Munkában a feltaláló


2007.08.28

Jim és a Mercury

2007. Május 21.-én volt pontosan 40 éves a windsurf, Jim Drake ezen a napon tette meg első métereit a világ első vitorlával felszerelt szörfdeszkáján a kaliforniai Jamaica Bay vizén. Az első próbálkozásokról 1967-ben készült egy videófelvétel is, mely az évforduló alkalmából közétételre került az interneten.

A nosztalgás hangulatú felvételen látszik, hogy a kezdet nem volt egyszerű. Strandolók egész hada (legalább 4 ember) segítette a szörfös Jim Drake-et, aki szórakozott professzorhoz hűen otthon felejtette a felhúzókötelet is, ami gyenge szélben, mély vízben igencsak fontos alkatrészét képezi ennek a windsurfre keresztelt - akkor még - furcsa találmánynak. Jim egy korábbi lapszámunkban közzétett interjúban beszámolt a kezdetekről, hogy miként vált a windsurf mára minden valamire való strand kötelező kellékévé, s hogy mik az elképzelései a technika jövőjét illetően.

A windsurf feltalálója nyugdíjas éveiben újra aktívan foglalkozik a windsurf fejlesztésével, az innovatív megoldásairól, néha meglepő újításairól híres Starboardot látja el ötleteivel. A windsurf a 80-as évek vége óta többnyire a siklásról szól. Az új deszkák 4-es szél alatt általában nehezebben használhatók, billegősek, elsüllyednek, rosszabbul krezolnak mint a hőskor hosszú és nehéz csatahajói. A szörfözés már csak 4-es szél felett vált érdekessé, minden széllovas naponta többször, kitartóan szuggerálja a Windguru csillagait . Ha szelet lát, testének boldogsághormon szintje azonnal megugrik, s a hazai, a szörfözés szempontjából gyenge szélviszonyokat ismerve, mindenképpen ki akarja használni a szeles napot, szükség esetén szabadságot vesz ki, lemondja a családi összejöveteleket, hirtelen minden háttérbe kerül.

Az első windsurf terve

Jim Drake úgy gondolja hogy ez így nem olyan jó. A szörfözés ne csak a tomboló szélben legyen lehetséges, gyenge szélben ne csak duzzogjunk a parton, hanem élvezzük a napsütést, a lágy szellőt, a vizet, és a siklás nélkül elérhető maximális sebességet. A szörf legyen mindenkié, lányok, hölgyek, nagypapák, 8 éves gyerekek is élvezzék, ne csak egy szűk réteg által űzött extrém sport legyen.

A feltaláló az itt felvázolt koncepció alapján a közelmúltban két deszkát is tervezett. Az egyik a már tavaly óta kereskedelmi forgalomban is kapható Serenity ? névre keresztelt, a mai trendhez képest igen-igen hosszú, kajak formájú szörfdeszka. Ahogy a neve is sugallja, (serenity magyarul annyit tesz: nyugalom, derű) siklás alatti tempóra tervezték. 455 cm hosszával és 61 cm szélességével, 255 literes térfogatával páratlan, 2-9 csomós szélben pedig valószínűleg a leggyorsabb a piacon.

A deszka alja a siklásra tervezett szörfökével ellentétben lekerekített, keresztmetszete konvex, a végén erős V- alakú. A hosszúságnak és a V keresztmetszetnek köszönhetően nincs szükség külön svertre és szkegre (a deszka hátsó szárnya, a modern siklásra tervezett deszkákban csak szkeg van), a kettő helyett egyetlen 70 cm-s szkeget találunk a deszka közepétől valamivel hátrébb. A szkeg nem behajtható, amennyiben túl hosszú lenne, kisebb vízmélység esetére a gyártó egy 40 cm-s változatot is ad a deszkához.

A Serenityt wood és SportTech (d-ram) változatban rendelhető, az előbbi valamivel könnyebb, drágább és a fa-szerkezetet büszkén megmutató festésnek köszönhetően dizánjnosabb is. Mindkét kivitel magában foglal néhány izgalmas és kényelmes részletet is. A deszka kényelmesen cipelhető a középen elhelyezett fogantyúnak köszönhetően, a lábak alatt pedig kellemes eva-hab borítást helyeztek el. Tovább növeli a komfortot az ügyesen elrejtett pohártartó, mely szintén egy eddig példa nélküli újításnak számít.

A vízen egy egyébként funboard (süllyedős, siklásra tervezett), vagy formula deszkához szokott szörfös teljesen új élményt él át. A serenity egészen sokáig csak gyorsul és gyorsul (és gyorsul), a kisebb közegellenállás miatt kisebb vitorlával is gyorsabban lehet vele haladni, a hosszának köszönhetően pedig páratlan a kreuzolási képessége. Gyenge szélben, normális méretű, 6.5 m2-es vitorlával sokkal gyorsabban halad, mint mondjuk egy formula szörfös a 12,5 m2-es túlméretezett vásznával.

A kajak-forma hátrányaival is számolni kell. Iránytartása, kreuzolási képessége kiváló, fordulékonysága viszont már nem mondható jónak. A hauzolás könnyebb; ha a deszka hátsó részét terheljük a deszka orra kiemelkedik a vízből és az egész test szépen átfordul az új irányba. Fordulónál viszont nehezebb helyzetben vagyunk: míg egy funboard lábbal könnyen átlökhető az új irányba, a Serenity esetében ez nem megy ilyen egyszerűen. További hátrány, hogy ezt a deszkát senki nem fogja a lépcsőházban felcipelni, illetve a garázsban is sok helyet kell hagyni neki, hogy kényelmesen elférjen.

A Serenity vételára 2300 dollár, ami nem kevés, 2 ?normális? szörfdeszkát is lehetne venni ennyi pénzért. Gondolkodóba ejt, hogy ha ennyi a vételár, akkor miért volt fontos annyira a behajtható sverten pénzt spórolni? Az ár lehet hogy a kis széria és a relatív magas szállítási költségek miatt ilyen magas. Kicsit olyan, mintha a Serenity egy átmeneti modell lenne, amolyan kereskedelemben is megvásárolható tanulmányszörf. Talán az innovatív kutatógárda játékszere, egy nehezen szállítható, drága, de nagyon jó játék, mely már gyenge szélben is nagyon élvezetessé teszi a sportot.

Jim Drakenek azonban ez nem elég. Virtuozitását nem élte ki a Serenityvel, neki még több kellett. Nagy lelkesedéssel dolgozik legújabb, Mercury névre keresztelt projektjén, melynél látványosabb és érdekesebb ötletet a windsurf feltalálása óta még nem ünnepeltek a világ újdonságra éhes szörfösei.

A Mercury projekt lényege, hogy két deszka-koncepciót ötvözésével létrehoztak egy szörföt, mely sikláshatár alatt és felett is kitűnően működik. A gyengeszeles deszka egy a hullámlovaglásból ismert longboard, nagyon hosszú vízvonallal, az erősszeles vonalvezetés pedig a Starboard iSonic 135 szlalom szörfből származik. A szlalom deszka alapesetben széles hátsó része itt át lett alakítva, hogy siklás alatti sebességnél ne fékezze nagyon a szörföt. A két forma egymásra van illesztve, a szlalom deszka kb 4?-os szögben lefelé fordítva áll a gyengeszeles longboardhoz képest. Sikláskor a longboard hátsó része kiemelkedik a vízből, így jelentősen csökken a közegellennállás. A szlalom deszka szkegje gyenge szélben a nagydeszka svertjeként funkcionál, sikláskor pedig újra eredeti funkciójában, szkegként működik.

Az alapkoncepció szerint a deszka tehát a szélerőtől függetlenül, minden esetben gyorsan tud haladni. Gyenge szélben csendben és gyorsan úszik a vízen, korán siklásba hozható és jól gyorsul, ha a szél beerősödik. A Mercury persze nem lesz olyan gyors és csendes, mint a Serenity gyenge szélben és nem is lesz olyan gyors és közvetlen mint az iSonic erős szélben. A használatát meg kell majd szokni, hogy a maximálisat hozzuk ki belőle. A jövő idő használata nem véletlen, hiszen a Mercury még mindig csak kísérleti fázisban van, számos további előnyre és hátrányra is fény derülhet, de Jim Drake szerint a teszteredmények bíztatóak.

A Mercury terve

A Mercury piaci fogadtatását illetően nem mennék bele találgatásokba. Jó lenne tudni, hogy mennyibe fog kerülni, de valószínűleg nem lesz olcsóbb a Serenitynél, melynek árából a szörfös vehet két deszkát is magának. Megkockáztatom, hogy a gyártó az öncélú virtuozitásával leginkább az ismertségén és az imázsán erősödik sokat. De különben is, hol érdekli ez a feltalálót??

Matto



Cimkék

Jim Drake    

Hozzászólások

Hozzászólok - +

Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.








29797
Írd ide az ellenörző számot:

Kiemelt ajánlataink

Komplett wingfoil

569 000 - 889 000 Ft

950 000 - 1 043 000 Ft

Komplett wingfoil
Pat Love bukósisak

16 990 Ft

27 000 Ft

Pat Love bukósisak
Mystic Star 5/3 backzip

69 000 Ft

113 000 Ft

Mystic Star 5/3 backzip
Starboard Futura 2023

699 000 - 729 000 Ft

1 059 600 Ft

Starboard Futura 2023
Starboard Carve 2023

465 000 - 679 000 Ft

787 600 - 995 600 Ft

Starboard Carve 2023
Duotone E_Pace 2022

189 000 - 245 000 Ft

299 000 - 398 000 Ft

Duotone E_Pace 2022
ION Amaze Core 5/4

75 000 Ft

126 000 Ft

ION Amaze Core 5/4
Ascan Jibe

16 900 Ft

Ascan Jibe
Duotone S_Pace

228 000 - 265 000 Ft

353 000 - 411 000 Ft

Duotone S_Pace
Pat love impact vest

32 000 Ft

52 000 Ft

Pat love impact vest
Starboard Carve 2023

465 000 - 679 000 Ft

787 600 - 995 600 Ft

Starboard Carve 2023
ION Icon deréktrapéz

69 000 Ft

142 000 Ft

ION Icon deréktrapéz