Lacrosse szélmérő

Cikkek / Friss hírek

Grubby-kicsit más szemszögből

Minthogy nem volnék túl sok tehetséggel megáldva, beletelt egy jó évbe mire stabilan tudtam ugrani ezt a manővert. A freestyle szörfösök egy részének ez „érzésből” pár hét alatt összejön, de én kénytelen voltam nagyon sokat elemezni a grubbyt, míg megértettem mit, mikor és miért kell csinálni ebben az érdekes manőverben. Emiatt talán a finomságokra is ki tudok térni, vagy (hasonlóan tehetségtelen) sorstársaim továbbfejlődését gátló akadályokat segíthetek legyőzni.

A manőver már korábban is leírásra került, ezért inkább csak hasznos tippek, gondolatok következnek.

Sokan gondolják hogy rokona a spinloop-nak. Tévedés, a grubby inkább a spock rokona, a vitorla mozgásánál ebből érdemes kiindulni. A deszka ugyanazt csinálja (360 fokos pörgés). Mindkét manővernél nagyon fontos, hogy a vitorla a deszkaforgás és hátracsúszás közben semleges maradjon. Spocknál ez normál helyzetben történik (árbockéz kinyújtva, bummkéz behúzva és a testsúly közben elöl van), grubbynál pedig már a deszka orrának vízbe érésekor elkezdjük a bummkezet nyitni, az árbockezet pedig magunkhoz húzni, hogy a hátracsúszásig a bummvég a szél felé álljon és ne legyen nyomás a vitorlában.



Ha ez nem sikerül, a vitorla hátra a vízbe lök, még mielőtt a deszka kiforogna. Ebből lesznek – szerencsétől függően- a sikertelen hátfájós, vagy vizes fenekű, esetleg wasserstartos grubbyk. Ha ilyet tapasztalunk, az mindig azért történt mert a vitorlamozgás megelőzte a deszkát, hibás a technikánk.



A spinloophoz (vagy speedloophoz) annyi köze van, hogy mindkettőben a vitorla indítja el a rotációt. A loopnál ez sokkal erősebb, és végigviszi a manővert. Grubbynál csak megkezdjük a rotációt, de az árbockezet lee felé kinyújtva ki is engedjük az erőt a vitorlából, és legközelebb a szél erejét csak a manőver végén, a kiforgásnál használjuk fel. A loopnál amellett hogy erősebb szélben ugorjuk, a vitorlát ugrásnál megemeljük és mikor megjön az erő akkor a deszkát a fenekünkhöz rántva megpörgetjük a manővert. Loop elugrásnál a vitorlát luv felé húzzuk, hogy minél tovább teljes felületet tudjunk a szélnek mutatni, mert szükségünk van a húzóerőre. Grubbynál az elugrás után lenyomjuk a rigget, és lee felé engedjük az árbockezet, így villámgyorsan lesemlegesedik a vitorla, csak a kezdeti rotációra van szükségünk úgyis. És emellett előnyösebb pöffből kifelé ugrani, mert főleg az elején a sok szél a szakirodalomban sokszor említett „painful semiloop” típusú esést eredményez.

De hagyjuk a két távoli rokont, foglalkozzunk a grubbyval. A bummon történő hátrafogás a rigg előretolását segíti, és ezáltal a deszka orra is hamar leér a vízbe. Nem érdemes nagyot ugrani, és bőven elég 30-45 fok után már letenni a deszka orrát, sokkal biztosabb lesz a manőver. Nézzük csak meg az eslidert (ami egy switch grubby), szemérmetlenül korán leér a deszkaorr mégis könnyen kipörög.

És még egyszer mondom, már itt el kell kezdeni kitolni a bummkezet, mert különben késő lesz. Egyidejűleg az előretolt vitorlát ilyenkor hátra is kell húzni. Ez annál sikeresebb lesz, minél nagyobb a vitorla. Egyszerű fizika, hatás-ellenhatás, a hátrahúzott rigg miatt „berántjuk” magunkat a rotációba. Ez fázisokra bontva úgy tűnik, hogy az első lépésben elugrásnál előremegy a rigg, lemaradunk a deszkával, az alig mozog.

A második lépésben a rigg már semleges, erősen visszahúzzuk és megelőzzük emiatt. Ebben a szakaszban a rigg a „lusta” és a deszka a „fürge”. (jól látható a 4. videóklipen - Laure Trebeux előadásában - ez a „lüktető” jelleg) Ha ez jól sikerül, a harmadik fázis már gyerekjáték.

Ez ott kezdődik, hogy a deszkánk túlfordult a 180 fokon, tehát mindenféle szkegleakadás már a kipörgést segíti a manőverből. Ha 180 fok előtt ér le a szkeg, akkor nem pörög tovább a deszka, a vitorla viszont érkezik és hanyattlök. Tehát röviden a grubby lényege: időt kell nyerni amíg a deszka túlfordul a 180 fokon, utána már mindegy. Az időnyerés tagjai: gyors forgás (kulcsa a jó indítás, vitorlavisszahúzás), rövid szkeg (megmentheti a grubbyt, később akad le), illetve a vitorla semlegesen tartása minél tovább (bummvég a szélben!).
Az igazán szép és biztos grubby kétségtelenül „bummvég a szél felé minél tovább” helyzetben abszolválható. Különösen fontos ez ha túlvitorlázva merészeltünk elugrani, ilyenkor a pontos technika menthet meg, így jó eséllyel továbbsiklós lesz a manőver. Az egykezes grubbyt csak ilyen tökéletes technikával lehet megcsinálni.

Viszont sokan ugorják „lustán” a normál verziót, és így is célhoz lehet érni. Ez a módszer úgy néz ki, hogy a bummvég csak rövid ideig fordul a szél felé, aztán túlfordul rajta. Ilyenkor nyomás keletkezik a vitorlában, ezt rövid ideig nyújtott bummkézzel ellentartjuk és a deszka kiforgatására használjuk fel. Utána viszont hagyjuk, hadd álljon be normál (árboc a szél felé) helyzetbe a vitorla, mi pedig a testsúlyt a deszka fölött tartva, a vitorlára kissé rádőlve várjuk hogy hátrasiklás közben a szkeg leakadjon és kiforgasson minket a jó irányba.

Ha továbbra is nyújtva tartanánk a bummkezet, ellentartanánk a szélnek, vagy hátralökne a rigg vagy kiforogna ugyan a deszka, de lee-be leesnénk róla a vitorlával együtt.
Erős szélben érdemes hátszél felé közelíteni elugrásnál, kevesebb szél lesz a vitorlában. De legyünk észnél, az elugrási helyzetből adódóan a vitorla „túloldalába” nagyon hamar belekap a szél, sokkal hamarabb kell nyitni a bummkezet mert hátas lesz a vége.
Gyengébb szélben (sikláshatár felett kicsivel) érdemesebb 2-3 pumpálás után félszélben ugrani, így nem vesztünk sebességet, és a vitorla visszarántása után a bummkézre rátolásra az elugrás szöge miatt kellemesen sok időnk lesz! Emellett jobb rotációt is biztosít a félszeles elugrás, nem kell előnytelenül behúzni a bummot közben, inkább lazán tartsuk kicsit távolabb a vitorlát magunktól. (legalább nem rugdossuk szét az alsó élt a térdünkkel).

Sok sikert, egészséges lépet+veséket a türelmes gyakorláshoz. Ezután a spinloop egy kellemes epizód lesz a tanulási folyamatban, csak a nagyon éles eltérésekre tessék figyelni: loopnál nagyobb szélerő, rigg előre és luv felé húzás, árbockéz nem engedi lee felé a vitorlát, pörgés induláskor a deszkával fenékberúgás.

ALOHA
Slajder

Kapcsolódó cikk: Rakjuk össze - A Grubby Jandl Norbitól

rrd closeout 468

Cimkék

freestyle    

Hozzászólások

slajder, 2013.07.26 20:43:02

És hasznos tanács ha nem tudjuk mi a rossz és egyre görcsösebbé válunk: indításnál messze tartsuk magunktól a rigget! (akát mindkét kar nyújtva, nem csak az első)

Hozzászólok

Nem vagy bejelentkezve, ezért hozzászólásod csak moderálás után fog megjelenni.










Kép:



61021

Írd ide az ellenörző számot: