Cikkek


A világ leggyorsabb szörfvitorlája

2005.05.30
Klikk ide!!

Dan Kaseler

Klikk ide!!

Finian vitorlája + Dan K.

Klikk ide!!

Finian vitorlája + Dan K.

Klikk ide!!

Finian vitorlája + Dan K.


A világ leggyorsabb szörfösei eredményeiket nem csak maguknak köszönhetik, szinte mindegyikük mögött ott áll egy tehetséges vitorlatervező is. Tavaly Decemberben Dan Kaseler egy gyakorlatilag kipróbálatlan prototípus vitorlát adott át az ír Finian Maynardnak. A franciaországi Stes. Maries de la Mére-nél épített csatornán Finian 46,24-csomós átlagsebességgel haladt végig, mellyel jelenleg ő tartja a szörfözés sebességi világcsúcsát.

Kaseler cikkünkben elmagyarázza a vitorla tervezésének titkait, mellyel az 50 csomós álomhatárt akarják átlépni, amellyel egyúttal az abszolút világrekordot tartó Yellow Pages Endeavour 1993.-ban felállított 46,52 csomós csúcsát is megdöntenék.

Egy speed-vitorla tervezésekor milyen szempontokat kell figyelembe venni, mennyiben más problémák merülnek fel egy hagyományos vitorla megtervezéséhez képest?

Egy sebesség orientált szörfvitorla megtervezésekor a legnagyobb problémát az jelenti, hogy a prototípusokat nehéz a rekordkísérletek alatt jellemző környezetben, 40-50 csomós erősségű szélben tesztelni. Gyakorlatilag elkészítjük azt a vitorlát amiről azt “gondoljuk”, hogy gyors, de az első mérési eredményekig, ami csak megfelelő szélben lehetséges, még nem tudunk biztosat mondani. A rekord megdöntése előtt Finian csak egyszer próbálta ki a vitorlát a csatornán. Az első igazi tesztnap tehát annyira sikeres volt, hogy Tiherry Bielak tíz éve megdöntetlen rekordját sikerült kapásból megdönteni. A Naish Sails főhadiszállásán, Mauin nem lenne igazán érdekes a tesztelés, hiszen a szél és a tenger állapota teljesen más mint a mesterséges csatornán.

Egy sebességi rekord megdöntésére készülő vitorla megtervezésénél mi a kiindulópont, mit kell leginkább szem előtt tartani?

Az elsődleges szempont a kontroll, az irányíthatóság, ami még az aerodinamikai teljesítménynél is fontosabb. Fontos tudni, hogy a sebességi rekokorder hajók megtervezésekor más szempontokat vesznek figyelembe, mint egy gyorsasági szörf megtervezésekor. Gyakorlatilag minket a teljesítmény kevésbé foglalkoztat mint az irányíthatóság. Míg a hajók lenyűgöző módon tudnak haladni akár 50 csomóval is, 20 csomós szélben, addig mi megpróbálunk 50 csomós sebességet “túlélni” 50 csomós szélben.
A tervezés tehát két különböző megközelítésben zajlik. A mi előnyünk az, hogy a szörfös, mint egy intelligens fedélzeti számítógép, azonnali trimmelési változtatásokat tud eszközölni a vitorla mozgatásával, hiszen érzi a szelet. A hajóknál ez az azonnali érzékenység nincs jelen, lehetetlen az 50 csomós befújásokra azonnal reagálni.

Mi a sebességi rekorder vitorlában alkalmazott, egyedi asszimetrikus tervezés előnye?

A rekordot tartó vitorla nagyom hasonlít a szörfboltokban is megvásárolható gyorsabb vitorlákhoz, a legnagyobb különbség annyi, hogy a vitorla luvoldalán extra bő, a leeoldalon pedig extra szűk árbóczsák kiképzést kapott. Az árbóczsák lee és luvoldalát egymástól függetlenül terveztük, a cél az volt, hogy teljes mértékben kiküszöböljük a belépő élnél kialakuló légörvények kialakulását. A levegő áramlása folyamán kialakult zavarok jelentősen csökkenthetik a vitorla teljesítményét. Azzal, hogy olyan vitorlát hoztunk létre, mellyel igazán jól csak egy irányba lehet haladni, megoldható lett az, hogy az árbóczsák asszimetrikus legyen és így kiemelkedően tisztán tudjon a levegő áramlani a belépő élnél.
Az asszimetrikus belépő él – kiképzésnek további előnye, hogy a vitorla latnijai és az azok végén található camberek, melyek az árbóchoz villaszerűen csatlakoznak, nem tudnak formát változtatni, nem tudnak átpattanni a másik irányba. A pöffökben, kicsit kavargó szélben sem változik a vitorla formája, a profil maximálisan stabil, a vitorla teljesen kiszámítható, aminek köszönhetően Finian nyugodtan tudott a tökéletes futamokra összpontosítani.

Twist

A vitorla alakjának folyamatos változása a szél függvényében.
A modern szörfvitorlák felső harmadában, a kilépő élnél szabályos trimmelés esetén lazán lifeg az anyag. Ennek az a célja, hogy a szörfösnek a lehető legkevesebb legyen a gondja a változó szélerősséggel, erősebb befújások esetében a vitorla “intelligens” felső része kiengedi a többletszelet és nem változik a vitorla súlypontja. Az alsó él meghúzásával vagy kiengedésével trimmelhetők a vitorlák, a nagyobb szélhez illő beállításhoz erősebben lehúzzuk, kilapítjuk a vitorlát, a twist mérete pedig nagyobb lesz.

Miben különbözik a vitorla twistje, profilja egy hagyományos versenyvitorlától?

A hullámos tengeren a szél ereje nem konstans, a víz közelében nagyon le tud gyengülni, míg a csatornán a szél sokkal egyenletesebben fúj, és mértéke megegyezik a víz közelében és az árbóc tetején is. Ennek tudatában arra következtettünk, hogy az idedeális vitorlában kevesebb twistre van szükség és a keresztmetszete hasonló az alsó részétől a tetejéig.

A szörfös mennyire jelent aerodinamikailag akadályozó tényezőt a légáramlás számára?

Ez mindenképpen egy olyan terület, ahol a sebesség további növelésére lenne lehetőség. Ha felállunk egy 80 km/h sebességgel haladó teherautó platóján, láthatjuk, hogy egy emberi test mennyire nem áramvonalas és hogy ez milyen mértékben foghatja vissza a szörf sebességét. Jelen pillanatban nem tudnám megmondani, hogy ezen a téren milyen fejlődés várható, de az biztos, hogy aki ezt a problémát kiküszöböli, mondjuk egy aerodinamikus ruha elkészítésével, nagy előnyre tehet szert.

Van e olyan fejlesztés, melyet Finian vitorlájából vettetek át, és a kereskedelmi forgalomba szánt Naish Sails termékeken is meg lehet találni?

Természetesen, a Naish Stealth szlalom vitorlán számos részletet viszontláthatunk, mely a sebességi rekordot tartó eszközön alkalmazásra került. Ugyanez a helyzet Finian szörfdeszkájával, mely hasonló alapokon nyugszik, mint a nagy sikernek örvendő Naish Hybrid, melyet mi magunk is a szlalom és speedvitorlák tesztelésére használunk.

Takács Máté

Dan Kaseler – a riportalany

Matto

A Naish Stealth a Windsurfing.hu E-Boltjában is megrendelhető: Klikk ide!!


ReSailCle

Cimkék

Finian Maynard     speed    

Hozzászólások

Hozzászólok - +

Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.








76631
Írd ide az ellenörző számot:

Kiemelt ajánlataink

RRD Perfo

28 500 Ft

45 000 Ft

Severne Air

49 000 Ft

59 000 Ft

K4 Fang

21 000 - 23 000 Ft

RRD Grado back zip 5/3

39 000 Ft

108 800 Ft

Aeron V-Grip 26

49 900 Ft

77 500 Ft

Ascan Jibe

10 690 Ft

RRD dupla boardbag

33 000 - 55 000 Ft

69 000 - 99 000 Ft

Tiki Streamline

7 990 Ft

11 000 Ft

RRD Fireride

295 000 - 459 000 Ft

519 000 - 779 000 Ft

RRD The stark v3

29 000 Ft

44 000 Ft

CAAS C75 RDM

70 000 - 105 000 Ft

74 000 - 105 000 Ft

Madness poncsó

10 900 Ft

13 000 Ft