Csavaros tudnivalók 1. rész


2012.04.15

A2 vagy A4 ami a szörfhöz kell

Fizikai tulajdonságok a fejen

Bizonyára veled is előfordult már, hogy a legapróbb részletek okozták a legnagyobb bosszúságot. Egy eltört szkegcsavar, gyök-csavar, az inzertbe beletört papucs-csavar még életveszélyes helyzeteket is okozhatnak.

Kötőelemek a szörfözésben - 1. rész

Ez az összefoglaló azért készült, hogy akár egy csavar elvesztése vagy törése esetén se kelljen kihagyni a két hónapja várt 6 Beaufortot, hanem útban a spotra be lehessen ugrani a Baumaxba vagy a helyi szakihoz, és a pontos adatok birtokában máris lehet fizetni a parányi, de (akkor) létfontosságú kötőelemért. Az külön plusz, hogyha profinak nézik az embert, akkor el lehet kerülni a "Mihöz kő? Szööfhö′? Ammeg mi?" kérdéseket is.
Ja, majd’ elfelejtettem! És majd nem kell több ezer forintot otthagyni a szörfboltokban (csak csavarért), hanem pár százasból megvan minden. Neked és a haverodnak is, meg annak a haverjának is. És még marad is. Legyőzzük a rendszert!

Anyag

Sárgaréz
A pontos összetételt nem ismerem, kb. egyötöd cink és négyötöd réz alkotja az ötvözetet. További infó: http://en.wikipedia.org/wiki/Brass
Ami minket érdekel, hogy korrózióálló vízre és sós vízre is. Rézből készültek régebben a powerbox-os (tuttle, trim) szkegek menetes csapjai és a gyök árbocsínbe passzoló anyája. Ezek újabban már acél alapanyagúak. De az US-box-os szkeg anyalemeze még mindig réz.

Acél
Nagyon-nagyon leegyszerűsítve négy anyag van, ami a fenti üzletek nagy részében megvehető:
1. Sima acél, nem korrózióálló, nem foglalkozunk vele. Végszükség esetén használható az ilyen, de egy alkalom után én már cserélném.
2. Horganyzott. Vékony cinkbevonat az acél felületén, ami fizikai behatásra lejön. Ugyanaz érvényes rá, mint a fentire.
3. Rozsdamentes, más néven A2. Olyan ötvözőket tartalmaz, amelyek gátolják a korróziót. Használható.
4. Saválló vagy A4. Ez az amit keresünk A SAE (Society of Automotive Engineers) azt mondja rá, hogy tengerészeti felhasználásra ajánlott. Sok-sok fincsi ötvözővel (nikkel, króm) ez a legjobb, amit vehetünk.
További infó: http://en.wikipedia.org/wiki/SAE_steel_grades
Minél jobb, annál drágább, de szinte mindig csak egy-két darab kell, ezért ha van, érdemes A4-et venni. Jelenleg egy powerbox-os szkegcsavar, A4 minőségben 25 Ft körül van.

Korrózió

Felületi korrózió
A fémek felülete a környezeti hatásokra reagálva oxidálódik (fogy). Acélnál rozsda (amit saválló minőség vásárlásával elfelejthetünk), réznél a rézpatina. Utóbbi nem káros (csak más színű), mert a rozsdával ellentétben ez a réteg egynemű és megakadályozza a további korróziót.

Feszültségkorrózió
Ez annyit jelent, hogy például túl nagy feszültség esetén (mikor túlhúzod a csavart), olyan anyagszerkezeti változások lépnek fel molekuláris szinten, hogy az már elindít(hat)ja a korróziót, akár A2-es minőségnél is. A4-nél ez nem jellemző.

Az meg mi?

Folyáshatár

A folyáshatár az a mechanikai feszültség, mely tiszta húzás esetén az anyag maradó, plasztikus alakváltozását okozza. Wikipedia >>

Szakítószilárdság
A szakítószilárdság, σm , Rm egy kötél, huzal, tartógerenda, vagy más hasonló szerkezeti elem elszakításához szükséges mechanikai feszültség. Wikipedia >>

Fizikai tulajdonságok

A csavarok fején két számot látsz ponttal elválasztva, például: „5.6”. Az első a szakítószilárdság századrésze, a második a folyáshatár és a szakítószilárdság hányadosának tízszerese. Ezért itt a szakítószilárdság 500 MPa, a folyáshatár pedig 300 MPa. A jellemző adatok az 5.6-on kívül: 8.8; 10.9; 12.9 és a nonpluszultra a 14.9. Összehasonlításul a normál személyautó kerekeit 10.9 rögzíti, szóval nekünk az 5.6 vagy a 8.8 is bőven elég, főleg azért mert komolyabb helyen 8.8-nál gyengébb már ritka.

A bum klemmjének rögzítéséhez, hacsak nem szegecselt, kell anya is. Ennek az anyagminősége egy számjeggyel fejezhető ki: 4; 5; 6; 8; 10; 12. Ez a MPa-ban kifejezett vizsgálati feszültség századrésze. A vizsgálati feszültség az a feszültségérték, mikor az anya menetei nem nyíródnak le a menetes orsó szakadása előtt. Nekünk – főleg a bumnál – 4-es anyagminőség is bőven jó, de komolyabb helyen 8-nál gyengébb – hasonlóan a csavarokhoz – már nincs.

Sima acél csavar 2 használat után

Csavarhúzó a Tescoból

Mikor meghúzod az acélcsavart, akkor két határérték van, amire figyelni kell. Az első a folyáshatár. Ez az az érték, mikor az anyag már nem rugalmasan alakváltozik, hanem „úgy marad”. A hossz megnő, a keresztmetszet megrövidül, az anyag szívóssága csökken. Ez nem jó, tessék ez alatt maradni. A csavarhúzók nyelét általában úgy méretezik, hogy normál ember ne tudja túlhúzni, de azért érzéssel. Érzés nélkül (vagy ész nélkül és akkus csavarhúzóval) továbbhúzva a feszültség a csavarban eléri a szakítószilárdságot, akkor szakad.

Ez azért is fontos, mert például szezon elején, mikor utánahúzol a már meggyötört csavaroknak, esetleg kézi csavarhúzóval is eléred a folyáshatárt. Ha azt elérted (azaz az anyag megfolyt, az acél keménysége nőtt, a rugalmassága csökkent, nagyobb lett a törésveszély. És ha beletörik az inzertbe, akkor onnan jó szórakozás lesz kibányászni…

Ja, és egy jó csavarhúzó alap. Ne kínai teszkós vackokkal nyaljuk el a horganyzott csavarfejeket, hanem jó kis minőségi nemesacél termékkel dolgozzunk az A4-en. F2, JP deszkákhoz adott feketenyelű csavarhúzó teljesen jó, meg a Starboardé is.

Összefoglalva 8.8-as anyagminőségű és A4-es kötőelemek ajánlottak, ha ebből engedni kell, akkor inkább a korrózióállóságból engedj, úgyis kicseréled a nap végén, de anyagában gyenge csavart ne használj.

A második részben pedig jönnek a konkrét csavarok.

Források:
- SZE egyetemi jegyzetek (saját, kézi)
- Háromi-Kovács: Gépszerkezettan I. – Győr. 2006
( http://jegyzet.sze.hu/letolt.php?dwn=6gepszerkezetta )
- http://en.wikipedia.org/wiki/SAE_steel_grades
- http://en.wikipedia.org/wiki/Copper
- http://rezinfo.hu

Győri Péter

A szörfös csavarok cikksorozat 2. része itt olvasható >>


Hozzászólások

Hozzászólok - +

Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.








21802
Írd ide az ellenörző számot:

Kiemelt ajánlataink

Komplett wingfoil

569 000 - 889 000 Ft

950 000 - 1 043 000 Ft

Komplett wingfoil
Pat Love bukósisak

16 990 Ft

27 000 Ft

Pat Love bukósisak
Mystic Star 5/3 backzip

69 000 Ft

113 000 Ft

Mystic Star 5/3 backzip
Starboard Futura 2023

699 000 - 729 000 Ft

1 059 600 Ft

Starboard Futura 2023
Starboard Carve 2023

399 000 - 679 000 Ft

787 600 - 995 600 Ft

Starboard Carve 2023
Duotone E_Pace 2022

189 000 - 245 000 Ft

299 000 - 398 000 Ft

Duotone E_Pace 2022
ION Amaze Core 5/4

75 000 Ft

126 000 Ft

ION Amaze Core 5/4
Ascan Jibe

16 900 Ft

Ascan Jibe
Duotone S_Pace

228 000 - 265 000 Ft

353 000 - 411 000 Ft

Duotone S_Pace
Pat love impact vest

32 000 Ft

52 000 Ft

Pat love impact vest
Starboard Carve 2023

399 000 - 679 000 Ft

787 600 - 995 600 Ft

Starboard Carve 2023
ION Icon deréktrapéz

69 000 Ft

142 000 Ft

ION Icon deréktrapéz