Naish Boxer 2013 |
NP - The Fly 2013 |
Szenzáció! A legújabb, design díjas, 3 latnis,
ultra-kompakt "Box the Fly" vitorlánk már kapható! Ezzel a 2009 április
1.-én megjelent viccesnek szánt álhírrel próbált gúnyt űzni a North Sails a
konkurenciának. A kitalált név magáért beszélt, nem volt nehéz kitalálni,
hogy a NeilPryde frissen bevezetett the Fly, illetve a Naish Sails már
régóta futó Boxer vitorlájára utaltak vele. Mindkét vitorla
kompakt szabású, a boxer 2008 óta 4 latnis, a North sorozatában pedig egy ideig még kizárólag 5 latnis
modellek szerepeltek.
Az "északi" csapat a jól sikerült áprilisi tréfán még sokáig nevetett, majd
2012-ben, mikor már teljesen elmúlt a sok nevetés mellékhatásaként
jelentkező kínzó rekeszizomgörcs, a wave sorozatot kíbővítették egy teljesen
új darabbal, megjelent a 4 latnis, multi-szkeges deszkákra optimalizált,
minden korábbinál kompaktabb North vitorla. Az álhír pedig már jó régen
eltűnt a weboldalról. (A
PWA-n még ott van, bár kép már ott sincs hozzá.)
Talán a North Sails volt az utolsó nagy gyártó, mára már szinte minden márka
kínálatában megtaláljuk a klasszikus 5 latnis konstrukció mellett a 4 latnis
kompakt vitorla sorozatot is. A kérdés jogosan merül fel egyesekben, hogy a
régi-új 4 latnis konstrukció, a többszkeges wave-deszka mizériával együtt
csak egy jól kitalált marketing fogás, vagy vannak helyzetek, mikor ezek
tényleg jobban működnek a már sok éve jól ismert 5 latnis vitorla / szimpla
szkeges deszka összeállításoknál?
Egy kis történelem
A széllovaglás hőskorában Robby Naish az egyik első szörfös volt, aki
széllel hajtott szörfjével a nagy hullámok közé merészkedett, majd évekig
dominált az erre a stílusra kitalált wave versenyeken. Az epoxy árbocokkal
szerelt, mylar, dacron anyagokból varrott, PVC ablakokkal ellátott
kőkorszaki wave vitorlákba eleinte csak 3-4 latnit varrtak, azok közül is
volt olyan, amely a vitorla kilépő élétől nem is jutott el teljesen az
árbocig. A vitorlák ennek köszönhetően "puhábbnak" érződtek a kézben,
könnyebb volt őket kezelni, aminek köszönhetően a szörfösök szebben tudtak
mozogni, kanyarodni a hullám alján (bottom turn) és tetején (cutback).
Robby Naish wave alapokat oktat..
A négy latnis konstrukció tehát nem új találmány. Más kérdés, hogy az 5
latnis vitorlák megjelenése szinte teljesen eltörölte a 4 latnis
konstrukciókat a "víz felszínéről", hiszen sokkal stabilabbak, és nagyobb
széltartományban kezelhetők voltak.
Az 5 latnis vitorlák dominanciájában a nagy gyártók közül talán csak a
Neilpryde kínált 4 latnis vitorlát, a Core Josh Stone "signature" vitorlája
volt, elsősorban könnyű ridereknek szánták, a világon csak kevés helyen
található Down-the-line / side shore környezetre, tehát valamilyen szinten
niche-terméknek gondolnánk, mégis a hazai vízeken is nagy sikernek
örvendett.
NP Core 2003 |
Josh Stone és a 4 latnis Core |
Side Shore vagy Crosshore szél Down the line környezet |
Az ezredforduló derekán aztán a Naish Sails (igen, ez a már említett Robby
Naish által vezényelt márka) kijött egy furcsa formájú, kompakt, eleinte 5 latnival
ellátott vitorlával. Találó nevet kapott, a Boxer a vitorla kompakt-
négyzet, vagy doboz-szerű formájára utalt, de utalt talán a kutyafajtára is,
melynek külseje annyira megosztja a a földlakókat, ahogy a Naish Boxeré is.
A Naish Boxert a brazil freestyle-wave szörfös, Kauli Seadi hozta divatba
igazán. Kauli kíváló freestyle szörfösként egyike volt azoknak, akik
forradalmasították a wave-szörfözést, számos freestyle trükköt beültettek a
hullámok közé. A Zöldfoki-szigeteken első alkalommal, 2007-ben (a világ
egyik legjobb Down-the Line wave spotja, melyet egy korábbi számunkban
bemutattuk) PWA világkupa több szempontból is emlékezetesre sikeredett. A
tökéletes viszonyoknak hála a nagy öregek is kedvet kaptak, hogy
benevezzenek a versenyre. Kauli, aki kedvenc vitorlájával, egy Naish
Boxerrel, és igazi ritkaságnak számító duplaszkeges deszkájával indult,
nagyon megszorongatta a teljesen más stílusban, klasszikus setuppal (szimpla
szkeg, 5 latnis vitorla) szörföző "lokál-amerikai" Josh Angulo-t,
megszerezte a második helyet, majd később a világbajnoki címet is.
Az említett verseny után fokozott figyelem kísérte Kauli karrierjét, és
ezzel párhuzamosan a kompakt vitorlák, valamint a dupla - illetve
multi-szkeges deszkák elkezdték meghódítani a piacot. 2008-ban a Neilpryde
"megvette" Kaulit, és azonnal egy vitorlát is készített neki, a NeilPryde
the FLY volt a nagy márka első igazi kompakt vitorlája.
Miért jó?
Ahhoz hogy a 4 latnis vitorlák előnyeit megértsük, érdemes említést tenni a többszkeges deszkákról is. A szimpla szkeges deszkák nagyobb sebességre képesek, jobban működnek a nem tipikus down-the-line környezetben, és más technikát ígényelnek a nagy hullámok között. A bottom-turn fordulóknál itt nagy hangsúlyt kap az első láb és a rail terhelése. Ehhez nagy sebességre, és a deszka fölé helyezett, kiegyenesedett testtartásra van szükség, amit a szimpla-szkegre optimalizált vitorláknál a magasabbra és előrébb helyezett húzóerő-középponttal könnyítenek meg a szörfös számára. A hátsó kézen a vitorla behúzásakor, illetve kiengedésekor alig van erő, ami a manőverezést megkönnyíti, viszont fennáll annak a veszélye, hogy a szörfös nem mindig érzi, ha túlzottan behúzta a vitorlát, illetve nincs is annyira mibe "kapaszkodni" ha az egyensúlyát elvesztette volna.
A többszkeges deszkák lassabban siklanak, ugyanahhoz a szélerőhöz nagyobb
literszámra van szükség a megsikláshoz, viszont a forduló sokkal könnyebben,
a vitorla behúzásával indítható, a deszkát nem annyira a deszka élére
döntésével, hanem inkább a szkegekkel irányítjuk. Nincs szükség
kiegyenesedett testtartásra, viszont fontosabb, hogy a szörfös érezze, mikor
húzta túl a vitorlát. Ennek érdekében a húzóerő-központ lejjebb, és hátrébb
került, a hátsó kézzel is jól érezzük a vitorlát. További előny, hogy itt
"van mibe kapaszkodni", stabilabban állunk a szörfön a wave manőverezés
közben. Az erősebb húzóerő miatt ugyanabban a szélben kisebb méretű vitorla
is szerelhető, ami könnyebbé teszi a manőverezést. A sokszkeges deszkákkal a
bottom turn kisebb sebességnél is elindítható, ami előny a kezdők számára, a
profik pedig könnyebben a hullám kritikus zónájában tudnak maradni.
Hazai pályán nincs down-the-line wave szörfözés, azonban a 4 latnis
konstrukciót nálunk sem érdemes teljesen elvetni. A korai megsiklás, az
alacsonyabb tömeg, a könnyű kezelhetőség a 4 latni mellett szól, az 5 latnis
konstrukció viszi a pálmát a stabilitás, a végsebesség terén, illetve kíváló
on-off tulajdonsággal is rendelkezik, azaz a vitorla kinyitásával egy
pillanat alatt teljesen kiiktatható a húzóerő, ami bizonyos manőverek esetén
hasznos dolog. Az pedig, hogy valaki a hátsó kezében is szereti a húzást,
vagy inkább semlegesebb vitorlát tartana a kézben, már teljesen ízlés
kérdése.
A 4 latnis vitorlák és a sok-szkeges deszkák megjelenése tehát nem pusztán
marketing fogás, nem csak azok érzik a különbséget, akik abban a szerencsés
helyzetben vannak, hogy a világ legjobb hullámain le-föl kanyarogva űzik a
sportot. 2009-ben a North Sails honlapján még viccnek szánták a 3 latnis
konstrukciót. 2013-ban az Olasz Point-7 már támad a piacon a 3 latnis, Swag
névre keresztelt vitorlájával, a Naish pedig megjelentetett a Boxernél egy
"még kompaktabb", még kockább vitorlát, mely a Chopper névre hallgat.
Ötletekben, újításokban nincs hiány :)
PS: Egy kedves commentelő jelezte, hogy a Hot Sails Maui KS3 vitorlája lemaradt a cikk végéről. Igen, Kauli, aki elindította a többszkeges, kompakt forradalmat, már a 3 latnis vitorlát teszteli. Videó lejjebb..
Point-7 Swag |
Naish Sails chopper |
Naish Sails chopper videó
Kauli Seadi a KS3 3 latnis vitorlájával
Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.
Sikeresen hozzáadtuk a terméket a kosaradhoz!
Hibás email vagy hibás jelszó!
Feldolgozás folyamatban...