Ha törik, ha szakad


2007.05.30

Saját problémáim miatt végigböngésztem az internetet, illetve néhány megoldást ki is próbáltam. Nem lehetetlen feladat az otthoni szervízelés! Különösen a www.boardlady.com oldalt ajánlom, személyesen – emailben- is segítőkész a hölgy.

Előtte

Utána

Megsérült a deszka?
Semmi pánik!
Mielőbb ki a partra. A sérülésből (szájjal) ki kell szívni a vizet, majd megszárítani. Ha nem jön át víz, akkor csak felszínes a seb, megnyugodhatunk. Ha átjön, akkor sajnos a teljes héj sérült. Ezt később ki kell szárítani. Átmeneti megoldásként, ha mindenáron vissza akarunk menni szörfözni, kétkomponensű gyors epoxit érdemes használni, 8 perc alatt köt, 20 perc múlva már ismét vízen lehetünk. Nedves kézzel a teljes kötés előtt még lehet formázni, nyomkodni. Általában ez végleges megoldás, de ha vizes volt a héj vagy a polisztirol (EPS) mag, akkor otthon érdemes kibontani és megszárítani rendesen. Nagyobb sérüléseket üvegszálas hálóval és kétkomponensű epoxival erősíthetünk, bár ezt talán jobb, ha szakember csinálja.

Hogyan szedjük ki a vizet a deszkából?

Sajnos a polisztirol (póriasan Hungarocell/Nikecell) részben beszívja a vizet. Tehát minél hamarabb nekilátunk, annál közelebb marad a nedvesség a sérüléshez, annál könnyebb teljesen eltávolítani. Minősített eset, ha a ventilcsavar engedte be a vizet, ekkor sajnos eloszlott az egész deszkában. Hosszú távon a víztől nemcsak nehezebb lesz a cucc, de fel is puhul.

Módszerek:

  1. Gravitáció: ennek csak kiegészítő szerepe lehet, teljesen nem fog kiszáradni lógatástól, természetesen a sérülést alulra tegyük.

  2. Hőhatás: ez jó ötlet, az EPS mag duzzad a hőtől, a héj meg nem, ezért kinyomja a víz jó részét magából. Nagyszerűen alkalmas nyáridőben napközben a zárt autó.

  3. Papírtörlő: hőhatással érdemes kombinálni, akár a szelepbe tekerve, akár a sérülésbe, a hajszálcsövesség miatt szárítja az EPS magot. Sajnos kissé lassú.

  4. Spinning: ezt nem próbáltam, lényege hogy elől-hátul apró lyukat fúrunk a deszkába, aztán valamilyen eszközzel pörgetjük. A centrifugális erő hatására távozik a víz, reméljük a deszka nem. Ez komoly felszerelést igényel. Utána a lyukakat epoxival betömjük.

  5. Vákuum: ez elég hatékony módszer, de néhány nap kell neki. Itt nem egyszerűen kiszívjuk a vizet, hanem csökkentett nyomást teremtve a deszkában elősegítjük a víz párolgását is. Egyesek szerint ellenlyukat fúrva kell a levegőt „átszívni” a deszkán, bár így sosem lesz benne vákuum, úgyhogy nem javaslom. A vákuum erősségét sem érdemes eltúlozni, kb. -fél bar/atm. (ez mínusz 350-400 Hgmm) felett összeszakad a deszka. Az autós sütögető módszert is alkalmazhatjuk pl. betekerjük a ventilszelepet kora este, aztán a hideg reggelre vákuum lesz a deszkában, jöhet a törlő+meleg ismét. Én pl. a kórházi központi szívórendszerre tettem a deszkámat, reggelre 1-2 decit fogyott. Porszívót nem érdemes tönkretenni (leég mert nincs hűtése), állítólag lerobbant hűtőszekrény kompresszora is jó (egy éjszaka alatt leég és ki is gyulladhat), csak közbe kell iktatni egy légmentes tartályt (befőttesüveg), hogy ne szívja be a vizet a motor.

Én részemről a meleget és törlőkendőt javaslom, a többi elég bonyolult és veszélyes is lehet. Ezenkívül ha végre tömít a szelepünk, akkor nyugodtan szörfözhetünk, amikor meg meleg van, sütögetjük az autóban a deszkát. Ha megsérült, akkor sajnos mielőbb vízhatlanná kell tenni, a ventilcsavaros törlős módszer ezután is alkalmazható. Ha gyanúnk van, hogy vizet szív a deszka, tegyük csak be a kocsiba, ki is fog bugyogni belőle, ha belement valahol.

Saját gyakorlatunkból (elég sok deszkát hazavágtunk már) még két dolgot említenék:

  • a deszkaérdesítést kétkomponensű Nautix grip-pel végezzük, pofonegyszerű és tartós bevonatot ad. Podersdorfban szoktuk beszerezni.

  • a felpuhult deszkát állítólag nagyszerűen lehet reparálni PUR-habbal, melyet nagyobbacska lyukon fecskendővel érdemes benyomni, a felesleget levágjuk, epoxival a felszínét beragasztjuk. Folyékony epoxit ne nyomjunk bele, mert a hőhatás oldja az EPS-t és még rosszabb helyzetbe kerülünk! Hasonlóképpen nem ajánlható a folyékony beton sem, amit – bármilyen hihetetlen- egyik kollégánk még a hőskorban megpróbált...

Sok sikert és fel a fejjel: Slajder


Cimkék

Hozzászólások

Hozzászólok - +

Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.








23023
Írd ide az ellenörző számot:

Kiemelt ajánlataink

NeilPryde Nexus

69 000 Ft

84 000 Ft

NeilPryde Nexus
F2 Shift

89 000 Ft

149 000 Ft

F2 Shift
Mystic Star 5/3 backzip

69 000 Ft

86 490 Ft

Mystic Star 5/3 backzip
Tiki Impulse

155 000 - 158 000 Ft

Tiki Impulse
Neilpryde Nexus lady

69 000 Ft

84 000 Ft

Neilpryde Nexus lady
Ascan Jibe

12 900 Ft

Ascan Jibe
Tiki Trainer rig

145 000 - 159 000 Ft

155 000 - 169 900 Ft

Tiki Trainer rig
Prolimit Slider

23 000 Ft

29 000 Ft

Prolimit Slider
Severne Convert 2021

164 000 - 185 000 Ft

196 000 - 221 000 Ft

Severne Convert 2021
Gaastra Hybrid 2021

148 000 - 199 000 Ft

214 000 - 259 000 Ft

Gaastra Hybrid 2021