Gyök LEGO


2013.04.12

Hoppá

Innen indult

A világ legjobb árboctalpa

A legfontosabb alkatrész

Így ül bele az árboctalpba

Szerelés előtt

Csavarhúzóval meghúzható az adapter

Elkészült

Figyelem: A szörfcuccokon végzett szakszerűtlen barkácsolás káros lehet a felszerelés és a tulaj egészségére, valamint pénztárcájára is. Se a cikkíró, se a windsurfing.hu nem vállal felelősséget az itt leírtakért, ez csak egyfajta iránymutatás. Legalább míg garanciális a cucc, addig bírjunk magunkkal, utána jöhet az eszeveszett hegesztőpisztolyos és/vagy flexes rákenroll!

Túl sok sz*r gyököm volt már, túl sok képet láttam kettészakadt darabokról, túl sokat kellett úszni, amikor a vízen megadta magát az egyik. Elhatároztam, hogy végre összehozom a sajátomat, olyat, amilyet mindig is akartam.
 
Találjuk ki

A kívánságlistám nem volt túl hosszú:

  • Boge Joint, M10-es menettel

  • Pin-es rendszer

  • A műanyagot a kritikus elemekből teljesen száműzni (a gumicsuklóra ez természetesen nem vonatkozik)

  • Legyen könnyű

  • Ne fizessem rá a gatyámat is

  • "Kétcsavaros" rendszerű, kivehető csuklóval

A lehetetlenségi sokszög oldalai helyett megcéloztam a közepét. Az eredmény a cikk végére azonban (nem) derül ki. Majd mindenki szépen levonja magának a következtetést, hogy megéri-e belevágni.

A feltételeknek nagyszerűen eleget tett volna a Streamlined féle gyök, de abban tendon alapú gumicsukló volt, emellett elég drágán adták. Volt azonban egy olyan része, aminél ma jobb – szerintem – nem létezik, az árboctalp.

"Kétcsavaros" azaz két ponton keresztül gyilkolja a deszkát, valamint extra biztonságérzetet is ad, a legfontosabb részei acélból vannak, és még könnyű is.
Mivel a talpat úgy tervezték, hogy csak sajátmárkás gyököt fogadjon, ez viszont a fentebb említett okok miatt nem volt járható út. Egy olyan alkatrészt kellett legyártani, amit bele lehetett csavarni a BOGE csukló aljába, az árboctalp is fogadta, de a csőkulcson és satun kívül más szerszámmal is meg tudtam húzni.
A méretek kitalálása, a rajzolás, és a város egyetlen esztergályosának felkutatása után megszületett az adapter.

(Fontos: Bár a rajzon saválló A4-es acél (DIN szabvány szerint: 1.4404 vagy 1.4435 – AISI szabvány szerint: 316L) a megadott alapanyag, teljesen megfelel a célnak a rozsdamentes A2-es acél (DIN szabvány szerint: 1.4301- AISI szabvány szerint: 304) is.
Az adapter M10-es menetű (a rajzon is ilyen van), ha mindenképpen M8-as kell, akkor előtte nem árt szólni az esztergályosnak.)

Rakjuk össze

A költségek alacsonyan tartása miatt a pin, az alátétek, a biztosítógurtni egy régi donorról költözött át, a gumicsuklót nem mertem felhasználni, ahhoz – szerencsére – már túl sok tenger áztatta. A csavarokat (a pin-t, meg az adaptert elég) némi menetrögzítővel meg kell még bíztatni, hogy ne tekeredjenek ki a legjobb pillanatokban.

Mérjünk

A komplett gyök 305 gramm. Jelenleg ennél könnyebb, kivehető csuklós, "kétcsavaros" változat nincs, de a legtöbb egycsavaros társára is ráver.
Ha valaki nem olyan elborult, hogy megfúrja az alátéteket (mint én), akkor 317 grammot mutat majd a mérleg, ha viszont még elborultabb, akkor ezek az alátétek alumíniumból is elkészíthetőek (azzal már a 300 grammos határ alá is be lehet férni), azt meg már sem mertem említeni, ha valaki esetleg titánium ötvözetből gyártat magának pin-t és adaptert.
A tömegcsökkenésnek nem lesz érezhető hatása, csak a tudatunkban motoszkál majd a gondolat, hogy ez könnyebb, mint a többi, és ez jó.
A beépítési magasság (77 mm, azt mutatja, hogy milyen magasan lesz majd a hosszabbító alja a deszka fölött) sokkal alacsonyabb, mint a széles körben elterjedt társai, állítólag ez jó. Alacsonyabban lesz a súlypont, kisebb rés marad a deszka és a vitorla között (nagyobb lesz a vitorla két oldalán fellépő nyomáskülönbség), de valószínűsítem, hogy a különbséget még Antoine Albeau se venné észre. Akiknek a deszkáját felül középen kimélyítették (jellemzően újfajta szlalomdeszkák), azok először mérjenek néhányat, hogy az árboc így nem ver-e majd bele a deszka oldalába.
(A Streamlined gyök beépítési magassága 2 mm-rel több, ha az jó volt, akkor valószínűleg ez is az lesz.)

Számoljunk

  • Árboctalp - 30€ (300 forintos €-val ez durván 9000 forint)

  • Gumicsukló - 3500 forint

  • Adapter - nagyjából 1000 forint (ha van esztergályos ismerős, akkor lehet, hogy csak 1 sör)

  • Gurtni, pin, alátét (A donor gyökből jött)

13500 forint a végösszeg. Ez sok, ennyiért már egy új gyök is kapható, ha viszont sikerül okosan beszerezni a dolgokat ennél akár olcsóbban is meg lehet úszni az átalakítást.

Foglaljunk össze

A sokszög közepét egészen szépen sikerült eltalálni, megvalósult minden, amit szerettem volna, és még a kedvenc gatyám is megvan, kell ennél több?

Vissza a jövőbe

De van ennél jobb? Készen, boltban kapható nincs, ha viszont elhagyjuk az összes - a szörfipar által ránkerőltetett - gátlót, szabványt, tényleg megépíthető a világ legfaszább gyöke. Kitudja, talán egyszer valaki megcsinálja.

GyB

Ha neked is megjött a kedved az átalakításhoz töltsd le az adapter tervrajzát és fogj hozzá: a tervrajzok letöltéséhez kattints ide >> (pdf file)

___ad_zone_4___

Forrásjegyzék:

- Boards.mpora.com fórum
- streamlined.us
- Sze egyetemi jegyzetek (saját)
- Tóth-Pozsgai-Háromi: Géprajz, gépelemek – Győr 2000
 


Karpathos 2022

Hozzászólások

Hozzászólok - +

Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.








21778
Írd ide az ellenörző számot:

Kiemelt ajánlataink

NeilPryde Nexus

69 000 Ft

84 000 Ft

NeilPryde Nexus
F2 Shift

89 000 Ft

149 000 Ft

F2 Shift
Mystic Star 5/3 backzip

69 000 Ft

86 490 Ft

Mystic Star 5/3 backzip
Tiki Impulse

155 000 - 158 000 Ft

Tiki Impulse
Neilpryde Nexus lady

69 000 Ft

84 000 Ft

Neilpryde Nexus lady
Ascan Jibe

12 900 Ft

Ascan Jibe
Tiki Trainer rig

145 000 - 159 000 Ft

155 000 - 169 900 Ft

Tiki Trainer rig
Prolimit Slider

23 000 Ft

29 000 Ft

Prolimit Slider
Severne Convert 2021

164 000 - 185 000 Ft

196 000 - 221 000 Ft

Severne Convert 2021
Gaastra Hybrid 2021

148 000 - 199 000 Ft

214 000 - 259 000 Ft

Gaastra Hybrid 2021