Beaufort-skála


2002.09.01

     Ma a hivatásos meteorológusok ritkán használják a Beaufort-skálát, azt ugyanis jórészt felváltották a szélsebesség mérésének objektív módszerei. Ennek ellenére a skála még ma is hasznos, -főleg vitorlázók és szörfösök körében - ha nagy terület felett akarjuk a szél jellegét megbecsülni. Ott is jól lehet használni, ahol nem állnak rendelkezésre szélsebességet mérő műszerek. A tapasztalati úton kidolgozott Beaufort-skála arra is alkalmas, hogy lemérjük, illetve leírjuk a különböző szélsebességek szárazföldi és tengeri tárgyakra kifejtett hatását.

     A Beaufort-skála, teljes nevén Beaufort szélerősség-skála tulajdonképpen egy fokozatrendszer, melyet 1805-ben Francis Beaufort, a brit flotta sorhajókapitánya (később admirális és a Bath-rend parancsnok-lovagja) dolgozott ki a tengeri szélerősség megfigyelésére és osztályozására. A Beaufort név francia hangzása nem véletlen, ugyanis a XIV. században élt egyik angol főúri család franciaországi birtokának elnevezéséből származik, amely a mai Montmorency-Beaufort-ban volt, Bar-sur-Aube mellett. A skála eredetileg egy teljes vitorlázatú hadihajón észlelhető szélhatásra vonatkozott. 1838-ban a Brit Királyi Haditengerészet összes hajóján kötelezővé tették a hajónapló-bejegyzésekben. 1874 - ben a Nemzetközi Meteorológiai Bizottság is elfogadta bizonyos, a tenger állapotára és szárazföldi jelenségekre vonatkozó kiegészítésekkel. Ezt használták azután a nemzetközi időjárási távírórendszerben. Valójában a Beaufort-skála eredeti formájában nem utalt a szél sebességére. Mint eredeti nevéből is következik, a szélerősség tengeren kifejtett hatását foglalta rendszerbe. Később, különösen a XX. század folyamán több kísérletet tettek a szélsebességmérés és a Beaufort-skála összehangolására. A Meteorológiai Távírók Nemzetközi Bizottsága 1912-ben megkezdett ezirányú munkáját az I. világháború megszakította. 1921-ben G. C. Simpsont kérték fel egyenértékű mutatók kidolgozására. Javaslatait 1925-ben a bizottság elfogadta. 1939 júniusában a Nemzetközi Meteorológiai Bizottság olyan táblázatot fogadott el, melynek értékei egy 6 m magasságban elhelyezett anemométerre (szélmérőre) vonatkoztak. Ezt a táblázatot nem fogadta el azonnal sem az Egyesült Államok, sem Nagy Britannia hivatalos időjárási szolgálata, hanem egy 11 m magasságban elhelyezett anemométerre vonatkoztatott korábbi skálát használtak. 1955-ben az USA Időjárási Hivatala a skálát 13-tól 17-ig terjedő egységekkel egészítette ki. A mai általános időjárás-jelentésekben (tv, rádió, újság) már nem használják a Beaufort skálát, többnyire a szél irányát (É, D, stb.), valamint a jellegét (mérsékelt -, élénk -, erős stb.) adják meg és csak ritkán, erős, viharos szél esetén utalnak a szél sebességére, akkor is km/órában kifejezve azt. Angolszász országokban még mindig előszeretettel használják a szélsebesség mértékegységként a tengeri csomót, (csomó/h) vagy tengeri mérföldet tm/h). 1 tengeri mérföld = 1,852 km. A repülésben a m/s-ot használják a szélsebesség mértékegységeként, a vitorlázók, a szörfözők számára viszont a mai napig jól használható a Beaufort-skála, hiszen mérőműszer nélkül nagy területekre lehet megbecsülni a szél erősségét a vízre, tereptárgyakra kifejtett hatása alapján. Ezért számukra a széljelentések (pl. Szörfmagazin, Petőfi Rádió) még mindig a jól bevált Beaufort skála szerint készülnek.

Összeállította: Tóth László

Beaufort- fokozat

Szél jellege

m/s

km/h

tm/h (csomó/h)

A szél nyomása kp/m2

Vízmélységtől függő hullámmagasság tavakon (cm)

A tenger háborgásának mértékszáma

Átlagos hullámmagasság (tengeren)

láb

méter

0

szélcsend

0-0,2

<1

<1

0

0

0

0

0

1

leheletszerű

0,84 0,3-1,5

1-5

1-3

0,05

2-10

0

0

0

2

szellő

0,84 1,6-3,3

6-12

4-6

0,4

10-20

1

0-1

0-0,3

3

gyenge

3,34 3,4-5,4

12-19

7-10

1,5

20-30

2

1-2

0,3-0,6

4

mérsékelt

6,69 5,5-7,9

20-28

11-16

3,5

30-60

3

2-4

0,6-1,2

5

élénk

9,35 8-10,7

29-38

17-21

6,8

60-80

4

4-8

1,2-1,4

6

erős

12,29 10,8-13,8

39-49

22-27

11,8

80-100

5

8-13

2,4-4

7

igen erős

15,5 13,9-17

50-61

28-33

18,7

100-140

6

13-20

4-6

8

viharos

18,92 17,2-20,7

62-74

34-40

28

140-200

6

13-20

4-6

9

vihar

22,57 20,8-24,4

75-88

41-47

39,8

140-200

6

13-20

4-6

10

erős vihar

26,44 24,5-28,4

89-102

48-55

54,6

140-200

7

20-30

6-9

11

heves vihar

30,5 28,5-32,1

103-114

56-63

72,7

140-200

8

30-45

9-14

12-17

orkán

34,75 32,7-36,1

>117

>64

94,4

140-200

9

>45

>10

 

A szél hatása

BFT

a tengeren

 a tavakon

a szárazföldön

0

tükörsima tengerfelszín

tükörsima vízfelület

a füst egyenesen száll fel

1

lapos hullámfodrok jelennek meg, gerincükön nincs hullámtajték

a víz felületén apró fodrok látszanak

a szél alig érezhető a füst gyengén ingadozik

2

rövid de már jobban kivehető kis hullámok hullámtarajuk üveges megjelenésű, de nem törik meg

a víz felületén lapos hullámok vannak

a szél a fák leveleit már mozgatja

3

nagyobb hullámok; tarajuk kezd megtörni; üveges megjelenésű tajték; esetleg elszórtan fehér tarajú hullámokkal

barázdált vízfelület, kialakult hullámvonalak, ritkás fehér tarajjal

 a szél a fák leveleit erősen mozgatja

4

a kis hullámok hosszabbá válnak; eléggé gyakoriak a fehér tarajú hullámok

 kifejezetten hosszú hullámrendszer kis fehér tarajjal

a fák kisebb gallyai állandóan mozognak

 5

mérsékelt hullámok kifejezetten elnyúlt formával; sok fehér tarajú hullám; permetfelhő is előfordulhat

a hosszúhullámok taraja végig habos, a szél a szemnek kellemetlen

a fák nagyobb ágai már mozognak

6

nagy hullámok kezdenek kialakulni; a fehértajtékos hullámtarajok mindenütt
kiterjedtebbekké válnak; permetfelhő is felléphet

a hullámhegyek taraja habosan átbukik

a fák nagyobb ágai állandóan erősen mozognak

7

a tenger felbolydul és a szél irányában a megtörő hullámokon fehér tajtékcsíkok alakulnak ki; jól láthatóvá válik a hullámtajték

az összes tarajon összefüggő fehér hab, a hullámok taraját felkapja a szél

a kisebb fák törzsei hajladoznak, vékonyabb gallyai letörnek

8

hosszabb, mérsékelten magas hullámok; a hullámtarajok szélein tajték törik meg; a szél irányában jól látható tajtékcsíkok jelennek meg

hosszú hullámhegyek, közöttük sűrű kis fodros hullámok

az erősebb fák törzsei hajladoznak, nagyobb gallyak letörnek

9

magas hullámok; sűrű tajtékcsíkok a szél irányában; a tenger felszíne hánykolódni kezd; permetfelhő rontja a látási viszonyokat

az egész vízfelület porzik, kis hajók a szabad vízen felborulhatnak

 a vihar a gyengébb fákat kidönti, a vastagabb gallyak letörnek a tetőcserepeket lesodorja

10

nagyon magas hullámok hosszú átbukó tarajjal; nagy tajtékcsomókat fúj a szél sűrű fehér csíkokban, a szél irányában; az egész tengerfelszín fehéressé válik; a tenger hánykolódása egyre erőteljesebb; leromlanak a látási viszonyok

az egész vízfelület fehéren porzik, a szél a hullámtarajokat letépi és elfújja.

a szél épületeket, tetőket rombol, fasorokat ritkít, erdőket tarol le

11

rendkívül magas hullámok; a kisebb és közepes méretű hajók hosszan eltűnhetnek a hullámok mögött; a tenger felszínét hosszú fehér tajtékcsomók borítják; a hullámtarajok széleit mindenütt tajtékká fújja a vihar; a látási viszonyok leromlanak

az egész vízfelület fehéren porzik, a szél a hullámtarajokat letépi és elfújja

a szél épületeket, tetőket rombol, fasorokat ritkít, erdőket tarol le
 

12-17

a levegőt tajték és permetfelhő tölti meg, a tenger felszíne egészen fehér a sodródó permettől; a látási viszonyok súlyosan leromlanak

a az egész vízfelület fehéren porzik, a szél a hullámtarajokat letépi és elfújja

csak a szél irányába lehet menni


Starboard 23

Cimkék

Hozzászólások

Hozzászólok - +

Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.








24692
Írd ide az ellenörző számot:

Kiemelt ajánlataink

Komplett wingfoil

569 000 - 889 000 Ft

950 000 - 1 043 000 Ft

Komplett wingfoil
Pat Love bukósisak

16 990 Ft

27 000 Ft

Pat Love bukósisak
Mystic Star 5/3 backzip

69 000 Ft

113 000 Ft

Mystic Star 5/3 backzip
Starboard Futura 2023

699 000 - 729 000 Ft

1 059 600 Ft

Starboard Futura 2023
Starboard Carve 2023

465 000 - 679 000 Ft

787 600 - 995 600 Ft

Starboard Carve 2023
Duotone E_Pace 2022

189 000 - 245 000 Ft

299 000 - 398 000 Ft

Duotone E_Pace 2022
ION Amaze Core 5/4

75 000 Ft

126 000 Ft

ION Amaze Core 5/4
Ascan Jibe

16 900 Ft

Ascan Jibe
Duotone S_Pace

228 000 - 265 000 Ft

353 000 - 411 000 Ft

Duotone S_Pace
Pat love impact vest

32 000 Ft

52 000 Ft

Pat love impact vest
Starboard Carve 2023

465 000 - 679 000 Ft

787 600 - 995 600 Ft

Starboard Carve 2023
ION Icon deréktrapéz

69 000 Ft

142 000 Ft

ION Icon deréktrapéz