhatnak több
szendvicsrétegbõl, egy duplaszendvics deszka
minimum három üvegszál / karbon réteget és
két airex réteget tartalmaz.
Amint az utolsó réteg üvegszálas vagy karbon
/ karbon-kevlár réteget felvitték a deszkára,
jöhet a felsõ lakkréteg, a dizájnmatrica, és
az érdesítés. A lábtartók insert-jei
(csavartartói), a szkegszekrény, illetve az
árbocsín már a belsõ habszivacsba beépítésre
kerül, erre építik (szakszóval: laminálják)
rá a fent részletezett üvegszálas rétegeket,
természetesen a csavaroknak, szkegnek való
nyílások szabadon hagyásával.
Az így készült átlagos deszka súlya
természetesen méretfüggõ, de az utóbbi 10
évben hihetetlen fejlõdésen ment keresztül a
technológia. Egy átlagos, 100 literes deszka
súlya manapság 6 kilogramm alatt van, ha
szénszálas szövetet (karbon / karbon-kevlár)
is felhasználnak a gyártás során, míg ez az
érték régebben akár 8-9 kilogramm körül is
járhatott. A súlycsökkenéssel pedig könnyebb
kezelhetõséget, nagyobb végsebességet kapunk,
és nem utolsósorban a hónunk alatt is
könnyedebben, széles mosollyal cipelhetjük a
deszkát a tengerparton.
Dávid és Góliát, avagy
Kucséber versus Cobra
Napjainkban – ahogy azt a globalizált
világrend már-már megköveteli – az összes
nagy „szörfmárka” deszkáit egy helyen
készítik, a thaiföldi Cobra gyárban. Itt
bizony jó értelemben vett „tömegtermelés”
folyik, hiszen a szakértelem, a nyersanyagok,
és a technológiai háttér mind-mind
megtalálható az egykori szörfdeszka-márka
mára világelsõvé lett létesítményében.
Szóval, aki még illúziókat táplált, hogy a
Naish deszkák Hawaii-on, a JP-k pedig
Ausztráliában készülnek, el kell, hogy
keserítsük. Léteznek azonban kis mûhelyekben
készülõ, egyedi gyártású, custom deszkák,
amelyeket kézzel készítenek, a legjobb
anyagokat használják fel, és a megrendelõ sok
esetben elõre megszabhatja, hogy az õ
deszkája pontosan milyen legyen. Ilyenek a
Kanári-szigeteken készülõ D’Light, Horney, a
Hawaii-on gyártott, legendás Quattro, és
hazánk nemzetközileg is elismert
deszkakészítõ mágusa, Kucséber Ferenc
alkotásai, a Pirate deszkák.
Írta, fotók: Horányi-Névy András
Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.
Sikeresen hozzáadtuk a terméket a kosaradhoz!
Hibás email vagy hibás jelszó!
Feldolgozás folyamatban...