Mythos, Gyros, Karpathos

A fő spotok

Devil′s bay

Gun bay

Chicken bay (a szerző fordítva)

Secret spot

Secret Spot kb. a piros
négyszögnél található*

"- Neked nem sok?"
"- De!"

Nem hittem volna, hogy ennyire borzasztóan sok lehet a 4.0, pedig már annyira meghúztam lent meg hátul is, hogy semmi profil nem maradt benne. Már nekem fájt, annyira csattogott a teteje, és még így is borzasztóan csavart. Átkoztam magamban a napot, amikor nagyképűen nemet mondtam - még itthon - egy 50€-s 3.7-es vitorlára, „Szeretem én az erős szelet!” felkiáltással.
És még mindig volt hátra több mint két hét.

Na de miért Karpathos?

Két évig szívtunk folyamatosan, vagy eláll, vagy továbbra se fúj, persze mindig pont ott, ahová megyünk. Kezdett elegünk lenni, Karpathosra úgy indultunk, hogy ha itt se fúj, akkor sehol.

Utazás

Bécsből lehet repülni kétszer egy héten Airbelin/Laudaair/Flyniki fapadosokkal, vagy autóval és komppal „Ismerd meg Európát!” játszani, de nekünk se kisbuszunk, se időnk nem volt az utazásra.

A szörfcucc miatt a check-int egy külön pultnál kellett intézni, de legalább mindent fel lehetett adni egyszerre. A sorban állást is megúsztuk, és a procedúra alatti egyre hangosabb elégedetlen morajt is a hátunk mögül.

Megalázó átpakolás, sunnyogás, trükközés nélkül simán fel lehetett adni mindent. Az, hogy a megadott 2x30 kg-ot kicsit túlléptük, nem izgatta a reptéri dolgozókat túlzottan. (Visszafelé már szigorúbbak voltak a karpathosiak, meg mi is nehezebbek lettünk, de gond ott se volt.)
A már majdnem business class osztályú check-in feltétele azonban a zsákonként egy előre megvásárolt szörfjegy volt, oda-vissza 100 €-ért. Ennyit viszont simán megért az, hogy nem hagytak ott, se minket, se a cuccot.

Azért a foglalásnál nem árt észnél lenni: Először volt hely a repülőn a deszkáknak, aztán fizetés után szóltak, hogy nincs, de bérelhetünk kedvezményesen. Hoppá. Annyit még focistadion mellett sem lobbiztak, amennyit mi a szörfszállítás újrafelvétele mellett. Meg is lett az eredménye. Konklúzió: időben kell foglalni, mert tényleg van valami a szörfcucc szállításának légitársaságonkénti / repülőnkénti korlátozásában
Közvetlenül a leszállás előtt már el lehetett kapni a repülő ablakából egy-két szörföst, de a vigyor akkor ért teljesen körbe a fejünkön, amikor a kiszállás után rögtön szembejött a szél és némi rálátás is nyílt a Chicken Bay-re.

Szél

Az itt mindig van, reggel, napközben, éjszaka. Májustól októberig fúj, de július, augusztus a legjobb/legerősebb. A sziget elvileg a Meltemi szélrendszer fő csapásában fekszik. Az összes görög sziget közül itt fúj a legerősebben, még akkor is lehet itt menni, ha máshol eláll.

Érdemes figyelni a közép-kelet-európai és a törökországi helyzetet is, nem csak a helyi előrejelzést (ami általában alálő egy kicsit a valós értékeknek). Ha Magyarországon vagy a törököknél front halad át, vagy más okból csökken a légnyomás, akkor némileg leáll a Meltemi, de 5.4-gyel még akkor is lehet hasítani. Kipróbáltuk.

A vitorlaméretekkel nem nagyon variáltunk, az első kissé lazább, Gun Bay-beli napok után 78 kg-hoz általában elég borzasztóan sok volt a 4.0, ekkor történt a bevezetőben említett rövid összeomlás is.
Kissé letörten terveztük az esetleges kisvitorlavételt, -bérlést. Nem akartuk elhinni, hogy ennyire bénák vagyunk a Gun Bay-ben, közben pedig hitetlenkedve figyeltük esténként az étteremből a szinte teljesen üres Chicken Bay-t, és a nálunk 20 kilóval könnyebb emberkéket, ahogy játszi könnyedséggel mennek 4.0-val.
Látva, hogy letörtünk, mint a bili füle, az egyik francia centeres dolgozó mondta, hogy próbáljunk meg mi is nyitás előtt és zárás után menni. Megfogadtuk a tanácsát, és a következő két hétre újra rágyógyult a vigyor az arcunkra. Így visszagondolva hihetetlenül amatőrök voltunk, hogy nem egyből a sima Chicken Bay-ben kezdtünk, hanem hagytuk, hogy az erős szélben különösen choppy Gun-Bay a vérbe szívasson minket.

Karpathos, Afiartis

Egy hatalmas öbölbe tömörül a Karpathosra érkező szörfösök 90%-a, de a nagy tömeg szépen eloszlik a benne lévő három kisebb öbölbe. Kite-os itt nem nagyon van. Lehet, hogy túl erős nekik a szél? :)

Devils/Paradise Bay

Itt a legerősebb és legstabilabb a szél (egy természetes szélcsatornát alkot két hegy), általában 1-2 Beauforttal erősebb, mint bárhol máshol. A víz hirtelen mélyül, ebből kifolyólag némileg choppy, de a partközelben és a szikláknál szépen kisimul.
Főleg speedszörfösök, freeriderek garázdálkodnak itt, de olyan tömegiszonyos freestylerek is feltűnnek néha, akik a Chicken Bay - állítólag - pöffös szelétől menekülnek.
Chris Schill üzemeltet itt egy szép nagy – de azért helyenként balkáni hangulatú - centert, elég komoly vitorla- és deszkaválasztékkal. Ha esetleg törik valami és hirtelen árboc, vagy bum kell, akkor boltolni is lehet vele, ám nem árt észnél lenni a vásárlásnál.

Gun Bay

A szél némileg gyengébb és pöffösebb, mint a Devils Bay-ben, a víz viszont ugyanolyan. Néhány kör után pedig észrevehetőek, sőt kihasználhatóak a part menti hotelek, bokrok miatt kialakult szélárnyékok/síkvizes foltok.
Általában freeriderek fordulnak itt elő a legnagyobb számban, de olyan freestyleosok is feltűnnek, akiknek nincs elég kis vitorlájuk a Devils Bay-hez, vagy a Chicken Bay-t ítélik – tévesen - túl pöffösnek.
A Club Mistral (Anemos) végtelenül profi centere működik ebben az öbölben a betört, meggyötört deszkák számára sürgősségi ellátással, panorámás bárral, örökbe fogadható kiskutyákkal (folyamatosan frissülő alom).

Chicken Bay

A reptér közvetlen közelében fekszik, sekély és tükörsima vízzel, az átlagnál 1 Bft-tal gyengébb, nagyon pöffös széllel (szerintem a Gun Bay-ben a hullámok miatt jobban érezhetőek a pöffök). A pöffösség nem a szél természetéből adódik, hanem az épületek okozzák, azonban három nap alatt simán meg lehet tanulni/szokni, hogy hol fúj erősebben, hol nem annyira.
A part mellett 6-7 méterre van egy homokpad, ami apálynál még a rövid szkegeseknek is elég kellemetlen meglepetéseket tud okozni.
A gyengébb szél és a tükörsima víz miatt a kezdők és a freestylosok legnagyobb része idetömörül, napközben elég nagy forgalmat generálva, de amint bezár az összes center, tökéletes hely lesz bármilyen manőver gyakorlására, és pazar fények segítik a délutáni/esti fotózást, videózást. Néha azért kissé skateparkos érzése van az embernek, de nem gáz, sőt élvezhető is.
A Club Mistralnak és Chris Schillnek is van itt kihelyezett tagozata centere, valamint a Karpathos Surf Club is itt működik. Ha valaki főleg a Chicken Bay-ben tervezi a szörfözést, akkor náluk kell tárolni, az a legjobb megoldás. A parton pedig rengeteg lakóautó, vadkempingező (nem szólnak rájuk), és ponyvából készült, homokra telepített vitorlatároló teszi teljessé a már majdnem tökéletes prasonisi élményt.

Luv Spot

A szörfösök 9 %-a Luv spotra megy, a helyi viszonyok között hullámosnak számító helyre. Hatalmas hullámlovaglásra itt se kell számítani, viszont starboardon való ugráláshoz nagyon korrekt hely. Mi sajnos kihagytuk (jövőre mindenképpen elmegyünk ide is), viszont a helyről egész jó képet lehet kapni Jindřich Drahoš videójának néhány részletéből.

Mini Prasonisi

Club Mistral

Szélmérő a szokásos képpel

Ezt is érdemes gyakorolni

Kutyasziget

Secret Spot

Az a bizonyos 1% (jellemzően freestyler), akik általában a pöffös szelet unják meg, vagy a tömeget, rendszeresen felkeresik a titkos helyet. Tükörsima víz, és gyengébb, kevésbé pöffös szelet lehet itt találni, viszont kevés a férőhely a vízen és a parton egyaránt.

Szállás

A vadkempingtől a szörfcenterben alváson keresztül a kényelmes apartmanig működik itt minden.
Mi két hétig a Club-Mistral centerében laktunk, kétágyas szobában, saját fürdőszobával. Nekünk teljesen megfelelt, úgyis szörfözni mentünk, nem aludni. Ha este későn sikerült csak zuhanyozni, akkor volt, hogy már nem maradt melegvíz, valamint hetente egyszer az étteremben buli volt, és nem csak a mélynyomó ütemét lehetett kivenni, hanem gyakorlatilag mindent. A bulira vagy érdemes elmenni, vagy annyit szörfözni, hogy teljesen mindegy legyen, hogy mennyire hallatszik be a zene.
A harmadik hétre beköltöztünk a számunkra már non plus ultra-kategóriásnak számító New Sofia Studios-ba, ahol már volt egész napos melegvíz-szolgáltatás, csend és kilátás a tengerre a teraszról.
A további lehetőségekről érdemes a windsurfing-karpathos.com oldalon tájékozódni.

Mythos, Gyros

Túl sok étterem nincs a közelben, viszont így legalább a maradék háromban végig lehetett enni az étlapot.
A Barba Minas pont a Chicken Bay-re néz. Ha valaki korán vacsorázik, még pont elkapja a zárás után berohanó freestyleosok gyakorlását, és egy hideg Mythos mellett elemezheti a manővereket, és/vagy tervezheti a másnapi gyakorolnivalót.
A repülőtér mellett működik egy kisebb étterem, nagyjából hasonló árszínvonalon, esetenként konyhalátogatással, akár elvitelre is rendelhető vacsorával, valamint az Anemos emeletén is található egy étterem, kilátással a Gun Bay-re, hetente egyszer BBQ partyval, 13€-ért korlátlan kajafogyasztással.
Az Anemos mellett működik egy kisbolt is, ahol a legszükségesebbek: hideg sör, kolbász, kenyér (jegyre, rendelésre), beszerezhetőek, de a hétvégi nagybevásárlást itt nem lehet megoldani. Akkor inkább irány Pigadia!

Business Windsurf Insider

A part néhol kavicsos, de általában sok a homok és a por, ezért, hogy a túra végén is szét lehessen szedni mindent, nem árt némi szappannal és Duct Tape-pel megtámogatni az árbocot.
A betörött, felpuhult deszkát megjavítják a Club-Mistralnál, pótárbocot, bumot, felhúzókötelet pedig bármelyik center ad némi euró fejében. A vitorlára azonban érdemes vigyázni, mivel helyben nem nagyon varrnak, csak matrica formájában tudnak sürgősségi ellátást nyújtani.
Ugyan a Club-Mistral nem tart fent tárolót a Chicken Bay-ben, de gyakorlott csizmáskandúr-nézéssel rá lehet őket venni, hogy a régi ottani centert lehessen használni tárolóként.
A Chicken Bay-ben még az egészen rövid szkeg (167 mm) is leérhet a homokpadon, főleg apálynál, viszont itt a legsimább a víz. Érdemes kiakasztott trapézzal, a papucsokba lazán beleállva átsiklani felette.
Érdemes saját cuccot vinni, így centerzárás előtt/után is lehet szörfözni, valamint a Secret/Luv spot is felfedezhető.
100 literes freestyle deszka átlagsúlyra pont jó (Chicken Bay/Secret Spot), ha a Luv Spot, vagy tartósan a Gun Bay, Paradise Bay is cél, akkor legalább egy wave-szkeg nem árt, ha már nem fér el egy 80 literes wave/freestyle/freewave/freemove deszka a csomagban.
Alá és fölé is jól trimmelhető 3.8 és 4.5 kötelező, gyengébb júliusi és augusztusi napokon 5.0/5.4 elmegy, de akkor már inkább a sör és a pihenés!
Ha a csomagba már nem fér tartalék alkatrész, akkor némi dugipénz nem árt egy esetleges vásárláshoz.
Nyári cipő, boka- vagy lábgumi, Duct Tape, Bepanthen. Nagyon sebesedni fog a láb, valamelyik előbb-utóbb kell majd.
Könyvek, laptop, zsuga. Akármennyire is hihetetlen, de nem lehet (mert nem bírsz) egész nap szörfözni, még akkor sem, ha most erre csak legyintesz. Majd meglátod. Kell valami más is.
Ha valaki teljesen nulláról szeretne elkezdeni szörfözni tanulni, lehetőleg ne július-augusztusban menjen.
Nagyon sok a kóbor kutya a szigeten, a Club-Mistral pedig egy helyi állatmenhellyel összefogva próbál nekik gazdát találni. A centerben általában mindig van egy-kettő sok kiskutya, akik csak arra várnak, hogy elvigyék őket. Az oltásokat és a kutyaútlevelet a bejáratott helyi állatorvos készséggel intézi.

Nem hivatalos szélstatisztika

Az adott nap krónikáját minden este felvéstük egy cetlire, a nap legjellemzőbb történésével vagy megjegyzésével együtt, se többet, se kevesebbet.
(Szeretjük az erős szelet, nagy deszka volt alattunk (107/108 liter), és nem jövünk zavarba, ha megkérdezik, hogy hogyan kell elindítani egy volcant, vagy switchbe átállni. Bár elmondani úgyse tudjuk.)

Dátum

Vitorlaméret (Peti/Csipet)

Spot

Megjegyzés

07.04

Gunbay

Nem kéne ellőni az összes puskaport.

07.05

- De!

07.10

Chicken Bay

Jó, akkor az ott nem vér. Hűű, a másik oldal!

07.11

Gun Bay

- Most gyengébb, nem verik annyira a hullámok a sziklákat.

- Te ezt innen hallod?

- Látom.

07.12

4.2/4.0 (délelőtt brutál, délután nem annyira)

Bombázóvonal alatt vagy fölött?*

07.13

4.2/4.0 (délelőtt kicsit mintha lejjebb állt volna, vagy csak mi szokjuk meg, este Chicken Bay, faszaaaaa)

Gunbay/Chicken Bay

Bezárták a centert (túl nagy a szél).

07.14

4.2/4.0 (reggel sok, este pont jó, aztán kevés)

Chicken Bay

Hasat engedtünk a vitorláknak.

07.15

4.2/4.0 (reggel sok, este fasza)

- Mondd, hogy láttad.

- Nem.

07.16

4.2/4.0 (reggel sok, este még faszább, mint tegnap)

Chicken Bay

Csipetnek Switch KONO (ki kellett alóla úszni, de forgott a levegőben)

07.17

4.2/4.0 (csak este, jó volt, de tegnap jobb)

Chicken Bay

- Nem szoktál te ennyit szerelni.

- Egyszer sok, egyszer kevés.

07.18

4.2/4.0 (reggel sok, este kevés)

Csipet vitorlát ragaszt.

07.19

4.2/4.0 (reggel fasza, este kevés)

De hová tűnt a kötél?

07.20

4.2/4.0 reggel

4.8/4.5 este

Chicken Bay

Jössz egy sörrel a vitorlaméretért!

07.21

4.8/4.5 (Petinek sok)

Chicken Bay

- Rossz helyen van a bum, meg a trapézkötél, félek, hogy eltörök valamit.

07.22

Chicken Bay

Én már nem bírom tartani a vitorlát.

07.23

Meg kell szokni ezt is.

07.24

4.2/4.5

Gunbay

Vissza a való életbe. (És a Chicken Bay nem pöffös!)

* „Joseph Heller - A 22-es csapdája” adja meg a választ!

Konklúzió?

Ha csak egy heted van, és mindenképpen szörfözni akarsz, ha szereted az erős szelet, ha nem ijedsz meg a pöfföktől, ha eleged van a tömegből a vízen és a parton egyaránt, ha már 2 éve nem volt normális szeled, ha szeretnéd megtapasztalni a korlátaidat, pakolj össze otthon, öntözd meg a virágokat, és indulj el egy úton Karpathos felé.

Az előrejelzéssel ne foglalkozz, úgyis fújni fog.

GyB

Források:
www.imdb.com
www.chris-schill.com
www.club-mistral.com

*Nem biztos, hogy itt van, csak megpróbáltuk kikövetkeztetni a szerző útvonal-leírásából - a szerk.

Szeles Helyek - Windsurfing.hu nagyobb térképen való megjelenítése

Not Like Chicken from Balint Gyori on Vimeo.

ONeill Reactor

Cimkék

freestyle     Görög spotok     Karpathos     Karpathos Diaries     speed

Hozzászólások

Hozzászólok - +

Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.

84561
Írd ide az ellenörző számot: