Elbúcsúzott a Mistral One Design az
Olimpiáktól! A Neil Pryde RS:X a 2008-as pekingi olimpia új
szörfosztálya! Véget ért Koppenhágában a Nemzetközi Vitorlás
Szövetség (ISAF) konferenciája, melyen kijelölték az
elkövetkező 4 év olimpiai vitorlás osztályait.
Soha még ekkora izgalom és lobbyzás nem vette körbe a
vitorlás osztályok között a szörföt, mint a mostani ISAF
gyűlésen. 2003 végén meghirdetett szörf olimpiai osztály
pályázat komoly harccá éleződött a világ legmeghatározóbb
szörf gyárai és egyéni vállalkozói között is. A végső döntés
a Neil Pryde RS:X formula-hybrid felszerelés mellett szólt,
melynek a paraméterei a következők:
![]() |
Neil Pryde RS:X |
Deszka hossz: 278 cm
Deszka max. szélesség: 93 cm
Deszka űrtartalom: kb. 220 liter
Deszka súly: 13 kg
Deszka felépítés: carbon-sandwich/kevlar-sandwich
Svert: carbon-sandwich
Szkeg méret: 65 cm+1 db kisebb szlalomra
Vitorla méret férfiaknak: 9,5 m2
Árbóc: 530 cm/100% carbon/IMCS 32/2,4 kg
Vitorla méret nőknek: 8,5 m2
Árbóc: 490 cm/90% carbon/IMCS 29/2,2 kg
Latni: 7 db
Camber: 2 db
Bum: 225-275 cm/65% carbon
A deszkában svert és gyöksín van.
Shaper: Jean Bouldoires
Történelmi háttér – 1984 Los Angeles
Az 1980-as moszkvai olimpia után a Nemzetközi Vitorlás Szövetség (akkor
még IYRU) úgy döntött, hogy az olimpián is teret ad az akkoriban
legdinamikusabban növekvő vitorlás/szörf osztálynak. A két aspiráns
osztály a Windglider és az eredeti szörftalálmány alapján készült
Windsurfer volt. Mivel a Windsurfer polyetilenből készült és gyakran
8-10 cm-es (!) eltérés volt a deszkák scoop-rocker vonalai között, a
megbízhatóbb minőség miatt a Windglider lett az olimpiai osztály. A 21
kg-os 390 cm hosszú szörfön 6,4 m2-es háromszög alakú North vitorla
volt. A versenyzőknek a szörfözéstől teljesen idegen vitorlás
szabályoknak is meg kellett felelniük, így nem használhattak trapézt,
nem pumpálhattak és nem érinthették a bójákat versenyzés közben. Az első
szörfolimpiát 1984-ben, Los Angelesben a holland Stefan Van Den Berg
nyerte, akihez hasonló dominanciára a szörfsportban csak Robby Naish és
Björn Dunkerbeck tett szert.
1988 Szöul
A Los Angeles-i olimpia után hajóosztály változásra került sor, és a
Divízió II-es Lechnerrel készültek a szörfösök az 1988-as szöuli
olimpiára. A szörf legfőbb jellemzője a hordószerű alja volt, melynek
köszönhetően leginkább kenuhoz hasonlított. Vitorlája megegyezett a
Windgliderével. Gyenge szélben rendkívül gyors volt, de labilitása miatt
versenyzőkön kívül senki nem használta őket. A szöuli olimpián az
új-zélandi Bruce Kendall diadalmaskodott és további 4 évre bizalmat
kapott a Lechner osztály.
1992 Barcelona
Az 1992-es barcelonai olimpiára már 7,3 m2-es Neil Pryde vitorlával
készülhettek a Lechnereken. Barcelonában először indulhattak nők is
szörfben, amit a korábbi profi világbajnok, az új-zélandi Barbara
Kendall nyert meg. Férfiaknál a francia Frank David nyerte az
aranyérmet. Az olimpia után nyom nélkül tűnt el a világ vizeiről a
Lechner és Divizió II-es hajó osztály, mely a szörfözés zsákutcájának
bizonyult.
1996 Atlanta
A szörfvilágtól teljesen elszigetelt Lechner osztályt a Mistral One
Design váltotta fel 1992 végén, mely óriási előrelépést jelentett az
olimpiai sportágnak. A OD kora egyik legfejlettebb raceboardja, és hobbi
versenyzők körében a legnagyobb osztálylétszámmal bíró három
súlycsoportú szörfosztály volt. A 372 cm hosszú, 225 literes raceboardon
7,4 m2-es vitorlával készültek az 1996-os atlantai olimpiára. Ez az
olimpiai osztály nagyban hasonlított az akkori profik pályaversenyzési
felszereléseihez. De mivel a szörf rendkívül alul vitorlázott volt,
ezért 70 kg feletti férfi versenyzőnek nem volt esélye a legjobbak közé
kerülni az immáron súlycsoport nélküli olimpiai osztályban. Az újkori
olimpiák jubileumi 100 éves versenyét a görög Nikos Kaklamanakis nyerte,
míg a nőknél Ázsia és Hong Kong első vitorlás és szörf aranyérme
született meg. Bár ezekben az években a profi pályaversenyzők
felszerelése ismét elszakadt az olimpiai osztály irányvonalától, nem
volt életképes alternatívája a Mistral One Design osztálynak az
olimpián. A profik ugyan ekkor már svert nélküli funboardokon
pályaversenyeztek, de 12 csomó alatti szélben nem voltak alkalmasak ezek
a szörfök a haladásra. Így a Mistral One Design változtatás nélkül lett
a 2000-es Sydney-i olimpia hajóosztálya ismételten.
2000 Sydney
Ausztráliában nagy meglepetésre az osztrák Christof Sieber és az olasz
volt profi világbajnok Alessandra Sensini diadalmaskodott. Míg nőknél a
profik és az olimpiai osztály versenyzőinek testsúlya között lényeges
különbség nem volt, addig a férfiaknál változatlanul a dobogó 3 fokára
70kg alatti versenyzők állhattak. 1998-ban a Starboard kihozta az első
formula szériaszörföt, mely az elmúlt évek pályaverseny funboard
deszkáinak minden pozitív tulajdonságát egyesítette. Ez a formula
felszerelés már 8-9 csomótól alkalmas volt a pályaversenyzésre. A
2000-es thaiföldi világbajnokságon, a minden támogatást nélkülöző
Formula Windsurfing osztályban 120 profi és amatőr versenyző mérte össze
tudását. A Sydney-i olimpia után a FW osztály alternatívát jelenthetett
volna a Mistral One Design osztálynak, de ekkor még kétharmad-egyharmad
arányban a Mistral lobby győzedelmeskedett az ISAF konferenciáján.
2004 Athén
A figyelmeztető jelek ellenére, sem az alacsony űrtartalmú raceboard
testen, sem az alulvitorlázott 7,4 m2-es elavult vitorlán nem
változtattak a 2004-es athéni olimpiára. Az athéni olimpián Gal Friedman
izrael történetének első olimpiai aranyérmét szerezte meg, míg a francia
Faustin Merret Franciaország első női vitorlás aranyérmét. Már a
Sydney-i olimpia után a Mistral One Design osztályban testsúly
problémákkal küzdő férfiak és nők közül többen átálltak a reális esélyt
adó Formula Windsurfingre – mint az argentin Gonsalo Costa-Hovel, a
holland Peter Bijl, a lengyel Dorota Staszevska, vagy az ausztrál Elison
Shreeve – ahol a világ profi élsportjának legjobb 10 versenyzője között
szerepelnek kiegyensúlyozottan ill. profi világbajnoki címet is nyertek.
Azokban az esetekben, ahol az állami pénzek nem tudták megfelelően
ellensúlyozni a versenyzőknek a Mistral olimpiai osztály versenyeinek
pénzdíj mentességét, a tehetségesebb olimpiai versenyzők tudtak
bizonyítani a profik között is.
2008 Peking
![]() |
Neil Pryde RS:X vitorla |
A korábbiakhoz képest szokatlan módon az olimpia
előtt több mint egy évvel, már 2003-ban az ISAF elnöke Paul Henderson úr
felhívta a világ szörfös társadalmát, hogy új olimpiai osztályra
tegyenek javaslatokat és mutassák be prototípusaikat. Henderson
elképzelése az volt, hogy az olimpiai vitorlázást látványosabbá, a média
és a sportszeretők számára könnyebben eladhatóvá tegye. Ennek a célnak a
megvalósítására 3 osztályt tartott leginkább alkalmasnak: a nyílt 49er
vitorlás osztályt, valamint a szörf férfi és szörf női osztályokat. A
49er-t már korábban sikerült az olimpiai osztályok közé segítenie, de a
Mistral One Design nagyon alacsony ismertsége és elismertsége, valamint
nem látványos versenyzési adottsága miatt nem felelt meg a kívánt
céloknak. Ezért azt jósolta, hogy amennyiben nem sikerül változást
végrehajtani az olimpiai szörfosztályban, 2012-ben a férfi és női szörf
lekerül az olimpiai játékok programjáról – mint ahogy az Európa vitorlás
hajóosztállyal történt most 2004-ben.
Az új olimpiai osztály pályázatának első felvonására 2004. májusában
került sor az olaszországi Garda tavon. 11 prototípus készült a
tesztnapokra, ahol a meghívott szörfösök között szerepeltek profi
versenyzők – mint az amerikai Micah Buzianis – és az olimpiai osztály
legjobbjai – mint a szintén amerikai Mike Gebhard. A pályázók a
következők voltak: Bic Techno, Exocet Flying Fish, Neil Pryde Formula,
Starboard Formula, Mistral One Design, Mistral One Design Olimpic,
Mistral Prodigy, Starboard Z class, Boards and Less, Bic Formula, Patrik
Diethelm Project. A megmérettetés után a legpozitívabb visszajelzéseket
Patrik Diethelmnek, az F2 shaperének deszkája kapta.
A kiválasztás második fordulójára 2004 szeptemberében került sor
Angliában. Erre az alkalomra már szűkített előírásokat fektetett le az
ISAF Szörfbizottsága, melyek szerint a szörföknek 5-30 csomóig kell
versenyzésre alkalmasnak lenni, nem haladhatják meg a 300 cm-t, két
vitorlával, két szkeggel rendelkezhetnek. Az 5 csomós alsó szélhatár
ugyan kizárta a formulát a további versenyből, de egyértelmű lett, hogy
ha a Mistral One Design-t valami leválthatja, akkor az csak
formula-hybrid szörf lehet. (A formula-hybrid arra utal, hogy a deszka a
formula szörf alapvető formajegyeit viseli, de a raceboardokhoz
hasonlóan van benne svert és gyöksín). Az itt résztvevő pályázók a
következők voltak: Exocet Flying Fish, Starboard Z class, Bic Techno,
Mistral Prodigy, Patrik Diethelm Project, Neil Pryde RS:X. Az első
angliai helyszínen 6 és 10 csomó között sima vízen tesztelték a
szörföket, a második helyszínen 14-25 csomó között tengeri hullámokon. A
Mistral One Design olimpiai és a Formula osztály 18 meghívott
versenyzője véleményének összesítése után a Neil Pryde RS:X és a Mistral
Prodigy volt a legsikeresebb.
![]() |
Neil Pryde RS:X tesztmenet |
A koppenhágai döntéshozó ISAF konferencián a szörf
olimpiai osztály prezentációinak meghallgatása után először az ISAF
Szörffelszerelés Értékelő Bizottsága majd a Rendezvényszervező
Bizottság, a Női Vitorlásbizottság és a Felügyelő Bizottság döntött a
Neil Pryde RS:X támogatása mellett. A lehetséges 20 szavazatból 15–öt
kapott a Neil Pryde, 2-öt a Mistral One Design, 1-et a Mistral Prodigy
és 2-en tartózkodtak. A Neil Pryde két versenyzője dacolva a 0C-os
levegővel és a 2C-os vízzel, 20 csomós szélben, a konferencia épülete
előtt, a tengeren mutatták be az ISAF küldötteinek az RS:X erényeit a
többi vitorlás hajóosztállyal együtt. A végső döntés november 12-én
született meg, amikor a nemzeti vitorlás szövetségek küldötteinek
tanácsa 26:12 arányban a Neil Pryde RS:X felszerelést választotta meg a
2008-as pekingi olimpia férfi és női osztályának. Radikális változást
jelent a korábban rendkívül konzervatív, vitorlás centrikus ISAF
állásfoglalásában, hogy a látványosság és sportérték érdekében két
szlalom futamot is terveznek a pekingi olimpián és hogy a legjobb szél
lehetőséggel kelljen csak élnie a szörfösöknek, 16 napot fog tartani az
olimpiai szörfverseny!
A Mistral One Design ezzel elbúcsúzott az olimpiai játékoktól. Néhány
érdemét azonban mindenféleképen meg kell említeni. Azzal, hogy a Lechner
osztályt Szöul után leváltotta, időlegesen megóvta a sportágat az
olimpiákról való kikerüléstől és az olimpiai osztály teljes
belterjességét és elszigetelődését is egy időre sikerült megállítania.
Mivel az alacsony testsúlyú ideális versenyzői méret az ázsiai
embereknek jobban kedvezett, mint a fehér sportolóknak, ezért az ázsiai
földrészen olyan népszerűsödést köszönhet a szörfsport a Mistral OD-nak,
amilyet másképp nem szerezhetett volna meg! Az újkori olimpiák
történetének egyetlen ázsiai vitorlás érmét és arany érmét szörfben
szerezték, Mistral OD-nal…
Ha legalább a Sydney-i olimpia után elszánták volna magukat a
változtatásra az osztály vezetői, ha nem hagyták volna (születési)korának
egyik legfejlettebb széria szörfjét, a Mistral OD-t több mint 12(!!!)
éven keresztül változtatás nélkül elavulni, akkor minden bizonnyal még
egy darabig lett volna létjogosultsága az olimpián. Sok vitorlás
osztálynak ez a 12 év egy perc a vitorlázás történetéből. De szörfben az
elmúlt 12 évben több olyan forradalmak zajlottak le, mint a Freestyle, a
Super X, a Formula vagy a Raceboard. Közvetve és közvetlenül mindegyik
gyorsított a szörffelszerelések fejlődésén, melyet legalább 4 évenként
érdemes lett volna követni. Éppen ezért az ISAF a 2003-ashoz hasonló
tendert fog kiírni 2007-ben, a 2012-es szörf olimpiai osztályra.
Köszönet illeti Paul Henderson urat, az ISAF leköszönő elnökét, aki
vitorlázóként többet tett a szörf sporttért az elmúlt néhány évben, mint
sok szörf funkcionárius. 34 évet dolgozott a Nemzetközi Vitorlás
Szövetségben, az utolsó 10 évet elnökként. 1978-tól elnök helyettesként
végig segítette a szörf olimpiai osztállyá válását, majd a női szörf
megjelenését az olimpiákon. Annak ellenére, hogy aktív korában Finnben
versenyzett és sportolóként nem volt kötődése a szörfhöz, az utolsó öt
évben minden követ megmozgatott a szörf olimpiai megújítása és olimpián
tartása érdekében, gyakran szembekerülve az egyéni, politikai,
gazdasági, vitorlás érdekekkel és nemzeti szövetségekkel. Hiánya az
elnöki székben nagy veszteség lesz a szörf jövője szempontjából.
Szerencsére szörffel kapcsolatos olimpiai tervei utolsó munkanapján
valóra válhattak. Elkötelezettségét és az új felé nyitott szemléletét
jól mutatja a szörf bizottságnak adott egyik válasza, amikor a Mistral
mellett lobbizó kínai küldött megkérdezte, hogy ha nem a Mistral lesz az
olimpiai osztály, akkor mit fognak csinálni a versenyeken a szörfösök
5-7 csomónál kisebb szélben? Henderson visszakérdezett: Miért, a síelők
mit csinálnak, ha nincs hó? Nem síelnek. Akkor miért lenne muszáj akkor
szörfözni, amikor nincs szél? Az ISAF új elnöke a svéd Göran Petterson
lett.
Az olimpiai osztály változása némileg a magyar szörfverseny sportot is
fogja érinteni, de a Mistral One Design utánpótlás nevelésben betöltött
fontos és óriási szerepe, és a Formula osztály egyre nagyobb
népszerűsége nem valószínű, hogy változni fog. Remélhetjük, hogy a
sokkal látványosabb, 9 csomótól siklásra épülő, élvezetesebb szörfözést
nyújtó új olimpiai osztály segít a szörfsport népszerűsítésében, és
vonzóvá teszi sok érdeklődő számára.
Pártos György
2004-11-14
Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.
Sikeresen hozzáadtuk a terméket a kosaradhoz!
Hibás email vagy hibás jelszó!
Feldolgozás folyamatban...