Dávidok és Góliátok a Fertőn


2009.07.31

Gyurmó és Gáben

Koszti Gábor versenyben

Pártos György versenyben

Koszti továbbjutott

Antoine Albeau

A nyertesek

..Avagy hazai szörfösök harca az élő legendákkal.. Öt év után újra megadatott a lehetőség két magyar széllovasnak is, hogy a világ élvonalbeli szörföseivel, élő legendákkal együtt, ismerős vízen szállhassanak versenybe.

Legutóbb 2004-ben, több hazánkfia is elindulhatott a PWA (Profi Szörfösök Szövetsége) Balatonaligán megrendezett világkupáján. Akkor formula kategóriában indultak versenyek, óriási vitorlákkal (értsd 11-12,5 m2) kerülgették egymást a szörfösök a klasszikus háromszög pályán. Ezúttal a Fertő-tavon, szlalom kategóriában került sor a megmérettetésre. Pártos Györgyöt (Gyurmó) és Koszti Gábort (Gáben) kérdeztük ki a versenyen szerzett élményekről.

- Nehéz volt elérni, hogy versenyezhessetek a PWA mezőnyben? Mi kellett hozzá?

Gáben: Le kellett írni az eredményeinket! Várattak két hétig, majd értesítettek, hogy kibővítették a létszámot és elfogadtak minket is. Őszintén szólva eléggé izgultam.

Gyurmó: Első körben 6 szabad hely volt a ranglistások után. Abba nem fértünk be. Aztán ezt megnövelték 10-zel, abba bekerültünk a korábbi versenyeredményeink és szlalom Magyar Válogatottságunk okán.

- Mennyire lehet esélyes / esélytelen egy magyar szörfös a PWA szlalom versenyeken?

Gáben? Véleményem szerint egy Szlalom futamban bármi megtörténhet és bárki hibázhat. Ez a leggyorsabb pályaverseny, egy apró hiba is végzetes lehet. Ha így nézzük mindenki ugyanakkora eséllyel áll rajthoz és akkor most hagyjuk a papírformát!

Gyurmó: Egy kieséses sorozatban 8-ba vagy 16-ba kerülni ebből a 70 körüli mezőnyből semmi esélyünk. 32-be esetleg egy-két futamon ott, ahol a mi tudásunknak optimális körülmények vannak. Ez alatt azt értem, hogy a Kanári szigetek 40 csomós szelében, vagy Sylt 2 méteres hullámaiban jóval kevesebb esélyünk lenne. Nagyjából az első húsz helyezett hivatalos profi. Ők egy másik univerzumban űzik ezt a sportot. A következő 20 amatőr, de a jó részük azért 200 nap fölött van vízen egy évben. Ki lehet fogni egy szerencsésebb sorsolást, vagy a nagyágyúkat kivághatják korai rajtért mellőled, és tovább juthatsz szerencsével. De a szörf szerencsére nem Forma 1. Itt egyszer kevés a szerencse, kétszer kell továbbjutni, hogy a legjobb 16 között versenyezhess és az csak egy futam, az akár 10-12-ből.

- Mindketten versenyeztetek már 2004-ben a PWA versenyén Balatonaligán. Igaz, ott formula verseny volt, de hasonló szereplőkkel. Akkor, vagy most tűnt nehezebbnek?

Gáben: A Szlalom más, mint a Formula. Itt állandó pár méteren belüli csaták vannak, számomra keményebb.

Gyurmó:A formula fizikálisan sokkal keményebb, a szlalomban meg sokkal nagyobb ára van hibázásnak. Mindkettőben kb. ugyanott vagyunk a világban.

- Mennyire lehet bármit is a felszerelésre fogni?

Gáben: Nem illik, de egy pár dolgot el lehet mondani. A gyári menők olyan lépéselőnyben vannak, amit formula windsurfingben maximálisan, itt a nagyobb hibalehetőség miatt mérsékelten tudnak kihasználni. Első sorban az emberen múlik minden. 2 deszka és 4 vitorla nevezhető minden versenyen. Ami miatt más volt Ausztria az az, hogy az első PWA futam lévén minden embernek nyilatkoznia kellett, mely méreteket kívánja használni az aktuális szezon során a PWA versenyeken, itt a maximális szám 3 deszka és 6 vitorla volt. Tehát idén ezen már senki nem változtathat.
Én úgy látom, hogy a nagy neveknek egyetlen előnyük van, minden beállítást, szkeget, deszkát, vitorlát, árbócot, boomot pontosan ismernek, így minden szélben pont egy kicsivel gyorsabbak:)

Gyurmó: Semennyire. Persze vicces, amikor a regisztráción nem találják a vitorláim licenszét, mert a legrégibb a mezőnyben 2007-esként... ? De nem ettől jobbak, vagy mert ők karbon latnit használnak meg könnyebb deszkákat. Egyszerűen a jóknak az idegeikben van a sebesség és borzasztó sok időt töltenek vízen tökéletes körülmények között. Ha 10 évvel ezelőtt 100 szoros volt az elérhető felszerelésbeli technikai és anyagi különbség a PWA-hoz, akkor most ?csak? 2-3 szoros. Annak a jó részét is a szkegek teszik ki. 6 széria vitorla és 3 széria deszka ma már nem elérhetetlen, de a Gabennel csak 3 vitorlánk és 2 deszkánk volt, abból is nekem az egyik egy kölcsön deszka Marosi Gabitól.

- Ki szerintetek a legesélyesebb idén?

Gáben: Albeau eszméletlen, számomra ő az igazi "sportember", egy hajszálnyival kiemelkedik a mezőnyből, de nem szabad leírni senkit!

Gyurmó: Ross Williams, Gonzalo Costa Hoevel,vagy a már egészséges Micah Buzianis és persze az örök titán Bjorn Dunkerbeck is képes nyerni bármikor. Ha fúj a szél Antoine, Micah és Bjorn egyformán esélyes. Komolytalanabb szélben, mint Ausztriában a könnyebb Formulások közül bárki, Ross, Gonzalo, Julien Quintel is.

- Mennyire lesznek izgalmasak a magyar versenyek a PWA után?

Gáben: Speciális szélviszonyaink miatt, mindig is izgalmas versenyeink voltak és lesznek:) Én ebben bízom

Gyurmó: Ugyanúgy, mint eddig, nagyon.

- Terveztek-e, illetve egyaltalan van-e esély még arra, hogy mondjuk idén induljatok további PWA versenyeken?

Gáben: Costa brava, Alacati, Sylt ez volt a további terv, de Spanyolország helyett a hollandiai Texelben rendezendő IFCA vb-n fogok indulni júniusban. Bízom benne, hogy valóban sikerül eljutnom a további két helyszínre is.

Gyurmó: Januárban ikreim születtek és a nagyobb fiam 3 éves, úgyhogy a magyar versenyekre is csak akkor fogok menni, ha otthon a gyerekekkel minden sínen van ? ami nem mindig egyszerű? A PWA-ról is két nappal a vége előtt haza kellett jönnöm otthoni betegség miatt. Tavaly volt a 25. versenyszezonom megszakítás nélkül úgy, hogy az utolsó 7 évet már csak hobbiszerűen csináltam. Most egy még lazább szezonnak van itt az ideje! De nagyon örülök, hogy lehetőségem volt versenyezni olyanokkal, akiket nagyon nagyra tartok! Ugyanakkor persze sajnálom, hogy nem 10 évvel ezelőtt került erre sor, amikor még a szörfön kívül más nem volt az életemben. Legjobb esetben a jövő évben ugyanitt szeretnék elindulni.

- Elégedettek vagytok a most elért eredményekkel?

Gáben: Egy kicsit keserű a szám íze. Igaz egyszer sem volt könnyű sorsolásom, de a 4. Futamban bíztam az ismételt továbbjutásban, sajnos 10 méterrel lecsúsztam az áhított 4. Helyről. A második futamban pedig hibáztam az első bójánál, itt a 3. Helyről estem vissza. Örültem a végeredménynek, de azt sem felejtem, hogy kis szerencsével ennél még lehetett volna jobb is. Legközelebb!!!

Gyurmó: A sajátommal nem. A célkitűzésem az volt, hogy legalább egyszer tovább jussak 32-be és ez nem sikerült. Gaben ezt teljesítette, ami szerintem nagy dolog. Ha azt veszem alapul, hogy az elmúlt időben kiket vertem meg már többször az előttem végzettek közül, akkor még rosszabb kép, mert ez alapján is jóval előrébb kellett volna végeznem. Az is igaz, hogy nem az én tehetségi szintemmel lehet felkészülni 3 nap szörfözéssel fél év alatt egy ilyen versenyre.

- Meglepett a verseny végeredménye?

Gáben: A végeredmény így élőben követve a versenyt nem volt meglepő, Julien Quintelt egy picit sajnáltam, Ross Wiliams szenzációsan hozta a döntőket, Antoine Albeau pedig megsérült, így bravúros a 2. Helye.

Gyurmó: Néha irreális szélviszonyok voltak, Bjorn és Antoine is volt, hogy nem jutott 16 közé emiatt. Így gyakran borult a papírforma. Rossnak annyiból örültem, hogy amikor Mikulás barátommal megcsináltuk Aligán a PWA Világkupát, szintén Ross nyerte, így annyira nem volt meglepetés.

- Irreálisak voltak a szélviszonyok? Kicsit pontosabban?

Gáben: Az első két nap meglepően jó 13-25 csomó közötti észak-északnyugati fújt, aztán a délnyugati bríz már elmaradt a várakozásoktól.

Gyurmó: Velence tavi össze-vissza fújós, kiszámíthatatlan, tervezhetetlen. A profik jó része még nem versenyzett ilyen dzsuvában.

Mennyire küzdötök egymás ellen ketten magyarok, vagy mennyire segítitek egymást a világ legelitebb versenyzői között?

Gyurmó: Nekem csak pozitív tapasztalatom van. Gaben segített intézni a biztosításomat, ami nem volt egyszerű, mert Angliában kellett végül megkötnünk. Amikor edzésen szétszállt a trapéza, használta a tartalékomat. De ezek igazából számunkra természetes dolgok. Amikor az első selejtezőből tovább jutott nagyon szurkoltam neki. (Volt időm, mert engem korai rajtért kizártak ?) Persze ha egy futamban összesorsoltak volna minket, akkor nincs cimbiség, arra a 6-7 percre, amíg tart a futam!

Gáben: "Sajnos" egyszer sem sorsoltak össze bennünket, ezt azért mondom így, mert akkor legalább egy nagy névvel kevesebb jutott volna nekünk:)
A viccet félre téve magától értetődő, hogy segítjük egymást, de ez nem csak egy ekkora volumenű versenyen igaz! Gyúrmó nagyon felkészült versenyző, mindene van...mondjuk a sima csavarhúzót kereste egy darabig :)

Mi volt a legnagyobb élményetek?

Gyurmó: Nekem óriási élmény ezekkel a versenyzőkkel egy rajtvonalon állni, akik remélem majd a gyerekeim példaképei lesznek pár év múlva. Az is jó érzés volt, hogy akikkel hivatalból kerültem kapcsolatba az Aligai PWA szervezése miatt, azok most versenyzőként is ugyanolyanok voltak. Pritchard, Diaz, Albeu, Maynard ma is az eddigi egyik legjobb helyszínként emlékeznek Magyarországra.

Gáben: Számomra az egész verseny emelkedett hangulatban telt. A legnagyobb amikor az első futam után megláttam a nevem ebben a felsorolásban: Maynard, Menegatti, Angulo, Koszti, Verteström, Bordes, Denel, Dunkerbeck - vicces volt, ja és ebből a csapatból sikerült megverni Josh Angulot! Sosem felejtem!

Matto

Fotók: PWA /John Carter


Cimkék

Hozzászólások

Hozzászólok - +

Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.








75004
Írd ide az ellenörző számot:

Kiemelt ajánlataink

Komplett wingfoil

569 000 - 889 000 Ft

950 000 - 1 043 000 Ft

Komplett wingfoil
Pat Love bukósisak

16 990 Ft

27 000 Ft

Pat Love bukósisak
Mystic Star 5/3 backzip

69 000 Ft

113 000 Ft

Mystic Star 5/3 backzip
Starboard Futura 2023

699 000 - 729 000 Ft

1 059 600 Ft

Starboard Futura 2023
Starboard Carve 2023

465 000 - 679 000 Ft

787 600 - 995 600 Ft

Starboard Carve 2023
Duotone E_Pace 2022

189 000 - 245 000 Ft

299 000 - 398 000 Ft

Duotone E_Pace 2022
ION Amaze Core 5/4

75 000 Ft

126 000 Ft

ION Amaze Core 5/4
Ascan Jibe

16 900 Ft

Ascan Jibe
Duotone S_Pace

228 000 - 265 000 Ft

353 000 - 411 000 Ft

Duotone S_Pace
Pat love impact vest

32 000 Ft

52 000 Ft

Pat love impact vest
Starboard Carve 2023

465 000 - 679 000 Ft

787 600 - 995 600 Ft

Starboard Carve 2023
ION Icon deréktrapéz

69 000 Ft

142 000 Ft

ION Icon deréktrapéz