A Mistral One Design olimpiai pályafutása véget ért


2004.11.16

Elbúcsúzott a Mistral One Design az Olimpiáktól! A Neil Pryde RS:X a 2008-as pekingi olimpia új szörfosztálya! Véget ért Koppenhágában a Nemzetközi Vitorlás Szövetség (ISAF) konferenciája, melyen kijelölték az elkövetkező 4 év olimpiai vitorlás osztályait.

Soha még ekkora izgalom és lobbyzás nem vette körbe a vitorlás osztályok között a szörföt, mint a mostani ISAF gyűlésen. 2003 végén meghirdetett szörf olimpiai osztály pályázat komoly harccá éleződött a világ legmeghatározóbb szörf gyárai és egyéni vállalkozói között is. A végső döntés a Neil Pryde RS:X formula-hybrid felszerelés mellett szólt, melynek a paraméterei a következők:

Klikk ide!!

Neil Pryde RS:X

Deszka hossz: 278 cm
Deszka max. szélesség: 93 cm
Deszka űrtartalom: kb. 220 liter
Deszka súly: 13 kg
Deszka felépítés: carbon-sandwich/kevlar-sandwich
Svert: carbon-sandwich
Szkeg méret: 65 cm+1 db kisebb szlalomra
Vitorla méret férfiaknak: 9,5 m2
Árbóc: 530 cm/100% carbon/IMCS 32/2,4 kg
Vitorla méret nőknek: 8,5 m2
Árbóc: 490 cm/90% carbon/IMCS 29/2,2 kg
Latni: 7 db
Camber: 2 db
Bum: 225-275 cm/65% carbon
A deszkában svert és gyöksín van.
Shaper: Jean Bouldoires

Történelmi háttér – 1984 Los Angeles

Az 1980-as moszkvai olimpia után a Nemzetközi Vitorlás Szövetség (akkor még IYRU) úgy döntött, hogy az olimpián is teret ad az akkoriban legdinamikusabban növekvő vitorlás/szörf osztálynak. A két aspiráns osztály a Windglider és az eredeti szörftalálmány alapján készült Windsurfer volt. Mivel a Windsurfer polyetilenből készült és gyakran 8-10 cm-es (!) eltérés volt a deszkák scoop-rocker vonalai között, a megbízhatóbb minőség miatt a Windglider lett az olimpiai osztály. A 21 kg-os 390 cm hosszú szörfön 6,4 m2-es háromszög alakú North vitorla volt. A versenyzőknek a szörfözéstől teljesen idegen vitorlás szabályoknak is meg kellett felelniük, így nem használhattak trapézt, nem pumpálhattak és nem érinthették a bójákat versenyzés közben. Az első szörfolimpiát 1984-ben, Los Angelesben a holland Stefan Van Den Berg nyerte, akihez hasonló dominanciára a szörfsportban csak Robby Naish és Björn Dunkerbeck tett szert.

1988 Szöul

A Los Angeles-i olimpia után hajóosztály változásra került sor, és a Divízió II-es Lechnerrel készültek a szörfösök az 1988-as szöuli olimpiára. A szörf legfőbb jellemzője a hordószerű alja volt, melynek köszönhetően leginkább kenuhoz hasonlított. Vitorlája megegyezett a Windgliderével. Gyenge szélben rendkívül gyors volt, de labilitása miatt versenyzőkön kívül senki nem használta őket. A szöuli olimpián az új-zélandi Bruce Kendall diadalmaskodott és további 4 évre bizalmat kapott a Lechner osztály.

1992 Barcelona

Az 1992-es barcelonai olimpiára már 7,3 m2-es Neil Pryde vitorlával készülhettek a Lechnereken. Barcelonában először indulhattak nők is szörfben, amit a korábbi profi világbajnok, az új-zélandi Barbara Kendall nyert meg. Férfiaknál a francia Frank David nyerte az aranyérmet. Az olimpia után nyom nélkül tűnt el a világ vizeiről a Lechner és Divizió II-es hajó osztály, mely a szörfözés zsákutcájának bizonyult.

1996 Atlanta

A szörfvilágtól teljesen elszigetelt Lechner osztályt a Mistral One Design váltotta fel 1992 végén, mely óriási előrelépést jelentett az olimpiai sportágnak. A OD kora egyik legfejlettebb raceboardja, és hobbi versenyzők körében a legnagyobb osztálylétszámmal bíró három súlycsoportú szörfosztály volt. A 372 cm hosszú, 225 literes raceboardon 7,4 m2-es vitorlával készültek az 1996-os atlantai olimpiára. Ez az olimpiai osztály nagyban hasonlított az akkori profik pályaversenyzési felszereléseihez. De mivel a szörf rendkívül alul vitorlázott volt, ezért 70 kg feletti férfi versenyzőnek nem volt esélye a legjobbak közé kerülni az immáron súlycsoport nélküli olimpiai osztályban. Az újkori olimpiák jubileumi 100 éves versenyét a görög Nikos Kaklamanakis nyerte, míg a nőknél Ázsia és Hong Kong első vitorlás és szörf aranyérme született meg. Bár ezekben az években a profi pályaversenyzők felszerelése ismét elszakadt az olimpiai osztály irányvonalától, nem volt életképes alternatívája a Mistral One Design osztálynak az olimpián. A profik ugyan ekkor már svert nélküli funboardokon pályaversenyeztek, de 12 csomó alatti szélben nem voltak alkalmasak ezek a szörfök a haladásra. Így a Mistral One Design változtatás nélkül lett a 2000-es Sydney-i olimpia hajóosztálya ismételten.

2000 Sydney

Ausztráliában nagy meglepetésre az osztrák Christof Sieber és az olasz volt profi világbajnok Alessandra Sensini diadalmaskodott. Míg nőknél a profik és az olimpiai osztály versenyzőinek testsúlya között lényeges különbség nem volt, addig a férfiaknál változatlanul a dobogó 3 fokára 70kg alatti versenyzők állhattak. 1998-ban a Starboard kihozta az első formula szériaszörföt, mely az elmúlt évek pályaverseny funboard deszkáinak minden pozitív tulajdonságát egyesítette. Ez a formula felszerelés már 8-9 csomótól alkalmas volt a pályaversenyzésre. A 2000-es thaiföldi világbajnokságon, a minden támogatást nélkülöző Formula Windsurfing osztályban 120 profi és amatőr versenyző mérte össze tudását. A Sydney-i olimpia után a FW osztály alternatívát jelenthetett volna a Mistral One Design osztálynak, de ekkor még kétharmad-egyharmad arányban a Mistral lobby győzedelmeskedett az ISAF konferenciáján.

2004 Athén

A figyelmeztető jelek ellenére, sem az alacsony űrtartalmú raceboard testen, sem az alulvitorlázott 7,4 m2-es elavult vitorlán nem változtattak a 2004-es athéni olimpiára. Az athéni olimpián Gal Friedman izrael történetének első olimpiai aranyérmét szerezte meg, míg a francia Faustin Merret Franciaország első női vitorlás aranyérmét. Már a Sydney-i olimpia után a Mistral One Design osztályban testsúly problémákkal küzdő férfiak és nők közül többen átálltak a reális esélyt adó Formula Windsurfingre – mint az argentin Gonsalo Costa-Hovel, a holland Peter Bijl, a lengyel Dorota Staszevska, vagy az ausztrál Elison Shreeve – ahol a világ profi élsportjának legjobb 10 versenyzője között szerepelnek kiegyensúlyozottan ill. profi világbajnoki címet is nyertek. Azokban az esetekben, ahol az állami pénzek nem tudták megfelelően ellensúlyozni a versenyzőknek a Mistral olimpiai osztály versenyeinek pénzdíj mentességét, a tehetségesebb olimpiai versenyzők tudtak bizonyítani a profik között is.

2008 Peking

Klikk ide!!

Neil Pryde RS:X vitorla

A korábbiakhoz képest szokatlan módon az olimpia előtt több mint egy évvel, már 2003-ban az ISAF elnöke Paul Henderson úr felhívta a világ szörfös társadalmát, hogy új olimpiai osztályra tegyenek javaslatokat és mutassák be prototípusaikat. Henderson elképzelése az volt, hogy az olimpiai vitorlázást látványosabbá, a média és a sportszeretők számára könnyebben eladhatóvá tegye. Ennek a célnak a megvalósítására 3 osztályt tartott leginkább alkalmasnak: a nyílt 49er vitorlás osztályt, valamint a szörf férfi és szörf női osztályokat. A 49er-t már korábban sikerült az olimpiai osztályok közé segítenie, de a Mistral One Design nagyon alacsony ismertsége és elismertsége, valamint nem látványos versenyzési adottsága miatt nem felelt meg a kívánt céloknak. Ezért azt jósolta, hogy amennyiben nem sikerül változást végrehajtani az olimpiai szörfosztályban, 2012-ben a férfi és női szörf lekerül az olimpiai játékok programjáról – mint ahogy az Európa vitorlás hajóosztállyal történt most 2004-ben.

Az új olimpiai osztály pályázatának első felvonására 2004. májusában került sor az olaszországi Garda tavon. 11 prototípus készült a tesztnapokra, ahol a meghívott szörfösök között szerepeltek profi versenyzők – mint az amerikai Micah Buzianis – és az olimpiai osztály legjobbjai – mint a szintén amerikai Mike Gebhard. A pályázók a következők voltak: Bic Techno, Exocet Flying Fish, Neil Pryde Formula, Starboard Formula, Mistral One Design, Mistral One Design Olimpic, Mistral Prodigy, Starboard Z class, Boards and Less, Bic Formula, Patrik Diethelm Project. A megmérettetés után a legpozitívabb visszajelzéseket Patrik Diethelmnek, az F2 shaperének deszkája kapta.

A kiválasztás második fordulójára 2004 szeptemberében került sor Angliában. Erre az alkalomra már szűkített előírásokat fektetett le az ISAF Szörfbizottsága, melyek szerint a szörföknek 5-30 csomóig kell versenyzésre alkalmasnak lenni, nem haladhatják meg a 300 cm-t, két vitorlával, két szkeggel rendelkezhetnek. Az 5 csomós alsó szélhatár ugyan kizárta a formulát a további versenyből, de egyértelmű lett, hogy ha a Mistral One Design-t valami leválthatja, akkor az csak formula-hybrid szörf lehet. (A formula-hybrid arra utal, hogy a deszka a formula szörf alapvető formajegyeit viseli, de a raceboardokhoz hasonlóan van benne svert és gyöksín). Az itt résztvevő pályázók a következők voltak: Exocet Flying Fish, Starboard Z class, Bic Techno, Mistral Prodigy, Patrik Diethelm Project, Neil Pryde RS:X. Az első angliai helyszínen 6 és 10 csomó között sima vízen tesztelték a szörföket, a második helyszínen 14-25 csomó között tengeri hullámokon. A Mistral One Design olimpiai és a Formula osztály 18 meghívott versenyzője véleményének összesítése után a Neil Pryde RS:X és a Mistral Prodigy volt a legsikeresebb.

Klikk ide!!

Neil Pryde RS:X tesztmenet

A koppenhágai döntéshozó ISAF konferencián a szörf olimpiai osztály prezentációinak meghallgatása után először az ISAF Szörffelszerelés Értékelő Bizottsága majd a Rendezvényszervező Bizottság, a Női Vitorlásbizottság és a Felügyelő Bizottság döntött a Neil Pryde RS:X támogatása mellett. A lehetséges 20 szavazatból 15–öt kapott a Neil Pryde, 2-öt a Mistral One Design, 1-et a Mistral Prodigy és 2-en tartózkodtak. A Neil Pryde két versenyzője dacolva a 0C-os levegővel és a 2C-os vízzel, 20 csomós szélben, a konferencia épülete előtt, a tengeren mutatták be az ISAF küldötteinek az RS:X erényeit a többi vitorlás hajóosztállyal együtt. A végső döntés november 12-én született meg, amikor a nemzeti vitorlás szövetségek küldötteinek tanácsa 26:12 arányban a Neil Pryde RS:X felszerelést választotta meg a 2008-as pekingi olimpia férfi és női osztályának. Radikális változást jelent a korábban rendkívül konzervatív, vitorlás centrikus ISAF állásfoglalásában, hogy a látványosság és sportérték érdekében két szlalom futamot is terveznek a pekingi olimpián és hogy a legjobb szél lehetőséggel kelljen csak élnie a szörfösöknek, 16 napot fog tartani az olimpiai szörfverseny!

A Mistral One Design ezzel elbúcsúzott az olimpiai játékoktól. Néhány érdemét azonban mindenféleképen meg kell említeni. Azzal, hogy a Lechner osztályt Szöul után leváltotta, időlegesen megóvta a sportágat az olimpiákról való kikerüléstől és az olimpiai osztály teljes belterjességét és elszigetelődését is egy időre sikerült megállítania. Mivel az alacsony testsúlyú ideális versenyzői méret az ázsiai embereknek jobban kedvezett, mint a fehér sportolóknak, ezért az ázsiai földrészen olyan népszerűsödést köszönhet a szörfsport a Mistral OD-nak, amilyet másképp nem szerezhetett volna meg! Az újkori olimpiák történetének egyetlen ázsiai vitorlás érmét és arany érmét szörfben szerezték, Mistral OD-nal…

Ha legalább a Sydney-i olimpia után elszánták volna magukat a változtatásra az osztály vezetői, ha nem hagyták volna (születési)korának egyik legfejlettebb széria szörfjét, a Mistral OD-t több mint 12(!!!) éven keresztül változtatás nélkül elavulni, akkor minden bizonnyal még egy darabig lett volna létjogosultsága az olimpián. Sok vitorlás osztálynak ez a 12 év egy perc a vitorlázás történetéből. De szörfben az elmúlt 12 évben több olyan forradalmak zajlottak le, mint a Freestyle, a Super X, a Formula vagy a Raceboard. Közvetve és közvetlenül mindegyik gyorsított a szörffelszerelések fejlődésén, melyet legalább 4 évenként érdemes lett volna követni. Éppen ezért az ISAF a 2003-ashoz hasonló tendert fog kiírni 2007-ben, a 2012-es szörf olimpiai osztályra.

Köszönet illeti Paul Henderson urat, az ISAF leköszönő elnökét, aki vitorlázóként többet tett a szörf sporttért az elmúlt néhány évben, mint sok szörf funkcionárius. 34 évet dolgozott a Nemzetközi Vitorlás Szövetségben, az utolsó 10 évet elnökként. 1978-tól elnök helyettesként végig segítette a szörf olimpiai osztállyá válását, majd a női szörf megjelenését az olimpiákon. Annak ellenére, hogy aktív korában Finnben versenyzett és sportolóként nem volt kötődése a szörfhöz, az utolsó öt évben minden követ megmozgatott a szörf olimpiai megújítása és olimpián tartása érdekében, gyakran szembekerülve az egyéni, politikai, gazdasági, vitorlás érdekekkel és nemzeti szövetségekkel. Hiánya az elnöki székben nagy veszteség lesz a szörf jövője szempontjából. Szerencsére szörffel kapcsolatos olimpiai tervei utolsó munkanapján valóra válhattak. Elkötelezettségét és az új felé nyitott szemléletét jól mutatja a szörf bizottságnak adott egyik válasza, amikor a Mistral mellett lobbizó kínai küldött megkérdezte, hogy ha nem a Mistral lesz az olimpiai osztály, akkor mit fognak csinálni a versenyeken a szörfösök 5-7 csomónál kisebb szélben? Henderson visszakérdezett: Miért, a síelők mit csinálnak, ha nincs hó? Nem síelnek. Akkor miért lenne muszáj akkor szörfözni, amikor nincs szél? Az ISAF új elnöke a svéd Göran Petterson lett.

Az olimpiai osztály változása némileg a magyar szörfverseny sportot is fogja érinteni, de a Mistral One Design utánpótlás nevelésben betöltött fontos és óriási szerepe, és a Formula osztály egyre nagyobb népszerűsége nem valószínű, hogy változni fog. Remélhetjük, hogy a sokkal látványosabb, 9 csomótól siklásra épülő, élvezetesebb szörfözést nyújtó új olimpiai osztály segít a szörfsport népszerűsítésében, és vonzóvá teszi sok érdeklődő számára.

Pártos György
2004-11-14


ReSailCle

Cimkék

RS:X    

Hozzászólások

Hozzászólok - +

Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.








85211
Írd ide az ellenörző számot:

Kiemelt ajánlataink

NeilPryde Nexus

69 000 Ft

84 000 Ft

NeilPryde Nexus
F2 Shift

89 000 Ft

149 000 Ft

F2 Shift
Mystic Star 5/3 backzip

69 000 Ft

86 490 Ft

Mystic Star 5/3 backzip
Tiki Impulse

155 000 - 158 000 Ft

Tiki Impulse
Neilpryde Nexus lady

69 000 Ft

84 000 Ft

Neilpryde Nexus lady
Ascan Jibe

12 900 Ft

Ascan Jibe
Tiki Trainer rig

145 000 - 159 000 Ft

155 000 - 169 900 Ft

Tiki Trainer rig
Prolimit Slider

23 000 Ft

29 000 Ft

Prolimit Slider
Severne Convert 2021

164 000 - 185 000 Ft

196 000 - 221 000 Ft

Severne Convert 2021
Gaastra Hybrid 2021

148 000 - 199 000 Ft

214 000 - 259 000 Ft

Gaastra Hybrid 2021