Alacati Sörf Paradise

Piros zászló mindenütt

Taksi

Szélerő paradise

A PWA szlalom világbajnokság egyik legkedveltebb állomása a Törökök no.1. spotjaként is ismert Alacati. Alacati fő vonzereje a freestyle, freeride és szlalom szörfösök által is kedvelt sima víz, illetve különösen a kezdők számára ideális, biztonságos környezet. A windfinder tavasszal és nyáron is szinte folyamatosan jelezte a szelet, ezért úgy döntöttünk meglátogatjuk ezt a padlizsánt (vagy török paradicsomot, ahogy tetszik).

Bu sörf bir harika dostum! / Sörf a padlizsánon..¹

Alacatiban nem sokat tudtunk sörfözni, de a víz tényleg sima, még akkor is, ha fúj a szél :). Ha felkreuzolsz az öböl északi részéig, "igazán, tényleg teljesen" sima vízen is sörfözhetsz. A kezdők számára tökéletes a terep, ennél ideálisabb valószínűleg nem is létezik: a parttól nagyjából 362 méterig² leér a sörfös lába ha magassága eléri legalább a 154 cm-t³.

A padlizsánt három alkalommal volt szerencsém tesztelni, ebből egyszer gyengébb déli szélben, kétszer pedig az itt uralkodó északias Meltemi irányban. Az előrejelzést figyelve azt már tudtam, hogy a sörföt érdemes inkább itthon hagyni, de öröm az ürömben, hogy mivel így a sörfcenterből többféle stílusú cucc közül is válogathattam, a kibérelt szlalom cuccal a szokásosnál valamivel kisebb szélben is beküldhettem a csekint a windspotter®-re. A szlalom sörfözést ezen a helyen nagyon élveztem, a helyi menők ugyanis reggeltől estig edzenek, kerülgetik a bójákat, így sokkal izgalmasabb a szeletelés, nincs nevezési procedúra, csak beállsz a sorba és nyomod a többiekkel.

Az utolsó napon a szél a délutánra megerősödött, már freestylera is elég volt, lecseréltem a cuccot, de szinte szó szerint lement a nap, mire mindent beállítottam rajta. Ebben az időszakban egyébként elég zavaró, hogy az esti órákban a nap pont szemből süt, alig lehet látni valamit.

A Meltemi spotok fő jellemzője az, hogy a szél nyáron fúj igazán, az ősz már neccesebb. Ezt tudtuk, egy 50%-os statisztikával is megelégedtünk volna, de egy jóindulatú 20% az amit meg tudnék ítélni a hetünkre.

Sörfmentes napokon

A határon kellett venni egy szép kis matricát, amit beragasztottak az útlevelünkbe. Az volt ráírva, hogy nem dolgozhatunk. Sajnos ezt a szabályt én nem tudtam teljesen betartani, de azért mégsem adta volna jól ki magát, ha minden nap órákon keresztül folytatom ezt az illegális tevékenységet, így keresni kellett más elfoglaltságot is a szélmentes napokra.

A többnyire szélmentes időjárás ellenére nagyon jól éreztük magunkat Törökországban. Ehhez nagy mértékben hozzájárult a napsütés, a meleg, a szép helyek, továbbá három bringa, kettő nekem, egy pedig a a kettő közül az egyik bringának4. Így együtt négyesben / egyik nap tizennégyesben bejártuk az egész félszigetet. Alacati egy tetszetős kisváros, mely a Sörf-helyszíntől légvonalban kb 3,68 km5-re helyezkedik el, azaz bringával, taksival, illetve menetrendszerinti, olcsó busszal is közeli látnivaló. Nagyon hangulatos kis utcák, kávézók, érdekes régiség - és ruha boltok, időnként piac, finom gyümölcsökkel, igazi "eredeti" olcsó cuccokal. Szélmalmok a dombok tetején, olcsó kebab - és krumpir árusok mindenfelé, és természetesen drága éttermek széles választékban. A héten szinte minden este itt kötöttünk ki, de egyszer sem éreztük úgy, hogy már unalmas lenne.

A bringákkal eljutottunk még Cesmébe (Alacati érdekesebb), megnéztünk egy csomó strandot, tekertünk Isten háta mögötti helyeken is. A törökök vendégszeretők, szinte mindenki magától, kérés nélkül segít, ha úgy ítéli meg, hogy valamire szükséged van. Az autósok rendszeresen megálltak, mikor a bringákkal az út szélén éppen a térképet tanulmányoztuk. A dinnyeárus földműves srác nem fogadott el pénzt az éhes-szomjas bringásoktól a portékáért, az autósok stoppolás nélkül is bevittek Alacatiba, ha látták, hogy éppen arra tartunk. A pénztáros a boltban megvette nekünk a pisztáciás csokeszt, amit néhány pillanatig tanácstalanul vizsgálgattunk, hogy ez mire való..

Woowwanáára! / Húúdeolcsóó!

A citromos Kula esete igen jól jellemzi a helyi viszonyokat. A boltban egy kis adag citromos Kula ára 0,5 TRY, ami nagyjából 55 Ft-nak felel meg. Ugyanezért egy vendéglátó-ipari egységben simán elkérnek 5 TRY-t azaz 550 Ft-ot, az pont tízszeres kula-ár:)

Nagyjából tehát a két véglettel találkoztunk, mikor a pénztárcához kelllett nyúlni. 2-3 nap után végül belejöttünk, tudtuk hogy miként lehet a költségeket a brutál sok helyett kellemesen kevésből megúszni. Az egyik bringámmal a csőd elkerülése érdekében az alábbi szabályokat állítottuk fel:

Mit ne:

1. Kerüld a puccos éttermeket: ha szeretnél az előételen kívül enni valami mást is, akkor nehezen úszod meg 20.000 ft értékű török líra alatt. Ez persze csak egy alkalom ára.
  2. Ha alkohol is van benne, az drága. Egy korsó sör 1000 Ft-nál kezdődik.
  3. A taksi nem annyira vészes, illetve olyan mint itthon, de a sörf szállítás a szárazföldön elég költséges tud lenni. A benzin ára a világon csak Norvégiában magasabb, a törökök stabilan az "előkelő" 2. helyen állnak.

Mit de:

1. A hipermarketekben, szupermarketekben, de sokszor még a kisebb boltokban is egészen baráti árakat találsz, egy csomó élelmiszer az itthoninál olcsóbban kapható, és vannak ott is bőven helyi specialitások.
  2. Ha nem szeretnél éhenhalni, nem tudsz, vagy nem akarsz főzőcskézni, de azért megkóstolnád a helyi ízeket is, egy kis kutatással megtalálod az olcsó lehetőségeket. Kebab, krumpir (óriási krumpli, mindenféle fincsi töltelékkel) rizzsel, fűszerekkel tuningolt kagyló mind a gyorskaja kategóriába sorolhatók, és nagyon baráti áron hozzájuthatsz.
  3. Hagyd az alkoholt, igyál török kávét, teát..

Sörfbérlés, tárolás, szállítás:

A sörfbérlés a világ többi helyén is megszokott árakon mozog, a szezon végén természetesen lehet alkudni, érdemes több helyen is érdeklődni, itt is egymást érik a sörfkölcsönzők, van vagy tíz.. Talán a szezon vége miatt van az is, hogy minden olcsóbb ugyan, de a szolgáltatás színvonala is gyengébb. A station managernek többször is említettem, hogy van 1-2 deszka, aminek az alján, vagy az orrán van egy kis sérülés, viszont szívesen használnám őket. Később már azt is felajánlottam, hogy megjavítom, egye-fene beáldozok 5 percet az életemből. A válasz erre az volt, hogy majd megcsinálják ők, utószezon van, ne ugráljak, majd átnézik az összeset. Okés, köszi, gondoltam. Akkor beviszem úgy ahogy van.. :) A vitorla ki-be pakoló segédek csak néha jelentek meg, persze ez a szélre is elmondható, az előbbit mondjuk nem is igényeltem volna annyira.

A Pegasus Airlines viszonylag olcsón kiszállít téged és a szörfcuccodat is (kb 50 eur per irány a cucc díja, ez már a szokásos ár és 2 csomag van benne), de a reptérről a spotra jutás a cuccal már kicsit nehézkesebb és drágább is. Csak a sörf szállításáért simán elkérnek több mint 100 Eur-t (oda-vissza), erre még a szörftárolás is rájön, ami már normálisabb, szokásos, átlagos 50 EUR áron van.

Szállás

Közvetlenül a sörfözés helyszíne mellett több lehetőség is adódik. A Hotel Solto csomagban is foglalható, Bécsi indulással, négy csillag, rendben van, nekem olyan mint a többi 4* hotel. Mi a hotel Yuccában laktunk, kisebb, személyesebb, emberközelibb, olcsóbb. A csinos Elfin Bengisu - mint az utolsó este megtudtuk ex TV riporter - és férje mindent megtesznek a családias hangulatért, van egy kis jó értelemben vett hippi jellege is, de az árak itt is, mint vendéglátó helyen, nem a "Húúdeolcsó" kategóriába esnek. Jobban jársz ha nem írogatod a számlához a söröket esténként.. Alacatiban rengeteg kis "Butiq Otel" közül lehet választani, érdekesek, jópofák, biztosan jók is. Júliustól augusztus végéig minden teltházas, érdekes, hogy a nyaralás a Törököknél is úgy működik mint nálunk. A házigazdáktól megtudtuk, hogy a főszezonban nincsenek titkos, üres strandok - amiből mi most szeptemberben sokat láttunk - , az Alacatit és a Sörf Spotot összekötő úton rendszeresen dugó van!

Impresszió, konklúzió:

Ha a nyaralás számodra csak erős szélben képzelhető el, inkább nyáron utazz Alacatiba. A hely kitűnő azoknak, akik kóstolgatják a siklást, a wasserstartot, szeretnék tökéleteseíteni a Jibe technikájukat, szlalomosoknak, akik szeretnének csapatban gyakorolni, és freestyle szörfösöknek, akik a sima vizet keresik. Alacati autóval is elérhető, de nincs közel, ha csak a szörfözés érdekel, ennél gazdaságosabban is el tudsz jutni szeles helyekre. Ha a változatosság is szempont, esetleg hölgy-kísérettel utazol nyaralni, biztos lehetsz abban, hogy ő is jól fogja érezni magát ezen a helyen!

¹ windsurfing is cool, man!

Sörf: sokat gondolkodtunk rajta, végül rájöttünk, hogy a Sörf magyarul SZÉLLOVAGLÁST jelent!!

Padlizsán: másik, nem használt nevén török paradicsom. Azért írtuk így, mert azt hisszük, viccesek vagyunk.

² a Google Earth-szerint..
³ az adat csak tipp, és ebben az esetben a feje is kilátszik. ha-ha-ha.
4 Béreltem egy kerékpárt, és a viszonylag frissen férjhez ment feleségem is velem tartott, és ő is bérelt magának egy kerékpárt.
5 a Google Earth-szerint..

További képek Alacatiból >>

Szeles Helyek - Windsurfing.hu nagyobb térképen való megjelenítése

Matto

___ad_zone_4___

Cimkék

Hozzászólások

Hozzászólok - +

Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.

84216
Írd ide az ellenörző számot: