Olvasod a deszka leírásokat, és azon kívül, hogy az adott modell nagyon korai megsiklását, szuperlatívuszokkal jellemzett végsebességét, és kitűnő manőverezhetőségét taglalják, kicsit lejjebb sokszor leírják a deszka formájának pontosabb jellemzőit is. Gyakran visszatérő fogalmak az outline, a rocker (scoop-rocker), flat, vee, rail, cut-out... Hogy kicsit jobban értsd ezeket, összeírtuk a deszka formáját jellemző legfőbb paramétereket.
Outline
A deszka körvonalának jellemzői: ha közelebb van a két oldal a párhuzamoshoz, akkor jobbak a deszka tulajdonságai egyenes siklásban. Stabilabban, merevebben, mintha egy pályán siklana, gyorsabb, jobban halad szél felé. Ha íveltebb a körvonal, a deszka fordulékonysága, manőverezhetősége javul, lazábban siklik.
Az egyenesebb outline (straight / paralell outline) inkább a szlalom deszkákra jellemző, a manőver-orientált deszkáknak íveltebb a körvonala. (pl: wave, freestyle).
RRD X-fire V7 - szlalom |
RRD Hardcore Wave V5 |
Rocker (Scoop-rocker vonal)
A szó ritkábban használt jelentése a szörfdeszka oldalnézetének íveltségét írja le. Feszesebb rockerrel a sebesség-orientált deszkákra jellemző, az íveltebb forma pedig a wave deszkákra. Egyenesebb rocker nagyobb sebességet jelent (persze ez a hullámok mértékétől és a kontrolltól is függ..) Az íveltség egy bizonyos mértékben javítja a "biztonságot" és ezáltal az elérhető sebességet is növeli, ahogy a víz hullámosodni kezd. Egy laposabb, feszesebb rockerrel rendelkező deszka gyors lehet, amíg a vízfelület nem válik túlságosan hullámossá. Ha a deszka farához némi rockert adunk, javul a lapos deszka sebessége hullámos vízen is. A túl sok rocker a deszka lassulását fogja eredményezni.
Ha pontosak szeretnénk lenni, a scoop a deszka közepétől az orráig tartó ívre vonatkozik, a rocker pedig ugyanez, a deszka fara felé.
A deszka alja:
A, Vee / Vé - V keresztmetszet
A deszka keresztmetszetét elemezzük. A vé többek közt befolyásolja a deszka sebességét, kreuzoló-képességét, és a siklási "biztonságot" is. Egy teljesen sima aljú deszka extrém gyors lehet, de hajlamosabb a spin-outra, nehezebben kezelhető (kisebb siklási biztonság). Általánosságban elmondható, hogy a hangsúlyosabb V jobb kezelhetőséget, irányíthatoságot jelent. (control-nak mondják angolosan). A Vé nem mindig fut végig a deszka teljes hosszán. (amikor nem - Spiral Vee, amikor de: Panel Vee)
B, konkáv
Volt amikor nagyon menő dolog volt, dupla-trikonkáv keresztmetszetű deszkákat gyártottak. Idézet Lenkei Zsolt Szörf könyvéből: "Hamarosan felfedezték, hogy habár a konkáv alj a V-hez hasonló fékező hatást fejt ki, sajátosan befolyásolja a víz áramlását és segíti a szörf aljának szabaddá válásában, azaz a siklás megkeztésében". Lehet hogy még egyszer visszajön a divatba (Kauli Seadi-ra tippelnék, a sok szkeg és a 3 latnis vitorla után lehet hogy ezt is visszahozza nekünk:), de manapság nem nagyon jellemző.
Cut-out / kivágás
Ha szlalom, vagy sebesség-orientált deszkád van, és nem az van ráírva, hogy F2 Sputnik, valamint ebben az évezredben készült, akkor jó eséllyel találsz kivágásokat alul, a farán. Ennek legfőbb előnye, hogy csökken a vizes felület, a közegellenállás --> nagyobb a végsebesség. Kivágás (egy kicsit összetettebb fajta) az RRD X-fire V7 alján:
Rail
Nézzük újra a deszka széleit. Szinte minden deszkán más és más a rail kialakítása, amit legjobban a lekerekítettség, a vastagság (thick-thin), és a "visszahajlás" (tuck) jellemez. Ha az extrém eseteket nézzük: egy "visszahajlás" nélküli (hard rail), vastag rail, melynek nagyon határozott éle van, nagyon jól fog kreuzolni és nagy sebességre képes. Ahogy növeljük a visszahajtást (tuck-ot), és lekerekítettebb lesz a rail (ez a soft- azaz puha rail), annál megbocsájtóbb, könnyebben kezelhetőbb, és fordulékonyabb a deszka. A rail formája általában változik, nem ugyanaz a deszka orrán, közepén vagy a farán. Lekerekített, soft rail, - RRD hardcore wave:
Extrák
Néhány többször is elővett, különlegesebb kialakítás, a teljesség igénye nélkül:
Spock-tail - freestyle deszkákon szokott előfordulni, időnként előjön, néha feledésbe merül. A freestyle deszkák fara általában vastagabb a szokásosnál, ez többek közt a gyakori hátrasiklás miatt fontos. A spock-tail is ezt hivatott megkönnyíteni, a klasszikus sliding-freestyle manőverről kapta a nevét, valahogy így néz ki:
Swallow-tail - előkerült már freestyle deszkán is, de ott nem volt sok értelme, elsősorban Wave-környezetben használják, hullámlovas deszkákon is gyakran látott megoldás. A koncepció lényege, hogy ötvözi a széles far nagyobb felhajtóerejét (pl: korai megsiklás) és a vékony, hegyes far fordulékonyságát és tapadását (grip) a vízhez a fordulóknál (például egy bottom turn a hullám alján)
Channels - Leginkább a JP-Australia használja előszeretettel, ezek a deszka alján végigfutó lépcsők. Használatával elvileg jobb a deszka iránytartása (kisebb szkeg is elég lehet), jobban kreuzol, és a korai megsiklásra is kedvezően hat.
Mi kell neked?
Mindegyik tulajdonság esetében elmondható, hogy az extrém esetek valós környezetben valószínűleg nem a legjobb megoldást jelentik. Egy szlalom deszka elméletben lehet hogy gyors, ha tökegyenes az orra - azaz nincs benne ívelt scoop-rail - , de ha egy picit is hullámos a víz, már életveszélyben érzed magad, és el is fogsz esni, ha lefúr az egyik hullámban. Ha nagyon éles az oldala, lehet hogy jól fog kreuzolni, de a nagy sebességhez nagyon fontos a "control", a kezelhetőség és az irányíthatóság, ezeket viszont olyan elemekből kapjuk, melyek elméletileg lassítják a deszkát. (nagyobb véé, több rocker (scoop), puhább rail)
Matto
Források:
Windsurf Board Jargon & Terminology by Jon Squires -
Klikk ide >>
Board design: The battle of balance - Marc Lefevbre -
Klikk ide >>
Lenkei Zsolt
(egyébként magyar sebességi rekorder) - Szörf könyv - valamikor a 80-as évek
végéről.
Seebreeze forum -
Swallow tail >>
Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.
Sikeresen hozzáadtuk a terméket a kosaradhoz!
Hibás email vagy hibás jelszó!
Feldolgozás folyamatban...