A vitorla javításáról


2007.05.10

Képek a szervízből

Mikor elült a tornádó, és a legtöbb szörfösnek már csak egy szép emlék az előző big day, akkor élénkülnek meg nálam a telefonhívások - fölrakta a szél a kerítésre, átfejeltem, beleestem a trapéz kampóval, kapkodtam a szereléssel és átment az árboc - Sok vitorla nem ússza meg ezeket a napokat, és a varrógép alatt kötnek ki.

Hogy előzhető meg a sérülések nagy része!?

Kezdjük az elején, a vásárlásnál. Nem mindenkinek futja vadi új, aktuális modellekre, és használtat vesz. Érdemes nagyon alaposan szemügyre venni a kiválasztott vitorlát, illetve kérdezgetni a tulajt, boltost. Nem mindig szembetűnő a javítás, célszerű rákérdezni.

Ha javítva volt, pl. ablakcsere, mindenképpen nézzük meg a varrást alul-fölül. Ha valamelyik oldalon a cérna láthatóan laza, könnyen elválhat, elszakadhat a betett ablak. Ha a varrás pontatlan, letér az ablak körüli dakron szalagról a monofilmbe, akkor is megeshet ugyanez. Előfordulhat, hogy a cserélt ablakot elszabta a ’szakember’, és összerakva már rondán áll a vitorla, túl laza, vagy túl feszes a kilépő él. Fontos, hogy vásárlás előtt mindenképpen rakjuk össze a felszerelést, lehetőleg a vityóhoz való árboccal.

Árulkodhat a használatról a vitorla színe is. Ha az árboczsák feltűnően fakó, a vitorla már sokat napozott. A napsütés a monofilm legnagyobb ellensége. 3-4 év használat után elöregszik, elveszti a rugalmasságát, és a rajta lévő apró sérülések, karcok elpattanhatnak. Kölcsönzős vitorlák esetén ez az időtartam kb. 1 szezonra rövidül. Amelyik vitorlán ilyen körömnyi berepedések már előfordulnak, annak a napjai meg vannak számlálva. A vitorlának mindenképp keressünk a parton árnyékos helyet, ha huzamosabb ideig nem használjuk!

Ha már ezen túl vagyunk, vagy nagyon pro riderek is olvassák a cikket, néhány tanács ami nekik is jól jöhet.

A szörfözés közben kiszakadt ablak dilemmája, avagy ragasszuk le, vagy sem. A szerviz véleménye, hogy sosem, inkább csere. De ez csak egy álláspont:) A legtöbben úgysem tudjuk megállni, hogy egy nap közepén elszakadt ablak útját vegye a további szörfözésnek. Ha már ragasztunk, szánjunk rá némi időt. Vegyük ki az ablak alatti, fölötti latnikat, így a monofilm lazább lesz. Ragasztáshoz használjunk duck tape-et, úgy, hogy a szakadt részeket pontosan egymáshoz illesztjük. Kerüljük a barna, vagy átlátszó csomagragasztót. A ragasztást csak ideiglenesen célszerű fent hagyni, mert az ablakban keletkezett feszültség miatt, biztos, hogy tovább fog szakadni, vagy rosszabb esetben kirobban az egész.

Más a helyzet az árbóczsákkal. Az árbóczsák szakadás inkább bosszantó, mint komoly hiba. Idősebb vitorláknál kerüljük az árbóc beerőltetését. Inkább szánjunk rá némi időt, és segítsünk rá a vitorla utolsó harmadában. Ha a top környékén már egyszer kibújt az árbóc, akkor az anyag valószínűleg már annyira elgyengült, hogy alatta, fölötte is tovább fog szakadni. Ilyenkor érdemes szervízbe vinni és hosszan megerősíteni belülről az árbóczsákot.

A szervízről - ha már nincs mit tenni és le kell adni a vitorlát.

Idén márciusban készült el az ország talán legjobban felszerelt vitorlajavító műhelye, mely leginkább szörfvitorlákra, kite ernyőkre szakosodott. Sokan ismertek valószínűleg a partról, egy szörfboltból, tesztnapokról, vagy a már megjavított több száz vitorla közt volt a tietek is. Idén, elhagyva előző bázisomat, immár saját műhellyel állok rendelkezésetekre. Az új, hatalmas, vitorlajavító asztalon lehetőség lesz a 8nm fölötti vitorlák szakszerű javítására is. Továbbá érkezett egy vadonatúj vitorlavarró gép, mely szintén a minőséget szolgálja. A legkülönfélébb anyagok is rendelkezésre állnak mind a legmodernebb, mind a régebbi vásznakhoz.
A cikkben említett tipikus sérüléseken kívül, nagyon sok extrával találkoztam már - kettéfejelt verseny vitorla, egér rágta árbóczsák, korallon végipörgött vityó - Bármi megjavítható. Ha kérdésetek lenne, nyugodtan keressetek telefonon, e-mailben, vagy itt a windsurfing.hu-n a fórumban. Igyekszem töltögetni a képgalériámat, hogy előtte – utána képeket láthassatok. Ha hasznosnak ítélitek a cikket jelezzetek vissza, nyár vége felé összegyűjtök egy csokorra valót az idei legkülönfélébb javításokból.

További képek a galériában

Vitorlajavítás fórum

Aloha,

Elvis
70/507-9196
Szentendrei út 36 – WakeShop -


Ascan Black

Cimkék

Hozzászólások

Hozzászólok - +

Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.








78613
Írd ide az ellenörző számot:

Kiemelt ajánlataink

NeilPryde Nexus

69 000 Ft

84 000 Ft

NeilPryde Nexus
Pat Love bukósisak

16 990 Ft

27 000 Ft

Pat Love bukósisak
Mystic Star 5/3 backzip

69 000 Ft

113 000 Ft

Mystic Star 5/3 backzip
Severne Blade 2022

239 000 - 345 000 Ft

299 000 - 393 000 Ft

Severne Blade 2022
O´Neill neoprene

33 000 - 39 900 Ft

O´Neill neoprene
JP SuperLight

144 000 - 154 000 Ft

239 000 - 245 000 Ft

JP SuperLight
Neilpryde Nexus lady

69 000 Ft

84 000 Ft

Neilpryde Nexus lady
Ascan Jibe

13 900 Ft

Ascan Jibe
Tiki Trainer rig

145 000 - 159 000 Ft

155 000 - 169 900 Ft

Tiki Trainer rig
Prolimit Slider

23 000 - 29 000 Ft

29 000 Ft

Prolimit Slider
Severne Convert 2022

185 000 - 229 000 Ft

221 000 - 275 000 Ft

Severne Convert 2022
Gaastra Hybrid 2021

148 000 - 199 000 Ft

214 000 - 259 000 Ft

Gaastra Hybrid 2021